Permalänk
Inaktiv

Hittar inte en DPI som känns bra

Tänkte höra med er, det är så att jag har en 24" 1920x1200 skärm. Musen jag använder är en Razer Naga. Den är kapabel till lite över 5000 DPI. Men jag hittar inte en inställning som känns rätt. Jag har Windows sensitivity på 6/11 (Standard) och högsta sensitivityn i Razer programvaran. Polling rate på 1000 och acceleration av.

Trots att det antagligen är mycket individuellt och beroende på vad man gör, så frågar jag; vilken DPI borde vara en optimal allround-DPI för min skärm/upplösning för att få en 'normal' känsla? Alltså en blandning på precision och snabbhet.

Permalänk

Så du kör i 5000 DPI? Kan ju vara liiite läbbigt o_ o

Nej men jag har aldrig kunnat bli nöjd med razer mössen.. eller.. inte någon av deras saker för den delen, har alltid kört på logitech MX1800 eller vad den heter (har dock den nyare nu) då dom alltid känns rätt! Senser sviker aldrig och dom är så himla skön..

Sen kan jag inte heller förstå varför storleken på skärmen spelar roll? jag bytte från 22" till 27" och kör fortf på samma, ligger på 1350 nu, funkar prima i både spel och till surfning, du hittar nog ingen med snabbare reflexer än mig på cod (hihi)

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av waspen123:

Så du kör i 5000 DPI? Kan ju vara liiite läbbigt o_ o

Nej men jag har aldrig kunnat bli nöjd med razer mössen.. eller.. inte någon av deras saker för den delen, har alltid kört på logitech MX1800 eller vad den heter (har dock den nyare nu) då dom alltid känns rätt! Senser sviker aldrig och dom är så himla skön..

Sen kan jag inte heller förstå varför storleken på skärmen spelar roll? jag bytte från 22" till 27" och kör fortf på samma, ligger på 1350 nu, funkar prima i både spel och till surfning, du hittar nog ingen med snabbare reflexer än mig på cod (hihi)

Nej jag kör inte i 5000 DPI. Ligger just nu på 2000 DPI och det känns som att jag måste flytta musen (fysiskt) ganska mycket i Windowsmiljö, men höjer jag mer så blir det svårare att sikta i spel.

Jag gillar att ha tillräckligt hög DPI så att jag bara behöver röra handleden för att flytta pekaren över hela skärmen

Permalänk
Skrivet av mAcANmAc:

Tänkte höra med er, det är så att jag har en 24" 1920x1200 skärm. Musen jag använder är en Razer Naga. Den är kapabel till lite över 5000 DPI. Men jag hittar inte en inställning som känns rätt. Jag har Windows sensitivity på 6/11 (Standard) och högsta sensitivityn i Razer programvaran. Polling rate på 1000 och acceleration av.

Trots att det antagligen är mycket individuellt och beroende på vad man gör, så frågar jag; vilken DPI borde vara en optimal allround-DPI för min skärm/upplösning för att få en 'normal' känsla? Alltså en blandning på precision och snabbhet.

jag tycker allt sådant är individuellt, jag själv har stort skrivbor och gillar stora rörelser när jag ska flytta musen.
jag tror jag ligger på en 2000 DPI på 1920x1080 upplösning, och 6/11 på windows sensitivity.

Så jag säger bara fortsätt pröva dig fram tills du hittar något som känns bra

EDIT: har inte din mus olika DPI profiler för att kunna byta mellan olika miljöer?

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAcANmAc:

Nej jag kör inte i 5000 DPI. Ligger just nu på 2000 DPI och det känns som att jag måste flytta musen (fysiskt) ganska mycket i Windowsmiljö, men höjer jag mer så blir det svårare att sikta i spel.

Jag gillar att ha tillräckligt hög DPI så att jag bara behöver röra handleden för att flytta pekaren över hela skärmen

sänk den i spelen då ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har inte naga en knapp för att välja mellan olika DPI profiler. Då är det ju bara att ställa in en i 2500 eller vad du nu tycker är bra, och sedan en med 2000 som du använder för spel.

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Sen kan jag inte heller förstå varför storleken på skärmen spelar roll? jag bytte från 22" till 27" och kör fortf på samma, ligger på 1350 nu,

För att du behöver mer DPI om du kör i högre upplösning om du kommer från en skärm med mindre upplösning. Gissar du gick ifrån full HD till full HD? och inte 2560x1440?

Permalänk
Medlem

Behöver flytta musen 2.5cm -+ nån mm tvärs över ena (24" 1920x1080) och ca 7cm om ja flyttar muspekarn tvärs över båda skärmarna (sekundära är en 22" 1680x1050)
2000 DPI och 5/10 i windows

Äldre modellen av logitech G5 (blå/svart)

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna