Permalänk

Cpu fläkt 5000+rpm

Hej! Min Cpu ligger på 5000 varv eller över hela tiden. Cpu:n ligger på 60 grader även när jag inte gör något. Har nyligen bytt kylpasta och rensat fläkt och annat men får fortfarande samma problem! vad ska jag göra? Vore tacksam för svar.
Mvh Simon

Permalänk
Avstängd

Jadu...vad har du i datorn och har du överklockat den, bra luftflöde och inte massa damm i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan1992:

Hej! Min Cpu ligger på 5000 varv eller över hela tiden. Cpu:n ligger på 60 grader även när jag inte gör något. Har nyligen bytt kylpasta och rensat fläkt och annat men får fortfarande samma problem! vad ska jag göra? Vore tacksam för svar.
Mvh Simon

vad är det för cpu och cpu kylare ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Jadu...vad har du i datorn och har du överklockat den, bra luftflöde och inte massa damm i den?

Har ett radeon hd 5770, 4 gb ram, 3 fläktar(inte bästa men duger, men kanske inte cpu fläkten kanske?) 750w psu. öppen sida för mer ventilation. Om det är nåt specifikt du tänkt på så säg det:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan1992:

Har ett radeon hd 5770, 4 gb ram, 3 fläktar(inte bästa men duger, men kanske inte cpu fläkten kanske?) 750w psu. öppen sida för mer ventilation. Om det är nåt specifikt du tänkt på så säg det:)

Vilken processor? Vilken spänning körs den i? Har du klockat den?
Är det orginalkylare på?

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

vad är det för cpu och cpu kylare ?

Amd phenom 2 3,2 ghz Am3 och kylaren som kom med.

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

Vilken processor? Vilken spänning körs den i? Har du klockat den?
Är det orginalkylare på?

Amd phenom 2 3,2 ghz Am3. den var klockad men stängde av de för ett par månader sen. fast det var inga problem då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan1992:

Amd phenom 2 3,2 ghz Am3. den var klockad men stängde av de för ett par månader sen. fast det var inga problem då.

dags och byta kylare då isåfall ^^
kika upp freezer 13 borde funka fint att kyla den då ^^

(eller pro versionen 120mm fläkt och kyler 300W tydligen men den e stor så om du har trångt chassie så får du ta bort chassieplåten så datorn får stå öppen )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

varvar dom ens 5k?? väldigt svårt o tro. säg inte att du kollar det med speedfan. ladda hem hwmonitor och kolla igen

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Skrivet av Gloremir:

varvar dom ens 5k?? väldigt svårt o tro. säg inte att du kollar det med speedfan. ladda hem hwmonitor och kolla igen

kollar med amd overdrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gloremir:

varvar dom ens 5k?? väldigt svårt o tro. säg inte att du kollar det med speedfan. ladda hem hwmonitor och kolla igen

Japp. Phenoms IIs lilla 70mm-fläkt går upp till 5600 rpm max och låter som ett mindre jetplan. Athlon IIs motsvarighet går bara upp till 3200 rpm.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gloremir:

varvar dom ens 5k?? väldigt svårt o tro. säg inte att du kollar det med speedfan. ladda hem hwmonitor och kolla igen

Originalfläktar för AMD kan gå upp runt 6000rpm.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

dags och byta kylare då isåfall ^^
kika upp freezer 13 borde funka fint att kyla den då ^^

(eller pro versionen 120mm fläkt och kyler 300W tydligen men den e stor så om du har trångt chassie så får du ta bort chassieplåten så datorn får stå öppen )

Okok freezer 13 såg jävligt bra ut, men ja skaffade cpu:n för ca 4 månader sen och då lät den ingenting, kan den ha blivit så dålig redan nu menar du?

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Originalfläktar för AMD kan gå upp runt 6000rpm.

Jo vet de den var att i högre än 6000 en gång!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan1992:

kollar med amd overdrive.

vet inte hur bra det är o kolla temps osv i.

skulle rekomendera att byta kylning till den hur som helst.
http://cdon.se/hemelektronik/cooler_master_hyper_212_evo_-_cp...

denna kylare är mkt bra för sitt pris. har en själv. kyler min 955BE@4ghz till 53 grader efter 12 timmar prime95. ligger på ca 48 i BF3 efter ex antal timmars spelande. doch har jag bytt ut orginal fläkten mot 2 GT fläktar jag hade liggandes.

kan säga att orginalfläktarna som följer med är enbart skit.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan1992:

Okok freezer 13 såg jävligt bra ut, men ja skaffade cpu:n för ca 4 månader sen och då lät den ingenting, kan den ha blivit så dålig redan nu menar du?

Öppen sida för mer ventilation låter ju dock inte så bra, då blir det mer vispa runt luft än bra flöde, dvs en del av varmluften som CPUn drar ner blandas in i luften den vill suga in igen, så det brukar iaf oftast bli sämre temperatur med öppen sida än med stängd och minst en fläkt in, en ut.

Vad säger windows om belastning? Ligger den också högt i Aktivitetshanteraren så kan det ju vara ett bakgrundsprogram som ligger och snurrar, annars är det ju något fel med kylningen iaf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Japp. Phenoms IIs lilla 70mm-fläkt går upp till 5600 rpm max och låter som ett mindre jetplan. Athlon IIs motsvarighet går bara upp till 3200 rpm.

Ok det visste jag inte, tack för infot:)

Permalänk
Skrivet av Gloremir:

vet inte hur bra det är o kolla temps osv i.

skulle rekomendera att byta kylning till den hur som helst.
http://cdon.se/hemelektronik/cooler_master_hyper_212_evo_-_cp...

denna kylare är mkt bra för sitt pris. har en själv. kyler min 955BE@4ghz till 53 grader efter 12 timmar prime95. ligger på ca 48 i BF3 efter ex antal timmars spelande. doch har jag bytt ut orginal fläkten mot 2 GT fläktar jag hade liggandes.

kan säga att orginalfläktarna som följer med är enbart skit.

okok tack för infot:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan1992:

okok tack för infot:)

Ska du ändå köpa ny kylare så skulle jag hellre gått direkt på en HR-02 Macho om den får plats, då får du med en kanonbra tyst fläkt och behöver inte byta ut den. Blir billigare och kyler bättre än en 212 plus extra fläktar.

http://www.inet.se/produkt/6308750/thermalright-hr-02-macho

Men som sagt, om du inte har bra luftflöde i chassit så hjälper inte en ny kylare så mycket för tempens skull. Låter fortfarande konstigt att du kommer upp i 60 grader utan att du gör något, vad står det på CPU-belastning?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan1992:

kollar med amd overdrive.

kolla med annat program än amd overdrive det visar bara grafikkortet vad jag vet...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Ska du ändå köpa ny kylare så skulle jag hellre gått direkt på en HR-02 Macho om den får plats, då får du med en kanonbra tyst fläkt och behöver inte byta ut den. Blir billigare och kyler bättre än en 212 plus extra fläktar.

http://www.inet.se/produkt/6308750/thermalright-hr-02-macho

Men som sagt, om du inte har bra luftflöde i chassit så hjälper inte en ny kylare så mycket för tempens skull. Låter fortfarande konstigt att du kommer upp i 60 grader utan att du gör något, vad står det på CPU-belastning?

OK! den står stadigt på 0,6 % när jag inte gör något preciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan1992:

OK! den står stadigt på 0,6 % när jag inte gör något preciellt.

Ja, då är det ju definitivt kylningen i sig.

Steg ett är som sagt att kolla så att det är bra flöde framifrån till bak/toppen, med stängd låda då som sagt så att det faktiskt blir ett luftflöde alls. Hur ser chassit ut med fläktar in och ut?

Nästa steg om det inte är för mycket pengar vore ju en Macho eller liknande kylare som är tyst och grym på att kyla.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag har samma problem, har haft min Phenom 1:a i över tre år och nu för ngn månad sen så började den flippa ut. I idle så kom den upp i 55 och när jag satte på browsern så var den uppe i 60, då datorn stängdes av automatiskt (processorn klarar 61-65 temp vad jag läst). Nu har jag också dragit av min dator sida, och satt ditt en 300mm bordsfläkt som jag maxat. Jag har även en insugningsfläkt, två utsugning. Chassit i sig är kallt nog att kyla ner min julmust, skulle chansa på 1-5 grader (om man jämför med fyragraders kylskåp).
Processorn ska jag snart byta ut, men det är där jag oroar mig mest. Jag har sålt mitt gamla moderkort, ram-minnena och processorn till pappa, vars chassi har endast två 80mm fläktar och hans dator är placerad i en hörna så dammig att sist jag rensade kunde man dra ut et två-cm lager dam från botten.

Hans nuvarande ligger på 60 idle och det vill jag inte utsätta min processor för. Vad är fel? Kan det vara fläkten? Har ni några tips till am2+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petomatick:

Jag har samma problem, har haft min Phenom 1:a i över tre år och nu för ngn månad sen så började den flippa ut. I idle så kom den upp i 55 och när jag satte på browsern så var den uppe i 60, då datorn stängdes av automatiskt (processorn klarar 61-65 temp vad jag läst). Nu har jag också dragit av min dator sida, och satt ditt en 300mm bordsfläkt som jag maxat. Jag har även en insugningsfläkt, två utsugning. Chassit i sig är kallt nog att kyla ner min julmust, skulle chansa på 1-5 grader (om man jämför med fyragraders kylskåp).
Processorn ska jag snart byta ut, men det är där jag oroar mig mest. Jag har sålt mitt gamla moderkort, ram-minnena och processorn till pappa, vars chassi har endast två 80mm fläktar och hans dator är placerad i en hörna så dammig att sist jag rensade kunde man dra ut et två-cm lager dam från botten.

Hans nuvarande ligger på 60 idle och det vill jag inte utsätta min processor för. Vad är fel? Kan det vara fläkten? Har ni några tips till am2+?

en freezer 13 och sen lite undervoltning ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb