Tips på billig nas med raid10?

Permalänk
Medlem

Tips på billig nas med raid10?

Har någon tips på billig nas med raid10 , 4 eller 8 diskplatser? (4 räcker nog gott om inte 8 är väldigt liten prisskillnad).
Kan gott bygga själv, men har inget emot en färdigbyggd välbyggd och tyst som inte är alltför överprissatt.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en färdig kanske den här kan vara något?
http://www.dustin.se/synology-disk-station-ds411j/product/501...
Ingen erfarenhet själv utan gick bara på prisjakt.

För 8 slots hade jag byggt själv med en i3a, billig HBA och software-raid.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xerbee:

Vill du ha en färdig kanske den här kan vara något?
http://www.dustin.se/synology-disk-station-ds411j/product/501...
Ingen erfarenhet själv utan gick bara på prisjakt.

För 8 slots hade jag byggt själv med en i3a, billig HBA och software-raid.

Kör den själv, mycket nöjd. Deras mjukvara är klart överlägsen på användarvänlighet och möjligheter. Matchande smartphone apps för musikstreaing, bildbibliotek med mera är bonus.

Den är inte så värst snabb men god nog att streama HD material över nätverket. Så gott nog för mina behov.

PS, damn vad ordet "bildbibliotek" är grafiskt fult och rätt svårläst.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Den ser faktiskt helt ok ut, och stöd för raid10 vilket de flesta billiga inte har.
Vad är det för cpu? atom? vilket os kör den?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JBE:

Den ser faktiskt helt ok ut, och stöd för raid10 vilket de flesta billiga inte har.
Vad är det för cpu? atom? vilket os kör den?

Det är en enkärnig ARM på 1,2 GHz i den och operativsystemet är något eget som garanterat bygger på linux i grunden.
Vad ska du med RAID10 till? Varför inte köra en femma och få ut lite mer utrymme? Du måste betala bra mycket mer för att få ut prestandavinsten som 10 ger. Frågan är om det ens är värt det när man är begränsad till gbit-lan för nyare diskar brukar ligga rätt nära gränsen för vad man kan kräma ut nätverket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24