Millenium computers nånting ringer upp en - blufföretag!?

Permalänk
Medlem

Millenium computers nånting ringer upp en - blufföretag!?

Fick ett telefonsamtal nyss som i efterhand gjorde mig väldigt nervös.
De ringde upp och sa att jag skulle få biobiljetter för att vi (på arbetet) ställt upp på en marknadsundersökning.
Gav ut min hemadress, och sen fick jag frågan om jag skulle resa bort!?

Så nu i efterhand när jag lade på luren så fick jag kalla kårar och undrar om någon mer råkat ut för detta nissar?!
Hur ska ja gå till väga om detta? tips?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det är ett bluff företag, rätt och slätt. Tar man och söker på "Millenium computers" så får man upp ett och annat om företaget.

http://www.google.se/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=M...

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Aj fan, jag svarade på en del frågor de ställde, dock inget om företaget tur nog...
Kan de klippa ihop nånting som gör en köpskyldig tror du?
Vad ska man göra i en sådan här situation?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Aj fan, jag svarade på en del frågor de ställde, dock inget om företaget tur nog...
Kan de klippa ihop nånting som gör en köpskyldig tror du?
Vad ska man göra i en sådan här situation?

Jag vet faktiskt inte vad man skulle kunna göra. Om det nu finns något att lägga ner någon tid på. Menar, vad skulle kunna hända ? Du svarade på några frågor och som tack för hjälpen så skulle du och ditt företag få biobiljetter som tack för hjälpen. Det värsta som skulle kunna hända, det är väl att man säljer din mailadress vidare till andra för att skicka ut en massa SPAM till dig.

Så det du skulle kunna göra, det är ju rätt och slätt byta mailadress, med allt vad det nu innebär.

Kan de klippa ihop nånting som gör en köpskyldig tror du?
Det var ju inte allt för längesen som man tog upp ett fall i SVTs Plus där man hade fått ett telefonsamtal från en försäljare som i slutändan hade "klippt och klistrat" ihop sitt egna inspelade samtal. Allt för att få det att låta som att kunden hade tackat ja. Men det är väl inte aktuellt i ditt fall. Menar, du svarade ju bara på ett par frågor.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Jag vet faktiskt inte vad man skulle kunna göra. Om det nu finns något att lägga ner någon tid på. Menar, vad skulle kunna hända ? Du svarade på några frågor och som tack för hjälpen så skulle du och ditt företag få biobiljetter som tack för hjälpen. Det värsta som skulle kunna hända, det är väl att man säljer din mailadress vidare till andra för att skicka ut en massa SPAM till dig.

Så det du skulle kunna göra, det är ju rätt och slätt byta mailadress, med allt vad det nu innebär.

Kan de klippa ihop nånting som gör en köpskyldig tror du?
Det var ju inte allt för längesen som man tog upp ett fall i SVTs Plus där man hade fått ett telefonsamtal från en försäljare som i slutändan hade "klippt och klistrat" ihop sitt egna inspelade samtal. Allt för att få det att låta som att kunden hade tackat ja. Men det är väl inte aktuellt i ditt fall. Menar, du svarade ju bara på ett par frågor.

Jag tror det var bra att jag inte svarade på hur många datorer och skrivare som finns på företaget, tror de skulle kunna klippa ihop en del av den information och få det till att man beställt toners till en jädra massa skrivare.
Förhoppningsvis så blir det inte något mer med detta.
Ibland kan man vara bra naiv tills något sånt här inträffar

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Dom klipper ihop något skit, själv säger jag aldrig ja eller jag om någon ringer mig.. Fast hittills har jag bara bett dom å dra åt helvete och att en polisanmälan kommer nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Dom klipper ihop något skit, själv säger jag aldrig ja eller jag om någon ringer mig.. Fast hittills har jag bara bett dom å dra åt helvete och att en polisanmälan kommer nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Varning!

Idag ringde de från Creative office och ville boka en tid för att de ville komma över till mitt jobb.
Sa bestämt nej och de verkade väldigt angelägna om att komma över, sa att jag inte var intersserad flertalet gånger.
Fan vad jag blir uppringd av en massa skit nu i dagarna...

Hoppas fan inte de klipper ihop något skit, då blir det polisen nästa om jag får någon bluffaktura

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Säg att du inte är ansvarig för det och koppla vidare dem till 90510

Permalänk
Entusiast
Skrivet av griid_83:

Varning!

Idag ringde de från Creative office och ville boka en tid för att de ville komma över till mitt jobb.
Sa bestämt nej och de verkade väldigt angelägna om att komma över, sa att jag inte var intersserad flertalet gånger.
Fan vad jag blir uppringd av en massa skit nu i dagarna...

Hoppas fan inte de klipper ihop något skit, då blir det polisen nästa om jag får någon bluffaktura

Det är därför jag alltid och utan pardon slänger på luren på telefonförsäljare. Jag är aldrig någonsin intresserad av deras varor och jag tänker inte bemöda mig med att motivera det och riskera att de klipper ihop någon skit i efterhand.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24