Romarriket och "äldre" strategispel

Permalänk
Medlem

Romarriket och "äldre" strategispel

Hej jag söker lite råd om strategi spel som är baserade på att bygga upp en stad och arme sen attackera andra städer det måste inte handla just om Romarriket men det ska vara samma tema.

har tidigare spelat Alexander ( http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_(video_game) ) och det var hyffsat kul, och eftersom det verkar finnas typ 1000 sånna spel undrar jag.

Vilket tycker du är det bästa?
Vilket är det nyaste spelet som har kommit ut i detta tema?
Vilket är det populäraste/mest spelade?

har hittat de här är de bra?

Age of mythology
Age of Empires 2

Mvh

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk

Jag köpte age of empires 3 på steam för ett tag sedan.

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osterberg1985:

Jag köpte age of empires 3 på steam för ett tag sedan.

Är det bra då har det tendens att hänga sig osv?

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk

Rome total war?

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Är Civilization nåt kanske? Finns ju båda nyare och gamlare, är dock inte så insatt, men iallfall ett grymt strategispel!

Civilization 5 är väl kanske det nyaste, borde vara inom 1 år gammalt.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Rise of Nations är ett av de bästa RTS spelen jag har lirat, man börjar i "Ancient Age" och slutar i nutid. men man kan välja olika kampanjer (då behöver du Thrones and Patriots expansionen) där man bara t.ex spelar som Alexander den stora eller Napoleon Om du inte vill gå vidare i tech trädet.

Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Rise_of_Nations

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Farao om du gillar stadsbyggarspel.. Ett litet hevlete att få igång på Win7 och då är de inte så stabilt men förjävla skoj

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk

Jag gillade spelet "Farao". Det är mer som ett stadsbyggar spel även om man också tvingas försvara sig mot invasioner samt skicka trupper till andra städer. Det allra bästa med spelet är dock att det finns en svensk version där Hans Villius gör berättarrösten. Hans röst är den enda i världen som är mer episk än David Attenboroughs.

Permalänk
Medlem

Settlers? Inget jag gillar själv men låter ju lite som det du efterfrågar.
Annars, Rome Total War (2 ?) eller nåt av Age of Empires spelen...

Annars är Civilization 2 ett väldigt bra spel (gammalt nu iofs). eller lämna Rom, gå riktigt retro och spela Colonization Pixlad glädje

Permalänk

ROME TOTAL WAR!

Permalänk
Skrivet av Osterberg1985:

Jag köpte age of empires 3 på steam för ett tag sedan.

Inte för att vara sån. Men tycker dom äldre är bättre. Det nya är mer begränsat (får inte bygga för mycket torn och jobbig resurshantering). Lite små kul kampanj i för sig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

www.tribalwars.net

Onlinespel..?

Visa signatur

Stationär :: Chieftec Aegis CH-05B || PSU: Corsair VX 450W || MB: ASRock M3A770DE || CPU: AMD Phenom2 X4 965 Black Edition @ 3.4Ghz || GPU: XFX Nvidia GeForce 9800 GTX + || RAM: Corsair Vengeance 4GB DDR3 (2x 2GB) || HDD: 320 GB Seagate Barracuda || CPU-Kylning: Antec Küler 620 ||

Permalänk
Skrivet av Cloorm:

http://www.tribalwars.se/ lättare om det är på svenska eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Hej jag söker lite råd om strategi spel som är baserade på att bygga upp en stad och arme sen attackera andra städer det måste inte handla just om Romarriket men det ska vara samma tema.

har tidigare spelat Alexander ( http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_(video_game) ) och det var hyffsat kul, och eftersom det verkar finnas typ 1000 sånna spel undrar jag.

Vilket tycker du är det bästa?
Vilket är det nyaste spelet som har kommit ut i detta tema?
Vilket är det populäraste/mest spelade?

har hittat de här är de bra?

Age of mythology
Age of Empires 2

Mvh

Den här genren fullständigt älskar jag!

Bästa byggarspelet jag spelat:
Anno 1404, du kan hålla på en hel vecka att bygga, spelet tar aldrig slut även i sandbox. (dock inte romar-riket eran)

Bygga ditt romarike:
Grand Ages - Rome < Väldigt bra
Imperium Romanum
CivCity: Rome < Min personliga favorit
Glory of the Roman Empire
Caesar 3
Caesar 4

Bästa krigs-spelet:
Utan tvekan Rome - Total war, dock obefintlig byggnads-del

Bubblare:
Zeus

Permalänk

För slagfältsstrategi och imperiebygge så är det Rome Total War som gäller.

Permalänk
Medlem

För att bidra med lite mindre kända men ändå helt ok spel enligt mig.

Celtic Kings: Rage of War
Celtic Kings: The Punic Wars
Imperivm III: The Great Battles of Rome

Alla dessa ovanstående är gjorda av samma som har gjort Glory of the Roman Empire, Imperium Romanum m.m. Alla spelen ingår dessutom i Imperivm Serien dom ovanstående som jag nämnde är dock mer fokuserat på rts till skillnad fån dom senare som är mer City-buliding.

Annars:

Empire Earth
Empires: Dawn of the modern World

Båda mycket lika Age of Empires fast dessa har ett betydligt större tidspann (stenåldern till frammtiden typ)

Och men egen lilla favorit som inte gjort så mycket väsen av sig

Rise & Fall: Civilizations at War

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk

Bah! Age of Empires 1 om du vill ha ett äldre spel

Permalänk
Medlem

Caesar III

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ska nu bara bestämma mig vilket man ska börja spela

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Cossacks (bara testat första)! det spelet är så sjukt underskattat

sjukt underbart lir, har spelat det bra många timmar!

http://www.youtube.com/watch?v=UwgJne3XgPM

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Skrivet av Nivius:

Cossacks (bara testat första)! det spelet är så sjukt underskattat

sjukt underbart lir, har spelat det bra många timmar!

http://www.youtube.com/watch?v=UwgJne3XgPM

Om jag inte helt missminner mig så gick Romarriket under 1000 år innan cossackerna kom.

Permalänk

Emperor: rise of the middle kingdom

Pharao

Zeus

Civilization

Anno

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

[urlttp://www.tribalwars.se/[/url] lättare om det är på svenska eller?

På .net finns det mycket fler olika världar, samt mycket mer spelare, men visst, vill man hellre spela de på svenska så gör de

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär :: Chieftec Aegis CH-05B || PSU: Corsair VX 450W || MB: ASRock M3A770DE || CPU: AMD Phenom2 X4 965 Black Edition @ 3.4Ghz || GPU: XFX Nvidia GeForce 9800 GTX + || RAM: Corsair Vengeance 4GB DDR3 (2x 2GB) || HDD: 320 GB Seagate Barracuda || CPU-Kylning: Antec Küler 620 ||