Permalänk
Avstängd

3,0- 4,0ghz. stor skillnad?

Tja!

Nu när jag fått min H60 + 960t tänkte jag att man kanske skulle överklocka. Men eftersom det är första gången så är jag inte riktigt säker och kanske gör något dumt... Så jag undrar om det ens är värt? Spelar BARA Battlefield 3 och GTA IV. Hur stor är skillnaden i fps? Just nu får jag runt 70-85 på low 1080p med ett gtx 570 hd som jag inte vågar överklocka då stockkylaren suger och det finns typ ingen aftermarket cooler som funkar utan att böja heatpipes lite försiktigt (vilket jag ej är )

Permalänk
Medlem

Är du inte säker på att du vill överklocka så gör det inte, innan du börjar borde du läsa på dig om ämnet en hel del och viktigast av allt gå små steg när du överklockar och stresstesta hela vägen

3-4GHz gör skillnad och jag tycker det absolut är värt det men som jag skrev ovan, baby steps.

Lycka till!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Att överklocka CPUn ger nog inte alltför stora skillnader i spel. Men övriga program borde bli snabbare. Synd att du inte kan klocka grafikkortet :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Offtopic

Skrivet av hain3:

Tja!

Nu när jag fått min H60 + 960t tänkte jag att man kanske skulle överklocka. Men eftersom det är första gången så är jag inte riktigt säker och kanske gör något dumt... Så jag undrar om det ens är värt? Spelar BARA Battlefield 3 och GTA IV. Hur stor är skillnaden i fps? Just nu får jag runt 70-85 på low 1080p med ett gtx 570 hd som jag inte vågar överklocka då stockkylaren suger och det finns typ ingen aftermarket cooler som funkar utan att böja heatpipes lite försiktigt (vilket jag ej är )

Går lite offtopic, men runt 70fps i low, 1080 med gtx 570 lät klent.
Kör själv med gigabyte gtx 570 phantom och ligger 60-90fps på high, 1080p

Permalänk
Medlem

Det är ungefär 1ghz skillnad om jag räknat rätt!

Skämtåtsido, som föregående inlägg är du osäker så pilla inte på något.

Men din cpu är inte så svår att överklocka. Höj multiplier lite i bios i små steg. börja på 3.2ghz och vandra vidare uppåt. Kör lite stresstester och kolla av temp.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Att överklocka CPUn ger nog inte alltför stora skillnader i spel. Men övriga program borde bli snabbare. Synd att du inte kan klocka grafikkortet :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan faktiskt göra stora skillnader i spel att klocka sin cpu.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Att överklocka CPUn ger nog inte alltför stora skillnader i spel. Men övriga program borde bli snabbare. Synd att du inte kan klocka grafikkortet :/

Skickades från m.sweclockers.com

I de spel han nämnde kan det nog ge enorm skillnad.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nymank:

Går lite offtopic, men runt 70fps i low, 1080 med gtx 570 lät klent.
Kör själv med gigabyte gtx 570 phantom och ligger 60-90fps på high, 1080p

ja mitt är inte klockat så bra core clock @ 732. shader clock @ 1464 och memory clock @ 1900

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

I de spel han nämnde kan det nog ge enorm skillnad.

Skrivet av Ang3r:

Det kan faktiskt göra stora skillnader i spel att klocka sin cpu.

Skrivet av Ang3r:

Det är ungefär 1ghz skillnad om jag räknat rätt!

Skämtåtsido, som föregående inlägg är du osäker så pilla inte på något.

Men din cpu är inte så svår att överklocka. Höj multiplier lite i bios i små steg. börja på 3.2ghz och vandra vidare uppåt. Kör lite stresstester och kolla av temp.

Skrivet av Snacker:

Att överklocka CPUn ger nog inte alltför stora skillnader i spel. Men övriga program borde bli snabbare. Synd att du inte kan klocka grafikkortet :/

Skickades från m.sweclockers.com

Ok tänker försöka överklocka på dan lite senare då jag har studie dag. Men grafikkort då? Blir det stor skillnad på det? ligger på core clock @ 732. shader clock @ 1464 och memory clock @ 1900. Kanske kan be någon böja heatpipes för en röding eller nåt

Permalänk

Du kan ju kolla om det går att låsa upp fler kärnor med ditt moderkort också, kortet skall ha funktionen, men jag vet inte om just 960T stöds (eller i vilken BIOS-version i så fall).

En överklockning på några hundra MHz bör ge resultat, särskilt på lägre upplösningar/låg grafikkvalitet (mindre risk att GPU är begränsande faktor i låga upplösningar/låg grafikkvalitet).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Du kan ju kolla om det går att låsa upp fler kärnor med ditt moderkort också, kortet skall ha funktionen, men jag vet inte om just 960T stöds (eller i vilken BIOS-version i så fall).

En överklockning på några hundra MHz bör ge resultat, särskilt på lägre upplösningar/låg grafikkvalitet (mindre risk att GPU är begränsande faktor i låga upplösningar/låg grafikkvalitet).

Uhm jag kolllade nyss på CPUID och ser att core speed hoppar mellan 805.4 till 1600 och 3020 mhz. Är detta normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nymank:

Går lite offtopic, men runt 70fps i low, 1080 med gtx 570 lät klent.
Kör själv med gigabyte gtx 570 phantom och ligger 60-90fps på high, 1080p

Vad har du för processor? GTA IV är extremt krävande för CPU. inte alls krävande för GPU. + Lägre upplösning = processorn arbetar mer.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hain3:

Uhm jag kolllade nyss på CPUID och ser att core speed hoppar mellan 805.4 till 1600 och 3020 mhz. Är detta normalt?

Ja. Cool'n'Quiet har flera steg som den sänker multipeln med vid låg belastning.

Lägsta är 4xFSB, om bussen är oklockad hamnar du på 4x200=800MHz på CPUn. 1600 innebär att multipliern är på 8x, dvs lite belastning mer än idle, men inte så att den behöver snurra upp i max

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Ja. Cool'n'Quiet har flera steg som den sänker multipeln med vid låg belastning.

Lägsta är 4xFSB, om bussen är oklockad hamnar du på 4x200=800MHz på CPUn. 1600 innebär att multipliern är på 8x, dvs lite belastning mer än idle, men inte så att den behöver snurra upp i max

Du. När jag överklockar CPU'n så säger folk att ramet överklockas också :/ Jag vill inte överklocka ram bara CPU. Vet du om det finns något sätt att stänga av detta?

Permalänk
Skrivet av hain3:

Du. När jag överklockar CPU'n så säger folk att ramet överklockas också :/ Jag vill inte överklocka ram bara CPU. Vet du om det finns något sätt att stänga av detta?

Du överklocka ramen om du klockar med grundfrekvens Men din cpu är upplåst så det behövs inte då du kan använda cpuns multipler.
Har du testat att låsa upp den till 6 kärnor?
Det kan också ge extra prestanda i tex bf3

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snacker:

Att överklocka CPUn ger nog inte alltför stora skillnader i spel. Men övriga program borde bli snabbare. Synd att du inte kan klocka grafikkortet :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan du visst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eppebansen:

Du överklocka ramen om du klockar med grundfrekvens Men din cpu är upplåst så det behövs inte då du kan använda cpuns multipler.
Har du testat att låsa upp den till 6 kärnor?
Det kan också ge extra prestanda i tex bf3

Ok nu har jag över klockat till 4ghz. Men när jag ska köra torture test på prime 95 så händer ingenting. alla 4 workers bara stoppas direkt det står.

[Feb 18 00:41] Worker starting.
[Feb 18 00:41] Setting affinity to run worker on logical CPU #1
[Feb 18 00:41] Beginning a continuous self-test to check your computer.
[Feb 18 00:41] Please read stress.txt. Choose Test/Stop to end this test.
[Feb 18 00:41] No FFT lenghts available in the range specified.
[Feb 18 00:41] Worker stopped.

Så står det på alla fyra workers. Är CPU'n inte stabil? Jag höjde inte voltage kanske ska göra det lite? :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Det kan du visst.

Nja det är ett 570 HD. Stock kylaren är ganska dålig och det finns inte aftermarket coolers som funkar på detta grafikkort :/. Kan inte sätta på en annan kylare om jag inte böjer heat pipes vilket jag nog kan be någon göra åt mi för en vettig siffra

Permalänk
Medlem
Skrivet av hain3:

Ok nu har jag över klockat till 4ghz. Men när jag ska köra torture test på prime 95 så händer ingenting. alla 4 workers bara stoppas direkt det står.

[Feb 18 00:41] Worker starting.
[Feb 18 00:41] Setting affinity to run worker on logical CPU #1
[Feb 18 00:41] Beginning a continuous self-test to check your computer.
[Feb 18 00:41] Please read stress.txt. Choose Test/Stop to end this test.
[Feb 18 00:41] No FFT lenghts available in the range specified.
[Feb 18 00:41] Worker stopped.

Så står det på alla fyra workers. Är CPU'n inte stabil? Jag höjde inte voltage kanske ska göra det lite? :S

Verkar snarare som du ställt in felaktigt. Vad stälde du in i rutan som dök upp i början?

PS. Ett snabbare sätt för att se om CPUn är stabil är Intel Burn In Test (oroa dig inte, fungerar på AMD också). Dra upp minnesåtgången i 2 eller 4 GB, och låt testet gå 10 ggr. Det ersätter INTE ett långtidstest á la Prime95, men det borde ge en snabb idé om CPUn är stabil eller inte.

Edit: GLÖM INTE AT ÖVERVAKA TEMPERATURER!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chmat76:

Verkar snarare som du ställt in felaktigt. Vad stälde du in i rutan som dök upp i början?

PS. Ett snabbare sätt för att se om CPUn är stabil är Intel Burn In Test (oroa dig inte, fungerar på AMD också). Dra upp minnesåtgången i 2 eller 4 GB, och låt testet gå 10 ggr. Det ersätter INTE ett långtidstest á la Prime95, men det borde ge en snabb idé om CPUn är stabil eller inte.

Edit: GLÖM INTE AT ÖVERVAKA TEMPERATURER!!!

När jag startade intel burn in test så blue screena datorn. Så jag gick in gjorde om lite i voltage men det funka inte så jag tog tillbaka normal som tydligen är 1.4750v? Borde inte det räcka för 4ghz? Och när jag kollar cpuid så höjs core voltage från 1.376 till 1.456 V. Har detta med Cool'n'Quite och göra? Och ska jag stänga av det när man överklockar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hain3:

När jag startade intel burn in test så blue screena datorn. Så jag gick in gjorde om lite i voltage men det funka inte så jag tog tillbaka normal som tydligen är 1.4750v? Borde inte det räcka för 4ghz? Och när jag kollar cpuid så höjs core voltage från 1.376 till 1.456 V. Har detta med Cool'n'Quite och göra? Och ska jag stänga av det när man överklockar?

Stäng inte av Cool'n'Quiet, hellre ha lite lägre överklock och det påslaget än köra utan, för då går CPUmn på max hela tiden.

Jag kör 4GHz med Cool'n'Quiet påslagt och 1,4V inställt i BIOS, men det går upp till ca 1,475V vid belastning ja.

Minnena klockas som sagt om du höjer bussfrekvensen, vill du köra med både multiplier och bus, så bör du ställa ner minnenas multiplier ett snäpp. Är det 1600MHz-minnen så står de på antingen 1600MHz rakt av, eller som multiplier 8, sänk till 1333 eller multiplier 6,67 sen räkna gånger bussen du tar.

Mitt exempel:
Buss 236, multiplier 6,67 på minnen = 236*6,67 = 1574MHz på 1600MHz-minnen så en aning under deras max.
CPU multiplier då är 17*236 = 4012MHz, dvs 4GHz.

Nordbryggan och HT link påverkas också av busshöjningen:
Mina är ställda på CPU/NB 236*11 =? 2596, vilket är högt nog för att behöva live spänningsökning på nordbryggan också.
HT hamnar på 9*236=2124, vilket är över 2000, men bara lite. Man vill helst inte öka den i onödan, då det inte hjälper något.

Höjer du enbart CPU med multiplier slipper du kolla minnen och det andra, men det kan bli stabilare om du klockar med buss i kombination med multiplier.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

kör min 960t @ x6 i 3.7ghz och de gör stor skillnad i GTA IV. får inga fps drops längre.

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Stäng inte av Cool'n'Quiet, hellre ha lite lägre överklock och det påslaget än köra utan, för då går CPUmn på max hela tiden.

Jag kör 4GHz med Cool'n'Quiet påslagt och 1,4V inställt i BIOS, men det går upp till ca 1,475V vid belastning ja.

Minnena klockas som sagt om du höjer bussfrekvensen, vill du köra med både multiplier och bus, så bör du ställa ner minnenas multiplier ett snäpp. Är det 1600MHz-minnen så står de på antingen 1600MHz rakt av, eller som multiplier 8, sänk till 1333 eller multiplier 6,67 sen räkna gånger bussen du tar.

Mitt exempel:
Buss 236, multiplier 6,67 på minnen = 236*6,67 = 1574MHz på 1600MHz-minnen så en aning under deras max.
CPU multiplier då är 17*236 = 4012MHz, dvs 4GHz.

Nordbryggan och HT link påverkas också av busshöjningen:
Mina är ställda på CPU/NB 236*11 =? 2596, vilket är högt nog för att behöva live spänningsökning på nordbryggan också.
HT hamnar på 9*236=2124, vilket är över 2000, men bara lite. Man vill helst inte öka den i onödan, då det inte hjälper något.

Höjer du enbart CPU med multiplier slipper du kolla minnen och det andra, men det kan bli stabilare om du klockar med buss i kombination med multiplier.

Eftersom det är min första gång så verkar det enklas med bara höja multiplier. Men det är väll ostabilt om det blue screena när jag klickade på intel in burn test och sen start? Och ''normal'' på cpu core voltage är 1.4750. Som sagt det borde väll räka? Eller måste jag gå upp till 1.5000? känns lite riskabelt då du bara har 1.4. Men verkar som om jag ändrar voltage upp eller ned så blue screenar det :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av hain3:

Eftersom det är min första gång så verkar det enklas med bara höja multiplier. Men det är väll ostabilt om det blue screena när jag klickade på intel in burn test och sen start? Och ''normal'' på cpu core voltage är 1.4750. Som sagt det borde väll räka? Eller måste jag gå upp till 1.5000? känns lite riskabelt då du bara har 1.4. Men verkar som om jag ändrar voltage upp eller ned så blue screenar det :s

"Baby steps". Du kan inte hoppa till 4GHz bara sådär utan att riktigt veta vad du gör. Gå tillbaka till defult settings i BIOS och skruva ned till 3.0GHz. Sedan när det är inställt i 3.0 skruvar du upp till 3.1/3.2GHz. Är det "stabilt"? Ja-> höj multipeln. Är det "stabilt" nu? Höj igen. När det inte är "stabilt" så höjer du Vcore tills det är det. Sedan höjer du multipeln igen. Fortsätt så till önskad klockning.

"Stabilt" = klarar 10 rundor av Intel BurnIn i 2gb läge utan felräkningar.

OBS. Temperaturer! Glöm INTE dem. Jag vet att jag tjatar, men det är oerhört viktigt!

PS. Märk väl att det kanske inte enbart är Vcore som måste ändras, utan också andra spänningar och inställningar i BIOS. DS.

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

"Baby steps". Du kan inte hoppa till 4GHz bara sådär utan att riktigt veta vad du gör. Gå tillbaka till defult settings i BIOS och skruva ned till 3.0GHz. Sedan när det är inställt i 3.0 skruvar du upp till 3.1/3.2GHz. Är det "stabilt"? Ja-> höj multipeln. Är det "stabilt" nu? Höj igen. När det inte är "stabilt" så höjer du Vcore tills det är det. Sedan höjer du multipeln igen. Fortsätt så till önskad klockning.

"Stabilt" = klarar 10 rundor av Intel BurnIn i 2gb läge utan felräkningar.

OBS. Temperaturer! Glöm INTE dem. Jag vet att jag tjatar, men det är oerhört viktigt!

PS. Märk väl att det kanske inte enbart är Vcore som måste ändras, utan också andra spänningar och inställningar i BIOS. DS.

Jepp, eftersom alla processorer är unika och har olika egenskaper, så vet man inte hur högt just trådskaparens ex. klockar och vilken spänning som behövs. Så rådet att ta det i små steg med stabilitetstest mellan är ett gott råd (särskilt om man inte har överklockat förut och inte riktigt vet vad man sysslar med).

Att hålla ett öga på temperaturerna är också en mycket god ide'.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av hain3:

Nja det är ett 570 HD. Stock kylaren är ganska dålig och det finns inte aftermarket coolers som funkar på detta grafikkort :/. Kan inte sätta på en annan kylare om jag inte böjer heat pipes vilket jag nog kan be någon göra åt mi för en vettig siffra

böjer heatpipes på vad? det lär ju vara så att heatpipesen är en del av originalkylaren... eller?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chmat76:

"Baby steps". Du kan inte hoppa till 4GHz bara sådär utan att riktigt veta vad du gör. Gå tillbaka till defult settings i BIOS och skruva ned till 3.0GHz. Sedan när det är inställt i 3.0 skruvar du upp till 3.1/3.2GHz. Är det "stabilt"? Ja-> höj multipeln. Är det "stabilt" nu? Höj igen. När det inte är "stabilt" så höjer du Vcore tills det är det. Sedan höjer du multipeln igen. Fortsätt så till önskad klockning.

"Stabilt" = klarar 10 rundor av Intel BurnIn i 2gb läge utan felräkningar.

OBS. Temperaturer! Glöm INTE dem. Jag vet att jag tjatar, men det är oerhört viktigt!

PS. Märk väl att det kanske inte enbart är Vcore som måste ändras, utan också andra spänningar och inställningar i BIOS. DS.

Igår så vet jag inte vad som hände... Jag höll på men tillslut blev datorn extremt seg och nästan ingenting funkade även fast jag återställt BIOS. Så nu har jag ominstallerat windows och ska göra som du sägeer. Gå lite itaget . Bara en sak som jag undrar över. Nu har jag min HDMI kabel i så går max upplösningen bara upp till 1280x1024? Väldigt irriterande då 1. Det är stora kanter och 2. Det är inte 1080p. Har installerat mobos drivers och det löste det förra gången men inte nu.

EDIT: Sorry glömde drivrutiner för 570'it

Permalänk
Medlem
Skrivet av hain3:

Igår så vet jag inte vad som hände... Jag höll på men tillslut blev datorn extremt seg och nästan ingenting funkade även fast jag återställt BIOS. Så nu har jag ominstallerat windows och ska göra som du sägeer. Gå lite itaget . Bara en sak som jag undrar över. Nu har jag min HDMI kabel i så går max upplösningen bara upp till 1280x1024? Väldigt irriterande då 1. Det är stora kanter och 2. Det är inte 1080p. Har installerat mobos drivers och det löste det förra gången men inte nu.

EDIT: Sorry glömde drivrutiner för 570'it

Kolla tempen med HWMonitor, då ser du vad max och min har legat på samtidigt som nuvarande värde. Risken är att det blir blåskärm för att t.ex. strömkretsarna eller nordbryggan blir för varm, särskilt som du har en vattenkylare som inte ligger och blåser på dem som stock-kylaren gör. Då gäller det att resten av burken har väldigt bra luftflöde.

Kolla om TMPIN 0, 1, 2 eller vad de heter på din dator går över 60 grader när du kör IntelBurnTest. Då är det för varmt.
Min CPU ligger på 57-58 grader och mina strömkretsar runt samma när jag kör full belastning ett tag. För mig är det alltså kylningen på VRMs som begränsar överklockningen och inte CPU-tempen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hain3:

När jag startade intel burn in test så blue screena datorn. Så jag gick in gjorde om lite i voltage men det funka inte så jag tog tillbaka normal som tydligen är 1.4750v? Borde inte det räcka för 4ghz? Och när jag kollar cpuid så höjs core voltage från 1.376 till 1.456 V. Har detta med Cool'n'Quite och göra? Och ska jag stänga av det när man överklockar?

Det har med LLC att göra (Load Line Calibration) vad har du för Mobo??
Jag hade stora problem på mitt Gigabyte 990FX UD3, fick labba med många olika Vcore och LLC inställningar innan jag fick min CPU spänning att vara stabil på 1,44 v (det roliga var att jag hade ställt in 1,36 v i Bios??) Nåja, den var tok stabil på 1,44 efter labbandet i allafall, både under load och idle.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p_stman:

Det har med LLC att göra (Load Line Calibration) vad har du för Mobo??
Jag hade stora problem på mitt Gigabyte 990FX UD3, fick labba med många olika Vcore och LLC inställningar innan jag fick min CPU spänning att vara stabil på 1,44 v (det roliga var att jag hade ställt in 1,36 v i Bios??) Nåja, den var tok stabil på 1,44 efter labbandet i allafall, både under load och idle.

GA-970A-UD3 från gigabyte. Och jag är ledsen men jag fattar inte vad du menar med ''labba'' och ''LLC''? Vad menas med dessa och vad har de för funktion?