Permalänk
Medlem

Tenkeyless mekaniskt tangentbord?

Är ute efter ett tenkeyless mekaniskt tangentbord med cherry red switchar, gärna med svensk/nordisk layout på knapparna om möjligt.

Sitter med ett Qpad MK-50 nu och trivs väldigt bra med Cherry Red switchar men vill gärna bli av med numpaden.

Nån som har bra koll på tenkeyless mekaniska tangentbord?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Prisklass?

Över 1000kr finns där ju lite o välja på.
Under 1000kr finns det inget nu, men dock kommer snart http://www.cmstorm.com/en/products/keyboards/quickfirerapidre..., fick svar det skulle komma till oss i mars.
Det kommer nog landa runt 700kr +- 100kr skulle jag gissa.

Väntar själv på detta keyboard.

Permalänk
Medlem

Prisklass spelar inte nån större roll.
Blev så förtjust i mekaniska tangentbord så jag vill gärna ha en utan numpad.

Men fråga om finns tex tangentbord med samma layout på knapparna men annat språk, det borde väl bara vara att byta ut de knapparna då mot de vi har i Sverige?

Mars känns så långt bort.. försöker gärna hitta ett innan men om inte så får det bli en CMStorm.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

CM storm kommer ju ha vanlig layout som vi har på alla.

Filco har ju också fina tenkeyless men jag tror inte dom har med röda tyvär.
Svarta,blåa,bruna

Permalänk
Skrivet av Nivity:

CM storm kommer ju ha vanlig layout som vi har på alla.

Filco har ju också fina tenkeyless men jag tror inte dom har med röda tyvär.
Svarta,blåa,bruna

Det finns en asiatisk specialvariant med röda brytare, men eftersom du är ute efter ISO layout är det inget alternativ.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Det finns en asiatisk specialvariant med röda brytare, men eftersom du är ute efter ISO layout är det inget alternativ.

Vad tänker du på med ISO layout?
Har du några förslag?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det enda jag vet om med iso layout är filco.
Har ett med bruna switchar själv och det fungerar hur bra som helst.

Vill du spendera lite pengar så finns ju Topre realforce också, kostar dock 240€ med frakt från verkkukauppa. Men det ska också vara det bästa tangentbordet på marknaden.

Permalänk
Skrivet av Gascogne:

Vad tänker du på med ISO layout?
Har du några förslag?

De flesta europeiska tangentbord följer en viss standard, ISO. Alla svenska tangentbord följer ISO, det brukar vara enklare att hitta ISO tangentbord än svenska. Ibland stämmer inte alla tangenters tryck, men knapparna sitter i alla fall på rätt ställe till skillnad från exempelvis ANSI.

Skrivet av huttala:

Det enda jag vet om med iso layout är filco.
Har ett med bruna switchar själv och det fungerar hur bra som helst.

Vill du spendera lite pengar så finns ju Topre realforce också, kostar dock 240€ med frakt från verkkukauppa. Men det ska också vara det bästa tangentbordet på marknaden.

Som du ser letar TS efter ett tangentbord med Cherry MX Red.

Jag har inte hittat något ISO tangentbord utan numpad med MX Red. Det är nog enklast att vänta på CM Storm, alternativt köpa ett ANSI tangentbord. Om du bara ska spela är det ett bra alternativ. Min lillebror har ett Filco med ANSI, och det fungerar bra för honom. Det går att leva med en felaktigt layout, det är bara att lära sig var ÅÄÖ sitter. Så länge du inte programmerar kommer det inte vara några problem.

Jag har ett HHKB med ANSI, och jag upplever inga problem med layouten. Det är en smaksak.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

Själv har man beställt ett KBT Race med mx red. Tycker den har sick layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

De flesta europeiska tangentbord följer en viss standard, ISO. Alla svenska tangentbord följer ISO, det brukar vara enklare att hitta ISO tangentbord än svenska. Ibland stämmer inte alla tangenters tryck, men knapparna sitter i alla fall på rätt ställe till skillnad från exempelvis ANSI.

Som du ser letar TS efter ett tangentbord med Cherry MX Red.

Jag har inte hittat något ISO tangentbord utan numpad med MX Red. Det är nog enklast att vänta på CM Storm, alternativt köpa ett ANSI tangentbord. Om du bara ska spela är det ett bra alternativ. Min lillebror har ett Filco med ANSI, och det fungerar bra för honom. Det går att leva med en felaktigt layout, det är bara att lära sig var ÅÄÖ sitter. Så länge du inte programmerar kommer det inte vara några problem.

Jag har ett HHKB med ANSI, och jag upplever inga problem med layouten. Det är en smaksak.

Mjo jag är lite sugen på en Filco tenkeyless, klart snygg. ^^

Skrivet av highspeed:

Själv har man beställt ett KBT Race med mx red. Tycker den har sick layout.

http://img210.imageshack.us/img210/9298/nicetw.jpg

Vart köpte du den ifrån?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Vart köpte du den ifrån?

Antingen Ebay eller från groupbuys via Geekhack eller Deskthority.

Dock har båda groupbuys slutat ta in beställningar, och att köpa från ebay verkar strula lite med den kinesiska tullen. De finns inte i ISO, utan bara i ANSI, så du kan inte få svensk layout hur du än gör tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Gascogne:

Mjo jag är lite sugen på en Filco tenkeyless, klart snygg. ^^

Vart köpte du den ifrån?

http://item.taobao.com/item.htm?id=13403809273

sen använder du en taobao agent... krångligt men vad gör man inte för en geek pryl man vill ha

Permalänk
Medlem

När jag köpte mitt Filco Majestouch 2 Tenkeyless (bruna switchar) tidigt i höstas på www.keyboardco.com så frågade jag efter röda switchar och de sa att de förmodligen skulle få in nya i februari mars någon gång så du kan maila dem och kolla.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

När jag köpte mitt Filco Majestouch 2 Tenkeyless (bruna switchar) tidigt i höstas på www.keyboardco.com så frågade jag efter röda switchar och de sa att de förmodligen skulle få in nya i februari mars någon gång så du kan maila dem och kolla.

Jo har faktiskt kollat med dom, de kommer in få såna om 3-4 månader.
Så det är bara att vänta.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"