Gigabyte GTX560Ti OC "Display driver stopped responding and has recovered."

Permalänk

Gigabyte GTX560Ti OC "Display driver stopped responding and has recovered."

fått problem med mitt nya GB 560TI OC.
har de senaste drivrutinerna 270.61 bilden blinkar till sedan kommer de upp artefakter alternativt de blir svarta sträck på skärmen när jag rullar ned, men har inträffat när jag har kört Mozilla Firefox 4 , problemen uppkom idag, haft kortet sedan i torsdags, kör just nu IE9 istället för att se om problemet dyker upp även här, inte gjorrd de, dock uppstod de när jag startade Windows Live eller körde 2 videor i separat flikar i Crome.
Datorn är den första i sign. Artefakterna har änsålänge endast uppkommit i Mozilla, övriga gånger har endast blivit svart och drivrutinerna startats om. Stratde om hela datorn när artefakterna kom upp.
Kan de vara nått med Flash/Mozilla som krockar med Nvidia drivrutinerna?

Tacksam för svar och tips

Mvh Erik

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Gör såhär:

Tanka hem driversweeper -> Installera.
Avinstallera dina gfx-drivare i kontrollpanelen.
Starta om datorn i felsäkert läge.
Kör driversweeper -> Rensa bort allt som har med nvidiadrivarna att göra.
Starta om datorn i normalläge, dra ut nätverkskabeln för att undvika att Windows Update laddar ned drivrutiner åt dig.
Installera senaste drivarna, dessa har du tankat hem sedan tidigare.
Starta om, sätt i nätverkskabeln och se om du märker av någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Gör såhär:

Tanka hem driversweeper -> Installera.
Avinstallera dina gfx-drivare i kontrollpanelen.
Starta om datorn i felsäkert läge.
Kör driversweeper -> Rensa bort allt som har med nvidiadrivarna att göra.
Starta om datorn i normalläge, dra ut nätverkskabeln för att undvika att Windows Update laddar ned drivrutiner åt dig.
Installera senaste drivarna, dessa har du tankat hem sedan tidigare.
Starta om, sätt i nätverkskabeln och se om du märker av någon skillnad.

Verkar fungera än så länge, passade även på att ominstallera Firefox och Shockwave+Flash och att ställa om volten till mina minnen då jag kom på att den var ställd efter mina gamla minnen som ville ha mer kräm sänkt från ~2,234 till 2,064 hade Corsair XMS 2 PC6400 cas4 innan och har nu Samma fast PC8500 Cas5.

Tack för hjälpen, hoppas att stabiliteten håller i sig

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Tjena

Jag har liknande problem på MSI GTX560Ti i SLI. Installerade dem igår, testade och hade mig och allt fungerade bra. Idag får jag artefakter, låsningar, och samma felmeddelanden som TS så fort jag belastar grafiken det minsta lilla.

Har testat att inaktivera SLI utan skillnad. Har också testat att ominstallera drivrutiner på det sätt Kalasis rekommenderade ovan, utan förbättring.

Kan tilläggas att systemet är helt nytt (Sabertooth, 2600k osv osv). Har kört på mitt gamla GF 8800 GTS i en vecka i väntan på att sista pusselbiten som var 560-korten skulle dyka upp, och har inte haft problem innan.

Någon som har förslag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stippe:

Tjena

Jag har liknande problem på MSI GTX560Ti i SLI. Installerade dem igår, testade och hade mig och allt fungerade bra. Idag får jag artefakter, låsningar, och samma felmeddelanden som TS så fort jag belastar grafiken det minsta lilla.

Har testat att inaktivera SLI utan skillnad. Har också testat att ominstallera drivrutiner på det sätt Kalasis rekommenderade ovan, utan förbättring.

Kan tilläggas att systemet är helt nytt (Sabertooth, 2600k osv osv). Har kört på mitt gamla GF 8800 GTS i en vecka i väntan på att sista pusselbiten som var 560-korten skulle dyka upp, och har inte haft problem innan.

Någon som har förslag?

Tillräckligt starkt nätagg? Märke på detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det är ett Corsair 850AX. Problemet handlar inte om underdimensionerad hårdvara eller något sånt är jag rädd tyvärr. Hade varit skönt om det var något sånt där konkret och relativt enkelt att rätta till.

Det som förbryllar mig mest är att det funkade bra hela kvällen och natten igår men när jag går upp idag och startar datorn så hänger den sig efter fem minuter och har strulat sedan dess. Vad kan ha förändrats?

Jag är på jobbet nu men när jag kommer hem ikväll ska jag öppna chassit och kolla så att allting sitter som det ska, minnen osv, inga kablar i kläm och sånt, men spontant känns det som att felet ligger någonstans hos grafikkortet/korten. Antingen hårdvara eller drivrutiner på något sätt. Allting funkar som det ska men så fort jag anstränger grafiken det minsta kommer det artefakter sen får jag ovanstående felmeddelande efter lite flimmer eller så låser sig hela skiten.

Tacksam för alla tips vad jag kan leta efter.

Edit: Kan tillägga att jag inte klockat grafikkortet på något sätt, men det kommer ju fabriksöverklockat och jag testade lite som hastigast att klocka ned det, fast utan bättring.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kopplar/tar ur ett grafikkort och testar ett i taget vad händer då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jo, jag gjorde det igår natt och upptäckte att det här felet kom som ett brev på posten med det ena kortet men inte det andra. Ska försöka mana fram ork att testa det misstänkt trasiga kortet i min gamla dator nu bara för att bekräfta att det är kaputt innan jag skickar tillbaka det till återförsäljaren.

Trist när saker och ting inte funkar som de ska. Tur jag hade två iaf

Tack för tipsen!

Permalänk

Slåss med samma problem, ska försöka Eriks lösning men då jag installerat om drivers efter att jag cleanat så tror jag inte detta kommer hjälpa men återkommer.

Jag fick min brors gamla burk efter han köpt en ny för någon vecka sedan (Jag har tidigare använt hans gamla grafikkort då han köpte ett nytt innan den nya burken så det bör inte vara något problem med kortet).

Permalänk
Medlem

Jag har fick mitt Gigabyte GTX560Ti OC+ idag och har precis samma problem.
Har installerat om drivers och testat driver sweeper men det hjälpte inte.

Mitt system:
Gigabyte GA-P35-DS4
Intel Core 2 Duo E6850
Corsair 620W

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Har hittat problemet med mitt kort nu.
Verkar som Gigabyte var lite för optimistiska med sin klockning på det, det är fabriksöverklockat till 1000mhz och verkar inte riktigt klara av den höga core clocken.
Så jag tankade hem MSI Afterburner och drog ner core clocken till 950mhz och har nu spelat The Witcher 2 i flera timmar utan några som helst problem.

Kortet jag köpte är tydligen första revisionen av deras OC+ serie, för de nyare korten har nämligen en core clock på just 950mhz så dom verkar insett att 1000mhz inte fungerade.

Så det blir väll att skicka tillbaka detta kortet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vidstrom:

Har hittat problemet med mitt kort nu.
Verkar som Gigabyte var lite för optimistiska med sin klockning på det, det är fabriksöverklockat till 1000mhz och verkar inte riktigt klara av den höga core clocken.
Så jag tankade hem MSI Afterburner och drog ner core clocken till 950mhz och har nu spelat The Witcher 2 i flera timmar utan några som helst problem.

Kortet jag köpte är tydligen första revisionen av deras OC+ serie, för de nyare korten har nämligen en core clock på just 950mhz så dom verkar insett att 1000mhz inte fungerade.

Så det blir väll att skicka tillbaka detta kortet.

Eller kontakta Gigabyte och flasha om kortet med den nya biosen som klockar ner kortet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har fått bukt på mitt problem, i mitt fall hjälpte det att byta ut mina minnen.

Permalänk
Medlem

Exakt samma problem här.

Asus GTX560Ti
Asus P8Z68-V PRO
Intel i5 2500K
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Cooler Master Silent Pro M700 700W PSU

Har installerat om drivrutiner osv, hjälper ej.

Datorn krashar även med olika bluescreens emellanåt tillsynes helt slumpmässigt.
Kan det ha med minnena att göra?

Visa signatur

cosmos wireless luftkylare p35t 2007

Permalänk

Jag har också råkat ut för "Display driver stopped responding and has recovered". Googlade lite och såg ett tips någonstans (SweC?) att man kunde stänga av windows 7 strömbesparing för PCI Express och det har fungerat för mig. Gå in i Energialternativ så borde du hitta inställningen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Stänga av strömbesparing för PCI Express fungerade inte. Hittade lite tips på nätet:

1. Ändra physx från automatisk till GPU
2. Gå tillbaka till drivrutin 280.26 eftersom problemen uppkommit för drivrutiner efter denna

Jag gick tillbaka till 280.26 och har inte haft några problem de senaste dagarna.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Är ett problem jag också upplevt i firefox. Jag stängde av hårdvaruacc och har inte haft ett enda problem sen dess. Är någon bugg med 560ti och FF som inte verkar/kan åtgärdas av nvidida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk

Mina "display driver has stopped ..." kom mest när gpu'n var lågbelastad vid tex filmuppspelning och konstigt nog aldrig vid hög belastning (gaming). Jag tror Nvidia har en bugg i sina nyare drivrutiner.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Nu blir det bump av den här tråden som är rätt gammal men jag har fått ordning på precis det problemet som många beskriver här. Mina problem har varit att drivrutinen har chrashat vid 2d-accelererad användning som firefox och uppspelning av youtubeklipp etc. Har varit allt ifrån att drivrutinerna har kunnat återställa sig till grafikartefakter etc som gjorde att jag dator låste sig totalt. Sjukt irriterande. Uppdatera, rensa, ominstallera drivrutiner gav inget resultat. Kortet gick svalt och gav aldrig några problem i spel. Jag hade nästan gett upp ett tag och funderade på att skicka in till tillverkaren, vilket givetvis alltid känns lite surt för en hemmafixare.

Efter mycket läsande och lite snack med MSI-supporten kom jag fram till att detta är ett problem som beror på att de är lite för låg spänning på korten i idle och 2d-accelererat läge. Detta resulterar i systeminstabilitet. Det går tyvärr inte att att åtgärda i Afterburner eller liknande då en höjning av spänningen där endast kommer att fungera i 3d-accelererade applikationer. Anledningen till att de inte uppkommer i spelande är att kortet går in i ett annat powerstate då och klockar upp sig.

Hur löser man det då? Vad vi måste göra är att flasha med ett nytt firmware. Tyvärr är det många tillverkare som ännu inte löst detta med firmwareuppdateringar ännu, och då blir det att göra sitt eget. Detta är inte så hemskt som det låter, då vi bara skall ändra tre poster egentligen, dvt. P3, P7 och P0 powerstaten. Dessa ligger vanligtvis på 0,95V och jag valde att höja med 0.025V till 0.975, vilket löste mina problem. Detta görs lämpligtvis igenom att dumpa ditt bios med tex. GPU-Z, öppna det med NiBiTor och välja fermi clocks. Höj tidigare nämnda powerstates och spara bios som .rom. Sen flashar du med NVflash (google, finns många bra guider) och dina problem skall vara lösta.

Detta bör funka på fermi-kretsar I GTX-500 serien.

Fråga i tråden om du behöver hjälp med modifikation av firmware eller övriga frågor.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Skrivet av conluceo:

Nu blir det bump av den här tråden som är rätt gammal men jag har fått ordning på precis det problemet som många beskriver här. Mina problem har varit att drivrutinen har chrashat vid 2d-accelererad användning som firefox och uppspelning av youtubeklipp etc. Har varit allt ifrån att drivrutinerna har kunnat återställa sig till grafikartefakter etc som gjorde att jag dator låste sig totalt. Sjukt irriterande. Uppdatera, rensa, ominstallera drivrutiner gav inget resultat. Kortet gick svalt och gav aldrig några problem i spel. Jag hade nästan gett upp ett tag och funderade på att skicka in till tillverkaren, vilket givetvis alltid känns lite surt för en hemmafixare.

Efter mycket läsande och lite snack med MSI-supporten kom jag fram till att detta är ett problem som beror på att de är lite för låg spänning på korten i idle och 2d-accelererat läge. Detta resulterar i systeminstabilitet. Det går tyvärr inte att att åtgärda i Afterburner eller liknande då en höjning av spänningen där endast kommer att fungera i 3d-accelererade applikationer. Anledningen till att de inte uppkommer i spelande är att kortet går in i ett annat powerstate då och klockar upp sig.

Hur löser man det då? Vad vi måste göra är att flasha med ett nytt firmware. Tyvärr är det många tillverkare som ännu inte löst detta med firmwareuppdateringar ännu, och då blir det att göra sitt eget. Detta är inte så hemskt som det låter, då vi bara skall ändra tre poster egentligen, dvt. P3, P7 och P0 powerstaten. Dessa ligger vanligtvis på 0,95V och jag valde att höja med 0.025V till 0.975, vilket löste mina problem. Detta görs lämpligtvis igenom att dumpa ditt bios med tex. GPU-Z, öppna det med NiBiTor och välja fermi clocks. Höj tidigare nämnda powerstates och spara bios som .rom. Sen flashar du med NVflash (google, finns många bra guider) och dina problem skall vara lösta.

Detta bör funka på fermi-kretsar I GTX-500 serien.

Fråga i tråden om du behöver hjälp med modifikation av firmware eller övriga frågor.

Gäller samma sak för ASUS kort?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Gäller samma sak för ASUS kort?

Ingen aning, men stabilitetsproblem kan i allmännhet lösas av högre spänning. Så länge man håller sig inom kortets specifikationer och håller ett öga på temperaturer så ser jag inget problem med att prova iaf.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis