Permalänk
Medlem

Nybörjare i databygge

Tjenare allihop!

Jag har varit ganska uttråkad ett tag nu p.g.a. att jag har varit uppvuxen konsol generationen som gamecube, ps2 och nu ps3.
Så jag bestämde mig att jag ska bygga en dator men det finns ett litet problem: det är första gången jag försöker mig på det.

Jag utgår ifrån Sweclockers sommardator bygge inför Skyrim & BF3 (se länk nedan) och jag skulle uppskatta att få tips ifrån personer som har längre erfarenhet utav det.
Det som skiljer sig ifrån listan är Chassit, fläkt och SSD disk (kanske skaffar det senare) men jag skulle bli glad om någon kan tipsa om delar som kanske är bättre (som inte har ett helt orimligt pris förstås).
Det jag har införskaffat just nu är Chassit, hårddisken och RAM minne.

Ha en fortsatt trevlig dag!

http://www.sweclockers.com/artikel/14154-sweclockers-sommarda...

Permalänk
Medlem

Har ru någon budget?

Skulle satsa på tex 6950 eller 6970 2GB's I stället för 560.
Kanske 7950 ifall pengarna finns

Annars ser det ok ut. (dock kollade inte noga på moderkortet men antar de e najs)

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

budgeten är vid ca 8000-9000 kr

Permalänk
Medlem

jag kollade på sidan där moderkortet var som billigast (inet tror jag) och det var en del som kommenterade att det var en del krångel med den, så jag skulle kanske behöva en ersättare (om någon vet) som är ungefär i samma prisklass.

Permalänk

Skulle rekommendera bättre moderkort.

http://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3
Ska vara riktigt bra, goda överclocksmöjligheter, 2x 8s SLI om du vill uppgradera till SLI och ska förövrigt vara stabilt!

Skulle även rekommendera en 2GB GPU om du planerar på framtida SLI/X-fire kopplingar!

Permalänk

http://www.webhallen.com/hardvara/148782-asus_geforce_gtx_560...

komplett lista:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2084898&view=m

bara å köpa till en HD & ett till grafik kort när det behövs

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Skulle rekommendera bättre moderkort.

http://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3
Ska vara riktigt bra, goda överclocksmöjligheter, 2x 8s SLI om du vill uppgradera till SLI och ska förövrigt vara stabilt!

Vad ska en "normal" användare med bättre moderkort till? Det man kan få ut av ett lite dyrare moderkort är knaske lite mer/andra in och utgångar om det är något sådant man letar efter men mångt och mycket handlar om att det är lite mer påkostade komponenter som tål lite mer så att man kan lättare överklocka med kortet.

Men vad ska du använda datorn till mestadels djunk. jag gissar på att alla gamla rävar här kommer inte nöja sig med ett paket ifrån sommaren utan kommer sätta upp nya kundvagnar åt dig och då kan det vara bra och veta vad du ska ha den till.

tex ifall du inte ska spela så jätte mkt eller krävande spel skulle jag verkligen rekomendera att skaffa en ssd kanske kapa lite pengar ifrån grafikkortet och lägga på en ssd istället då du vinner mkt tid med denna vid vanligt alldaligt användande.

Permalänk

Jag är inget jätte proffs på detta men om du ska spela och redan hade chassi, ram och hårddisk så är väll detta ganska bra delar för en najs spel rigg http://www.inet.se/kundvagn/visa/1503590/2012-02-18 .

Rätt mig gärna någon om jag har fel! Är inget proffs på moderkort så tog det som nämdes tidigare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc | Processor: Intel i5 2500K 4GHz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | Hårddisk: 500GB Western Digital Caviar Black | Grafikkort: ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP | Nätaggregat: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av hakke87:

Vad ska en "normal" användare med bättre moderkort till? Det man kan få ut av ett lite dyrare moderkort är knaske lite mer/andra in och utgångar om det är något sådant man letar efter men mångt och mycket handlar om att det är lite mer påkostade komponenter som tål lite mer så att man kan lättare överklocka med kortet.

Men vad ska du använda datorn till mestadels djunk. jag gissar på att alla gamla rävar här kommer inte nöja sig med ett paket ifrån sommaren utan kommer sätta upp nya kundvagnar åt dig och då kan det vara bra och veta vad du ska ha den till.

tex ifall du inte ska spela så jätte mkt eller krävande spel skulle jag verkligen rekomendera att skaffa en ssd kanske kapa lite pengar ifrån grafikkortet och lägga på en ssd istället då du vinner mkt tid med denna vid vanligt alldaligt användande.

Kanske är bättre att kolla, eller veta vad du pratar om, innan du kommenterar?
Moderkortet jag rekommenderade är inte bara 200kr billigare, det är stabilare, bättre överklocklnings potential, det fungerar mycke bättre i SLI OCH ska ha mindre buggar.

Permalänk
Skrivet av addepladd:

Jag är inget jätte proffs på detta men om du ska spela och redan hade chassi, ram och hårddisk så är väll detta ganska bra delar för en najs spel rigg http://www.inet.se/kundvagn/visa/1503590/2012-02-18 .

Rätt mig gärna någon om jag har fel! Är inget proffs på moderkort så tog det som nämdes tidigare.

Det där ser kanon ut! Och kommer dessutom hålla länge!
Ända är väl CPU fläkten, såvitt jag vet har i5 2550k en förvånansvärt bra stockkylare som klarar chockerande hög klockning (runt 4GHz)!
Att köpa en såpass "dålig" CPU kylare kan vara slöseri.

Med det sagt så menar jag att om du inte planerar på att inom en snart framtid clocka CPUn kraftigt så kan du köra på stockkylaren tills du känner att CPUn behöver lite mer tryck!

Skall oxå tilläggas att 7970 kräver ganska exakt 300W i 100% load.
Så vill du du kunna vara helt på att du kan köra en 2x X-fire koppling i framtiden utan komplikationer och utan att byta nätagg rekommenderar jag nog 750W för att vara 100% säker!

EDIT: Är ditt RAM old eller new gen? Dom är ej bakåtkompatibla.

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Det där ser kanon ut! Och kommer dessutom hålla länge!
Ända är väl CPU fläkten, såvitt jag vet har i5 2550k en förvånansvärt bra stockkylare som klarar chockerande hög klockning (runt 4GHz)!
Att köpa en såpass "dålig" CPU kylare kan vara slöseri.

Jag har den cpun och kylningen och kör i 4GHz och då håller den ganska så exakt runt 50 grader i load. Innan jag köpte den och körde med stock kylning så kunde temperaturen gå över 70 grader i load och då hade jag inte klockat. Bara lite info

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc | Processor: Intel i5 2500K 4GHz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | Hårddisk: 500GB Western Digital Caviar Black | Grafikkort: ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP | Nätaggregat: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av addepladd:

Jag har den cpun och kylningen och kör i 4GHz och då håller den ganska så exakt runt 50 grader i load. Innan jag köpte den och körde med stock kylning så kunde temperaturen gå över 70 grader i load och då hade jag inte klockat. Bara lite info

Jasså? Ja då kanske det kan vara värt det! Har själv ingen personligerfarenhet gällande så kan självklart inte säga emot på nått sätt! Har dock läst folk som kommit upp i 4-4,2GHz med stock och en acceptabel värme.

Misstänker dock att "acceptabel värme" är en liten bit under vad som kan vara skadligt under långtidsanvändande.
Men räknade med att OT ej lär clocka nått "extremt" då han (som han själv uppger) är väldigt ny till dator världen!

Så det hela beror väl på lite hur OT känner.

Tackar dock för din korrektion/exempel!

EDIT: Kan den verkligen vara så bra den lille fan? (kylaren) Lär ju isåfall vara marknadens mest prisvärda kylare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Kanske är bättre att kolla, eller veta vad du pratar om, innan du kommenterar?
Moderkortet jag rekommenderade är inte bara 200kr billigare, det är stabilare, bättre överklocklnings potential, det fungerar mycke bättre i SLI OCH ska ha mindre buggar.

Då ber jag om ursäkt kollade faktiskt inte din länk men det är så ofta folk ska köpa så onödigt dyra moderkort så kritiken var inte riktad mot dig utan det var mer principen jag ville få fram, den kan du väl hålla med om iaf.

Permalänk
Skrivet av hakke87:

Då ber jag om ursäkt kollade faktiskt inte din länk men det är så ofta folk ska köpa så onödigt dyra moderkort så kritiken var inte riktad mot dig utan det var mer principen jag ville få fram, den kan du väl hålla med om iaf.

Kan hålla med helt och hållet, detta gäller även nätagg i många fall!
Ber om ursäkt för att jag "gick ut lite hårt" men kände mej ganska förnäm när du inte ens (som sagt) kollade länken

Ingen skada skedd! Tackar för ursäkten

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Jasså? Ja då kanske det kan vara värt det! Har själv ingen personligerfarenhet gällande så kan självklart inte säga emot på nått sätt! Har dock läst folk som kommit upp i 4-4,2GHz med stock och en acceptabel värme.

Misstänker dock att "acceptabel värme" är en liten bit under vad som kan vara skadligt under långtidsanvändande.
Men räknade med att OT ej lär clocka nått "extremt" då han (som han själv uppger) är väldigt ny till dator världen!

Så det hela beror väl på lite hur OT känner.

Tackar dock för din korrektion/exempel!

EDIT: Kan den verkligen vara så bra den lille fan? (kylaren) Lär ju isåfall vara marknadens mest prisvärda kylare!

Jag är ganska så säker på dom temperaturerna men blev lite osäker nu när du sa så haha Sitter på en annan dator nu så kan inte kolla upp det. Men när jag letade kylare för ett billigt pris så blev jag tipsad om att denna presterade bra och var mycket prisvärd. Men ska det inte clockas något så funkar det säkert bra med stockkylaren. Beror på lite vad för exemplar man får.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc | Processor: Intel i5 2500K 4GHz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | Hårddisk: 500GB Western Digital Caviar Black | Grafikkort: ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP | Nätaggregat: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av addepladd:

Jag är ganska så säker på dom temperaturerna men blev lite osäker nu när du sa så haha Sitter på en annan dator nu så kan inte kolla upp det. Men när jag letade kylare för ett billigt pris så blev jag tipsad om att denna presterade bra och var mycket prisvärd. Men ska det inte clockas något så funkar det säkert bra med stockkylaren. Beror på lite vad för exemplar man får.

Ja, 20 graders skillnad är ju knappt vad man får för 6-700kr om jag inte minns fel!
Är dock inte särskillt insatt i just kylare, och kan inte utan erfarenhet på nått sätt säga emot dej!
Men de låter ju mycket

Jo, det är nästan chockerande hur mycket "samma produkt" kan prestera olika, detta visas nog mest vid GPU clockningar men endå!

Men skriv gärna vad du ligger på för värme med ovanstående kylare när du kommer hem!
För även om skillnaden inte är 20 grader så är ju 50 grader i 100% load VÄLDIGT bra!
Och bör utan tvekan tittas närmare på

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Ja, 20 graders skillnad är ju knappt vad man får för 6-700kr om jag inte minns fel!
Är dock inte särskillt insatt i just kylare, och kan inte utan erfarenhet på nått sätt säga emot dej!
Men de låter ju mycket

Jo, det är nästan chockerande hur mycket "samma produkt" kan prestera olika, detta visas nog mest vid GPU clockningar men endå!

Men skriv gärna vad du ligger på för värme med ovanstående kylare när du kommer hem!
För även om skillnaden inte är 20 grader så är ju 50 grader i 100% load VÄLDIGT bra!
Och bör utan tvekan tittas närmare på

Stämmer ganska bra det jag sa. Jag lyckades inte få med exakt all info för ligger i 50c i bf3 som har ganska hög load har alltså inte testat helt i 100%. Läs kommentarerna lite här så är jag inte ensam om att ha fått bra temps med denna kylaren http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc | Processor: Intel i5 2500K 4GHz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | Hårddisk: 500GB Western Digital Caviar Black | Grafikkort: ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP | Nätaggregat: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av addepladd:

Stämmer ganska bra det jag sa. Jag lyckades inte få med exakt all info för ligger i 50c i bf3 som har ganska hög load har alltså inte testat helt i 100%. Läs kommentarerna lite här så är jag inte ensam om att ha fått bra temps med denna kylaren http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

"Stock kylare: Idle: 51c Load: 87c
Hyper 212: Idle: 33c Load: 49c"

Antagligen marknadens mest prisvärda kylare!
Dock måste han ha fått en väldigt dålig stockylare men ändå!

Permalänk
Medlem

för dom som undrar så kommer datan att användas till spel
och jag blev rejält överraskad när jag såg alla svar jag har fått på den här tråden, jag tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av addepladd:

Jag är inget jätte proffs på detta men om du ska spela och redan hade chassi, ram och hårddisk så är väll detta ganska bra delar för en najs spel rigg http://www.inet.se/kundvagn/visa/1503590/2012-02-18 .

Rätt mig gärna någon om jag har fel! Är inget proffs på moderkort så tog det som nämdes tidigare.

listan ser bra ut men grafikkortet är lite för dyrt för min smak men jag tackar

Permalänk
Skrivet av djunk:

listan ser bra ut men grafikkortet är lite för dyrt för min smak men jag tackar

7970 är det bästa på marknaden för tillfället men förstår dig om du tycker det är mycket pengar att lägga på en del Vad är du beredd att ge för grafikkortet så ska jag kolla snabbt och ge dig något tips

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc | Processor: Intel i5 2500K 4GHz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | Hårddisk: 500GB Western Digital Caviar Black | Grafikkort: ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP | Nätaggregat: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av djunk:

listan ser bra ut men grafikkortet är lite för dyrt för min smak men jag tackar

Ahaaa, trodde det var "djunk" som gjorde den där listan! Förlåt för förvirringen xD

Ja de där grafikkortet är det absolut fetaste du kan köpa just nu. (bortsätt ifrån vissa special kort för 15000+)
Vad sägs som http://www.inet.se/produkt/5409325/msi-geforce-gtx-560ti-2048... ?
Riktigt bra kort, det ska vara bäst i prisklassen, det är dessutom en 2GB version vilket lämpar sig bra för då framtida SLI byggen.
Kortet ska dessutom fungera bra med just i5 2500k och funka väldigt bra i SLI!

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Vad sägs som http://www.inet.se/produkt/5409325/msi-geforce-gtx-560ti-2048... ?
Riktigt bra kort, det ska vara bäst i prisklassen, det är dessutom en 2GB version vilket lämpar sig bra för då framtida SLI byggen.
Kortet ska dessutom fungera bra med just i5 2500k och funka väldigt bra i SLI!

Håller med, ett av dom bättre i prisklassen. Kan jämföras med AMDs 6950 som presterar ungefär det samma men kanske aningens bättre i CF om jag inte tar fel. Men som single är nog 560ti bättre

Du hade redan ram minne och som någon tidigare påpekade är det nya (DDR3) eller gamla? Har du haft dom ett tag kanske dom är gamla DDR2 och kanske inte passar på moderkortet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc | Processor: Intel i5 2500K 4GHz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | Hårddisk: 500GB Western Digital Caviar Black | Grafikkort: ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP | Nätaggregat: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av addepladd:

7970 är det bästa på marknaden för tillfället men förstår dig om du tycker det är mycket pengar att lägga på en del Vad är du beredd att ge för grafikkortet så ska jag kolla snabbt och ge dig något tips

är beredd att punga ut ca 2500 kr

Skrivet av Dark_Widget:

Ahaaa, trodde det var "djunk" som gjorde den där listan! Förlåt för förvirringen xD

Ja de där grafikkortet är det absolut fetaste du kan köpa just nu. (bortsätt ifrån vissa special kort för 15000+)
Vad sägs som http://www.inet.se/produkt/5409325/msi-geforce-gtx-560ti-2048... ?
Riktigt bra kort, det ska vara bäst i prisklassen, det är dessutom en 2GB version vilket lämpar sig bra för då framtida SLI byggen.
Kortet ska dessutom fungera bra med just i5 2500k och funka väldigt bra i SLI!

Tack för tipset, kanske skaffar det

Permalänk
Skrivet av addepladd:

Håller med, ett av dom bättre i prisklassen. Kan jämföras med AMDs 6950 som presterar ungefär det samma men kanske aningens bättre i CF om jag inte tar fel. Men som single är nog 560ti bättre

Du hade redan ram minne och som någon tidigare påpekade är det nya (DDR3) eller gamla? Har du haft dom ett tag kanske dom är gamla DDR2 och kanske inte passar på moderkortet.

I vissa fall verkar det som att 6950 faktiskt presterar bättre än 560TI(single självklart)! Dock har jag läst att folk tycker att 560TI är mycket trevliga i SLI, vet tyvärr inget om 6950 i den aspekten!

Personligen föredrar jag dock nVIDIA då du värkar få lite "extra settings", åtminstone i spelen som är "gjorda" för nVIDIA (läs sponsrade).
Märkte detta nyligen nu när jag bytte från AMD till just 560TI 2GB, fick mer "dust effects" tex i Assassins Creed Revelations, dessutom så tyckte jag mej se att musen ändrade layout lite.

AMD kort får säkert liknande "perks" i "AMD spel" dock är dessa färre, spelen alltså.

Hur som helst så bör OT försöka sej på att skaffa ett 2GB kort!

Älskar folk som inte ens tar sig tid att läsa.

Permalänk
Skrivet av djunk:

är beredd att punga ut ca 2500 kr

Tack för tipset, kanske skaffar det

Du lär du inte få bättre kort än just det dära, eller som tidigare skrev 6950 2GB!

Anledningen till att 2GB är viktigt är för att vid eventuell SLI/X-fire, vilket betyder att du har 2 grafikkort i datorn, så rendrar varje kort halva skärmen var.
Dvs att ena kortet jobbar på ena halvan av skärmen och andra på andra. Grejen med just 2GB i det läget är att det behövs för att köra mer högupplösta spel (SPECIELLT BF3, och antagligen många kommande titlar. På högre inställningar då självklart)

Eftersom att dom jobbar med halva skärmen var så "läggs dom" inte på varandra, med andra ord det är fortfarande bara 1024 MB arbetsminne, men helt plötsligt nästan dubbel prestanda! Vilket resulterar i att du inte kommer pressa ut full prestanda med bara 1GB

Hoppas min förklaring "makes any sense"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Skulle rekommendera bättre moderkort.

http://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3
Ska vara riktigt bra, goda överclocksmöjligheter, 2x 8s SLI om du vill uppgradera till SLI och ska förövrigt vara stabilt!

Skulle även rekommendera en 2GB GPU om du planerar på framtida SLI/X-fire kopplingar!

Skrivet av Dark_Widget:

Ahaaa, trodde det var "djunk" som gjorde den där listan! Förlåt för förvirringen xD

Ja de där grafikkortet är det absolut fetaste du kan köpa just nu. (bortsätt ifrån vissa special kort för 15000+)
Vad sägs som http://www.inet.se/produkt/5409325/msi-geforce-gtx-560ti-2048... ?
Riktigt bra kort, det ska vara bäst i prisklassen, det är dessutom en 2GB version vilket lämpar sig bra för då framtida SLI byggen.
Kortet ska dessutom fungera bra med just i5 2500k och funka väldigt bra i SLI!

så är detta något du rekomenderar?

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650094#accessories

här är ett moderkort som en bekant föreslog åt mig men det verkar det inte vara lite dyrt?

Permalänk
Skrivet av djunk:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650094#accessories

här är ett moderkort som en bekant föreslog åt mig men det verkar det inte vara lite dyrt?

Pengafälla skulle jag säga. Ingenting du behöver!

Utan satsa på det jag länkade, både moderkortet och GPUn