borde jag partitionera hårddisken?

Permalänk
Medlem

borde jag partitionera hårddisken?

har en 2tb western digital black som jag har tänkt att använda till operativet och media.

borde jag göra en partition till att ha median på? går det snabbare då? för nu tar det en helsikes tid att föra över filmer från externa hddn (7200rpm till hårddisken i htpcn.

kan dock bero på att det är 1080p filmer jag för över men ändå

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det går inte mkt snabbare, men du får allt uppdelat vilket är precis det du vill.
Att ha en 50GB partition till Windows är en god idé.

Permalänk
Medlem

Helt riktigt, hastigheten för överföring påverkas inte av partition eller ej det enda som påverkar är usb3 eller 2

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att du bör partionera, men inte för att öka hastigheten utan för att slippa att bli av med alla dina filmer etc om du måste formatera och installera om operativsystemet. Då det ändå fortfarande kommer att vara en och samma hårddisk så kommer ju fortfarande antalet läsningar och skrivningar till disken vara det samma så hastigheten ökar ju inte. Om du tycker att hastigheten är orimligt låg kan du ju försöka jämföra med när du använder den externa disken på en annan dator så du vet om den låga hastigheten beror på den externa disken eller inställningar för USB-portarna på datorn.

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem

Jo, gör en partition på operativet och en på media. Det ska gå lite snabbare då OS'et inte behöver söka hela tiden fram o tillbaka.

Men som du sa så tar det tid med så höga upplösningar på filmerna:-)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Jag skulle partitionera men av en annan anledning: Förenkla när du installerar om! Jag skulle nog ta mer än 50gb oxå så du rymmer alla installationer tex spel, office och övriga apps mm. Ska du formatera hårddisken vid en installation med en enda stor partition så blåser du ju alla 2tb.

Fördel oavsett om det är för att installera nytt/annat operativ, rensa för datorn är seg eller för att något blivit galet med installationen.

Do it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaztompc:

har en 2tb western digital black som jag har tänkt att använda till operativet och media.

borde jag göra en partition till att ha median på? går det snabbare då? för nu tar det en helsikes tid att föra över filmer från externa hddn (7200rpm till hårddisken i htpcn.

kan dock bero på att det är 1080p filmer jag för över men ändå

Om du överför från en extern hdd så beror den långsamma överföringshastigheten med största sannolikhet på USB anslutningen och då spelar det ingen roll om du kör på en ssd eller raid 0 diskar kommer gå lika långsamt i vilket fall.

Om du kör OS på första partitionen kommer den vara lite snabbare men framförallt så kommer det bli lättare att installera om datorn utan att förlora media filer om dem ligger på en egen separat partition.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

dock förlorar du en massa tid när/om du försöker flytta filer från operativdiskdelen till mediadelen, och jag råder dig att flytta temp till mediadelen med.

packar du upp en fil tar det toklång tid annars, först packa upp till temp på C partitionen, sedan flytta tillbaka till D. och när man flyttar mellan partitioner på samma disk får den både läsa och skriva, på olika platser samtidigt = bajs.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com