Modifiering, skapande och Creation Kit till Skyrim

Permalänk

Modifiering, skapande och Creation Kit till Skyrim

Tänkte att vi borde få separera eventuellt snack om mod-skapande från allt yrande om tips och installationer av redan tillgängliga modifikationer och fixar. Denna tråden handlar alltså bara om skapandet av egna modifikationer till Skyrim! Från skiss-blocket till uppladdning på Nexus.

Creation Kit ligger väl fortförande nån vecka eller två bort, men det finns mycket som kan göras innan dess. Texturering har varit i full fart sen release, och man kan så klart även tjuvstarta med att 3d-modellera, ta en upptäcksfärd genom BSA-filer och röja i config-filer. Alla som har tidigare erfarenhet av modding i tidigare TES eller Fallout 3/NV känner direkt igen sig bland strukturer, kommandon, format och verktyg. Hur mycket Bethesda än predikar om att det är en "ny" motor så är det helt uppenbart samma shit kvar i grunden. Fördelen med detta är dock att det fortförande är löjligt enkelt och kul att jobba med!

Såå, finns här någon som har påbörjat något litet/stort projekt än? Det vore fränt med lite insider-info/screens/diskussioner från utvecklingen De som behöver hjälp med att komma igång kan så klart också ställa frågor, så ska jag försöka samla ihop en liten FAQ här under med länkar och annat nödvändigt grejs efter hand att det nämns.

FAQ Allmänt:

Hur packar man upp BSA-filer för att komma åt alla texturer/modeller/ljud/etc?
Ladda ner tex BSA Browser, eller använd BSA-extractorn som finns inbyggt i valfri New Vegas/Nexus Mod Manager. Packa aldrig upp BSA-filer direkt i din Data-mapp!

Vad är en BSA-fil?
BSA-filer används för att packa ihop och komprimera större arkiv av filer åt spelet, likt rar och zip. Majoriteten av Skyrims resurser är packade i bsa-filer och är det som laddas först vid uppstart av spelet. Med förutsättningen att dom är aktiverade via dina ini-filer istället för med esp-filer som tex Bethesda's textur-pack är, så har alla dessa filer minsta möjliga prioritet i din load-order. Detta innebär att lösa replacer-moddar som du packar upp i din Data-mapp får prioritering och ersätter orginal-filerna från bsa-filerna.

Vad är en ESP-fil?
Detta är formatet som främst används när du sparar moddar från Creation Kit. Dom innehåller information om ändringar du har gjort i tex spelvärlden, karaktärer, script, items, etc. Undvik att spara onödiga ändringar och information i dessa för att minimera konflikter med andra moddar. Dessa filer kan kräva en viss load-order för att lappa över varandras ändringar korrekt, men kan även lätt orsaka konflikter med varandra och krash-buggar vid slarvigt användande.

Var hittar jag Creation Kit?
Du finner det under "Tools" på Steam. Det finns tyvärr inte tillgängligt utanför Steam som i tidigare TES/Fallout-spel.

Hur/var lär jag mig att använda Creation Kit?
Bethesda har skapat en riktigt bra wiki för både nybörjare och insatta. Där finns både tutorials och genomgående förklaringar av knappar och funktioner för det mesta, som hela tiden uppdateras. Du finner det på http://www.creationkit.com/

Bethesda har även släppt en serie video-tutorials på youtube som går igenom en hel del grunder;

Episode 1: Introduction to the Kit
Episode 2: Basic Layout
Episode 3: Basic Layout II
Episode 4: Clutter
Episode 5: Navmesh
Episode 6: Basic Encounters
Episode 7: Traps
Episode 8: Optimization
Episode 9: Lighting
Episode 10: World Hookup

Värt att tänka på innan release?
Trippel-kolla att allt funkar korrekt. Bifoga en utförlig readme-fil för beskrivning, installation, change-log och möjliga konflikter. Bifoga alltid dina filer i samma mapp-struktur som dom ska installeras, från och med Data-mappen (Underlättar stort både för manuell installation och stöd för Nexus Mod Manager). Bifoga aldrig andras arbeten eller bitar av andras arbeten utan tillåtelse (Stenhårt på Nexus).

Får man importera grejer från andra/tidigare spel?
Detta är inte tillåtet för annat än privat bruk. Nexus är väldigt strikta på denna fronten.

FAQ Texturer:

Var hittar jag Skyrims texturer?
Orginal-texturerna är packade i filen "Skyrim - Textures.bsa" i din Skyrim/Data-mapp. Packa helt enkelt upp filen någonstans utanför din Skyrim-mapp med tex BSA-Browser, så finner du alla textur-filer i respektive mappar.
Vill du komma åt högupplösta varianter från officiella "High Resolution Texture Pack" så får du packa upp filerna "HighResTexturePack01.bsa" samt "HighResTexturePack02.bsa" istället, som du finner i din Data-mapp efter att ha laddat ner paketet.

Hur öppnar jag texturer (DDS-format)?
Ladda ner och släng in Nvidia Texture Tools-pluginet i ditt Photoshop. Läs här för andra program.

Hur sparar jag en textur som funkar i Skyrim?
Spara i DDS-format, samt se till att välja att spara som "DXT5 ARGB" om texturen behöver en detaljerad Alpha när Nvidia Texture Tools frågar, alternativt DXT1 om Alpha ej behövs (halverar textur-storleken). Handlar det om en replacer-textur så kan du öppna och titta på orginal-texturen och se om den har alpha eller ej.

Hur funkar en Alpha-kanal?
Det är en extra kanal i gråskala som kan användas för en mängd olika funktioner, beroende på textur. I samband med Diffuse/color-map så används den för att definera genomskinliga områden på texturen. Vita områden visar en textur, medans svarta områden blir genomskinliga ingame. En alpha-kanal i DXT5-format klarar även av olika nivåer av gråskala, vilket kan användas för att göra delar av texturer halvt genomskinliga ingame med en grå-aktig färg. Experimentera!
I samband med Normalmaps (_n) så används alpha-kanalen för specularmapen, vilket ofta ser ut som en svart och vit version av din diffusemap. Här definerar man vilka delar av texturen som ska skina/reflektera (Ljust) och vilka delar som är matta (Mörkt). Experimentera med gråskalan för önskat resultat.
Notera dock att användning av alpha-kanaler bestäms av meshen/3d-modellen. Så om en modell inte har detta aktiverat för diffusemapen så kommer du inte se någon skillnad ingame. Det kan fixas via Nifscope.

Vad innebär de olika prefixerna i fil-namnen på vissa texturer?
Filer som slutar på _n är normal-maps, och innehåller även en specular-map i alpha-kanalen. Filer som slutar på _g är glow-maps och används för att definera delar av texturen som ska lysa upp i mörker.

Jag har gjort ändringar på en orginal-textur och sparat den korrekt, hur får jag in den i spelet?
Återskapa mapparna som du fann texturen i från början i din Skyrim/data/textures-mapp och kopiera in din fil så den får samma sökväg, så läser spelet automatiskt in din nya textur vid uppstart som får prio framför orginal-texturen.

FAQ Modeller/Meshes:

Var hittar jag Skyrims modeller?
Dom är packade i filen "Skyrim - Meshes.bsa" i din Skyrim/Data-mapp. Använd tex BSA-Browser för att packa upp mappen någonstans utanför din Skyrim-mapp. Där finner du alla lösa filer i respektive mapp.

Hur öppnar jag Skyrims modeller för att titta/ändra på dom?
Använd senaste versionen av programmet Nifscope.

Hur gör jag för att importera/exportera modeller till/från Nifscope?
Detta är än så länge väldigt struligt och omständigt. Nexus har länkat en mängd guider som är vettiga att titta/läsa igenom.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Själv började jag igår med ett litet projekt för att snygga till mindre random objekt som man hela tiden ser omkring sig. Jag har inte sett någon annan fippla med dessa texturer än, så det känns som en vettig och enkel grej att börja med
Notera dock att detta inte handlar om nån grötig uppskalning av orginal-texturerna med några "flashiga" filter, utan allt görs om från grunden med nya texturer samt normal/specular-maps. Inte för att varenda mugg och bestick kommer bära på en egen 2048x2048 textur då Utan det kommer göras optimerat i rimliga upplösningar beroende på objektens storlekar, så det borde inte göra någon prestanda-skillnad alls i slutändan för de som sitter med hyfsat moderna grafikkort.

Just nu har runt 10 objekt fått nya texturer, men jag behöver lite hjälp med att finna fler som verkligen behöver fräschas upp! Bifoga gärna screenshot av objektet också, så blir det lättare att fatta vilket som menas

Slängde ihop jämförelser på några av objekten tidigare;

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har planer att sticka detta i några drakar i framtiden.
Min egen tolkning på ett vikingasvärd. (wip)

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk

Mycke diss mot den här tråden! Finns det verkligen inte fler kreativa på detta forumet? Fränt iaf Matte54 som redan ger sig på modeller!

Mycket gott mottagande av första versionen av mitt lilla textur-projekt på Nexus iaf. Har fått en hel del feedback i kommentarerna om grejer som borde göras och justeras. En ny version kommer att släppas nu någon gång mellan söndag-måndag Kommer innehålla en hel del nytt, då jag satsar på att hinna finna och fixa större delen av alla möbler och lösa random objekt. Funderar även på att dela upp det lite så att de som vill kan välja att endast ladda ner tex clutter, iom att där finns ett gäng andra större moddar som redan ändrar på möbler.

Här är några teasers iaf som jag har förberett på några av de nya texturerna. Det har varit mycket tjat om de döda djuren, så det var det första jag tog tag i inför 1.1 Tror dock yxan kommer hinna få sig nån sorts gravering innan release, då den ser lite tråkig ut (Skitkass modell).

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Men har CK kommit än?
Lär ju bli mer förändringar och initiativ till moddande då.
Nu är det mest tweaks, nya texturer och lite ini-editing som figurerar.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Mindre diss, mer skapande!

Fortsatt lite på mitt svärd, modellen är klar och har smått påbörjat texturering.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Skrivet av Mindrax:

Men har CK kommit än?
Lär ju bli mer förändringar och initiativ till moddande då.
Nu är det mest tweaks, nya texturer och lite ini-editing som figurerar.

Nix har inte kommit än. Men det finns ju som sagt mycket man kan börja fixa med under tiden De flesta moddar även i samband med esp-filer handlar ju oftast om att bara lägga in något nytt objekt i spelvärlden som har nån pimpad textur och lite unika värden. Så den jobbigare delen kan man ju redan få gjort. Varför vänta liksom?

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag håller på att tricksa lite med texturen till Belted Tunic (cloth). Enda jag vill göra är att t.ex göra kjolen kortare osv. så jag ändrade lite i alpha kanalen men den vägrar fungera i spelet. Jag vet att jag har gjort allt annat korrekt eftersom jag testade att göra en grön rand på texturen och det fungerade ingame. Men alphan vill inte fungera, jag sparar i DXT5 ARGB 8bpp interpolated alpha. Jag öppnade andra texturer som jag laddat ner som ändrar transperacy på armor och jag kan inte se vad dom gjort annorlunda. Vore tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Håller inte på så mycket med texturer. Ska dock börja modda rejält när CK är släppt. Får hoppas det släpps tillsammans med patchen idag.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Hoppas detta duger

jag hoppas denna ser bra ut.

Visa signatur

Karaktär artist

Permalänk

Riktigt fräsch! Det behövs fler war axes i Skyrim, så den där blir nog väldigt välkommen Är det bara en highpoly-version än så länge eller?

Nu får fan CK släppas tycker jag. Har så mycket planerat

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nice! Tyvärr har jag själv inte de artistiska kvalitéer som behövs för modelering eller texturjobb. Får se om jag kan komma på någon bra ide för en teknisk/data-mod till Skyrim.

Permalänk

Jag har alla program som krävs, och nexus manager. Men när jag går till texturfilerna i skyrim mappen, sen försöker packa upp dom med skyrim nexus manager (tar öppna med och sen nexus manager client) så går det inte. Det går att få en lista med alla filerna med den BSA uppladdaren du linkade, men sen när man ska extrahera filerna blir det nåt fel (man får nån varning) och den packar bara upp en enda fil dvs en textur på en hund...

Kan packa upp filer nu, gjorde en väldigt simpel mod på en sköld (satte dit en logga), men jag undrar hur moddar man 3d modeller? När jag laddar dom i photoshop kommer en blå/lila bild upp med som "former" av armouren.

Jag skulle vilja försöka modda om några byxor till "phat pants"

Visa signatur

|CM Haf 922|GTX 560 ti oc|G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming|Intel Core 2500k 3,3ghz|FSP Aurum 700W|P8P67 PRO REV B3|CM Hyper 212 plus|Hörlurar: AKG K 480 NC|

Permalänk
Medlem

Får hoppas att Creation Kit kommer ut idag, annars har det blivit ännu mer försenat. :/

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av WillyWonka:

Kan packa upp filer nu, gjorde en väldigt simpel mod på en sköld (satte dit en logga), men jag undrar hur moddar man 3d modeller? När jag laddar dom i photoshop kommer en blå/lila bild upp med som "former" av armouren.

Det där är en normalmap som du talar om. Det är inte en 3d-modell utan en detaljerad yta (Ofta genererad från en högdetaljerad 3d-modell) som läggs på 3d-modellen i samband med övriga texturer för att ge intrycket av att den är mycket mer detaljerad än vad den egentligen är. Grejen med normalmapen är att ytan slänger skuggor över sig själv ingame och skapar ett djup som egentligen inte finns. På så vis kan man skapa en mängd nya former och detaljer på en modell utan att fippla med själva modellen i sig. Det kan göras i både Photoshop och 3d-program. Här har du en schysst basic tutorial.

Alpha-kanalen i denna texturen funkar också som specularmap, som är en svart och vit variant av colormapen som definerar hur pass mycket olika delar av texturen ska skina eller vara matta. Ju mörkare gråskala det är desto mattare effekt blir det, och ju ljusare det är desto mer skiner det. Man får alltså en sorts metallisk eller blöt effekt på objektets yta ingame.

Själva modellerna hittar du i Meshes.bsa, och dom är i nif-format som öppnas med programmet Nifscope. Man kan inte göra så mycket med modellerna i det programmet, utan det används främst för att implementera modellerna till spelet samt importera/exportera modeller till riktiga 3d-program som 3d Studio Max, Blender eller Maya. Än så länge är det en ganska omständig process att fippla med modeller i Skyrim, lite beroende på exakt vad det är man vill göra, så jag har personligen inte så bra koll på exakt hur det går till än. Men det blir bättre snart när Bethesda släpper riktiga verktyg.

Här finns ett gäng schyssta guider att kika igenom.

Edit: Har uppdaterat FAQ'en lite nu i huvudposten.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

bara en grej.

Om man nu är helt ny på att modda men verkligen vill komma igång, kunde du inte då göra en steg för steg introduktion om hur man öppnar en vanligt "iron sword" ändrar texturen och sedan lägger in det i spelet, det hade jag uppskattat 100 gånger om

//XiX

Permalänk
Skrivet av xix1991:

Om man nu är helt ny på att modda men verkligen vill komma igång, kunde du inte då göra en steg för steg introduktion om hur man öppnar en vanligt "iron sword" ändrar texturen och sedan lägger in det i spelet, det hade jag uppskattat 100 gånger om

//XiX

Det jag har skrivit under FAQ just nu är ju i princip en komplett step by step guide för att ändra på en textur Den enda förutsättningen är att du har Photoshop installerat redan och kan lite basics där. Du får specifiera dig lite mer om det är nå speciellt du hakar upp dig på.

Men jag kommer fylla på guiden så fort jag får tid typ nästa vecka, kanske även med lite bilder och sånt om det blir mer aktivt snack här.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Har äääntligen blivit klar med nya texturer för de finare möblerna i spelet till mitt texture-pack. Skönt att ha dom ur världen Så nu kan man fokusera på lite annat kul med Creation Kit istället

http://skyrim.nexusmods.com/downloads/file.php?id=1123

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Måste man ha köpt Skyrim på Steam för att kunna ladda ner/installera Creation Kit? För jag kan inte hitta den under verktyg inne på Steam.

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimonk:

Måste man ha köpt Skyrim på Steam för att kunna ladda ner/installera Creation Kit? För jag kan inte hitta den under verktyg inne på Steam.

Ja, det måste man.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Beror på hur han menar Det spelar ju ingen roll om man har köpt det på Steam eller köpt retail från vanlig affär, då båda installeras via Steam. Men självklart måste man äga spelet för att få tillgång till Creation Kit bland Tools.
Själva listan har dock buggat för folk, så prova att starta om Steam några gånger och se om det dyker upp. Funkar inte det så ska man kunna zappa fram till en annan nerladdningslänk om du går in på Skyrim via Steam Store.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Man kan även testa att flytta på ClientRegistry.blob (gör backup) så att Steam får göra en omställning.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Har lagt till mer info i första posten nu. Tipsa gärna om mer som borde nämnas eller om något är felaktigt, så fixar jag det när jag finner tid. Är inte så insatt i alla områden än, så det är lite glest på vissa fronter fortförande Men det kommer efterhand.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Mr Bravo: Mission for you

En mod för inventariet sökes. Jag vill se prylarna jag hänger på min karaktär när jag väljer den - som i Oblivion. Tycker det är störande utav bara f*n att hänga på mig en hjälm och sedan måste jag lämna inventariet, gå ut i 3e person för att se mig själv i den.

Permalänk

Någon som vet om det går att flytta kameran fritt i Creation Kit? Det är så jobbigt att behöva snurra runt ett visst objekt hela tiden.

Permalänk
Medlem

Finns det något bra gratis 3d program för att göra nya modeller (vapen m.m.)? Jag har aldrig moddat förut men är intresserad av att börja. Känner dock inte att jag vill betala för ett program för detta.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnott:

Finns det något bra gratis 3d program för att göra nya modeller (vapen m.m.)? Jag har aldrig moddat förut men är intresserad av att börja. Känner dock inte att jag vill betala för ett program för detta.

Blender skulle jag tro är det bästa alternativet. Har dock ingen egen erfarenhet av det.
http://www.blender.org
Blender NIF import-export:
http://skyrim.nexusmods.com/downloads/file.php?id=3790

Finns tutorials som ger lite mer exempel (Blender/GIMP/Nifskope)
http://wiki.tesnexus.com/index.php/Creating_an_armour_for_Sky...

Permalänk

Trevligt projekt du har dragit igång Mr. Bravo
Själv kan jag tycka att vägskyltarna är väldigt suddiga och ibland oläsbara. Hade varit mycket trevligt med lite skarpare texturer på dem

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Blender skulle jag tro är det bästa alternativet. Har dock ingen egen erfarenhet av det.
http://www.blender.org
Blender NIF import-export:
http://skyrim.nexusmods.com/downloads/file.php?id=3790

Finns tutorials som ger lite mer exempel (Blender/GIMP/Nifskope)
http://wiki.tesnexus.com/index.php/Creating_an_armour_for_Sky...

Tack! Ska prova detta.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu