Kommer jag kunna köra tre skärmar på ett (1) HD7990?

Permalänk
Avstängd

Kommer jag kunna köra tre skärmar på ett (1) HD7990?

Ja, Som rubriken lyder. Kommer jag kunna köra tre skärmar på ett (1) HD7990?
Eyefinity med tre 24" skärmar var planen. Vad tror ni att man kan ha för inställningar?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du ska köpa ett 7990 och inte ett 7970 ?

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Har vi ens någon officiell information om 7990?
Om inte, hur ska vi då kunna svara på frågan?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

ja klart du kommer kunna, de kan du på 7970,7959,6970 m.m.

Permalänk
Medlem

amd har ju sin eyefinity-teknik som gör att ett grafikkort ensamt klarar 3 skärmar, och vissa kort upp till 6 skärmar. skulle förvåna mig om 7990 inte skulle använda den tekniken när alla deras andra kort gör det. men so msagt så vet vi ingenting om 7990 än, det är inte 7970 du menar?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

Nej då det är 7990 jag menar. De har ju sagt Q1 så det dröjer väl inte alltför länge till.
http://www.techpowerup.com/157320/AMD-Dual-GPU-Radeon-HD-7990...

http://www.techsweden.org/nyhet/2RnL-hd-7990-lansering-sker-q...

Även om det inte är släppt så tänkte jag att någon räv kan komma med en kvalificerad gissning.

Permalänk
Avstängd

Det jag funderar på är hur höga inställningar man kan ha i spel på ett ensamt kort med tre skärmar. Kan man köra ultra i BF3 tex med bara ett kort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Har vi ens någon officiell information om 7990?
Om inte, hur ska vi då kunna svara på frågan?

Skrivet av simme300:

ja klart du kommer kunna, de kan du på 7970,7959,6970 m.m.

Skrivet av Starric:

men somsagt så vet vi ingenting om 7990 än, det är inte 7970 du menar?

Man kan ju utgå ifrån att det är bättre än 7970. Hur presterar det med tre skärmar? Vad är högsta inställningarna på det i bf3?

Permalänk
Medlem

Ja, du kommer att kunna köra på 3 skärmar med kortet.

Ja, du kan köra BF3 på Ultra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gizze:

Ja, du kommer att kunna köra på 3 skärmar med kortet.

Ja, du kan köra BF3 på Ultra.

Grymt! Även om jag har 1920*1080 på alla skärmar? Vad tror ni priset kommer hamna på? 7k? 9k?

En annan sak jag funderat på. Om 7990 är två stycken 7970 ihoptryckta på ett kort. Kan det inte bli microstuttering då?

Permalänk
Medlem

Tror inte att en 7990 kommer vara lika med två stycken 7970, kanske 7950 men inte 7970.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheFreak:

Tror inte att en 7990 kommer vara lika med två stycken 7970, kanske 7950 men inte 7970.

Enligt toms hardware så kommer det inte "vara lika med" två 7970 utan faktiskt VARA två 7970 som är satta på ett kort. 6Gb minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Enligt toms hardware så kommer det inte "vara lika med" två 7970 utan faktiskt VARA två 7970 som är satta på ett kort. 6Gb minne.

minnet speglas inte i crossfire, alltså blir det 3gb minne

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av CENSTRM:

En annan sak jag funderat på. Om 7990 är två stycken 7970 ihoptryckta på ett kort. Kan det inte bli microstuttering då?

Om AMD följer samma mönster som med 6000-serien kommer 7990 vara ett dual-GPU-kort, och ja, då kan du råka ut för microstuttering.

Mitt 7970 är klockat till 1030 MHz och klarar Battlefield 3 med allt på max i 1920x1080, men då droppar den då och då ner till ~45 fps. Så du kan nog inte räkna med att alltid ligga över 60 fps med ett 7990 i 5760x1080. Men spelbart blir det säkert!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Enligt toms hardware så kommer det inte "vara lika med" två 7970 utan faktiskt VARA två 7970 som är satta på ett kort. 6Gb minne.

Det kommer förmodligen vara nerlockade versioner av 7970 gpuerna.

Ja, du kommer kunna köra bf3 på alla tre skärmarna i 5760x1080 och på ultra men förmodligen med framedrops:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simme300:

minnet speglas inte i crossfire, alltså blir det 3gb minne

Det väl snarare så att det ÄR i crossfire som minnet speglas. och därför använder sig av 3gb. Minnet är fortfarande 6gb. Eller har jag fel?

Skrivet av Curemylife:

Det kommer förmodligen vara nerlockade versioner av 7970 gpuerna.

I diskussionen om det är 7950 eller 7970 så har klockningen ingen betydelse. Det är 7970. Men jag fattar.

Skrivet av Curemylife:

Ja, du kommer kunna köra bf3 på alla tre skärmarna i 5760x1080 och på ultra men förmodligen med framedrops

Det är i min bok att det inte är görbart utan prestandaförluster.

Skrivet av Alling:

Mitt 7970 är klockat till 1030 MHz och klarar Battlefield 3 med allt på max i 1920x1080, men då droppar den då och då ner till ~45 fps. Så du kan nog inte räkna med att alltid ligga över 60 fps med ett 7990 i 5760x1080.

Om du redan med en skärm ligger på gränsen så lär det ju bli svårt med tre skärmar att få högsta inställningarna utan att tappa?
Håller alla med?

Någon på forumet som kör tre 7970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Det väl snarare så att det ÄR i crossfire som minnet speglas. och därför använder sig av 3gb. Minnet är fortfarande 6gb. Eller har jag fel?

I diskussionen om det är 7950 eller 7970 så har klockningen ingen betydelse. Det är 7970. Men jag fattar.

Det är i min bok att det inte är görbart utan prestandaförluster.

Om du redan med en skärm ligger på gränsen så lär det ju bli svårt med tre skärmar att få högsta inställningarna utan att tappa?
Håller alla med?

Någon på forumet som kör tre 7970?

nej minnet speglas inte!

Permalänk
Medlem

man kan ju köra 7990+7970 men det lär ju kosta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

nej minnet speglas inte!

Vet du vad spegla är? Om du har 6Gb och delar upp det på 2 och speglar dom så blir det 3Gb användbara.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simme300:

nej minnet speglas inte!

Det måste vara så att någon av oss har fått det om bakfoten. Det kan vara jag. Men jag menar att det är i crossfire som minnet speglas och därför använder sig av halva minnet. Om du har någon annan info så länka gärna istället för en enda mening med utropstecken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjonss13:

man kan ju köra 7990+7970 men det lär ju kosta

Jag vill ju helst bara ha ett kort för att undvika microstuttering. Om det stämmer att 7990 också har microstuttering så är jag inte intresserad av det heller. Om det hela löses med att det buffrar så är ju inte det något vidare heller.
Jag är kräsen jag vet. Men ett eyefinity system kommer ju kosta en del, så jag vill ha bra grejer.
Hur är det med MS på 6990?
Är det någon här på forumet som har tre skärmar på ett 7970 och vet hur det funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Jag vill ju helst bara ha ett kort för att undvika microstuttering. Om det stämmer att 7990 också har microstuttering så är jag inte intresserad av det heller. Om det hela löses med att det buffrar så är ju inte det något vidare heller.
Jag är kräsen jag vet. Men ett eyefinity system kommer ju kosta en del, så jag vill ha bra grejer.
Hur är det med MS på 6990?
Är det någon här på forumet som har tre skärmar på ett 7970 och vet hur det funkar?

Alla GPU konfiguration med fler än 1 gpu kommer ha MS, dock så får man mycket mindra microstuttering med 3 grafikkort. Så kanske 3st 7970/7950 vore nått för dig?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LTsm:

Alla GPU konfiguration med fler än 1 gpu kommer ha MS, dock så får man mycket mindra microstuttering med 3 grafikkort. Så kanske 3st 7970/7950 vore nått för dig?

Dööh. Det är ju därför jag bara vill ha ett kort.

MS regeln säger: två kort är jobbigt, tre bättre och fyra ingen mening eller kanske t.om. sämre.
Om man då har ett kort med två gpuer. Säg ett 7990 eller 6990+ett 7970. Är det då två (illa)eller tre (bättre) kort i den formulan?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bosh1:

Vet du vad spegla är? Om du har 6Gb och delar upp det på 2 och speglar dom så blir det 3Gb användbara.

Men man speglar inte dem. Spegla betyder att de två minnesdelarna skulle innehålla samma data (precis som i RAID 1, där två hårddiskar alltid innehåller samma data). Det gör de inte. Den ena minnesdelen (3 GB) används för den ena GPUn. Den andra minnesdelen (3 GB) används för den andra GPUn. Det totala minnet är 6 GB, men varje GPU kommer bara ha tillgång till 3 GB.

Skrivet av CENSTRM:

Dööh. Det är ju därför jag bara vill ha ett kort.

MS regeln säger: två kort är jobbigt, tre bättre och fyra ingen mening eller kanske t.om. sämre.
Om man då har ett kort med två gpuer. Säg ett 7990 eller 6990+ett 7970. Är det då två (illa)eller tre (bättre) kort i den formulan?

Du kommer inte kunna köra 6990+7970, så därför utgår jag från 7990+7970. Det räknas som TriFire, då det är antalet GPUer som spelar roll – inte antalet kort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Men man speglar inte dem. Spegla betyder att de två minnesdelarna skulle innehålla samma data (precis som i RAID 1, där två hårddiskar alltid innehåller samma data). Det gör de inte. Den ena minnesdelen (3 GB) används för den ena GPUn. Den andra minnesdelen (3 GB) används för den andra GPUn. Det totala minnet är 6 GB, men varje GPU kommer bara ha tillgång till 3 GB.

Då betraktar jag det som utrett. Tack för ett bra svar.

Skrivet av Alling:

Du kommer inte kunna köra 6990+7970, så därför utgår jag från 7990+7970. Det räknas som TriFire, då det är antalet GPUer som spelar roll – inte antalet kort.

Att köra 6990 är inte aktuellt, det skrev jag bara som ett exempel på ett kort med dualgpu.

OnT
Enligt denna logik så borde två 7990 ha mer problem än 7970+7990. Fattar jag rätt då?

Vad borde vara stabilast/bäst. tre 7970 eller 7970+7990? Vad saker kostar påverkar inte prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Vad borde vara stabilast/bäst. tre 7970 eller 7970+7990? Vad saker kostar påverkar inte prestandan.

Mest prestanda hade tre 7970 varit, antagligen. Kan inte säga skillnaden mellan dom i nuet, men skulle tro att tre 7970 borde vara mer stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Men man speglar inte dem. Spegla betyder att de två minnesdelarna skulle innehålla samma data (precis som i RAID 1, där två hårddiskar alltid innehåller samma data). Det gör de inte. Den ena minnesdelen (3 GB) används för den ena GPUn. Den andra minnesdelen (3 GB) används för den andra GPUn. Det totala minnet är 6 GB, men varje GPU kommer bara ha tillgång till 3 GB.

Kolla på vad du själv skrev så kommer du nog fram till att minnena ÄR speglade. GPU1 har 3GB med info A. GPU2 har 3GB med info B. Info A = info B, dvs båda gpuerna har tillgång till EXAKT samma information. Det kallas spegla i min bok.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saodie:

Kolla på vad du själv skrev så kommer du nog fram till att minnena ÄR speglade. GPU1 har 3GB med info A. GPU2 har 3GB med info B. Info A = info B, dvs båda gpuerna har tillgång till EXAKT samma information. Det kallas spegla i min bok.

Det är så jag har förstått det med. Men frågan är vad som är stabilast av tre 7970 eller ett 7970+7990. Man kan ju vänta och helt enkelt testa när det kommer. Men det borde ju finna en teori om det hela. Hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Tror inte det är mer problem med 4 GPU än 3 GPU däremot så skalar cf inte lika bra med 4 som med 3 GPU. Så MS borde vara samma med både 3 eller 4 GPU dvs väldigt lite.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Kolla på vad du själv skrev så kommer du nog fram till att minnena ÄR speglade. GPU1 har 3GB med info A. GPU2 har 3GB med info B. Info A = info B, dvs båda gpuerna har tillgång till EXAKT samma information. Det kallas spegla i min bok.

fast GPU1 har inte tillgång till infoB och vice versa ... strunt samma .. grafikkortet speglar inte infon, det finns fysiskt sett 6 gb minne på kortet ..

jämför en dator med två CPU´er ... dvs två fysiska socklar ... säger vi att datorn totalt har 2x4 GB ramminne, så har fortfarande ingen enskild process tillgång till 8 gb minne för CPU1 kan inte nå minnet som är fysiskt inkopplat mot sockel 2 ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.