Fps drop World of Warcraft - Försvinner om man tabbar ut och in

Permalänk

Fps drop World of Warcraft - Försvinner om man tabbar ut och in

Hejsan alla natt människor!

Jag har en ny komplett dator som jag köpte från självaste komplett.se. Windows7 betyg http://i43.tinypic.com/2i0ewkj.jpg
Vet inte riktigt hur jag ska förklara mitt skumma fps hack/drops, ska göra mitt bästa.

Ett litet exempel.

Jag står vid auction house i Thunderbluff med 75fps ( 75hz vync på ). Om jag tex går in i arena och kommer ut så är min fps inte 75fps mer utan det hackar riktigt mycket, kan gå ner till 25fps och pendlar mellan 25-60fps. Men så fort jag tabbar ut så får jag 75fps igen. Och men den datorn jag köpte tycker jag att jag ska ha 75fps 24/7 vid ställen där inte är något folk alls. Kan också tillägga jag kör med Grafik settings LOW bara view distance som är "Good" och min dator bör klara High/Ultra utan problem.

Dator:

Chassi: Cooler Master Elite 310 Svart/Silver
Nätagg: Silver Power SP-SS500 500W PSU
Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB - ( x4 2gb )
Grafikort: PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5 PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort,
Hårdisk: Seagate Barracuda® 500GB
Skärm: Samsung 19" LCD Syncmaster 940B 8ms =(
Operativsystem: Windows 7 Proffesional 64bit ( Äkta license )

Jag är inte så jätte kunnig om datorer men den datorn bör inte droppa från 75fps med LOW Gfx settings i WoW där det är helt dött med folk.
Har testat vsync OFF då ligger jag på 150-250fps men samma där fast det handlar om större fps nummer i drops.

För 5 dagar sen gjorde jag en hel formatering av datorn har senaste windows 7 updates, senaste GFX 6950 series drivrutiner (Cataclyst vision center).
Enda update jag inte har gjort är BIOS(tror inte jag har nyaste.) Men har aldrig update sånt förr, vet inte hur man gör och var man tankar. Men tror inte det har någon effekt på min FPS Drop.

Temp på datorn:
Grafikort: 38-44c(idle) - (40-60 load) ( FAN 0 RPM)
CPU: 33-38c(idle) - (40-50 load) ( 1750 RPM ) CoolerMaster TX3 Hyper.

Det skumma är att det försvinner när jag tabbar ut och in. Sen drar man teleport(mage) eller enter en dungeon etc. Så måste man tabba igen så fps dropen försvinner

Ber er att hjälpa mig. Undrar ni mer och behöver mer info bara kommentera så svarar jag så fort jag kan. TUSEN tack på förhand.
Hoppas hjälp finns på detta forum för google / battle.net forum fanns ingen hjälp.

EDIT så alla ser:

Bilder på Video settings/advanced.

Grafik: http://i39.tinypic.com/2r2rcy8.jpg
Advanced: http://i40.tinypic.com/2vbskxu.jpg
Network: http://i40.tinypic.com/29wpx87.jpg
Sound: http://i40.tinypic.com/hrnhxw.jpg

EDIT: Tänkte lika bra när jag är igång. Här e saker som jag har installerat efter min formatering. Något som kanske kan slöa ner datorn?.

http://i41.tinypic.com/jrpj5y.jpg

Permalänk
Avstängd

Stäng av Vsync,

skriv

/console maxfps 60

testa det

och sätt din skärm på 60hz

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Skrivet av Anerhell:

Stäng av Vsync,

skriv

/console maxfps 60

testa det

och sätt din skärm på 60hz

Hej! Grejen är att jag inte vill köra 60hz för får ont i ögonen utav så lite HZ. Kalla mig konstigt men ja känner värkligen av det. 75hz är absolut minimum för mig. Varit så i alla år faktist. Men kan prova om en stund. Skriva /console inne i självaste wow eller i någon .txt? Tack för ditt svar ska testa snart.

Fler tips? Och om BIOS är viktigt att update och kolla versioner. kan inget om självaste BIOS.
Hur bra är min dator? Den borde väl inte få sånna FPS drops? Tänk också på grafik settings är på LOW!! Vill gråta. Springer häldre runt med stabil 30fps än att den droppar från 75 till 50. MEN den ska INTE droppa för det hjälper ju att tabba ut så förstår inte riktigt.

Permalänk
Medlem

Lämna skärmen på max hz och sätt fps'en på ..tja vaduvill. skärmen kommer köra på i max hz, men den kommer bara rita ett visst antal frames.
Kör själv på 120hz och nerfar fps'en för att få ett jämnare flyt.

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Lämna skärmen på max hz och sätt fps'en på ..tja vaduvill. skärmen kommer köra på i max hz, men den kommer bara rita ett visst antal frames.
Kör själv på 120hz och nerfar fps'en för att få ett jämnare flyt.

Har max dvs 75hz (80.0khz) med 1280x1024 max resolution i windows7 och i wow. Ja kan inte ändra HZ inne i självaste wow tror för min skärm e för gammal. Köptes ca 2007-2008.

Planerar köpa en ny spel skärm 2ms, 1920x1080 full hd med 120hz. Men ja väntar lite. För kan det verkligen vara en skärm som gör dom skumma fps drops? Gick in i Counterstirke precis. Inte varit där på ett bra tag. Fick 1300fps i timefrefresh bara. Testade första dagen ja fick denna datorn för ca 3 månader sen. Då låg den över 2500fps i smoke. SÅ något är fel. Men frågan är VAD!!!. Enda jag har gjort är fixat denna datorn känns de som.
Men tack för ditt tips. Fler som har tips va inte rädd för kommentera. Uppskattar all hjälp! Tack

Kommer tyvär inte ge mig förens jag har hittat problem så ni får stå ut med mig lite till Detta är ett måste att fixa känner jag.

Permalänk
Medlem

Det har inget med din skärm att göra. Se över wowinstallationen och drivruntiner först och främst. Testa sedan att flytta wow till annan lagringsplats och starta därifrån för att se om felet ändrats.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Det har inget med din skärm att göra. Se över wowinstallationen och drivruntiner först och främst. Testa sedan att flytta wow till annan lagringsplats och starta därifrån för att se om felet ändrats.

Vad menar du? Att jag ska installera wow i C disken istället för D disken? Har alltid haft spel och lite större program i min uppdelade D disk om man säger så.

Drivrutiner har jag ju senaste. Cataclyst 12.1. Vet inte vad mer för drivruinter jag kan installera direkt.

Tack för ditt svar

Permalänk
Medlem

Kör du windowd mode? Kolla med cpu-z om din GPU klockar ner sig till idle frekvensen när du kör wow och det hackar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Kör du windowd mode? Kolla med cpu-z om din GPU klockar ner sig till idle frekvensen när du kör wow och det hackar.

Hej. Japp jag kört window mode. Men har också testat att köra fullscreen och delete WTF/Interface och ominstallerat wow helt. Samma problem så måste va något me min dator eller skriva något i config. Eller något.

Känner mig helt maktlös för detta problem. Önska jag kunde lite mer om datorer när det handlar om fps m.m

Kan du förklara vad ja ska ha uppe för att se om det klockar ner sig? Och går de inte ställa in så det inte klockar ner sig då? Om det inte är skadligt

Permalänk
Medlem

Lär inte vara problemet, men om du har en TV eller fler än en skärm inkopplad så kolla att skärmen du spelar på är inställd som "Preferred" i Catalyst.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Lär inte vara problemet, men om du har en TV eller fler än en skärm inkopplad så kolla att skärmen du spelar på är inställd som "Preferred" i Catalyst.

Sitter bara på min Syncmaster 940B.

Men de kanske inte går att fixa då? Min dator kanske är ett dåligt köp från min sida? Den kanske ska droppa och inte klara wow så bra som ja vill, fast den har LOW settings? svara gärna

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova byta till 64-bit klienten med.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Du kan ju prova byta till 64-bit klienten med.

Vadå? Vad menar du. Wow 64? Isåfall hur. Trode ja spela i 64bit automatisk. Nu blev ja sugen på detta värt ett försök. Men har ingen aning hur ja ska gå till väga

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishelefish:

Sitter bara på min Syncmaster 940B.

Men de kanske inte går att fixa då? Min dator kanske är ett dåligt köp från min sida? Den kanske ska droppa och inte klara wow så bra som ja vill, fast den har LOW settings? svara gärna

AMD presterar sämre i WoW helt klart, men inte såpass dåligt att du ska få såna FPS drops på low, jag körde iaf medium/high på min 965BE med ett GTX460 utan några större drops.

Skrivet av fishelefish:

Vadå? Vad menar du. Wow 64? Isåfall hur. Trode ja spela i 64bit automatisk. Nu blev ja sugen på detta värt ett försök. Men har ingen aning hur ja ska gå till väga

Ladda ner och "installera" från http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/3312962371 och kör sen spelet som vanligt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

AMD presterar sämre i WoW helt klart, men inte såpass dåligt att du ska få såna FPS drops på low, jag körde iaf medium/high på min 965BE med ett GTX460 utan några större drops.

Ladda ner och "installera" från http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/3312962371 och kör sen spelet som vanligt.

Sådär http://i39.tinypic.com/o86jrs.jpg står att ja kör så antar ja bör ha gjort rätt.

Ska se om fps drops försvunnit. fps va på 30-50 utanför Org AH och ja e på kazzak så antar det är lite folk där nu iallfall vid denna tid.
Är 45fps bra vid halv mycket bra? Iallfall skit i det. Det är drops ja e orolig över )=

Permalänk

Kör fullscreen först o främst så windows sätter all prestanda till spelet. Disable alla addons och se om det fortfarande börjar lagga.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Skrivet av Drömmaren:

Kör fullscreen först o främst så windows sätter all prestanda till spelet. Disable alla addons och se om det fortfarande börjar lagga.

Kan inte. Min skärm blir skit suddig. Texter osv. Så det är dags för en ny skärm i veckorna. Men det va ingen skillnad på fps drops med fullmode/window.
Har testat utan addons. Men använder mig iofs bara av npscan, npc overlay, quartz. Har tagit bort WTF/interface helt men blev värre faktist. Så har min goa 4 år gamla WTF map igen.

Men boys kom ut ur en WSG precis till thunderbluff min fps rörde sig inte från 75fps Ska kolla lite till. Men den dära WoW-64bit kan ha räddat mig.
Och har de verkligen hjälpt. Vet inte hur jag ska tacka er. Fast e lite osäkert fortfarande. Så jag är öppen för mer tips. Om inte, tips för att öka min prestanda så ja kanske kan ändra till Settings Good/High iallfall.

Btw: spelar ni på kazzak EU så kom o trade mig i thunderbluff så får ni lite gold fee. Vill ge något tillbaka för ni försöker hjälpa mig.

Tack för era post.

Permalänk

När du kör på så låg upplösning så lägger de ju mer tyngd på processorn, köper du en ny skärm och spelar på 1920x1080 så kan du nog får jämnare prestanda då grafikkortet få jobba mer istället.

Jag hade en AMD 965 innan min Intel 2600K och de var sån sjuk skillnad på köra wow mellan dom.

Kör du spelet i DirectX 11 förresten?

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Skrivet av Drömmaren:

När du kör på så låg upplösning så lägger de ju mer tyngd på processorn, köper du en ny skärm och spelar på 1920x1080 så kan du nog får jämnare prestanda då grafikkortet få jobba mer istället.

Jag hade en AMD 965 innan min Intel 2600K och de var sån sjuk skillnad på köra wow mellan dom.

Kör du spelet i DirectX 11 förresten?

Ja det är på dx11. Så med andra ord med en ny skärm kan jag få bättre fps? Jag har några i mina favoriter men hittade precis en från komplett.se för ynka 999kr
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=652800#extra

Den har "mina req" 75hz. Men ja undrar om den skärmen klarar 75hz på upplösningen 1920x1080 Fullhd. Men iallafall. Kanske får bli en sån. Enda minuset är att den har hög 5ms istället för 2ms. Men allt är ju bättre än min 8ms tycker jag.
Fast vi glider ifrån topic lite här nu Men gör mig inget.

Permalänk

Ja den där ska väl klara 75hz på högsta upplösning. Sen vet ja inte om du kommer få mycke mer fps på högre upplösning, men wow är ju så cpu-baserat så lägger du mer tyngd på grafikkortet så borde de flyta bättre tycker ja.

EDIT: Utanför AH med 1080p upplösning så har jag runt 103 fps, i 720p upplösning så fick jag samma fps så vet inte hur man ska tolka det direkt.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk

flashplayer, hade samma problem med WoW i två års tid innan jag insåg vad som gav mig lagg.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

flashplayer, hade samma problem med WoW i två års tid innan jag insåg vad som gav mig lagg.

Flashplayer? Vad menar du Zeuxlarsson? Vad gjorde du och ja. Förklara

Permalänk

I webbläsaren så har man ju adobe flash player, lägger man in typ adblock så blockerar man sånt och får bättre prestanda. Jag fick typ 10-20 mer fps när ja stängde ner Chrome förut, hade typ 6 sidor uppe. Så ett tips e ju att spela med webbläsaren stängd.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Skrivet av Drömmaren:

I webbläsaren så har man ju adobe flash player, lägger man in typ adblock så blockerar man sånt och får bättre prestanda. Jag fick typ 10-20 mer fps när ja stängde ner Chrome förut, hade typ 6 sidor uppe. Så ett tips e ju att spela med webbläsaren stängd.

Ok. Jo det gör ja faktist. Förutom nu kanske på den bilden jag tog. Men när det e serious gamnig e allt nerstängd. Så tror inte det handlar om det.

Permalänk
Skrivet av Drömmaren:

När du kör på så låg upplösning så lägger de ju mer tyngd på processorn, köper du en ny skärm och spelar på 1920x1080 så kan du nog får jämnare prestanda då grafikkortet få jobba mer istället.

Jag hade en AMD 965 innan min Intel 2600K och de var sån sjuk skillnad på köra wow mellan dom.

Kör du spelet i DirectX 11 förresten?

+1
som att jämföra svart och vitt
min förra CPU var inte den bästa(liknande den TS har) och jag körde som mest wow då jag hade den datorn, men så köpte jag en ny med i5 2500K och jag kunde då köra allt på max med helt enastående FPS.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Blev sugen på en 2600k jag med Om jag slänger min Phenom 955 och sätter i en Intel snabbt och lätt.

KLARAR min dator det som ni ser högst upp på tråden föresten? Jag har bara 500w nätagg om det har någon betydelse. Ja ni bestämmer.
Som sagt är jag inte så jätte kunnig så lyssnar på er.

Permalänk
Skrivet av fishelefish:

Blev sugen på en 2600k jag med Om jag slänger min Phenom 955 och sätter i en Intel snabbt och lätt.

KLARAR min dator det som ni ser högst upp på tråden föresten? Jag har bara 500w nätagg om det har någon betydelse. Ja ni bestämmer.
Som sagt är jag inte så jätte kunnig så lyssnar på er.

nix, du måste byta ut moderkortet tyvärr då intel har en annan sockel.
500 watt ska duga, men jag rekommenderar ändå att du bör uppgradera där med, inget måste för stunden, men iaf.
grafik kortet är ju helt ok, likaså minnet och dess storlek, så inge problem på den fronten.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Höj "Background fps" låter som typ någon skriver eller loggar in på typ skype eller något och då "tabbas det ut"

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Eftersom WOW är så dåligt trådat så är den kraftigt CPU baserad och hur mycket en kärna kan ge. Så en OC eller en processor med högre IPC kommer ge bättre resultat.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

först måste jag bara kommentera några saker du skrivit även om det är ot. om du redan vet dessa grejer så ta inte illa upp jag la det i spoiler taggen

du skriver att du får ont i ögonen av för låg hertz. om du har crt skärm förstår jag dig men om du har en normal plattskärm är detta bara struntprat. du får väl inte ont i ögonen om du kollar på samma bild i mer än 2 sekunder? det enda som händer på en plattskärm när man har högre hertz är att skärmen uppdateras oftare.

du skriver också att det blir suddigt när du kör fullscreen. alla plattskärmar är byggda för att köras i en viss upplösning. efter lite snabbt googlande ser det ut som din skärm är 1280×1024. det betyder att alla program som skall köras fullscreen skall köras i den upplösningen. om man kör i för låg upplösning på fullscreen brukar grafikkortet dra ut bilden så att det blir fullscreen vilket resluterar i suddighet osv. i drivrutinerna finns det också en inställning där du kan förbjuda grafikkortet att sträcka ut bilden om du kör lägre upplösning än du borde i fullscreen. du får då en svart ram runt bilden på skärmen. (normala moderna spel skall alltid köras i native upplösning om du kör fullscreen. undantag är väl kanske cs och quake osv.)

Dold text

ok, slut på allt ot snack. det du borde göra är först och främst att stänga av vsync medans du testar. vsync låser fpsen och om den inte kan hålla så hög fps så ger den dig massa input lag och buffrar bilder.
därefter kollar du igenom drivrutinerna så att allting står på "application controlled" eller liknande. dvs du skall se till så att grafikkortet inte tvingar spelet att köra aa eller af eller något annat.
om det inte funkar bättre därefter så se till att rensa bort alla addons och liknande. även om du har gjort något knepigt i windows men du säger att du nyss formaterade så det borde inte vara något sånt problem.