Om man vill ha mer Freelancer?

Permalänk
Medlem

Om man vill ha mer Freelancer?

Titeln säger det mesta, jag har spelat igenom Freelancer mer än en gång och nu undrar jag om det finns någon form spirituell uppföljare till spelet eller något som går att njuta av i samma anda men gärna då i modernare tappning? Har inte kunnat hittat något med liknande rymdstrider som har känts lika intensiva och roliga som i det här spelet. Tycker det vore märkligt om ingen har slagit sig på att peta ner ett spel ifrån 2003 ifrån rymdstrids-tronen.

Spelet: http://en.wikipedia.org/wiki/Freelancer_(video_game)

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem

Jag saknar också den här genren. Lirade Freespace 1 och 2 när de kom ut på stenåldern, provade sen Tachyon: The Fringe och blev besviken. Freelancer har jag inte provat men av youtube-filmerna att döma verkar det inte ha tillfört särskilt mycket nytt. Kan förresten tipsa om att Freespace 2 har uppdaterats av fansen under åren och ser ganska snyggt ut nu.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Har inte spelat Freelancer men har hört flertalet som tycker att EvE online är liknande.. har lirat EvE till och från sen 05 och det är ett jävligt kul spel, mycket variation!
Kan för övrigt fixa 21 dagars trial om du känner dig sugen på att testa

Dock är själva mekaniken kring striderna helt annorlunda vilket kan vara en dealbreaker i ditt fall, personligen hade jag inte haft fullt så kul i dom strider mot 200+ om ja hade fått styra skeppet och vapnen själv på samma sätt

Solo PvP
http://www.youtube.com/watch?v=kbmdB5Uq9ZY&feature=related
Massive fleet PvP
http://www.youtube.com/watch?v=YecgILGQEJ8&hd=1

(notera att jag inte är med i klippen)

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem

Jodå, har spelet EVE i någon månad och var blande det långsammaste jag har gjort (no offense). Det jag letar efter är som sagt en riktigt rym RPG igen då inget spel på marknaden verkar ha vettiga rymdstrider där du samtidigt har en utveckling över tid av din karaktär/skepp.

Tog och tittade på Freespace 2 med den uppdaterade grafiken och det ser väldigt mycket ut som Freelancer igen med lite mindre intensiva strider, hur fungerar utvecklingen i spelet? Kanske skall ta och testa det, tycker bara det är synd att ingen verkar vara intresserad av att göra en nytt vettigt space-combat spel

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawac90:

Jodå, har spelet EVE i någon månad och var blande det långsammaste jag har gjort (no offense). Det jag letar efter är som sagt en riktigt rym RPG igen då inget spel på marknaden verkar ha vettiga rymdstrider där du samtidigt har en utveckling över tid av din karaktär/skepp.

Tog och tittade på Freespace 2 med den uppdaterade grafiken och det ser väldigt mycket ut som Freelancer igen med lite mindre intensiva strider, hur fungerar utvecklingen i spelet? Kanske skall ta och testa det, tycker bara det är synd att ingen verkar vara intresserad av att göra en nytt vettigt space-combat spel

Har en tendens att bli VÄLDIGT långtråkigt om man inte flyger med vänner och/eller inte hittat sin "grej".. Personligen älskar jag PvP och kan inte med dom andra delarna av eve (mining/trading/manufacturing/transporting/pve), har du dock svårt att sova så rekomenderar jag mining, finns inget mer sövande än ljudet från ett par mining laser ;P

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem

Har du testat t.ex. Homeworld 2? lite anorlunda men nice, annars Starlancer, Dark Star one eller wing commander serien?
Om du inte kört dem har du ju alltid Freespace och Freespace 2?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawac90:

Jodå, har spelet EVE i någon månad och var blande det långsammaste jag har gjort (no offense). Det jag letar efter är som sagt en riktigt rym RPG igen då inget spel på marknaden verkar ha vettiga rymdstrider där du samtidigt har en utveckling över tid av din karaktär/skepp.

Tog och tittade på Freespace 2 med den uppdaterade grafiken och det ser väldigt mycket ut som Freelancer igen med lite mindre intensiva strider, hur fungerar utvecklingen i spelet? Kanske skall ta och testa det, tycker bara det är synd att ingen verkar vara intresserad av att göra en nytt vettigt space-combat spel

I ärlighetens namn har jag inte följt utvecklingen av FS2 SCP sedan 2005 eller så. Vad jag kan minnas så fanns det inget direkt RPG-element från början. Jag spelade Freespace-spelen mest för storyn och striderna (var t.ex. imponerad av hur stor skillnad det gjorde med aktiv ordergivning), men det kanske finns någon custom-kampanj som har lite sådant.

Annars har väl X-serien lite mer RPG-element? Har inte testat serien (tror X3 är det senaste/sista?) men striderna verkar vara mycket segare än i Freelancer.

EDIT:
Hittade en lista http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Space_trading_and_comba...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk

Jag har inte kört Freelancer, men när du säger RPG så tänker jag på EVE, annars när det gäller icke-mmo spel så kanske X3 (Albion Prelude är senaste, Terran Conflict verkar också ok) och Evochron Mercenary kan vara intressanta.

Visa signatur

CPU: Intel i7-3930 Kylning: SilverStone Argon AR01 M/B: Asus Rampage IV Extreme RAM: 32GB GPU: MSI GeForce 970 PSU: Corsair HX650 Lagring: 256GB M550 | 1TB Samsung F1

Permalänk
Medlem

Hmm, efter att tittat runt på alla förslag så verkar det mesta som föreslagits i stil med Wing Commander och Starlancer vara föregångare till Freelancer. Så tror jag skall ge Starpoint Gemeni en chans om jag bara inte väntar tills Starfarer släpps någon gång...

Tack för alla förslag och inputs, skönt att det inte bara är jag som saknar nya vettiga alternativ på spacecombat

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem

Om du vill ha något nyare så är det nog bara X3 till PC. Darkstar One var inge vidare, kan jag inte rekommendera.
På konsol kan du ta en titt på Project Sylpheed.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Fast X3 är mer för hardcore gamers, den är inte att rekommendera åt casual gamers, för komplext för dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawac90:

Titeln säger det mesta, jag har spelat igenom Freelancer mer än en gång och nu undrar jag om det finns någon form spirituell uppföljare till spelet eller något som går att njuta av i samma anda men gärna då i modernare tappning? Har inte kunnat hittat något med liknande rymdstrider som har känts lika intensiva och roliga som i det här spelet. Tycker det vore märkligt om ingen har slagit sig på att peta ner ett spel ifrån 2003 ifrån rymdstrids-tronen.

Spelet: http://en.wikipedia.org/wiki/Freelancer_(video_game)

Darkstar One är i liknande tappning, vet dock inte hur bra det är.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Lite sent svar men, en modern MMO- tappning på Freelancer är Black Prophecy samma stil, dvs. man styr sitt plan med musen samt siktar på samma sätt, början i spelet kan vara lite seg men när man fått välja "sida" så är det lite mer öppet och inte så linjärt, dock är det vissa aspekter som saknas men helheten är helt ok.

Är dessutom gratis att lira.

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk
Sötast

Freelancer var lätt det bästa av de alla, har spelat om det minst en gång vartannat år

Tips är att onlinecommunityt förmodlingen fortfarande är stort för Freelancer då det alltid varit det.

Inga quester på samma vis men fortfarande mycket underhållande!

Permalänk
Medlem

Länge sedan denna tråd startades, men det av fansen skapade spelet: Wing Commander Saga: The Darkest Dawn kanske är av intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Länge sedan denna tråd startades, men det av fansen skapade spelet: Wing Commander Saga: The Darkest Dawn kanske är av intresse
7N1w9Xw0j0I

Hoho tack för tipset, här ska testas

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder