Permalänk
Medlem

Årets dumstrut...

....utsedd antar jag, nämligen mig själv, råkade köra Dban på fel disk, skulle givetvis ha kopplat ur den andra, det hann väl gå ca: 45 sek innan jag insåg vad hade gjort, så jag undrar om det är helt kört, kan Dban förstöra alla filer på den tiden? det var ingen systemdisk "bara" en 750 Gb partionerad på 3 virituella diskar, disken var ej full men i a f, den syns i Biosen, i diskhantering som ej allokerad, någon som har en idé om lr hur man kan rädda grejorna på disken lr är det helt kört.

MVH.

Permalänk
99:e percentilen

Du kan prova Recuva. Jag vet dock inte om det fungerar om disken är "ej allokerad".

Annars finns det företag som kan rädda i princip allt, men det är skandalöst dyrt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

dban tar tid, det skriver över allt på disken med random data etc, vet inte vilka algoritmer du valde, Men den kan enbart ha förstört din disks
maximala skrivhastighet per sekund x 45
mängd data, dåliga ordval av mig men du förstår väl?

resten går att återställa.

Permalänk
Entusiast

45 sekunder "Random write" på en standard / något äldre hårddisk idag motsvarar omkring 1 - 2 Gibibyte.
Låt oss räkna lite snabbt:
En typisk hårddisk ger en datahastighet på omkring 30 mebibyte per sekund vid slumpmässig skrivning. (Egen mätning)
45 sekunder * 30 mebibyte per sekund = 1350 mebibyte. (~1,3 gibibyte )

Kortfattat kan du räkna med att ha förlorat minst 1 gibibyte data.

Alternativa program: GetDataBack NTFS.
Fungerar oavsett om disken är allokerad eller inte, då den skannar av disken "i blindo" oavsett vad den innehåller. Har hjälp mig massor av gånger.
Men räkna med att överskrivna data är för evigt förlorade, men du kan rädda resterande icke överskrivna data med metoderna ovan.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, har sett att disken har blivit RAW nu, andra förslag? Recuva säger: "oförmögen att hitta bootsektorn" antagligen för filsystemet är RAW.

MVH.

Permalänk
Entusiast

RAW betyder just det: Rå. noll, null, nada, inget, tomt.
Det finns inget igenkännbart filsystem.
Problemet är att filsystemets tabeller har raderats. Där är GetDataBack MYKCET bättre, eftersom den inte behöver detta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Har provat G D B ntfs men det hittar ju inget alls, enligt den så finns det inga diskar på min dator, se bild.

http://bildplats.se/image/view/3148

MVH.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Irontex:

Har provat G D B ntfs men det hittar ju inget alls, enligt den så finns det inga diskar på min dator, se bild.

http://bildplats.se/image/view/3148

MVH.

Prova att köra programmet med administratörs-rättigheter.
Avsluta programmet, koppla in hårddisken, starta om datorn med hårddisken inkopplad. Windows hittar då hårddisken i ett tidigare skede.
Sedan:
Högerklicka på genvägen till GDB, eller på EXE-filen och välj "Kör som administratör" / "Run as Administrator". Om inte hårddisken dyker upp här, så kan det bero på att du försöker ansluta hårddisken tvia en dålig USB-adapter eller via en ATA-kontroller vars drivrutiner är dåliga.
Se till att hårddisken först hittas av BIOS. Där detta väl skett så borde GDB hitta disken.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

45 sekunder "Random write" på en standard / något äldre hårddisk idag motsvarar omkring 1 - 2 Gibibyte.
Låt oss räkna lite snabbt:
En typisk hårddisk ger en datahastighet på omkring 30 mebibyte per sekund vid slumpmässig skrivning. (Egen mätning)
45 sekunder * 30 mebibyte per sekund = 1350 mebibyte. (~1,3 gibibyte )

Kortfattat kan du räkna med att ha förlorat minst 1 gibibyte data.

Alternativa program: GetDataBack NTFS.
Fungerar oavsett om disken är allokerad eller inte, då den skannar av disken "i blindo" oavsett vad den innehåller. Har hjälp mig massor av gånger.
Men räkna med att överskrivna data är för evigt förlorade, men du kan rädda resterande icke överskrivna data med metoderna ovan.

Ja den kan ha förstört max den siffra du säger, men det är inte riktigt så snällt. 1,3 gig av data utspritt över hela disken kan mycket väl ha förstört flera hundra gig av filer. En fil på 500 meg som till 5% förstörs är likväl förstörd i många fall om du förstår vad jag menar?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FX9:

Ja den kan ha förstört max den siffra du säger, men det är inte riktigt så snällt. 1,3 gig av data utspritt över hela disken kan mycket väl ha förstört flera hundra gig av filer. En fil på 500 meg som till 5% förstörs är likväl förstörd i många fall om du förstår vad jag menar?

Självfallet.
Därav följande: -"Kortfattat kan du räkna med att ha förlorat minst 1 gibibyte data".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det verkar som det går att rädda det mesta, men nu behöver man få tag i en fullversion av GDB så man kan kopiera över filerna, några förslag? det tar ju lite tid om man ska spara en och en fil, och tack för svaren.

MVH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irontex:

Det verkar som det går att rädda det mesta, men nu behöver man få tag i en fullversion av GDB så man kan kopiera över filerna, några förslag? det tar ju lite tid om man ska spara en och en fil, och tack för svaren.

MVH.

Ja, lämpligt är väll att köpa programmet på deras webbsida?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Entusiast

Med nuvarande dollarkurs, ligger priset på GetDataBack NTFS på 526,14 kronor. (6.66 * 79 USD)
Inte mycket dyrare än ett typiskt tv/datorspel.

Ett fullt acceptabelt pris för en så pass kompetent mjukvara, som dessutom kan användas i framtiden utifall något händer med filsystemen/hårddiskarna.
Sedan kan man hjälpa vänner och bekanta med programmet när dem sitter "på pottan".

http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Prova testdisk - brukar kunna återställa MBR och rädda det mesta

Hur gick det? Den e gratis. Googlaner. Prova!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jookeer:

Hur gick det? Den e gratis. Googlaner. Prova!

Jag provade TestDisk.
Den är mycket priimitiv i jämförelse till GDB, och klarar bara att återställa partitioner och filer, så länge själva filsystemet är intakt och oskadat, eller vars spegeltabeller är intakta.
Det är föga troligt att den klarar av uppdraget som TS har, då det i det här fallet handllar om ett "allvarligt skadat" filsystem.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl en defintionsfråga vad som avses med ett "allvarligt skadat" filsystem. Inget dataräddningsprogg klarar att samla ihop i sig hela filragment till kompletta filer om MFT'n är förlorad.

TS säger att filsystemet gått förlorat och syns som RAW och detta brukar testdisk klara. Är dessutom MFT'n förlorad så blir det som sagt ett problem på en annan nivå.

Att prova testdisk kostar inget, går det så går det gratis.

Men som sagts, några hundringar för en licens som fixar biffen är ju överkomligt.

Permalänk
Moderator
Moderator

*inlägg raderat*

Vi tipsar inte eller ger råd att piratkopiera, håll det borta från SweC forumet. Se regel 7.

Lyckat till, TS!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Förmodligen gör jag som SysGhost säger, köper en fullversion av GDB den kan ju vara bra att ha och det är tydligen livstids uppdateringar, inte att man måste förnya varje år, och tack för alla gensvar.

MVH.

Permalänk
Medlem

Eller använd ett kriminaltekniskt program som formost eller PhotoRec. Båda är GPL och finns på SystemRescueCD.

Visa signatur

Fagerja