Skrivet av Lemasive:
SLUTA JÄMFÖR MED WOW FÖR I HELVETE, DET SPELET ÄR SKÄLET TILL ATT VARJE JÄVLA MMO IDAG HAR 0 KREATIVITET NÄR DET GÄLLER SVÅRIGHET, SOCIAL GAMING OCH COMMUNITYBUILDING.
WOW ÄR VÄRLDENS SÄMSTA SPEL, BARA FÖR ATT DET BLEV FÖR STORT OCH FÖR MÅNGA KOPIERAR SKITEN.
Ser inte riktigt logiken i detta påstående. Jag har spelat WoW sen beta, testat EQ2, DAoC, SWG en bra bit, Warhammer Online, AoC, RFO och några fler jag glömt namnen på, så jag ser mig som ganska erfaren inom området. Jag är dessutom väldigt öppen gentemot nya spel och idéer och ger mig inte för att testa nya marker.
Att snacka om kreativitet inom MMO-genren är som att säga att Melodifestivalen är en källa för bra musik. Alla följer en modell inom MMO-området och innovationen är inte stor. Det finns få undantag som Planetside som är ett MMOFPS, men om du tar en titt på populära MMORPG:n så följer alla samma standard. WoW var knappast först och de dödade knappast kreativiteten. Vad Blizzard gjorde var att ta allting som redan fanns och gjorde allting rätt.
WoW kopieras och härmas för att det är ett spel där allting helt enkelt flyter samman i en nästintill perfekt harmoni. Något som enligt mig är WoW:s bästa egenskap är rörelse. Världen är bra utformad, rörelserna känns väldigt fria och mjuka och jag har inte spelat något spel som lyckas så bra med något så fundamentalt viktigt som att förflytta sin karaktär. Det helt enkelt känns bra redan från början.
Du nämner t. ex. svårighetsgrad. Blizzards vision är ett spel som tilltalar alla, nobelt helt klart, men det är en väldigt svår balans att hålla. De vill att någon som aldrig rört ett spel ska kunna komma in och njuta av spelet samtidigt som den mest inbitne hardcore gamern har något att bita i. Och de lyckas. Att hålla 10 miljoner spelare underhållna är inte en lätt uppgift och WoW är ett stort och komplicerat spel. Vi kan dra paralleler med Farmville och Angry Birds, men skulle ni ärligt talat klassa de som riktiga spel?
Anledningen till varför WoW ses som så enkelt är för att vi har smarta nördar som beräknar klassers ultimata kapacitet. De skapar perfekta talent builds och rotationer som "vanliga" människor aldrig skulle komma på själva. Dessa number-crunchers är en väldigt liten minoritet av WoWs spelarbas, men de blir fundamentalt viktiga då de publicerar sina guider för det allmänna ögat och om du inte följer dem så är du körd. Du måste. 9/24 andra spelare räknar med att du presterar till max och detta gör du genom att göra precis vad dessa guider säger åt dig att göra. Är det Blizzards fel? Knappast. De gör allt de kan för att tillfredsställa både nooben som inte har någon aning om vad mmo-champion.com är samtidigt som hardcore-spelaren som sveper igenom senaste raidet första veckan och kan sin klass och rotation till 110% känner sig nöjd. Det är en väldigt fin balans att hålla när det ska vara simpelt nog för den nya spelaren att kunna ta sig in i spelet samtidigt som den duktige ska kunna känna att han fortfarande kan fela och påverka raidet negativt om han gör det.
Visst, de absolut duktigaste tar sig igenom det splitternya innehållet väldigt kvickt, men ingen spelmakare kan trycka ut ett nytt raid i månaden. Det går bara inte. De gör så gott de kan med att skapa raids som de ska balansera i nu tre olika nivåer som ska vara tillräckligt nytt och fräscht för att alla dessa spelare ska vara nöjda.
Problemet idag är att vi spelare ställer så jävla höga krav och är så sjukt jävla kräsna att jag är förvånad att Blizzard faktiskt lyckas få ut nytt material så fort som de gör.
Att folk sedan kopierar det enda MMORPG som verkligen har lyckats med att göra saker bra och rätt är inte Blizzards fel. Kalla mig en fanboy hur mycket du än vill, jag försöker bara få in lite öppet tänkande och logiska resonemang i denna kakafoni.