Vågar man köpa ett grafikkort som tillhört rn rökare?

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa ett grafikkort som tillhört rn rökare?

Hej
Jag tänkte bjuda på ett HD6970 2GB
Kortet är använt ett år och han är rökare.
Kan man tvätta grafikkortet om det är väldigt kletigt av tjära mm

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Avstängd

Du skojar väll nu ?`
Du får nog röka som en skorsten i 20 år förrän det börjar sammlas tjära på ett grafikkort

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Har han suttit och blåst all rök rakt på grafikkortet eller?
Tror nog knappast det är fult av tjära bara för att han rökt inomhus vid datorn.

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk

Nog för att gillar natthumor, men lägg det i så fall i rätt forumdel

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att plocka isär fläkten och blåsa rent och tvätta av med alkohol, Vet själv hur jävligt det lukar när man får hem en dator som folk har rökt vid och det är vidrigt då hela rummet luktar så fort fläktarna börja röra på sig

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

Det du kan göra är att plocka isär fläkten och blåsa rent och tvätta av med alkohol, Vet själv hur jävligt det lukar när man får hem en dator som folk har rökt vid och det är vidrigt då hela rummet luktar så fort fläktarna börja röra på sig

Tack för tipset, jag skojade faktiskt inte

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Det behövs inte mycket för att rök skall påverka fläktar flänsar. Det räcker med bara lite (beror på hur mycket personen röker med iof, men ett halvår räcker fint) för att allt damm skall fasta fortare.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Säker på att rökaren röker inomhus?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jäkla rökdoft är fan omöjlig att få bort. Men som tidigare skrevs så tvätta försiktigt med alkohol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nej. Absolut inte om han haft för vana att sitta och röka vid datorn. Avlagringar från röken sätter sig som en tunn frätande hinna över kretskorten. Har bekanta som rökt ihjäl komponenter för tiotusentals kronor bara för att de inte orkat gå ut på balkongen, eller varit extrema kedjerökare.

Permalänk
Avstängd

Då jag var ung o vacker ännu 15-20 så hade vi en LAN lokal med flera kompisar. Där satt vi i princip varje dag i 4 år 5-10 dudes + annat folk och spelade, festade osv. Vi rökte också där inne, ALLA av oss.
Och under den tiden så märkte jag nog aldrig att nån komponent i våra 10+ datorer skulle tagit åt sig av rökandet.
Fruktansvärt illa luktade det garanterat, men skada har dom knappast tagit..

Men kanske grejerna var robustare för 10 år sedan

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Tvätta

hej
Jag råkade vinna auktionen
Kan jag tvätta hela kortet i vatten med diskmedel, eller måste det va sprit?
Duger det med T-sprit i så fall.
Jag har tillgång till kraftig kompressor, att blåsa bort det blöta.
Har även varmluftspistol

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Säker på att rökaren röker inomhus?

Hej
Klart han sitter vid datorn och röker, varför skulle han annars nämna det i auktionen

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Alla som tror att detta är ett skämt kan ju testa själva tycker jag! Själv köpt datordelar av en rökare och var extremt svårt att få bort damm som "klibbat" fast runt kylaren så TS har rätt i det han säger , hur allvarligt det är vet jag dock inte

Testa att blåsa det först och främst och även testa att ta en pensel som inte fäller några hår och borsta bort dammet!:)

Lycka till!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

för att tvätta lukter i allmänhet sä är ättiksprit bra, vet inte om det funkar i detta fallet dock

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Rekordmedlem

Rökning är ett verkligt problem, och det är mycket svårt att sanera skadad elektronik så den blir helt ren. tjäran binder damm så det inte bara luktar illa, delarna går varma också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Rökning är ett verkligt problem, och det är mycket svårt att sanera skadad elektronik så den blir helt ren. tjäran binder damm så det inte bara luktar illla, delarna går varma också.

Då kan man ju hoppas att det är fina damer då?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem

Ja snygga men luktar illa, o som du ser är de borta

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det bästa med radialfläktarna är att dem funkar utmärkt som askkopp, nej lägg ned...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Det bästa med radialfläktarna är att dem funkar utmärkt som askkopp, nej lägg ned...

Förlåt för off topic men så jävla klockren skrattade i minst 30 sekunder

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Hej
Ättiksprit är bra på neutralisera kattpiss, det vet jag ,men det stinker ättika rätt länge.
Jag vet en kompis som spillde cola i sin fjärrkontroll.
Han försökte med t-sprit, men det funkade inte, då föreslog någon vatten.
Det funkade,han spolade hela skiten under varmvatten, sen fik den ligga och torka, funkade som ny efter!
Sedan så är frågan, om man skall använda sprit, så är väl Isopropanol det bästa

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-spray/isopropanol-isopropylalkohol-p18303

Visa signatur

Hawk

Permalänk

HAHAHAHA SNÄLLA säg att du trollar! XD

Permalänk

Jag skulle använda elektronikrengöring på sprayburk.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-3...
Den innehåller isopropanlol och koldioxid. Det gör att du kan få bort saker utan att behöva pilla lika mycket. Mellan kylflänsarna kan den vara nästan ovärdelig.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Vanlig bromsrengöring funkar bra med, har tvättat ett antal smutsiga kretskort med det, bara att ösa på

Fläktarna tål inte sprayen så bra, man spolar in smuts i lagren eller tvättar ut all smörj.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Kolla

http://www.youtube.com/watch?v=ahhSDEgkqQ8

Undrar om man kan stoppa in hela kortet, utan fläkten

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

byta fläkt och kylare?

hej
Om det behövs så kanske men kan byta hela kylningen, om inte annat för att få tystare och kanske effektivare kylning
Jag har funderat på den här kylaren, den lär passa på kortet. Den är ju ganska billig
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510020
Den med tre fläktar verkar onödigt, då jag inte överklockar
Men då är frågan...
Är det svårt att byta ut hela kylaren?
Sedan passar jag på att tvätta hela kortet med Isopropanol

Visa signatur

Hawk

Permalänk

Jag har rengjort och bytat kylpasta på en laptop som tillhörde en inomhusrökare och kan säga att hela insidan av datorn var fylld med brun gegga påminnande om öronwax, detta kanske var ett extremfall men satan vad grisig den datorn var.

Det vi gjorde var att rengöra med tryckluft, tops och kemisk bensin.

Mvh

Visa signatur

Main:3570k@4,2 | Gigabyte Z77X-D3H | 8GB HyperX | 7870 Ghz edt | Corsair Force F120 | CoolerMaster 620w | FD Define XL R2
Laptop:HP ProBook 4320s
Mobil: SGS4
NAS: DNS-320 | 2x1TB@Raid0 + lite andra servers & riggar

Permalänk

En till grej att nämna är att när man blåser rent alt dammsuger i närheten av en fläkt måste man vara försiktig så att inte fläkten spinner upp i för höga varv av luftflödet. Den kan lätt komma upp i så höga varv att fläktlagren går.
Som tidigare skrevs i tråden föreslår jag elektronikrengörings-spray.

/Andreas