2 SSD, raid0 eller ej.

Permalänk
Medlem

2 SSD, raid0 eller ej.

Hej, jag sitter just nu på en Corsair Performance Pro 128GB som jag är jättenöjd med, men den räcker inte till för alla mina spel så jag vill köpa en till. Nu till min fråga, när man multitaskar mkt vilket jag gör hela tiden, vilket går snabbare: Att manuellt dela upp och ha windows/program på SSD 'A' och spel på SSD 'B' eller köra båda i raid0? Att man får högre poäng i benchmarks med raid0 vet jag, men blir inte loadingscreens snabbare än om man har en "dedikerad" speldisk, eller raid0 såpass överlägset med SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Hej, jag sitter just nu på en Corsair Performance Pro 128GB som jag är jättenöjd med, men den räcker inte till för alla mina spel så jag vill köpa en till. Nu till min fråga, när man multitaskar mkt vilket jag gör hela tiden, vilket går snabbare: Att manuellt dela upp och ha windows/program på SSD 'A' och spel på SSD 'B' eller köra båda i raid0? Att man får högre poäng i benchmarks med raid0 vet jag, men blir inte loadingscreens snabbare än om man har en "dedikerad" speldisk, eller raid0 såpass överlägset med SSD?

Tror inte att du kommer märka någon större skillnad med två SSDer i raid0. Jag tror att det är enklare att köra OS på ena och spel på andra ifall någon av dem failar.

Permalänk

RAID0 är definitivt snabbare då dem delar upp filerna imellan varandra, enda negativa är att uppstart av windows tar lite längre tid men vem bryr sig? och att går en isönder så förlorar du all information på den andra men hur ofta sker det?

Så RAID0 lätt

Kör själv RAID0 på 4st 5400 WD GREEN

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

RAID0 är definitivt snabbare då dem delar upp filerna imellan varandra, enda negativa är att uppstart av windows tar lite längre tid men vem bryr sig? och att går en isönder så förlorar du all information på den andra men hur ofta sker det?

Så RAID0 lätt

Kör själv RAID0 på 4st 5400 WD GREEN

Nu är det ju lite skillnad på att köra Raid med SSD och med HDD. TRIM-stödet förloras tydligen.

Jag ställde en liknande fråga för ett tag sedan och fick lite svar: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1085263-raid-olika...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

RAID0 är definitivt snabbare då dem delar upp filerna imellan varandra, enda negativa är att uppstart av windows tar lite längre tid men vem bryr sig? och att går en isönder så förlorar du all information på den andra men hur ofta sker det?

Så RAID0 lätt

Kör själv RAID0 på 4st 5400 WD GREEN

Att SSDer failar är inte så ovanligt.

Permalänk
Medlem

Pålitlighet är lite skitsamma, har backup och allt viktigt på säkert ställe, det är bara max prestanda i spelburken jag är ute efter, speciellt korta loadingscreens. Ang TRIM verkar Corsair diskarna ha inbyggd garbage collection, även när man kör dem i raid0? Är TRIM så himla viktigt?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Stealthbomb:

Pålitlighet är lite skitsamma, har backup och allt viktigt på säkert ställe, det är bara max prestanda i spelburken jag är ute efter, speciellt korta loadingscreens. Ang TRIM verkar Corsair diskarna ha inbyggd garbage collection, även när man kör dem i raid0? Är TRIM så himla viktigt?

Loading screens är i huvudsak accesstidsbegränsat och till väldigt liten del beroende av överföringshastighet. Då accesstiderna försämras i RAID tappar du snarare en del där.

Jag kör mina separerade, mycket lättare att hålla ordning på vad man har var på det sättet. Vill man prompt köra en stor disk kan man lika gärna köra mjukvaru-JBOD.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync