bunden bok vs häftad bok. vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

bunden bok vs häftad bok. vad är skillnaden?

Som titel säger. vad är skillnaden, tänkte beställa en bok på nätet men vet inte villken man ska ta ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Wiki's sida om böcker
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bok

Citat:

Begreppet "band" refererar till en boks konstruktion. Man skiljer på olika typer efter materialet i överklädning av pärmar och rygg:

(Helt) skinnband, inbunden (trådbunden) och helt klädd i skinn.
Halvfranskt band eller Halvskinnband. Inbunden (trådbunden) med rygg och pärmhörn klädda i skinn.
Lädersnittsband, läderklädd bok med skurna dekorationer / text på utsidan (se snitt nedan).
Blindstämpelsband, läderklädd bok med instämplade dekorationer eller text (se snitt nedan).
Pergamentband, inbunden (trådbunden) och helt klädd i pergament (get- får- eller kalvskinn).
Halvpergamentband, inbunden (trådbunden) med rygg och pärmhörn klädda i pergament (get- får eller kalvskinn).
(Hel)klotband, inbunden (trådbunden) och helt klädd i linne, bomull eller plast. (Engelskt 1800-tal)
Halvklotband, inbunden (trådbunden) med rygg och pärmhörn klädda i linne, bomull eller plast.
Linneband, klädning av linnetyg.
Kartonnageband eller Pappband. Limbunden och pärmar av tjock kartong med tryckt papper.
Privatband, handbunden bok.
Förlagsband eller Partiband, maskintillverkat omslag (rygg och pärmar som en enhet fästs mot bokblocket).
Pocket eller Pappersband. Limbunden och pärmar och rygg av tunn kartong med tryck.
Blockband, maskintillverkat, modernt band för massproduktion. Alla fyra sidorna skärs, blockets rygg klistras med segt klister och förstärks med en remsa gasväv (till exempel telefonkatalogen).
Häftad, ett tryckt ark av papp viks runt bokblocket och limmas mot ryggsidan, dvs arket blir både pärmar och rygg.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

bah! ^^ gjorde mig inte ett dugg smartare haha ^^ men gick efter den som hade flest sidor så blev http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0552158933 ^^ men tack endå haha ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Entusiast

Inbunden = hårda pärmar
Häftad eller pocket = mjuka pärmar

Inbundna böcker brukar ha bättre kvalité på pappret generellt också. Exakt vad skillnaden mellan häftad och pocket är vet jag inte riktigt. Kan ha med den fysiska storleken att göra då pocket brukar vara rätt små. Inbundna böcker har också en bättre rygg som inte viker sig när man bläddrar så de ser mycket snyggare ut i bokhyllan.

Edit: Tänk om man inte var så snabb på att skriva utan kollade först. Titta vad jag hittade på adlibris hemsida:
Bandtyp Böcker ges ut i olika utförande. De vanligaste bandtyperna är:
Inbunden: normalt hårda pärmar och sydd bindning, men förekommer även med mjukare pärm.
Kartonnage: hårda pärmar, klistrad enklare bindning.
Häftad: mjuka pärmar, vanligen klistrad bindning.
Halvfranskt band: skinnrygg och eventuellt skinnhörn, högkvalitetsbindning.
Pocket: mjuka pärmar, mindre format och klistrad bindning.
Storpocket:mjuka pärmar, större format och klistrad bindning.
Danskt band: bok med invikta flikar.
Kassettbok: bok inläst på kassetter.
CD-bok: bok inläst på CD-skivor.
E-bok: elektronisk bok som du laddar ned till din dator. Om du beställer e-böcker måste du betala med kontokort.
MP3: elektronisk ljudbok som du laddar ned till din dator. Om du beställer MP3-böcker måste du betala med kontokort.
MP3 på CD: elektronisk ljudbok i MP3-format som levereras på CD-skiva. Du överför filerna från CD-skivan till din dator. Kan också spelas direkt i en CD-spelare om den kan spela MP3-formatet.

Ser ut som om jag inte var helt fel ute.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Inbunden = hårda pärmar
Häftad eller pocket = mjuka pärmar

Inbundna böcker brukar ha bättre kvalité på pappret generellt också. Exakt vad skillnaden mellan häftad och pocket är vet jag inte riktigt. Kan ha med den fysiska storleken att göra då pocket brukar vara rätt små. Inbundna böcker har också en bättre rygg som inte viker sig när man bläddrar så de ser mycket snyggare ut i bokhyllan.

Edit: Tänk om man inte var så snabb på att skriva utan kollade först. Titta vad jag hittade på adlibris hemsida:
Bandtyp Böcker ges ut i olika utförande. De vanligaste bandtyperna är:
Inbunden: normalt hårda pärmar och sydd bindning, men förekommer även med mjukare pärm.
Kartonnage: hårda pärmar, klistrad enklare bindning.
Häftad: mjuka pärmar, vanligen klistrad bindning.
Halvfranskt band: skinnrygg och eventuellt skinnhörn, högkvalitetsbindning.
Pocket: mjuka pärmar, mindre format och klistrad bindning.
Storpocket:mjuka pärmar, större format och klistrad bindning.
Danskt band: bok med invikta flikar.
Kassettbok: bok inläst på kassetter.
CD-bok: bok inläst på CD-skivor.
E-bok: elektronisk bok som du laddar ned till din dator. Om du beställer e-böcker måste du betala med kontokort.
MP3: elektronisk ljudbok som du laddar ned till din dator. Om du beställer MP3-böcker måste du betala med kontokort.
MP3 på CD: elektronisk ljudbok i MP3-format som levereras på CD-skiva. Du överför filerna från CD-skivan till din dator. Kan också spelas direkt i en CD-spelare om den kan spela MP3-formatet.

Ser ut som om jag inte var helt fel ute.

tack men det jag hittade på google sa mig inte så mycket ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KRQKAN:

tack men det jag hittade på google sa mig inte så mycket ^^

Då har vi båda nog lärt oss att hjälpavsnitten på hemsidor är bra att läsa om man funderar på något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bundna böcker är gjorda av sämre papper och texten och ihop-tryckt så mycket det bara går samtidigt som man storleken på boken är också så liten som det bara går att få fram

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X