Projekt: Pentium 4 - The Resurrection [478]

Permalänk
Medlem

Projekt: Pentium 4 - The Resurrection [478]

Prylkåt som man är så händer det ofta att saker glöms bort och får samla damm... men nu tänkte jag ta och återuppliva min gamla Dell Dimension 4600 som var mig trogen för många år sedan. Syftet med detta lilla projekt är att se hur bra ett så pass gammalt system klarar sig i dagsläget och kanske jag inspirerar någon att damma av några gamla komponenter, det finns ju alltid folk i ens närhet som är i behov av en dator.

(Men dess insida är lika vacker som dess utsida, så därför byter jag ut alla delar för att försöka få ut det mesta ur denna generation.)

Mitt mål är att det ska vara klart till releasen av Consumer Preview av Windows 8.

Då jag inte tycker att Dell chassit är särskilt attraktiv (inte bra för den delen heller) så tänkte jag modifiera det.
Här ser ni hur det ser ut och en liten tanke på hur det skulle kunna se ut.

EDIT: Köpte ett FD Define R3 istället på Inet då den bara kostade 699kr och en 140mm fläkt ingick

Planerad modifiering av chassi:

  • Utkapning för plexiglas på sidan.

  • Installation av fläktkontroller.

  • Gravyr

Hårdvara vid start:
CPU: Intel Pentium 4 - 3.06GHz - 512kb Cache - FSB: 533 MHz [Socket 478]
Moderkort: Ett låst Dell moderkort som utesluter överklockning via Bios.
GPU: Nvidia FX 5200
PSU: 250 W
Ram: 2x 256mb 333-MHz (PC2700)
Kylning: Endast en kylfläns för cpu och en 80mm fläkt för att kyla hela datorn.
Chassi: Originalchassi alá Dell Dimension 4600.

Planerad hårdvara vid slut:
CPU: Intel Pentium 4 - 3.2GHz - 1MB Cache - FSB: 800 MHz [ 478 ] [150kr begagnat - Tack lanbonden!]
Moderkort: Asus P4800E-DELUXE [Ska hämtas ut]
GPU: Sapphire Radeon HD 3850 AGP. [149kr begagnat="begagnat"]
PSU: 500w [99kr begagnat="begagnat"]
Ram: 3-4GB (PC3200) [Inte införskaffat ännu]
Kylning: 120mm fram, 120mm bak, 140mm botten, Scythe Shuriken, Antec Spotcool

Benchmark resultat:
Kommer senare då allting är klart.

Överklocknings resultat:
Kommer senare då allting är klart.

Ändrade planer
Kunde inte motstå inets Fractal Define chassi erbjudande så jag slog till... så jag kommer använda det chassit istället då det ger mycket bättre möjlighet till kylning och är dessutom tyst

Passade även på att ta med lite Artic Silver och en cpu kylare

Tack till:
lanbonden @ SC - Paketerade processorn bra och gav mig ett bra pris, jag är helnöjd med köpet.

Permalänk
Medlem

Hmm, vad hade du tänkt behålla ifrån din dell egentligen??

Har nog någon arctic cooler 4 för 478 någon stans tror jag..

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Hmm, vad hade du tänkt behålla ifrån din dell egentligen??

Har nog någon arctic cooler 4 för 478 någon stans tror jag..

Haha Det blev mindre kvar av den än förväntat! Hade inte tänkt byta ut moderkort och cpu först, men vill undvika flaskhalsar så mycket det bara går
Skicka iväg ett PM om du hittar den, för det skulle vara trevligt att kyla CPUn med en fläkt och inte passivt

Men till Dell:ens ära så får den bidra med sina former då dess insida inte riktigt räckte till.

Permalänk

Kan hända att jag har en P4 3,2GHz i en gammal burk här hemma. Ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Jag har 2st Pentium 4:or till 478 tror jag, men är nog bara på 3,0ghz

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Kan hända att jag har en P4 3,2GHz i en gammal burk här hemma. Ska kolla upp det.

Det var snällt! Men lanbonden har erbjudit mig att köpa hans, så det är löst nu!

Permalänk
Medlem

En Dell med samma chassi och samma speciella lösning för CPU kylaren står hos mina föräldrar och används fortfarande. Kör XP och fungerar fortfarande bra att surfa på. I den sitter det en P4@1,8Ghz (om minnet inte sviker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

En Dell med samma chassi och samma speciella lösning för CPU kylaren står hos mina föräldrar och används fortfarande. Kör XP och fungerar fortfarande bra att surfa på. I den sitter det en P4@1,8Ghz (om minnet inte sviker)

Jag ser fram emot med spänning att få överklocka allt och se vart man når

Onödig fakta: Denna datamodell kan man även skymta i komedin "30 Minutes or less"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt bra idé men se till så att retrokänslan inte försvinner helt.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Har nog lite sån här gammel skit liggandes... Vad behöver du? Har Zahlman svampkylare, moderkort, minne (ett helt gäng stickor), cpu och ett ati x1650 agp. PMa om det är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeeK:

Har nog lite sån här gammel skit liggandes... Vad behöver du? Har Zahlman svampkylare, moderkort, minne (ett helt gäng stickor), cpu och ett ati x1650 agp. PMa om det är intressant.

Låter intressant
Skickar ett pm senare då jag sitter vid en dator!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul projekt.

Vart bor du någonstans? Ska ha ett Asus P4P800 Deluxe och en P4 3.2GHz prolle med originalkylare liggandes någonstans i förrådet som man kanske skulle kunna donera.

Permalänk
Medlem

vi har en del liggande 478 processorer på jobbet ,ska se om jag hittar en som e rätt för ditt bygge

Permalänk
Medlem

Har nu mottagit processorn som jag köpte av lanbonden, fint skick och bra paketerat.

Nästa köp: Moderkort! Måste bara få tag i ett först, så om ni har något för Socket 478 som fungerar bra för överklockning får ni gärna skicka iväg ett PM.

Permalänk
Medlem

Abit IC7-MAX är ett grymt moderkort till sockel 478 och även ASUS kortet som nämnts tidigare i tråden, men jag tycket ett Abit kort skulle vara mer "retro" p.g.a Abit inte finns länge.

Permalänk
Medlem

Ändrade planer
Kunde inte motstå inets Fractal Define chassi erbjudande så jag slog till... så jag kommer använda det chassit istället då det ger mycket bättre möjlighet till kylning och är dessutom tyst

Passade även på att beställa med lite kylpasta och en cpukylare.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu med den nya Pentium 4 3.2 GHz processorn, 2.5gb ram, Radeon HD 3850 och det gamla moderkortet inuti ett FD Define R3 och kyls utav 2st 120mm,1st 140mm och en Antec minnes fläkt.

Tempen ligger på 28 grader på SSDn och 38 grader på grafikkortet (0-1% fläkt speed) i Idle.
Benchade SSDn med AS SSD Benchmark lite snabbt,
SEQ. Read: 118mb/s Write: 118mb/s

Datorn känns väldigt mycket snabbare nu när SSDn (Corsair Force 3 120GB) är i.
Kommer börja överklocka då jag hämtat ut det nya moderkortet

Bilder kommer sedan

Permalänk

Kul tråd! Sist jag var aktiv på forumet var det just s478 som gällde Hur funkar ditt 3850? Försökte få fart på ett sådant i min gamle klenod men det led av väldiga instabillitetsproblem. Ja hade iof ett Club 3d men det gillade INTE mitt p4p800 moderkort. Vill minnas jag inte var den enda som hade problem med liknande moderkort/grafikkorts kombinationer.

Edit: Jag kan ha ev. ha några roligare ram-stickor liggandes. Corsair pc4400 eller bh5or.

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Master_PH:

Kul tråd! Sist jag var aktiv på forumet var det just s478 som gällde Hur funkar ditt 3850? Försökte få fart på ett sådant i min gamle klenod men det led av väldiga instabillitetsproblem. Ja hade iof ett Club 3d men det gillade INTE mitt p4p800 moderkort. Vill minnas jag inte var den enda som hade problem med liknande moderkort/grafikkorts kombinationer.

Edit: Jag kan ha ev. ha några roligare ram-stickor liggandes. Corsair pc4400 eller bh5or.

Mitt 3850 fungerar bra, överklockar väldigt bra och håller sig på låga temperaturer
Däremot så låter fläkten som ett monster även i ett ljuddämpat chassi, fast det kanske jag kan ordna senare.

Skicka ett PM om du hittar några Ram minnen på 1gb