Kan man föra över en hårddisk med enbart program/data (inga drivers/OS)?

Permalänk

Kan man föra över en hårddisk med enbart program/data (inga drivers/OS)?

Kan man föra över en hårddisk från en dator till en annan om den bara har program/filer och inget os/drivers på den? Skulle det kunna uppstå några problem med detta? Har nämligen en kompis som ska skaffa sig en ny dator och han har 3st hårddiskar i sin gamla (varav en med OS). Räcker det att jag omformaterar den disken som har OS/drivers (och installerar windows 7 givetvis) på sig och resten bara att föra över till den nya datorn?

Tack för svar

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

du kan montera alla även den med OS utan att formatera bara se till att den disken ligger sist i boot ordningen så kommer den inte prioriteras för boot typ

men smidigast är väll att stoppa i skivan och formatera os partitionen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag förde över två hårddiskar när jag skaffade nytt system (WinVista -> Win7). Formaterade inget alls, utan bara satte de gamla diskarna sist i bootordningen. Har inte varit några som helst problem, och det är bara att gå in på de gamla diskarna via Explorer när man vill ha något därifrån. Har inte haft några problem med drivrutiner eller något alls.

Permalänk

Men borde jag inte avinstallera/ta bort alla gamla drivers? Det var en förbyggs dator så jag vet inte var alla drivers finns :/

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Är inte så jätte kunnig om hårddiskar. Betyder det att om jag har två partitions på min hårddisk (t.ex os/drivers och resten dvs. filer mm) så kan jag välja att endast formatera just den delen (partition) av hårddisken och slippa behöva säkerhetskopiera allt. T.ex. om jag ska byta moderkort och måste ha bort de gamla drivers så kunde jag ha dom tillsammans med mitt os på samma partition och bara formatera just den delen?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

Flytta över en disk med program fungerar fint, däremot kommer de flesta programmen inte gå att köra i ett nytt system utan kräver ominstallation.

Ja du kan formatera enbart en partition istället för hela disken. Det är dock bra att säkerhetskopiera viktiga filer ändå, olyckor sker. Än bättre är att alltid ha en backup på det man inte vill bli av med.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Ok tack för svar

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Du kan ta dom 2 hårddiskarna med bara FILER på och koppla direkt till nya datorn och samma filer finns där. Behövs inga installioner.

Den med OS på kan du antingen formatera eller ha som boot, men om du inte vill ha den som primary boot så ändra de. Ska du lägga nytt OS på den så rekommenderar jag formatering av den.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Du sa endast FILER men program då? Jag antar att jag behöver bara installera om dom och att filerna för dom finns kvar (t.ex. Jag installerar om skype men filerna finns kvar för den och därför så kommer programmet ihåg mitt inloggningsnamn osv)?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Är det program som inte är installerade på Windowsen så måste du installera om dom. Är det installations filer av programmen , så går det. Men har du lagt in Skype osv så kommer de inte funka optimalt. Men är det skype_install.exe så går det.

Skype inloggningsnamn osv finns inte kvar , det ligger i ditt register i windows. Du får isf ev. upgradera från XP till win7 istället då (då tror jag att register filerna ska vara kvar)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

OK, tack för hjälpen

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Ska du t.ex ha Windows 7 och har Windows XP kan du antingen formatera HD med Win XP på eller direkt upgadera till Win 7 från Win XP. Men tänk på att om du köper en ny dator med ny hårdvara så behöver du nya drivrutiner också. Så har din HD med gamla hårdvara drivrutiner , så kommer datorn inte hitta de nya moderkortet osv. Då rekommenderar jag en helt ny installation. Skriva ner ditt skype namn på en lapp vore lättare

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Har upptäkt det ja när jag försökte helt enkelt ansluta min hårdisk från min gamla dator till min helt nybyggda

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger