Page file på SSD eller HDD?

Permalänk

Page file på SSD eller HDD?

Hej!

Jag funderar på att flytta över page file till HDDn för att få lite mer utrymme för program på SSDn.

Jag vet att man kan minska storleken på page file, men jag vill helst ha den på HDDn istället.

Förlorar man mycket prestanda om man gör detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

tvivlar på att du kommer märka någon skillnad, du har ju ändå så pass mycket ram så den lär ju knappast bli använd ofta
bara flytta över. märker du någon skillnad så kan du ju alltid flytta den till ssd'n igen?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

tvivlar på att du kommer märka någon skillnad, du har ju ändå så pass mycket ram så den lär ju knappast bli använd ofta
bara flytta över. märker du någon skillnad så kan du ju alltid flytta den till ssd'n igen?

Tack för svaret!

Jag har nu flyttat över pagefile till HDDn.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows använder ju inte allt RAM först och sedan pagefile. Så en liten gnutta kan du ju behålla på SSD:n (256-512 MiB?). Öppna t.ex. task manager (aktivitetshanteraren), på performace (prestanda)-fliken finns "kernel memory (MB)" med paged (på disk) och non-paged (i RAM). Har du en minimal växlingsfil kvar på SSD:n är väl chansen god att det kommer användas som först och sen gå till HDD om det inte räcker till (eller känner inte windows av detta, vilken som är snabbast?).

Enligt performance monitor (perfmon.exe) så används knappa 50% av min 512 MiB pagefile.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Hej!

Jag funderar på att flytta över page file till HDDn för att få lite mer utrymme för program på SSDn.

Jag vet att man kan minska storleken på page file, men jag vill helst ha den på HDDn istället.

Förlorar man mycket prestanda om man gör detta?

Tack på förhand!

Pagefile är ju en av sakerna som används väldigt ofta på en disk. Dvs en av sakerna du verkligen vill ha på SSD'n

Jag tror du skulle tjäna mer på att ha kvar den på SSD'n och krympa ner den rejält (eller ta bort den helt), men hur resultatet blir i praktiken beror såklart på vilka program du använder på datorn.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

stäng av den helt, slutade använda pagefile när jag hade mer minne änn 4GB och kan inte märka någon som helst skillnad i performance, vil ldu ha en dock är ju ssd bäst pg av snabbheten men den vill man ju inte heller slita på i onödan, nää 8GB tar inte slut i första taget.. stäng av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

stäng av den helt, slutade använda pagefile när jag hade mer minne änn 4GB och kan inte märka någon som helst skillnad i performance, vil ldu ha en dock är ju ssd bäst pg av snabbheten men den vill man ju inte heller slita på i onödan, nää 8GB tar inte slut i första taget.. stäng av.

Endel program kräver att man har pagefile på.

Permalänk
Skrivet av Unpoor:

stäng av den helt, slutade använda pagefile när jag hade mer minne änn 4GB och kan inte märka någon som helst skillnad i performance, vil ldu ha en dock är ju ssd bäst pg av snabbheten men den vill man ju inte heller slita på i onödan, nää 8GB tar inte slut i första taget.. stäng av.

4?! Är du galen, eller låtsas du bara att det är år 2003?

För 3 år sedan hade jag 6GB i ram, och labbade med att köra utan växlingsfil. Det fungerade nästan, blev en del spontana krascher och så, trots att jag inte använde fler program än dom flesta gör.

För 2 år sedan körde jag däremot utan på 8GB utan problem. Och jag tror inte den generella minnesanvändningen ökat jättemycket sedan dess.

I dagsläget har jag börjat med bild och filmredigering, på 16GB, och ja, det blir snabbt för lite, utan problem.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Precis som hejkk säger så finns det program som kräver pagefile, har för mig att photoshop är ett av dom, men är inte 100%. Installerade nyligen min nya SSD, har dock inte installerat photoshop på den ännu, så kan inte säga om pagefile är nödvändigt eller ej. Jag personligen minskade min pagefile till 2gb och flyttade den till D disken, dock med 16gb ram.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Endel program kräver att man har pagefile på.

Skulle det vara så att man använder ett sådant program så märker man det då och kan aktivera pagefilen då. Själv kör jag med 16mb...

Skulle dock aldrig slå av med enbart 4gb, hade 6gb förut och det räckte inte till alla gånger.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Ser inte heller varför man ska stänga av pagefile, man förlorar ju inte någon prestanda på att ha det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Ser inte heller varför man ska stänga av pagefile, man förlorar ju inte någon prestanda på att ha det på.

Ja t.ex. om man inte gillar att Windows ska ta ett antal GB utrymme som sedan knappt används, jag har själv tagit bort min page file och slagit av funktionen utan att märka av några problem och fick tbax de ~20GB som Windows ansåg att den skulle vara.
Har inte testat Photoshop då jag använder Gimp istället men inte stött på något problem som sagt, det enda jag vet direkt påverkas är att Windows inte genererar några krashrapporter vid BSOD utan en page file, det är även då Windows helst vill ha en page file av storleken RAM * 1.5 för att kunna garantera att de kan felsöka m.m.
Sedan är ju frågan hur många ggr en privatperson faktiskt ens använder krashrapporter själv eller skickar dem till M$ eller liknande? gissar inte så ofta, utöver det är det vissa program som sedan kräver mer RAM än "vanligt" för att saker som inte används ofta kan ibland läggas i page file (gissar det är det det som Photoshop gör) men har du 8GB+ idag lär du inte sakna de extra MB som krävs och du lär inte få slut på RAM om du inte kör en jävla massa program samtidigt.

Jag har 16GB RAM, page file av och går bara över 6GB använt när jag kör min RAMdisk på 4GB och inte stött på något problem med det heller, page file är inte dåligt i sig, funktionen den fyller optimerar RAM användningen troligen en hel del och minimerar risken att du får slut på RAM men idagens läge om du har 8GB+ är nödvändigheten dramatiskt minskad bortsett från krashrapporter och för en normal användare är de inte direkt givande iaf.

Edit:
Eventuellt att page file kan användas som lite "fast load" för windows precis när det startar med att windows slipper leta på HDD efter ikoner m.m. men det är bara en random gissning på vad ev för funktion den kan fylla annars.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Tack för alla svar!

Åsikterna går visst isär, så jag la upp en omröstning för att lättare se vad folk tycker.

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Tack för alla svar!

Åsikterna går visst isär, så jag la upp en omröstning för att lättare se vad folk tycker.

Jag kan inte riktigt förlika mig med något av alternativen i omröstningen.

Mitt förslag: Stäng av hel, och se om det går stabilt. Om inte, kör med enbart en liten en på SSD'n, ca 250 MB eller så, och se om det går stabilt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Fjärde alternativet är i mitt tycke det mest korrekta, men gärna ännu mindre än 2GiB. Har själv 1024-8192 och performance monitor säger att den varit uppe på 13% användning. 256 MiB skulle alltså vara tillräckligt om jag behöver frigöra diskutrymme.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

köpte i samband med ssd köp även 16gb ram, plockade bort pagefilen helt och har inte haft något som helst problem. varken i photoshop eller BF3 mm.

valde att du bara skulle minska storleken, dvs alternativ 4, men det beroende på att jag inte vet vad för grejer du kör, jag har legat uppe och sniffat på 8gb gränsen vid grövre bildbehandlingar, men för bf3 mm kommer jag upp i 5-6 gb någonstans.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Jag förstår inte hur man kan ändra storleken på pagefile filen. Men jag vet var man kan ändra det.

"Paging file configuration is in the System properties, which you can get to by typing “sysdm.cpl” into the Run dialog, clicking on the Advanced tab, clicking on the Performance Options button, clicking on the Advanced tab (this is really advanced), and then clicking on the Change button"

Men det finns 2 st grejer: "ursprunglig storlek och maximal storlek, wtf?
Vad ska jag skriva in om jag vill ändra pagefile filen till 512 MB?

Förresten, är 512 MB lagom om jag har 6 GB RAM?

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Ursprunglig storlek är minimimängden, och maximal är vad den tillåts växa till om det behövs.
512 MB fungerar säkert alldeles utmärkt som ursprunglig storlek.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Ok.
Jag läste nåt om att det är bäst att ha samma mängd på båda, alltså på ursprunglig storlek och maximal storlek, så jag skrev in 512 på båda.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Unpoor:

8GB tar inte slut i första taget.. stäng av.

Battlefield 3 kraschar rätt ofta för mig och meddelar att minnet är fullt. Då har jag bara Battlefield 3 och Firefox med Battlelog uppe. Jag har 8 GB. Kollar jag i Task Manager under tiden jag spelar är det alltid minst 5 GB minne som används.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Kan man på nåt enkelt sätt se hur många % av pagefile som används för tillfället?

Permalänk
Medlem

Perfmon > Add > Paging file > %Usage

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jag har själv lagt ca 1 gb på min ssd för program som ska gå undan ifall något skulle någonsin behöva denna pagefilen. Men sedan har jag lagt en större pagefile på en mekanisk disk för krashrapporter m.m. som den kanske vill skapa. Men även för att program som i väldigt sällsynta fall skulle behöva det.

Permalänk
Medlem

Jag kör 12GB RAM och har aldrig, vad jag vet, stött på något problem pga att jag tagit bort pagefile. Tycker nog du kan prova att ta bort det helt, alternativt flytta det till en annan hårddisk eftersom det antagligen aldrig kommer behöva användas i någon större utsträckning.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk

Virtuellt minne är en återgång från Windows forna tid, när det fysiska minnet tillgängligt för en dator var kraftigt begränsad. I huvudsak använder den en bit av utrymme på datorns hårddisk som ett swap-fil minne. Tyvärr har Windows alltid varit fruktansvärd på att hantera den här funktionen som gör det möjligt för den att dynamiskt växa och krympa beroende på vilket operativsystemet behöver vid den tidpunkten.

Datorn har vanligtvis minst 4GB ram men 6 börjar bli vanligare bl a i laptopar där dem endast säljs kompletta, men Windows använder fortfarande växlingsfilen, främst nu pga programkompatibilitet. Men pga att swap-filen alltid växer och krymper i storlek på hårddisken så bygger den upp en fragmentering som skapar problem och som så småningom kommer att sakta ner åtkomsten av filen på din hårddisk och det kan eventuellt leda till data korruption.

Kan antas vara en av dem värsta fallen på moderna datorer, men det är alltid en bra idé att manuellt hantera Windows växlingsfil. Varför säger jag detta? Eftersom även om jag inte kan garantera en ohanterad swap-fil som orsakar nedgång och data korruption, kan jag garantera positivt att en välskött växlingsfil inte leder till det.

Många frågar mig om man fortfarande ska ha page-filen på samma hårddisk om hårddisken är av typ SSD, vissa säger att ha den på en mekanisk hårddisk försämrar prestandan, men då där är en fördröjning om du har standard inställningar (rekommenderade) som gör att hårddisken stänger av sig om du har varit ifrån datorn ett tag så märker du ingen skillnad, så att ha den på SSD skulle inte förbättra det just då men om du skulle komma i behov av det, som jag tror är rätt liten så försämras givetvis prestandan, hur mycket man märker är beroende på behovet.

Som sagt så är det fortfarande rekommenderat att ha en swap-fil pga kompatibilitet och det faktum att Windows använder det för felsökning vid BS (bluescreen) vid ev patchar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO