Permalänk

fel på ramminnen?

har köpt 2 st 2BG ram minnen till min acer aspire, dock syns bara 1 av dem i både bios och windows, några tips?

Permalänk

Dubbelkolla att båda minnen sitter som de ska.

Permalänk

jo det ahr jag gjort, det finns 4 platser vilka borde jag sätta dem i?

Permalänk

Är det samma som på en stationär så ska dem sitta "varannan" t.ex i platserna AA/AB BA/BB

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk

Det beror på moderkortet. Utan att ha sett din dator skulle jag gissa på 1:a och 3:e platsen från cpu:n. Normalt brukar det fungera hur man än sätter dem. Testa med olika konfigurationer. Det kan ju vara problem med en av minnesplatserna.

Prova dem ett och ett. Fungerar det med det ena och inte det andra vet du ju att ett krånglar. Om båda fungerar bra så är felet någon annan stans, gissningsvis moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffelitix:

Är det samma som på en stationär så ska dem sitta "varannan" t.ex i platserna AA/AB BA/BB

gäller bara intel, på amd ska de sitta bredvid varandra i de två första

men till ts, har du testat med minnena ensamma? för att se om något är trasigt?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

jo det har jag provat, datorn kör felfritt oavsett vilket jag stoppar i, om jag bara kör ett.har även provat alla olika placerings-kombinationer som finns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclas.magnusson:

jo det har jag provat, datorn kör felfritt oavsett vilket jag stoppar i, om jag bara kör ett.har även provat alla olika placerings-kombinationer som finns!

har du provat en sticka i varje slot? och då kört ensamt. för att se om någon av minnesslottarna är trasig?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

ska prova detta, har nu stött på nytt problem.... datorn reagerar inte på startknppen, överhuvudtaget. när jag stopper i sladden så rör sig fläktarna litegran, är det normalt?