Permalänk
Medlem

Koppla in bänkdiskmaskin

Jag och min kvinna har just köpt en diskmaskin. Förutseende som vi var tog vi en bild på kopplingen där vi gissar att man kan koppla in en diskmaskin och tog med till affären. Försäljaren sa såklart att det skulle gå jättebra att koppla in med dom medföljande slangarna. Vilket visade sig vara fel

Så här ser inkopplingen på diskbänken ut: http://imgur.com/5Imqg,Zyxjo#1 (Ser ganska äcklig ut sådär inzoomad, får putsa den när diskberget är avklarat.)

Vad kallas en sådan koppling? Vad behövs för adapter för att koppla in den här slangen: http://imgur.com/5Imqg,Zyxjo#0 ?

Permalänk
Medlem

Går det inte att skruva bort den äckliga gamla saken och sätta dit en koppling så att du kan ansluta den vanliga anslutningen från diskmaskinen? Borde helt klart vara det enklaste.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Skruva bort den äckliga saken, den borde sitta i gängor. Där ska slangen på

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Det du har sitter på blandaren kallas för "snabbkoppling" kort och gott.

Du ska skruva ur den gamla "snabbkopplingen" i blandaren och sen ersätta den med en sådan här sats http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-vattenuttag-ventildel/ så har du löst problemet. Eller så köper du en "rak mellankoppling" och sätter i blandaren istället för snabbkopplingen, Ta med den gamla till den handlare du köper rör delar av för att få rätt gängning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Det du har sitter på blandaren kallas för "snabbkoppling" kort och gott.

Du ska skruva ur den gamla "snabbkopplingen" i blandaren och sen ersätta den med en sådan här sats http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-vattenuttag-ventildel/ så har du löst problemet. Eller så köper du en "rak mellankoppling" och sätter i blandaren istället för snabbkopplingen, Ta med den gamla till den handlare du köper rör delar av för att få rätt gängning.

Har ingen avstängning under bänken så vill helst inte behöva skruva loss någonting. Kan man inte bara köpa han-delen och skruva på slangen och trycka i den? Eller det kanske inte är säkert att den kommer passa just min snabbkoppling?

Har nu läst på flera ställen att man inte ska koppla diskmaskinen till varmvatten vilket försämrar diskförmågan och livslängden på maskinen? jag antar att eftersom snabbfästet sitter på vänstersidan blir det varmvatten? Kan det finnas något annat ställe där man kan stänga av vattnet eller måste jag anlita en VVSare? antar att hyresvärden inte gärna hjälper mig att stänga av för att jag som amatör själv ska koppla in min diskmaskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Har ingen avstängning under bänken så vill helst inte behöva skruva loss någonting. Kan man inte bara köpa han-delen och skruva på slangen och trycka i den? Eller det kanske inte är säkert att den kommer passa just min snabbkoppling?

Har nu läst på flera ställen att man inte ska koppla diskmaskinen till varmvatten vilket försämrar diskförmågan och livslängden på maskinen? jag antar att eftersom snabbfästet sitter på vänstersidan blir det varmvatten? Kan det finnas något annat ställe där man kan stänga av vattnet eller måste jag anlita en VVSare? antar att hyresvärden inte gärna hjälper mig att stänga av för att jag som amatör själv ska koppla in min diskmaskin?

Har då alltid kört varmvatten till mina maskiner i lgh alltid funkat bra.. Du sparar elström på det .. Däremot finns det dom som säger att det blir bättre diskning ifall sköljningen sker med kallt vatten..

Har inte upplevt några problem dock

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Har då alltid kört varmvatten till mina maskiner i lgh alltid funkat bra.. Du sparar elström på det .. Däremot finns det dom som säger att det blir bättre diskning ifall sköljningen sker med kallt vatten..

Har inte upplevt några problem dock

Mjo då kör vi nog på varmvatten om det går att få tag i en passande hane till snabbkopplingen. men om vi ändå måste koppla ur vattnet kör vi nog på kallvatten. finns ett likadant ställe att koppla in snabbkoppling på kallvattensidan också så bara vattnet är stoppat är det bara att flytta kopplingen/koppla in en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Har nu läst på flera ställen att man inte ska koppla diskmaskinen till varmvatten vilket försämrar diskförmågan och livslängden på maskinen?

Livslängden vet jag inget om, men när jag testade varmvatten till min bänkdiskmaskin så blev det inte rent, resterna på tallrikarna etsade fast sig riktigt hårt så jag fick diska rent dem för hand efteråt. Kan även tillägga att diskmaskinen alltid diskat 100 % rent innan.

Jag har i alla fall inga kopplar för diskmaskin på min blandare, så jag kör helt enkelt en adapter direkt till kranen. Skruvar loss munstycket på kranen, skruvar på adapter+slang till diskmaskin, sätter kranen på högsta tryck kallvatten och avloppsslangen ut i diskhon. Fungerar perfekt och tar väl 30 sekunder extra att göra.

Det komiska var att när jag skulle köpa adaptrar för att fixa detta (tog med mig slang och munstycke) så krävdes det två unga säljare på affären att testa en mängd olika adaptrar och när de sedan kom fram till vad som behövdes (tre olika adaptrar på varandra...) så var det inte rätt ändå. Gick tillbaka och fick ta hjälp av chefen där som på några minuter hittade rätt adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Har ingen avstängning under bänken så vill helst inte behöva skruva loss någonting. Kan man inte bara köpa han-delen och skruva på slangen och trycka i den? Eller det kanske inte är säkert att den kommer passa just min snabbkoppling?

Har nu läst på flera ställen att man inte ska koppla diskmaskinen till varmvatten vilket försämrar diskförmågan och livslängden på maskinen? jag antar att eftersom snabbfästet sitter på vänstersidan blir det varmvatten? Kan det finnas något annat ställe där man kan stänga av vattnet eller måste jag anlita en VVSare? antar att hyresvärden inte gärna hjälper mig att stänga av för att jag som amatör själv ska koppla in min diskmaskin?

Det ser ut som du har en avstängning på bilden. Under kranen en bit ner är det inte en insex skruv? iså fall har du avstängningen där och kan skruva ur den gamla kopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Det ser ut som du har en avstängning på bilden. Under kranen en bit ner är det inte en insex skruv? iså fall har du avstängningen där och kan skruva ur den gamla kopplingen.

Yes. där var den. tack för hjälpen fattar inte hur jag missade det Nu är den igång och fungerar bra. Det stod föresten på slangen till maskinen att den var för max 25c så det är nog bäst att koppla den till kallvatten.