irriterande hårdiskproblem

Permalänk

irriterande hårdiskproblem

Hej swec! Jag har ett irriterande problem med min hårdisk. Problemet i sig försämmrar ej hårdiskens funktion eller hastighet vid läsning men de e väldigt irrietarande å jag skulle vilja veta om fler har haft samma problem och om de går att åtgärda.. problemet: sitter på en sata disk av okännt märke och måste alltid välja boot när jag startar datorn " jag får alltså upp 2 st alternativ. Windows 7 eller windows 7" har formaterad endlösa gånger fortfarande samma sak. Disken är en 500 gb som är uppdelad till en c: för start å en d: för smått å gott. Nu senast ble ja så less över detta så formaterade både c: och d: innan jag gjorde nyinstallation på c: men återigen samma fel. Hur kan han hitta 2 windows då jag rensat båda diskarna till noll tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dannenisse:

Hej swec! Jag har ett irriterande problem med min hårdisk. Problemet i sig försämmrar ej hårdiskens funktion eller hastighet vid läsning men de e väldigt irrietarande å jag skulle vilja veta om fler har haft samma problem och om de går att åtgärda.. problemet: sitter på en sata disk av okännt märke och måste alltid välja boot när jag startar datorn " jag får alltså upp 2 st alternativ. Windows 7 eller windows 7" har formaterad endlösa gånger fortfarande samma sak. Disken är en 500 gb som är uppdelad till en c: för start å en d: för smått å gott. Nu senast ble ja så less över detta så formaterade både c: och d: innan jag gjorde nyinstallation på c: men återigen samma fel. Hur kan han hitta 2 windows då jag rensat båda diskarna till noll tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Säker på att du inte har fler diskar än den i datorn? Det kan ju vara problem med boot ordningen

Permalänk
Medlem

Tog du bort filsystem och partitioner när du formaterade sist?

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@ 4.0GHz | Cooler Master Hyper TX3 | Gigabyte GTX 560 Ti | Msi P67A-C45 | 4GB Corsair DDR3 @1600
Intel SSD80Gb | Samsung 1 Tb | Corsair Tx 650W | Windows 7 Home P 64 bit
3DMark Vantage P19703
3DMark11 P4965

Permalänk
Skrivet av Tom@s:

Tog du bort filsystem och partitioner när du formaterade sist?

@blargemode: helt säker på att jag bara har en disk. Då jag nyss bytt chassi moderkort cpu medmera.

Formaterade båda diskarna i installations programmet har alltid trott de ska räcka :s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dannenisse:

@blargemode: helt säker på att jag bara har en disk. Då jag nyss bytt chassi moderkort cpu medmera.

Formaterade båda diskarna i installations programmet har alltid trott de ska räcka :s

Du måste ta bort alla partitioner tills du bara har ett stort otilldelat utrymme (unallocated space). Installera sedan direkt på utrymmet (tryck retur), onödigt att skapa ny partition.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte ha en dold systempartition med bootsektor. Kör in Windows installationsdisk. Ta bort samtliga partitioner. Partitionera därefter om HDn efter dina önskemål. Detta SKA ta bort alla konstiga bootsektorproblem. Alternativet är ju annars att manuellt konfigurera Windows bootmeny via cmd.

http://www.dslreports.com/forum/r21741595-Windows-7-boot-mana...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

tack för alla snabba svar, ska ta itu med problemet efter kneget, eller lär bli imorrn då min kväll slutar 00:00

Permalänk
Avstängd

Det där kan du rätta till i Windows, enkelt!

1. Högerklicka "Datorn" på skrivbordet.
2. Ta egenskaper.
3. Välj fliken Avancerat.
4. Välj Start och återställning längst ner (har engelskt Windows så är osäker på om det heter så, men ungefär).
5. Längst upp. Klicka ur "Tid att visa listan över operativsystem"

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Det där kan du rätta till i Windows, enkelt!

1. Högerklicka "Datorn" på skrivbordet.
2. Ta egenskaper.
3. Välj fliken Avancerat.
4. Välj Start och återställning längst ner (har engelskt Windows så är osäker på om det heter så, men ungefär).
5. Längst upp. Klicka ur "Tid att visa listan över operativsystem"

nice m8, kör på de så länge

Permalänk

Datorn blev hel mupp när jag tog bort listan.. formaterade om å denna gång formaterade jag även den lilla partitionen som låg på 100 mb.. funkar som de ska nu iaf

Skickades från m.sweclockers.com