Permalänk
Medlem

Osynlig companion!?

Hej!

Jag har ett problem, eller snarare en bugg som ger mig problem. Jag anställde en companion för ett tag sen och plötsligt en dag var han borta. Tänkte jaha, då anställer jag en ny men alla säger att jag redan har en companion.
Hur göra för att "rensa" bort sin gamla så att man kan anställa en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hej!

Jag har ett problem, eller snarare en bugg som ger mig problem. Jag anställde en companion för ett tag sen och plötsligt en dag var han borta. Tänkte jaha, då anställer jag en ny men alla säger att jag redan har en companion.
Hur göra för att "rensa" bort sin gamla så att man kan anställa en ny?

du har itne sagt åt han och vänta? isf så tar det ett litet tag men tillslut så kommer han försvinna ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Haha läste det här random, trodde du snacka om ett jobb där du anställt någon XD
och såg framför mig att alla på dit jobb sa att du redan har en companion när du vill anställa en ny XD

Permalänk
Medlem

Du kan försöka leta efter din follower som försvann lite beroende på vem det är. De går ofta tillbaks till sin startplats, eller ditt eget hus om det var en Huskarl. Om du hittar så är det bara säga att de ska lämna dig (inte vänta). Om du inte hittar honom så får du vänta som KRQKAN sa ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

du har itne sagt åt han och vänta? isf så tar det ett litet tag men tillslut så kommer han försvinna ^^

Nej det ska jag inte ha gjort. Och om jag gjorde, så vet jag inte var det var någonstans. Måste ha varit 15-20 lvl sen.

Skrivet av Zero Walker:

Haha läste det här random, trodde du snacka om ett jobb där du anställt någon XD
och såg framför mig att alla på dit jobb sa att du redan har en companion när du vill anställa en ny XD

ehhhh.... nej
Men jag skulle kunna tänka mig att jobba med att spela Skyrim, kanske.

Skrivet av Buio:

Du kan försöka leta efter din follower som försvann lite beroende på vem det är. De går ofta tillbaks till sin startplats, eller ditt eget hus om det var en Huskarl. Om du hittar så är det bara säga att de ska lämna dig (inte vänta). Om du inte hittar honom så får du vänta som KRQKAN sa ovanför.

Kommer inte ihåg vad han hette. Men han satt inne på The Winking Skeever i Solitude. Jag har varit där och kollat flertalet gånger sen han försvann men inga spår. Tänkte också att han dyker upp om jag köper ett hus men nej. Min huskarl dök upp i mitt hus i Whiterun dock.

Finns det inget "fusk" man kan skriva eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Kommer inte ihåg vad han hette. Men han satt inne på The Winking Skeever i Solitude. Jag har varit där och kollat flertalet gånger sen han försvann men inga spår. Tänkte också att han dyker upp om jag köper ett hus men nej. Min huskarl dök upp i mitt hus i Whiterun dock.

Finns det inget "fusk" man kan skriva eller så?

Kan fungera, med det kräver att du vet vem han är och sen kör lite komplexa konsol-kommandon.
http://www.uesp.net/wiki/Skyrim:Followers

Citat:

On the PC, it is possible to leave the area and use the console to teleport your follower to you via "prid RefID" and "moveto player"

Leta upp vem det är i länken ovan, klicka på namnet och kolla upp vilket RefID de har.
Säg att det är Ahtar (som man kan träffa på Winking Skeever).
http://www.uesp.net/wiki/Skyrim:Ahtar
Han har RefID= 000198B0

Ta ner konsollen med "§"
Skriv "prid 000198B0"
Skriv "moveto player"
Om det fungerar som jag hoppas ska han dyka upp brevid dig nu. Ta upp konsollen med § igen och se om du kan ge han kommandon. Kommandot "prid" är som en target, vilket gör att kommandon man skriver sen kan utföras på just den.

Jag har inte provat själv, bara såg det på UESP sida om followers.

Obs! Jag vet inte om det kan vara så att vissa konsolkommandon stoppar dina achivements (att de ses som fusk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

...Obs! Jag vet inte om det kan vara så att vissa konsolkommandon stoppar dina achivements (att de ses som fusk).

Det sista gjorde så att jag tvekar inför att prova detta. Hann inte läsa igenom det du länkade till (sitter på jobbet) men kan man inte "sparka" sin follower via konsolen? Jag behöver inte träffa honom utan bara bli av med honom. Efter man sparkat dem går de tillbaka till sin uttgångspunkt och där kan jag hyra hoom igen om det skulle vara så.
Hann i alla fall ta reda på vilken follower det handlar om, Belrand.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan prova att bara vänta ut genom wait kommandot på T? Kör det ett par ggr på max tid och se om han släpper eller dyker upp. Followers har en inbyggd funktion för att tröttna och lämna en.

Överlag så finns det tyvärr en del problem som gör det lite jobbigt att hantera followers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Du kanske kan prova att bara vänta ut genom wait kommandot på T? Kör det ett par ggr på max tid och se om han släpper eller dyker upp. Followers har en inbyggd funktion för att tröttna och lämna en.

Överlag så finns det tyvärr en del problem som gör det lite jobbigt att hantera followers.

Det funkade inte att vänta, provad i tre dygn och försökte värva tre olika followers. Alla svarade att jag redan hade en follower.
Fler tips?
hmmm, vilket kladd.

Permalänk
Medlem

Hmm, det finns en variant på konsolkommando du kanske kan prova utan att spara. Du kan ju koppla ur bredbandet och köra Skyrim offline också.

Belrand har enligt UESP Wikin RefID = 000B9988
Ladda senaste save, ta ner konsollen och kör
"player.moveto 000B9988"
Det ska teleportera dig dit han är. Se var han är någonstans, avsluta utan att spara och sen köra som vanligt och ta dig dit han är manuellt utan kommandon.

Jag provade själv, men tyvärr funkade inte Belrand (har inte träffat han ännu, vet inte om det påverkar). Däremot testade jag med Kharjo (Khajiit bodyguard) som jag hjälpt och kan ha som follower och det fungerade, teleporterade till honom och kollade på kartan var jag var.

Om det inte fungerar så vet jag inte, knepigt i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

OK, teleportera till honom utan att spara. Kolla karta var han är. Ladda om och fasttravla dit. CHECK.
Ska definitivt provas ikväll.

Läste något snabbt igår att followers inte "finns" förren man har träffat dem personligen. Först då aktiveras dem. Kan vara det som gjorde att du inte kunde teleportera till honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det funkade!
Han stod och ugglade nere i ett fort. Tydligen ska han ha blivit tillsagd att vänta där. My bad.

Tack för hjälpen Buio!

Permalänk
Medlem

Lustigt att han inte gav upp, de ska göra det om det går för lång tid. Trogen follower
Om den autospara när du teleportera till fortet så är det bara att gå tillbaks till saven innan förstås.