Permalänk
Medlem

Stöld på dreamhack

Hålla alla sweclockers visste inte vart tråden skulle vara men nu till min fråga.
Ska till dreamhack i sommar 2012 och undrar är det många stationära datorer som blir stulna
så jag undrar behöver jag ha något lås för datorn som man skruvar fast eller så eller räcker det med att jag
tar med mig musen och tbordet och sånt när jag ska sova.

Permalänk

Oftast blir väl inte datorer stulna utan mest musar, musmatta eller headseat etc. Men det är ju alltid bra att ha ett visst låst till datorn enligt mig alla fall

Visa signatur

{ Intel Core i5 7600K /w H80 v2 } - { ASUS STRIX Z270G } - { Corsair Vengeance 16GB DDR4 } - { ASUS STRIX 1060 6GB OC } - { 2x Samsung EVO 250gb & 120gb } - { Corsair RM 750W } - { Fractal Design Mini C }

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört om en stationär dator som blivit stulen. Har vart på DH 4 gånger och aldrig fått något stulet, gäller bara att ha lite uppsikt över sina grejer och snacka ihop sig med bordsgrannarna. Har dock låst fast allting förutom den sista gången.

Brukar göra så att jag samlar alla kablar från datorn (mus, tangentbord, hörlurar, skärm, ström etc.) Och låser ihop dem (det blir så packat så man kan inte dra ut någon kontakt genom hänglåset) med ett hänglås som är kopplat i en kedja som är fastlåst i datorn. Blir svårt att sno något då.

Permalänk

Risken finns väll att nån klipper av sladdar! :/

Permalänk
Hedersmedlem

Bärbara datorer blir stulna lite då och då, har heller aldrig hört om att en statinär dator försvunnit. Möss, tangentbord, headset och mobiltelefoner försvinner det en hel del av dock. Samverkan med bordsgrannarna, lägga undan värdesaker när ni går iväg, och ALDRIG lägga mobilen vid platsen är bra grundregler.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Tog DH björn på bar gärning winter 2008 när han snokade runt och snodde till sig saker mitt under eventent som han tyckte var "kvarglömda". Crew slängde dock inte ut honom vilket var lite knasigt.

Lämna inte laptoppar obevakade och plocka ner mus och tangentbord om du tex drar å sover så skall det nog vara lugnt

Visa signatur

BOOOM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av potatis mos:

Risken finns väll att nån klipper av sladdar! :/

Aldrig hört om det. Det är oftast inte planerade stölder, utan fattiga snorungar som ser något dyrt och fint och plockar med sig det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Risken finns väll att nån klipper av sladdar! :/

Den personen kan inte vara begåvad Vad ska man då ha skiten till

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Risken finns väll att nån klipper av sladdar! :/

Hur tänkte du nu då? om de klipper av sladdar så är väl inte sakerna värda något.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Den personen kan inte vara begåvad Vad ska man då ha skiten till

Skrivet av RoleX:

Hur tänkte du nu då? om de klipper av sladdar så är väl inte sakerna värda något.

Inte raketforskning att montera en ny kontakt

Permalänk

Ni verkar inte ha hört talas om nått som heter "skarva" eller "laga"

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Hur tänkte du nu då? om de klipper av sladdar så är väl inte sakerna värda något.

sabotera!

jag skulle gjort så att jag svetsade fast en L formad järnbit i bakänden av datorn som man sedan drar en bult in i bordet med på dh, då tar ingen datorn heller

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Hur tänkte du nu då? om de klipper av sladdar så är väl inte sakerna värda något.

Folk som gillar att jävlas?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk

Ha aldrig en mobil nån annan stans än i fickan, ha nåt sorts lås i andra änden av musen o headsettet. Göm musmatta eller nåt bakom datorn.

Permalänk
Medlem

Jag tog med mig allt förutom skärmen och datorn när jag skulle sova, funkade utmärkt. Hör med den du sitter bredvid eller polare att kolla till sakerna när du är borta och att du gör samma sak.

Ett tips om du är rädd för stöld, sitt i mitten av en rad och inte längst ut.

HA ALLTID MED DIG PLÅNBOK OCH MOBIL!!

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Medlem

I vintras hade jag med mig min ryggsäck som jag hade min musmatta och mus i och såklart gratisprylar som alla montrar delade ut och headsetet la jag under bordet där datorn stog :). Tangentbordskabeln drog jag ettt varv runt skärmen och så hade jag en vajer som jag låste datorn med den drog jag ett varv runt tangentbordskabeln så den inte kunde stjälas

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

sabotera!

jag skulle gjort så att jag svetsade fast en L formad järnbit i bakänden av datorn som man sedan drar en bult in i bordet med på dh, då tar ingen datorn heller

Skrivet av Whaea:

Folk som gillar att jävlas?

Då har man ju flera problem att ducka för, båda tjuvar och sabotörer fyfan...

Kanske dax för DH att sätta upp en kamera vid varje bankrad och sedan bötfälla och kasta ut problembarnen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

bara jag som tejpade fast min iphone under hddn?
En kompis har ipad så vi kan kolla vart den är (På en area på kanske 5*5 m )

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

bara jag som tejpade fast min iphone under hddn?
En kompis har ipad så vi kan kolla vart den är (På en area på kanske 5*5 m )

Bra mottagning med GPS'en inomhus där eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

bara jag som tejpade fast min iphone under hddn?
En kompis har ipad så vi kan kolla vart den är (På en area på kanske 5*5 m )

Haha, då blir du inte bara av med datorn, utan även telefonen!

Permalänk
Skrivet av saides10:

Hålla alla sweclockers visste inte vart tråden skulle vara men nu till min fråga.
Ska till dreamhack i sommar 2012 och undrar är det många stationära datorer som blir stulna
så jag undrar behöver jag ha något lås för datorn som man skruvar fast eller så eller räcker det med att jag
tar med mig musen och tbordet och sånt när jag ska sova.

Om du inte sitter "utsatt", så räcker det nog att bara dra ett buntband runt alla sladdar som kommer ut från datorn Om någon skulle få för sig att börja rycka i det, och märker att allt sitter fast i tusen andra sladdar, så tar han nog bara nästa dator i stället

Permalänk
Medlem

Vi åker alltid 4st och sover i skift. Så det alltid är någon kvar och bevakar, folk kan helt enkelt inte låta andras grejer vara. Dock har jag aldrig blivit drabbad, men man har hört en del historier från bekanta.

Möss, tangentbord samt headset/hörlurar är poppis att sno tydligen.
Värdesaker skall alltid dubbelkollas så de finns. I sovsalen kan man stoppa ner värdesaker i sovsäcken för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Jag och en polare såg en kille plocka några musmattor så följde efter honom till hans plats innan vi hämta Crew, killen hade nästan 200 musmattor och säkert en 10-15 headset i en bag under bordet. Blev uppkallade på scen och fick varsitt headset eller nått liknande som tack för vår "hjälte insats". Tror detta var 2002-03 nån gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tobiasr:

Tog DH björn på bar gärning winter 2008 när han snokade runt och snodde till sig saker mitt under eventent som han tyckte var "kvarglömda". Crew slängde dock inte ut honom vilket var lite knasigt.

Lämna inte laptoppar obevakade och plocka ner mus och tangentbord om du tex drar å sover så skall det nog vara lugnt

Han är ju inte helt hundra, underhållande med Dr. Love iaf ... men, jah, mer Dr. Love och mindre Björn ..