Permalänk

Byta till mekaniskt tangentbord, köpråd

Hej!

Då var det dags att uppgradera mitt gamla Razer Arctosa mot något modernare!

Jag är definitivt inne på att skaffa ett mekaniskt tangentbord, men är lite smått förvirrad när det kommer till brytare. Har förstått att vissa
lämpar sig mer för skriva på och vissa mer för spela osv.

Dem tangentbord som jag läst mig till lite här på forumet som verkar lockande är Mionix Zibal 60 och Razer BlackWidow Ultimate.

Var även inne i en butik och kände lite på BlackWidow för att jag hört att det inte var optimalt för FPS. Men baserat på den korta stund jag pillade
på det har jag svårt att se varför det inte skulle passa även där. Oavsett bör det väll vara en uppgradering från mitt gamla?!

Så alla synpunkter gällande dessa två, nån helt ny modell, eller bara en pedagogisk förklaring gällande brytare är jag väldigt tacksam för!

Priset bör vara mellan 700-1500:- Jag kommer främst att använda det till spela BF3 och slösurfa.

Permalänk
Medlem

Har du känt på ett tangentbord med röda och blåa brytare? Ut och se om du kan klämma lite på Qpad MK-80 (blå) och nåt av Corsairs modeller, (röda). För det låter spontant som att den röda skulle passa dig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag tror på de röda och svarta när man ska spela. Själv sitter jag på ett SS 6Gv2 med svarta brytare. Finns även 6Gv2 med röda brytare. Enda skillnaden är att de röda är lite lättare att trycka ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk

Jag har än så länge bara pillat på blåa brytare. Men om jag förstått saken rätt så blåa lättast, bruna lite hårdare, röda näst hårdast och svarta hårdast. Eller är jag helt fel på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjameister:

Jag har än så länge bara pillat på blåa brytare. Men om jag förstått saken rätt så blåa lättast, bruna lite hårdare, röda näst hårdast och svarta hårdast. Eller är jag helt fel på det?

Det är inte bara vikten innan tangenten åker ner som skiljer. På de blåa trycks tangenten ner i flera steg, istället som på de svarta och röda som är lika hela vägen ner.

Röda:

Svarta:

Blåa:

Bruna:

Vita:

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av Ninjameister:

Jag har än så länge bara pillat på blåa brytare. Men om jag förstått saken rätt så blåa lättast, bruna lite hårdare, röda näst hårdast och svarta hårdast. Eller är jag helt fel på det?

Ja, du är fel på det.

Från lättast till trögast:

Röda
Bruna (samma som röda fast innehåller en svag "bump" i mitten av nedslaget)
Blåa
Vita/Clear (tror dom ligger här)
Svarta

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Är själv inne på att köpa nytt tangentbord samt mus och headset jag är inne på ett rött tema så funderar därför på Qpads nya MX-85... Villl gärna ha med rött bakgrundsljus men är som TS rätt osäker på brytarna... Den röda brytaren finns väll i MX-85 som standard men man kunde även beställa med andra sorters brytare från deras hemsida eller ngt har jag för mig? Jag skriver mycket, spelar lite då och då och gillar att använda mig av snabbknappar Det jag funderar på är om man skulle ha röda eller bruna brytare?? Eller rent av svarta eller blåa? Men som jag har förstått det så är dem röda brytarna dem lättaste och ämnar sig mest åt fullblods gamers?? Tacksam för svar

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Är själv inne på att köpa nytt tangentbord samt mus och headset jag är inne på ett rött tema så funderar därför på Qpads nya MX-85... Villl gärna ha med rött bakgrundsljus men är som TS rätt osäker på brytarna... Den röda brytaren finns väll i MX-85 som standard men man kunde även beställa med andra sorters brytare från deras hemsida eller ngt har jag för mig? Jag skriver mycket, spelar lite då och då och gillar att använda mig av snabbknappar Det jag funderar på är om man skulle ha röda eller bruna brytare?? Eller rent av svarta eller blåa? Men som jag har förstått det så är dem röda brytarna dem lättaste och ämnar sig mest åt fullblods gamers?? Tacksam för svar

Jag skriver ganska mycket på mitt 6Gv2 med svarta brytare och jag tycker inte att det är något problem. Möjligtvis att de är lite hårda att trycka ner. Men inget jag stör mig på.

Till dig och TS...
Här är något som kanske hjälper er!
http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Har själv röda brytare. Prövade 6Gv2 med svarta brytare och tyckte att den var hemsk, Som att trycka ner sirap typ.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag själv satt på ett Lycosa innan (ny model av Arctosa) Och nu skaffade jag mig ett BlackWidow Ultimate, kan bara säga KÖPKÖPKÖP! Sjukt skönt när jag spelar Bfvc2 och Mw2, Jag kollade på Qpad innan, men har allt annat i razer så det passa bättre, men Ärligt tyckte jag BW var skönare! (ingen fanboy så Skriv inte en massa hat saker nu) Det är min känsla iaf!

Permalänk
Medlem

Gå in i en butik och kläm och känn. Det är sjukt individuellt vad man föredrar. Tror att röd skulle kunna passa dig. Men som sagt gå och prova lite olika brytare

Permalänk

Hmm.. Ja det blir till att svänga inom och känna och klämma på alla modeller i veckan. blev faktiskt lite sugen nu på MK-85 också.

Efter sett dem ytterst pedagogiska bilderna misstänker jag att det är lämpligast att jag använder mig av linjära brytare. Röda verkar nästan mest logiska då.

Extremaz, jag kan varmt rekommendera R.A.T 7 musen. Oerhört skön och lyser lite rött, som du efterfrågade.

Permalänk

MK 50 om du klarar dig utan bakgrundsbelysning, usb och ljudanslutning på tbordet och macro. Annars mk 85

Permalänk
Medlem

MK-50 eller MK-85 är två bra tangentbord med röda brytare

MK-50 För 608kr med SWEC1202 rabatt

http://cdon.se/hemelektronik/qpad%C2%AE%7Cmk-50_pro_gaming_me...

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjameister:

Hmm.. Ja det blir till att svänga inom och känna och klämma på alla modeller i veckan. blev faktiskt lite sugen nu på MK-85 också.

Efter sett dem ytterst pedagogiska bilderna misstänker jag att det är lämpligast att jag använder mig av linjära brytare. Röda verkar nästan mest logiska då.

Extremaz, jag kan varmt rekommendera R.A.T 7 musen. Oerhört skön och lyser lite rött, som du efterfrågade.

Jag är extremt (haha ) sugen på att köpa MX-85 (med röda brytare verkar det som) men får nog bli det ändå när man har pengarna Lite surt dock om man hatar det direkt och har betalat runt 1300:- för det Ska kolla upp musen du tipsa om! Får försöka åka runt och hitta någon/några affärer som har lite tangentbord och möss uppackade

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Verkar som att fler och fler väljer mekaniska brädor och är sjukt nöjda med dem. Det enda jag kan säga, som är negativt om de blå brytarna, är att jag ibland upplever dem som liiiiiiiiiite tröga att trycka ned.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle rekommendera 6Gv2 steelserie med svarta brytare.. Jag gick från "vanligt" tangentbord till detta och tycker att det är helt underbart, jag har inte märkt några som helst problem med att sitta och skriva längre uppsatser / chattande med detta tangentbord. Håller även på en hel del med kodande av olika slag. Så jag lägger min röst på det, men som någon ovanför skrev så är det väldigt olika från person till person, men jag kan som sagt inte tänka mig att någon kan tycka att det är svårt att trycka ner knapparna på detta, måste ha extremt klena fingrar isf

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk

Var precis och inhandlade mitt nya tangentbord. Efter att ha känt och klämt på alla olika modeller och varianter som fans så blev det slutligen ett Black Widow Ultimate... Var dock riktigt svårt att välja men efter övervägt alla varianter så fick det bli det. Så bara att hoppas att det känns bra i längden!