kan jag köra raid med två olika SSD:en?

Permalänk

kan jag köra raid med två olika SSD:en?

har i nuläget ett intel 320 120gb

om jag tex sätter in en OCZ Vertex 3 240gb, kan man använda raid 0? eller är det rekommenderat att använda två likadana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

har i nuläget ett intel 320 120gb

om jag tex sätter in en OCZ Vertex 3 240gb, kan man använda raid 0? eller är det rekommenderat att använda två likadana?

För det första kan du inte ens kan köra en 240gb med en 120gb, måste vara samma storlek och helst samma modell.

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

För det första kan du inte ens kan köra en 240gb med en 120gb, måste vara samma storlek och helst samma modell.

Helt fel. Däremot kommer arrayen bli 120GB så det är ganska onödigt med en 240GB disk...

Permalänk
Medlem

Vad jag hört så sliter det ganska mkt på ssd diskarna att köra i raid, men är inte speciellt kunnig i raid så kan ha fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naked-Snake:

har i nuläget ett intel 320 120gb

om jag tex sätter in en OCZ Vertex 3 240gb, kan man använda raid 0? eller är det rekommenderat att använda två likadana?

Sälj din intel och köp 2st nya, fräscha

edit: eller sätt den i en bärbar

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Sälj din intel och köp 2st nya, fräscha

edit: eller sätt den i en bärbar

Har du någonsin skrivit i en tråd där dina svar faktiskt är relevanta? o_O

Varenda tråd jag ser dig skriva i så består ditt inlägg av något som inte har alls med huvudfrågan att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Har du någonsin skrivit i en tråd där dina svar faktiskt är relevanta? o_O

Varenda tråd jag ser dig skriva i så består ditt inlägg av något som inte har alls med huvudfrågan att göra.

Frågan var redan besvarad.
Det går att köra en 240gb med en 120gb, dock kommer det bli så att 240gb'n bara utnyttjar 120gb.

Att sälja intel (som brukar ha rätt bra andrahandsvärde) är enl. mig det bästa, och inte satsa på att köpa en annan SSD, som OCZ och raida med intel. Att köpa en till, likadan intel blir inte heller riktigt bra.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Skrivet av _vanilla:

Frågan var redan besvarad.
Det går att köra en 240gb med en 120gb, dock kommer det bli så att 240gb'n bara utnyttjar 120gb.

Att sälja intel (som brukar ha rätt bra andrahandsvärde) är enl. mig det bästa, och inte satsa på att köpa en annan SSD, som OCZ och raida med intel. Att köpa en till, likadan intel blir inte heller riktigt bra.

vad ska jag göra då?

jag brukar titta på listan här och väljer de bättre... http://www.tomshardware.com/charts/ssd-charts-2011/AS-SSD-Ove...

listan är baserat på AS-SSD Overall Total Score

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

vad ska jag göra då?

jag brukar titta på listan här och väljer de bättre... http://www.tomshardware.com/charts/ssd-charts-2011/AS-SSD-Ove...

listan är baserat på AS-SSD Overall Total Score

a: sälj den du har, köp en större och snabbare.
b: sälj den du har, köp två snabbare i samma storlek.
c: behåll den du har. gör inget mer. raid är ju superhäftigt i benchmarks där man mäter upp toksnabba överföringshastigheter, men du kommer inte märka nån "herrejösses"-skillnad vid daglig användning av datorn.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

a: sälj den du har, köp en större och snabbare.
b: sälj den du har, köp två snabbare i samma storlek.
c: behåll den du har. gör inget mer. raid är ju superhäftigt i benchmarks där man mäter upp toksnabba överföringshastigheter, men du kommer inte märka nån "herrejösses"-skillnad vid daglig användning av datorn.

hehe ok

jag har windows installerat på min nuvarande ssd,

säg att jag vill sälja den, och köper 2 nya, hur installerar man raid? jag måste ju formatera till windows igen.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet: varför vill du köra raid?
Köp En SSD i den storlek du vill ha istället, mindre problem, säkert billigt, säkrare och känslan av "snabbhet" kommer vara densamma.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Av ren nyfikenhet: varför vill du köra raid?
Köp En SSD i den storlek du vill ha istället, mindre problem, säkert billigt, säkrare och känslan av "snabbhet" kommer vara densamma.

mindre problem, vilka problem?

känslan av "snabbhet" är densamma, är du säker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

mindre problem, vilka problem?

känslan av "snabbhet" är densamma, är du säker?

Problem i form av att TRIM inte fungerar i RAID (om du inte väljer någon som klarar av detta), problem att sätta upp RAID, problem som uppstår om moderkortet kraschar (och du kör raid på inbyggda kontrollern) och du behöver ha ut informationen.

Ja, känslan av snabbhet kommer vara ungefär densamma. Det som man vinner med på med SSD är att accesstiden är låg inte att överföringshastigheten är hög. Det är framförallt överföringshastigheten som får sig en boost vid (korrekt) RAID 0:ande.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.