Permalänk

Fel på cpu'n eller mobo

Datorn har gick sönder för ett tag sen och nu är det dags att bygga en ny på det som är kvar. Men jag vet inte om det är cpu'n eller moderkortet som det är fel på. När cpu'n sitter i på tickar datorn bara och när jag tar bort cpu'n och startar datorn så tickar den ej. Vill också påpeka att start pipet förekommer inte.

Permalänk

får ingen bild ihuvetaget när jag startar datorn också.

Permalänk
Medlem

Sådant här e svårt att lösa såhär över internet det e sånt man vill klämma på IRL för att kunna se vad felet är.
Men när man sitter såhär över nätet kan man mest bara spekulera svårt komma fram till en exakt slutsats på problemet.
Enklaste är ju att du lånar till dig en cpu som du kan testa i modekortet funkar de inte så är de ju mest troligen modekortet som e sönder.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Wait.... datorn tickar...?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Wait.... datorn tickar...?

ngn som lagt en bomb i chassit kanske?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jycken:

Nätagget som "tickar" ????

nej tickandet kommer ifrån den grejen som sitter på moderkortet och piper till så att man vet att datorn startar korrekt.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Sådant här e svårt att lösa såhär över internet det e sånt man vill klämma på IRL för att kunna se vad felet är.
Men när man sitter såhär över nätet kan man mest bara spekulera svårt komma fram till en exakt slutsats på problemet.
Enklaste är ju att du lånar till dig en cpu som du kan testa i modekortet funkar de inte så är de ju mest troligen modekortet som e sönder.

Har ju tyver ingen polare som har en CPU som är amd2 och sen så har jag inte tillräckligt för att köpa en begad am2 CPU bara för att kolla vad som är fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som nätagget inte ger den ström som behövs, men kan iofs vara moderkortet som stoppar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av m45t3rm1nd:

Datorn har gick sönder för ett tag sen och nu är det dags att bygga en ny på det som är kvar. Men jag vet inte om det är cpu'n eller moderkortet som det är fel på. När cpu'n sitter i på tickar datorn bara och när jag tar bort cpu'n och startar datorn så tickar den ej. Vill också påpeka att start pipet förekommer inte.

Skriv upp alla dina komponenter (spu, mobo, psu gpu osv.) så blir det enklare.

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Skriv upp alla dina komponenter (spu, mobo, psu gpu osv.) så blir det enklare.

CPU phenom 9500 am2+
Mobo vet ej det är ett am2+ i alla fall
Hdd 500gb
Psu något 300w
RAM 4x1gb 800mhz

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Låter som nätagget inte ger den ström som behövs, men kan iofs vara moderkortet som stoppar.

Ok men jag behöver veta vad som är fel innan nästa vecka. För att vi ska ha län på fredan och jag behöver veta vad jag ska beställa.

Permalänk
Skrivet av m45t3rm1nd:

CPU phenom 9500 am2+
Mobo vet ej det är ett am2+ i alla fall <<<-----------Tillverkare och modell?
Hdd 500gb
Psu något 300w <<<---------- Tillverkare och modell?
RAM 4x1gb 800mhz

Rör det sig om ett eget bygge eller det är en färdig märkesdator?

Ska du dock bygga nytt och bara undrar vad du kan behålla som du skriver så är det nog tyvärr inte mycket mer än hdd du kan spara (om den är sata) och möjligtvis moderkortet om det nu inte är det som är defekt samt har en massa konstiga kopplingar ifall det är märkesdator. Samt chassit om du ska skrota resten.

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Rör det sig om ett eget bygge eller det är en färdig märkesdator?

Ska du dock bygga nytt och bara undrar vad du kan behålla som du skriver så är det nog tyvärr inte mycket mer än hdd du kan spara (om den är sata) och möjligtvis moderkortet om det nu inte är det som är defekt samt har en massa konstiga kopplingar ifall det är märkesdator. Samt chassit om du ska skrota resten.

Datorn är en media dator från acer som är köpt på onoff. Chassit ska jag använda. Hdd'n funkar. Men behöver bara veta om det är moderkortet eller CPU'n som är trasigt så jag vet vad jag ska kopa. Har inte budget till att köpa båda.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Låter som nätagget inte ger den ström som behövs, men kan iofs vara moderkortet som stoppar.

Tror nog att den får ström eftersom fläktarna snurar. De var utdragna under videon så att man kunde höra tickandet.

Permalänk

Datorn är en acer aspire m5100

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Tror nog att den får ström eftersom fläktarna snurar. De var utdragna under videon så att man kunde höra tickandet.

De kan få ström till fläktar men inte resten, så jo det kan vara nätagget som keffar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

De kan få ström till fläktar men inte resten, så jo det kan vara nätagget som keffar.

Hårddisken och led lampan på framsidan går igång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Hårddisken och led lampan på framsidan går igång.

Om du visste hur ett nätagg funkar så hade du inte frågat om igen. Det är olika rails på ett sådant och vissa kan funkar men antagligen inte den rail som behövs för HELA datorn, så snälla byt nätagg ASAP. Antagligen 12V som felar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Om du visste hur ett nätagg funkar så hade du inte frågat om igen. Det är olika rails på ett sådant och vissa kan funkar men antagligen inte den rail som behövs för HELA datorn, så snälla byt nätagg ASAP. Antagligen 12V som felar.

Ska testa nätagget i polarns dator och se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Ska testa nätagget i polarns dator och se vad som händer

Gör omvänt! Man testar aldrig det man misstänker är trasigt i en fungerande dator, då det finns en risk att den trasiga enheten fördärvar annan hårdvara! Låna därför polarens PSU och testa i din dator, för övrigt så tror även jag att Jalle64 är inne på rätt spår!

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Gör omvänt! Man testar aldrig det man misstänker är trasigt i en fungerande dator, då det finns en risk att den trasiga enheten fördärvar annan hårdvara! Låna därför polarens PSU och testa i din dator, för övrigt så tror även jag att Jalle64 är inne på rätt spår!

ok tack för infon. har hittat ett nätagg nu http://www.aerocool.us/psu/Turbine%20Power/Turbine%20Power%20... det kostar runt 220 kr på proshop har ej budget till bättre just nu. på deras hemsida står det att det bara går att använda i USA. men vad menar de med det för nätagget går ju att använda till både 50 och 60hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

ok tack för infon. har hittat ett nätagg nu http://www.aerocool.us/psu/Turbine%20Power/Turbine%20Power%20... det kostar runt 220 kr på proshop har ej budget till bättre just nu. på deras hemsida står det att det bara går att använda i USA. men vad menar de med det för nätagget går ju att använda till både 50 och 60hz

Jag har ingen aning var du hittade den infon om att det bara fungerade i USA, men jag skulle vara försiktig i vilket fall med det agget! Vill du handla från den sidan är detta ett bra val för några tior mer http://www.proshop.se/Stromforsorjning/Ace-FSP-460W-ATX2.3-22...

Det agget är i alla fall testat här på sweclockers och ska vara rätt ok för att inte vara certat till 80+! Har inte sett några test alls på Aerocools Turbine Power modeller, och när man betalar under 1 krona per Watt så är man i gränslandet mellan "kan fungera/tidsinställd bomb som drar andra komponenter med sig i fallet"!

Edit: Vilket grafikkort har du i datorn?

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Jag har ingen aning var du hittade den infon om att det bara fungerade i USA, men jag skulle vara försiktig i vilket fall med det agget! Vill du handla från den sidan är detta ett bra val för några tior mer http://www.proshop.se/Stromforsorjning/Ace-FSP-460W-ATX2.3-22...

Det agget är i alla fall testat här på sweclockers och ska vara rätt ok för att inte vara certat till 80+! Har inte sett några test alls på Aerocools Turbine Power modeller, och när man betalar under 1 krona per Watt så är man i gränslandet mellan "kan fungera/tidsinställd bomb som drar andra komponenter med sig i fallet"!

Edit: Vilket grafikkort har du i datorn?

det e en bild där det står US ONLY på hemsidan till turbine power agget. ace agget har fått dålig kritik för att de går sönder lätt och att de inte levererar vad de ska. ska få polarns radeon 4850

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

det e en bild där det står US ONLY på hemsidan till turbine power agget. ace agget har fått dålig kritik för att de går sönder lätt och att de inte levererar vad de ska. ska få polarns radeon 4850

Det var de gamla ACE aggen, detta är tillverkat av FSP och funkar helt ok! Trodde aldrig jag skulle rekommendera ett agg från ACE efter skandalen med deras gamla som brann upp. Jag ser detta dock som ett bättre alternativ då det är testat, se länk nedan!
http://www.sweclockers.com/recension/14768-ace-of-sweden-ac-f...

Edit: Glömde ju bort att det borde räcka till din setup med det agget!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

det e en bild där det står US ONLY på hemsidan till turbine power agget. ace agget har fått dålig kritik för att de går sönder lätt och att de inte levererar vad de ska. ska få polarns radeon 4850

Varför lägga ner skitpengar på det kanske enskilt viktigaste i en dator? Om du köper ett amerikanskt nätagg har det ej två utan tre hål i väggen, så gör inte det

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Varför lägga ner skitpengar på det kanske enskilt viktigaste i en dator? Om du köper ett amerikanskt nätagg har det ej två utan tre hål i väggen, så gör inte det

Har kablar hemma så. Företaget som säljer nätagget är ju norskt och de har ju samma väg uttag som vi.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Har kablar hemma så. Företaget som säljer nätagget är ju norskt och de har ju samma väg uttag som vi.

Snälla det står för "USA only" (110V), så nej du har inget med detta nätagg att skaffa.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Snälla det står för "USA only" (110V), så nej du har inget med detta nätagg att skaffa.

Tror iofs de menar att switchen mellan 110-230V endast finns på de som säljs i USA, proshop har ju en .se adress så jag tvivlar på att de säljer hårdvara som bara fungerar i USA. I övrigt så håller jag med dig om att man absolut bör tänka på vad som förser datorn med ström, det är verkligen viktigt och måste få kosta lite. Har man en så taskig budget så är det agget jag länkade att se som en nödlösning, men i vilket fall kan vi ju åtminstone veta att det fungerar till skillnad från Aeroccol-agget som jag inte vet ett skvatt om. Jag tvivlar starkt på att det är bättre!

Jag tycker ändå det känns som att TS kommer att skita i råden och köra på vad han själv tycker. Nu tar jag kväll!