Permalänk

KylPasta! Hur gör man?!

Jag har en fråga om Kylpasta!

på allla intel processorer jag har sett har dem applicerat det med en klick i mitten. men endel amd sprider ut det över hela ?

hur ska jag gå till väga?

Äger en amd

Tack på förhand
/Superpunken

Permalänk
Medlem

själv så lägger jag en klick i i mitten och låter trycket från kylaren sprida ut det, oavsett intel/amd..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att sätta en liten klick i mitten, ungefär i storleken av ett riskorn. Man bör inte sprida kylpasta då luftbubblor bildas mellan kylaren och processorn då. När kylaren monteras sprids kylpastan bra från trycket av kylaren.

Permalänk

okej tack så mycket!

jag kör på det för jag tyckte de lät konstigt att sprida!

Permalänk

En klick i mitten och sätt på kylaren ! Men glöm inte att ta bort den gamla kylpastan först !

Visa signatur

Intel i5 - 750 @ 2,67 GHz | Gigabyte P55-UD3 | 12GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1600 MHz | MSI GTX560Ti 448-cores | Fractal Design Define R3 Black | Steelseries Siberia V2 Limited Edition

Permalänk
Medlem

Som det stog i min manual på mitt amd baserade system så skulle man lägga ett "riskorn" i mitten och sedan trycka ner kylaren mot det och vrida det -15° - 0 - +15° och tillbaka till noll för att sprida det vart bra och fin spridning har testat de mesta sätten som att spackla ut det men föredrar nog riskornet, lite knepigare att göra samma sak i en bärbar dator...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superpunken:

Jag har en fråga om Kylpasta!

på allla intel processorer jag har sett har dem applicerat det med en klick i mitten. men endel amd sprider ut det över hela ?

hur ska jag gå till väga?

Äger en amd

Tack på förhand
/Superpunken

Varför skulle det skiljas mellan AMD och Intel? Själva CPU:n ser ut precis likadant och det är i storsett samma kylanordning. Så en klick i mitten i storlek av ett riskorn. Sedan låter du kylaren "smeta" ut pastan under montering.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför skulle det skiljas mellan AMD och Intel? Själva CPU:n ser ut precis likadant och det är i storsett samma kylanordning. Så en klick i mitten i storlek av ett riskorn. Sedan låter du kylaren "smeta" ut pastan under montering.

Skulle du gjort likadant om du hade haft en AMD Athlon XP cpu då? Då är det dära riskornet på tok för mycket då processorer absolut inte ser precis likadana ut.

Bättre att smeta ut pastan jämt med ett rakblad i ett lager som precis täcker så får du det perfekt. Prestandan blir även bättre.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Varför skulle det skiljas mellan AMD och Intel? Själva CPU:n ser ut precis likadant och det är i storsett samma kylanordning. Så en klick i mitten i storlek av ett riskorn. Sedan låter du kylaren "smeta" ut pastan under montering.

det var mer att jag har titta på en hel del tutorials och de skiljer sig med hur många som använder ris kornet eller smeta.. de mesta som smetar ut är amd användare därför undrade jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Skulle du gjort likadant om du hade haft en AMD Athlon XP cpu då? Då är det dära riskornet på tok för mycket då processorer absolut inte ser precis likadana ut.

Bättre att smeta ut pastan jämt med ett rakblad i ett lager som precis täcker så får du det perfekt. Prestandan blir även bättre.

Det är som du säger olika mängd och olika metoder för olika CPUs, en ny AMD eller Intel ser ju ut som en gammal Athlon XP också, men de har en extra kylkåpa monterad ovanpå, så en liten klick i mitten funkar bäst i de allra flesta fallen.

Se exempelbild på en Phenom II med och utan sin heatspreader:

Jag körde på två små strängar på min stora 1090t med Phanteks kylare, men det viktiga är ju som sagt att mittenbiten täcks.

Har man en gammal XP så tar man en ytterst liten klick helt enkelt. Har man en kylare med exponerade värmerör så är det bra att fylla i mellanrummen till själva kylplattan och värmerören, sen göra rent mellan och lägga små klickar på varje rör.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Skulle du gjort likadant om du hade haft en AMD Athlon XP cpu då? Då är det dära riskornet på tok för mycket då processorer absolut inte ser precis likadana ut.

Bättre att smeta ut pastan jämt med ett rakblad i ett lager som precis täcker så får du det perfekt. Prestandan blir även bättre.

Är processorn mindre använder man mindre kylpasta, dock görs inga CPUs utan större heatspreaders just nu.

Det är inte bättre att smeta ut det, det försämrar prestandan då luftbubblor skapas. Hela processorn behöver inte täckas, kärnorna sitter i mitten, så där är det viktigast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rhalla:

Skulle du gjort likadant om du hade haft en AMD Athlon XP cpu då? Då är det dära riskornet på tok för mycket då processorer absolut inte ser precis likadana ut.

Bättre att smeta ut pastan jämt med ett rakblad i ett lager som precis täcker så får du det perfekt. Prestandan blir även bättre.

Ja det hade jag.. Varför? För att kåpan över CPU:n är identisk med Intels och har varit det sedan Athlon XP tiden.. Sedan så ska man inte smeta ut pastan för hand eftersom det kan bildas bubblor med temp-problem som följd.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Varför inte bara följa pastatillverkarens rekommendationer som tex Arctic Silvers egna:

http://www.arcticsilver.com/methods.html

Om dom nu anser att man bör gå tillväga på lite olika sätt för olika processorer finns det säkerligen en god anledning till det också.

Permalänk
Medlem

jag har alltid kört med att "spackla" ut det med ett rakblad extremt tunt och jämnt, har funkt bra för mig.
Om jag behövt göra rent har jag använt kemiskt renat aceton..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av errog:

jag har alltid kört med att "spackla" ut det med ett rakblad extremt tunt och jämnt, har funkt bra för mig.
Om jag behövt göra rent har jag använt kemiskt renat aceton..

Se detta klipp, så förstår du varför man inte ska spackla ut det:

http://youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=EyXLu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tkr det är ett dåligt exempel (när han smetar ut själv). Han lägger ju på en halv räkmacka av kylpasta! Så mkt behövs ju inte.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Finns ett jättebra galleri här på SweC .

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ja det hade jag.. Varför? För att kåpan över CPU:n är identisk med Intels och har varit det sedan Athlon XP tiden.. Sedan så ska man inte smeta ut pastan för hand eftersom det kan bildas bubblor med temp-problem som följd.

Med ett riskorn riskerar du att kortsluta den stackars gamla cpun då den inte har någon "kåpa".
Jag vet mycket väl om att luftbubblor kan förekomma om man slarvar eller inte har allt helt plant men görs det ordentligt blir tempsen bättre än när man lägger en klick i mitten.
Det tar flera dagar innan pastan letat sig ut och inte ens då täcker den allt. Däremot med en spacklad yta försvinner luften ut när den blir varm då den expanderar. Redan efter första användningen har man ett jämt och fint lager som täcker allt och överför värme även från kanterna vilket är bättre.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Med ett riskorn riskerar du att kortsluta den stackars gamla cpun då den inte har någon "kåpa".
Jag vet mycket väl om att luftbubblor kan förekomma om man slarvar eller inte har allt helt plant men görs det ordentligt blir tempsen bättre än när man lägger en klick i mitten.
Det tar flera dagar innan pastan letat sig ut och inte ens då täcker den allt. Däremot med en spacklad yta försvinner luften ut när den blir varm då den expanderar. Redan efter första användningen har man ett jämt och fint lager som täcker allt och överför värme även från kanterna vilket är bättre.

Kortslutning får du bara om du använder kylpasta som är ledande, vilket man förhoppningsvis inte gör längre, men annars kan det väl som du säger vara idé att sprida ut försiktigt eftersom man inte kan lägga samma tryck på en sån gammal CPU som på en ny.

Personligen har jag provat klick-metoden på både gamla CPUs samt grafikkort som ju också saknar heatspreadern, och det har spridits ut väldigt fint, så det funkar det med, bara man lär sig hur mycket som behövs och som sagt inte har ledande kylpasta

Det är inte meningen att det ska ta dagar för pastan att "nå ut i hörnen", den ska ytmässigt nå ut när du lägger på trycket. Sen ska den väl bara sjunka in i porerna, inte sprida sig åt sidorna?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Frågan om man skall spackla ut kypastan i ett nästan genomskinligt lager eller om man skall lägga en klick i mitten har stötts och blötts i forum ett otal gånger. Det har även testats av diverse hårdvarusiter och båda metoderna funkar bra. Det skiljer väldigt lite temperaturmässigt (delar av en grad till någon grad på sin höjd).
Sedan beror det ju på kylpastan (viskositeten främst) och kylaren också (med en kylare med direktkontakt mellan processor och heatpipes, så får man bäst resultat om man först spacklar kylaren, så man fyller ut utrymmet mellan heatpipesen, med en vanlig kylare är det hugget som stucket vilken metod man använder). Även vilken sorts kylpasta spelar för det mesta ganska liten roll, då det inte är många grader som skiljer dem åt, huvudsaken är att man har kylpasta och inte ett för tjockt lager, så den isolerar istället för att fylla ut mikroskopiska ojämnheter.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Med ett riskorn riskerar du att kortsluta den stackars gamla cpun då den inte har någon "kåpa".
Jag vet mycket väl om att luftbubblor kan förekomma om man slarvar eller inte har allt helt plant men görs det ordentligt blir tempsen bättre än när man lägger en klick i mitten.
Det tar flera dagar innan pastan letat sig ut och inte ens då täcker den allt. Däremot med en spacklad yta försvinner luften ut när den blir varm då den expanderar. Redan efter första användningen har man ett jämt och fint lager som täcker allt och överför värme även från kanterna vilket är bättre.

Man riskerar inte att kortsluta något då 99% av kylpastor inte leder ström. Luftbubblor förekommer oavsett hur slätt du verkar få på det. Skriv källor till ditt påstående att spridmetoden ger bättre temperatur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rhalla:

Med ett riskorn riskerar du att kortsluta den stackars gamla cpun då den inte har någon "kåpa".
Jag vet mycket väl om att luftbubblor kan förekomma om man slarvar eller inte har allt helt plant men görs det ordentligt blir tempsen bättre än när man lägger en klick i mitten.
Det tar flera dagar innan pastan letat sig ut och inte ens då täcker den allt. Däremot med en spacklad yta försvinner luften ut när den blir varm då den expanderar. Redan efter första användningen har man ett jämt och fint lager som täcker allt och överför värme även från kanterna vilket är bättre.

Kortsluta CPUn? Vet du ens vad kortslutning innebär? CPU-pastan är inte elektriskt ledande vilket omöjliggör kortslutning. Dessutom är alla processorkärnorna i mitten av chipet, det är där all värmeutveckling sker. Därmed finns det inget behov av att täcka allt, utan snarare att ha bästa möjliga värmeledning på mitten.

På vilket sätt försvinner luften genom att den blir varm?

Permalänk

Här finnes svar på många av dem frågor som ställts http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... Förhåll er till denna för informationskälla, den sägs vara bra

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Så många forum post och så mycket har redan svarats. Spackla har redan bevisats vara jobbigare och har mycket större risker för luft. En CPU/Kylare är oftast alldrig exakt platt därav lappar folk sina processorer/kylare.

Bästa metoden är att ta en klick eller lite större sträng och låta kylaren göra jobbet. Oavset hur ni tror att ni spaklar på jämt kommer ni alldrig få en lika bra yta som den skulle få med klick metoden.

Kylpasta är gjort för att fylla igen ojämnheter mellan kylaren och processorns heatspreader, och som många säger så är koncentrationen i mitten av processorn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainCarl:

En klick i mitten och sätt på kylaren ! Men glöm inte att ta bort den gamla kylpastan först !

Hur gör jag det? Skrapar bort det eller..?
Förresten behövs kylpasta bytas ut någon gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Hur gör jag det? Skrapar bort det eller..?
Förresten behövs kylpasta bytas ut någon gång?

Du kan torka bort det med bara papper, men använd helst något lösningsmedel som Aceton, T-röd, kemiskt ren bensin eller liknande. Kylpasta kan hålla i många år innan den torkar ut, oftast hela datorns livslängds.

Permalänk
Medlem

Nu lånar jag tråden här lite..
Har en FX-4100 just nu, men ska uppgradera till en FX-8120 nästan månad. Hur ska man ta bort kylpastan från min FX-4100 och kylaren vid bytet? Tacksam för svar

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wrathborn771:

Nu lånar jag tråden här lite..
Har en FX-4100 just nu, men ska uppgradera till en FX-8120 nästan månad. Hur ska man ta bort kylpastan från min FX-4100 och kylaren vid bytet? Tacksam för svar

Du lånar tråden för att ställa en fråga som redan besvarats, i samma tråd?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Nu lånar jag tråden här lite..
Har en FX-4100 just nu, men ska uppgradera till en FX-8120 nästan månad. Hur ska man ta bort kylpastan från min FX-4100 och kylaren vid bytet? Tacksam för svar

Du ska ha någonting rent med hög alkoholhalt(inte drick-sprit), eller kemiskt ren bensin. Sedan ska du hälla det i en ren skål och blöta kaffefilter lite lätt, och sen gnugga!

Visa signatur

Insert funny joke here