Grafikdelen i Intel Ivy Bridge 70 procent snabbare än föregångaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

med tanke på att spelet inte är optimerad en så kan jag inte säga mycket men när jag körde betan så flöt de "sådär" när jag körde runt medel grafik och då hade jag inga options för att kunna ändra någon mech på min karaktär + ett flertal andra grafikoptions fattades som man märkte var på low.

Men mina hårdvara är då q6600 2.8ghz och 560 925mhz.

Kom de riktigt mycket zombies och barbaren som polarn körde börja klyva världsdelar med sina attacker så gick fpsen ner till 10-15.

Man ska inte underskatta diablo3 bara för att spelet har varit under utveckling länge

Du anar inte hur glad jag blev av att få läsa det där, nu när jag den här månaden klickat hem en lite overkill dator nästan enbart för d3s skull!

Hursomhelst så är mina förhoppningar att man kan köra det på Low på låg upplösning så man inte blir kastrerad för att man ska iväg och jobba eller resa, utan att mab kan logga in, kolla Ah och kanske köra några runs, eller starta en ny softcore char.. Om inte så ser acers nya timeline serie rätt lovande ut, och extremt tunn!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Siffrorna kan väl anses vara rätt bra för att vara Intel men inte mycket mer än så. Intel och grafiklösningar har aldrig varit en lyckad kombination och att man ändå får så pass procentuellt höga förbättringar underlättas av den redan låga prestandan. Likväl är det bra att Intel idag börjar komma ikapp med såväl prestanda men även features, där deras tidigare lösningar alltid legat åratal efter. Faktum är att Intel står för den större delen av antalet sålda grafikkretsar på marknaden och det är de med deras (speciellt tidigare) usla lösningar som i min mening bromsar upp PC-spelmarknaden. För många datorer som inte klarar av att köra spel.

HD4000 tycks prestera rätt bra ändå, något långsammare än milstolpen Llano som utmärkte sig med att faktiskt kunna prestera förhållandevis bra för att vara en grafikkrets inbakat i processorkislet. Är prestandan nu nästan i kapp ser det faktiskt ganska ljust ut, om Intel klarar av att sköta drivrutinerna vilket de misslyckats med tidigare år.

Det enda frågetecknet blir vad som händer med Nvidia. Då både Intel och AMD har CPU- och GPU-baserade processorlösningar så hamnar Nvidia utanför då de saknar konkurrerande (x86-)lösningar. Varför ska datortillverkare kosta på en separat Nvidia-grafikdel när de bara kan använda den hyffsade grafikdelen som processorn från Intel/AMD kommer med? Nvidia har inget riktigt att komma med här, speciellt för Ultrabooks. Nvidia har förvisso sin Tegra men kommer inom en snar framtid att få slåss mot Intel även där så en tuff framtid är nog tyvärr att vänta.

"APU"-lösningar är intressanta och ligger i tiden. De kommer mycket väl förbättras under de kommande åren och vi konsumenter kommer få bättre lösningar. Att dessa grafiklösningar inte kommer konkurrera mot "riktiga" grafiklösningar i de högre prestandaklasserna från såväl Nvidia som AMD är givet och bör inte påverka denna marknad nämnvärt. Intel har nu svarat AMD's Llano och AMD kommer framöver komma med deras Trinity. Oavsett vilket av dessa företag man väljer bör man idag få en rätt bra lösning sett till features men även i viss mån prestanda.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Aleshi:

Inte om man läser på i förväg.

Jag kan sitta och skriva en bok om källkritik och gissningar..

.. Men du har fortfarande rätt hur jag än vrider och vänder på det. Jag får ändra på uttalandet; "Sånt är livet - för mig".

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur dålig grafikprocessor xbox 720 skulle ha så lär man kunna porta alla konsolspel till en macbook air vid tiden konsollerna lanseras. Kanske t.o.m. kan porta dem till en ipad x.

Permalänk
Medlem

Bra resultat, men synd att Trinity inte är långt borta vilket gör att intel kommer åter igen ligga efter på cpu'er med integrerad grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplizZ:

Bra resultat, men synd att Trinity inte är långt borta vilket gör att intel kommer åter igen ligga efter på cpu'er med integrerad grafik

Dom ligger ju fortfarande efter, dom här presterar ju värre än Llano, som har varit ute ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplizZ:

Bra resultat, men synd att Trinity inte är långt borta vilket gör att intel kommer åter igen ligga efter på cpu'er med integrerad grafik

Nu är jag partisk, men hur är det "synd"?
Det är bra att AMD har någon fördel mot intel.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nu är jag partisk, men hur är det "synd"?
Det är bra att AMD har någon fördel mot intel.

Visst är det bra för AMD, gillar själv AMD starkt, men alltid roligt om det är jämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Siffrorna kan väl anses vara rätt bra för att vara Intel men inte mycket mer än så. Intel och grafiklösningar har aldrig varit en lyckad kombination och att man ändå får så pass procentuellt höga förbättringar underlättas av den redan låga prestandan. Likväl är det bra att Intel idag börjar komma ikapp med såväl prestanda men även features, där deras tidigare lösningar alltid legat åratal efter. Faktum är att Intel står för den större delen av antalet sålda grafikkretsar på marknaden och det är de med deras (speciellt tidigare) usla lösningar som i min mening bromsar upp PC-spelmarknaden. För många datorer som inte klarar av att köra spel.

detta tycker jag är det intressantaste med denna nyheten. tänk alla 10 åriga pojkar som sitter med farsans arbetsdator som nu kan börja spela riktiga spel på den. det kan bli en rätt enorm marknad om några år när datorer med integrerad grafik som det går att spela på har letat sig ut.

kanske är det det som får konsollifieringen att avta om några år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nyfiken på hur det kommer funka i WoW.
sitter i dagsläget på en c2d och GTS250, så har planerat att uppgradera så fort IB kommer. Och då jag BARA spelar WoW så skulle det vara kul med ett test där, för isf kan jag helt strunta i ett grafikkort, massa pengar att spara

vad tror ni som är insatta?

Den jämförs med GT 240 där den kommer upp i ca 70% av prestandan, så det blir väl ungefär som halva GTS 250. Med andra ord borde den klarar WoW lika bra ett par upplösningar ner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SplizZ:

Visst är det bra för AMD, gillar själv AMD starkt, men alltid roligt om det är jämt

AMD måste ju vara bättre på grafik delen, hade det varit jämnt så hade nog AMD gått i konkurs då dom har sämre CPU:er i övrigt (Tycker jag )
bör sägas att jag kör AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Den jämförs med GT 240 där den kommer upp i ca 70% av prestandan, så det blir väl ungefär som halva GTS 250. Med andra ord borde den klarar WoW lika bra ett par upplösningar ner.

hmm, och WoW är ju mer CPU krävande än GPU krävande. får se om man testar eller ändå slänger med ett grafikkort i beställningen sen. tack för svaret.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplizZ:

Visst är det bra för AMD, gillar själv AMD starkt, men alltid roligt om det är jämt

Sant. Fast om intel blir bättre på grafik, så att de blir jämna, måste AMD komma ikapp CPU-mässigt.
När de har 50% var ca, så är det optimalt.
33% var på grafikkortsmarknaden också, och nvidia på ett hörn där också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Spel 30%-85%

3Dmark 89%-122%

Framgår tydligt att benchmark är viktigare än riktiga spel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Trevligt för ultrabooks men själv skulle jag köpa en vanlig laptop med amd llano som har bättre prestanda, speciellt när trinity kommer snart.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att nuvarande Llano fortfarande är bättre
3DMark Vantage, Performance
Ivy = P3967

Llano = P4269

Väntar bara på Trinity, tror dock AMD fortfarande har övertaget när det gäller integrerad grafik

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

70% bättre av skräp är fortfarande skräp :-I hade hoppats på bättre :/ vill ha en ultrabook till kommande universitets studier

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

tycker inte alls att 70% bättre grafik än hd3000 är så mycket att hurra över. amds integrerade är ju i runda slängar 100-200% bättre http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850...

edit: snubblade lite på procentsiffrorna där

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dogmata:

Diablo 3 på en ultrabook, wopidoo!

tror inte du inser hur krävande Diablo 3 är, har du äns spelat betan?

Permalänk
Medlem

Intel har pengar så de kan köpa ett mindre land, men de kan inte göra en bra APU....
Blir nog en Trinity för mig i nästa HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Intel har pengar så de kan köpa ett mindre land, men de kan inte göra en bra APU....
Blir nog en Trinity för mig i nästa HTPC.

Precis, de kan inte ens göra bra tvättmaskiner heller, eller bilar eller raketer, så värdelösa är de.
Eller? De har inte ens försökt göra en APU, för dem är grafikdelen bara ett tillägg till processorn, ändå är den nästan lika bra som AMDs på grafik. Snarare tvärtom, AMD försöker göra en jättebra APU och den blir bara lite bättre än Intels GPU-del. Jämför hur mycket kiselyta som går åt till Intels respektive AMDs GPUer.

EDIT: Faktum är att Intels GPU är väldigt effektiv med tanke på hur resurssnål och liten den är. Skam om AMD behöver lära av Intel hur man gör effektiva GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Precis, de kan inte ens göra bra tvättmaskiner heller, eller bilar eller raketer, så värdelösa är de.
Eller? De har inte ens försökt göra en APU, för dem är grafikdelen bara ett tillägg till processorn, ändå är den nästan lika bra som AMDs på grafik. Snarare tvärtom, AMD försöker göra en jättebra APU och den blir bara lite bättre än Intels GPU-del. Jämför hur mycket kiselyta som går åt till Intels respektive AMDs GPUer.

EDIT: Faktum är att Intels GPU är väldigt effektiv med tanke på hur resurssnål och liten den är. Skam om AMD behöver lära av Intel hur man gör effektiva GPUer.

AMD bygger GPUer som skalar mellan flera hundra watt till några enstaka watt, men med i stort sett samma design. Medan Intel bygger en GPU som är specialbyggd för just det den används till. Är helt otroligt att de inte kan konkurrera bättre med betydligt bättre tillverkningsteknik dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

tror inte du inser hur krävande Diablo 3 är, har du äns spelat betan?

Nej hoppas på retail snart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

AMD bygger GPUer som skalar mellan flera hundra watt till några enstaka watt, men med i stort sett samma design. Medan Intel bygger en GPU som är specialbyggd för just det den används till. Är helt otroligt att de inte kan konkurrera bättre med betydligt bättre tillverkningsteknik dessutom.

Det hade varit ett argument om det var så att samma design gick att köra på väldigt olika effektnivåer. Men att AMD designar 7970 försvårar inte på något sätt utvecklandet av 7470, tvärtom. I 7970 är det viktigt att varje enskild shader är strömsnål för att energiförbrukningen ska skena, lyckas de göra energisnåla shaders så är det något de kan dra nytta av i mindre designer också. Det är så att AMD får mycket mer erfarenhet av att ha olika designer, synergier gynnar mycket.

Och som sagt, om Intel hade försökt bräcka AMD på GPU så kunde man förvänta sig mer, men just nu så fokuserar Intel inte på det över huvudtaget. AMD dedikerar nästan hälften av sitt kisel i Llano till grafik, Intel mindre än en femtedel. Inget annat än imponerande grafikprestanda med tanke på hur mycket strömsnålare och mindre deras GPU är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det hade varit ett argument om det var så att samma design gick att köra på väldigt olika effektnivåer. Men att AMD designar 7970 försvårar inte på något sätt utvecklandet av 7470, tvärtom. I 7970 är det viktigt att varje enskild shader är strömsnål för att energiförbrukningen ska skena, lyckas de göra energisnåla shaders så är det något de kan dra nytta av i mindre designer också. Det är så att AMD får mycket mer erfarenhet av att ha olika designer, synergier gynnar mycket.

Och som sagt, om Intel hade försökt bräcka AMD på GPU så kunde man förvänta sig mer, men just nu så fokuserar Intel inte på det över huvudtaget. AMD dedikerar nästan hälften av sitt kisel i Llano till grafik, Intel mindre än en femtedel. Inget annat än imponerande grafikprestanda med tanke på hur mycket strömsnålare och mindre deras GPU är.

Det där är helt enkelt inte sant. Specialbyggda chip tillverkade för en viss prestanda är alltid lättare att bygga och mer effektiva än chip som är gjorda för att kunna skala väl till olika segment.
Är inte av en slump som Intel byggt Atom eller AMD sina Brazos. Det är heller ingen slump att Nvidias Tegra GPU ser väldigt annorlunda ut mot Nvidias vanliga GPUer.

Nu är detta draget lite extremt bara för att visa att det inte går att skala hur mycket som helst. Men det är högst relevant även för IGP lösningar till desktop/laptop.

Gällande vad Intel vill och inte vill med sina GPUer vet jag inte, men tycker jag hör mer snack om GPUerna till både IVB och Haswell än något annat. Faktum är att de för tillfället (och vad som ser ut som ett tag framöver) inte konkurrerar på samma nivå som Llano.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur elförbrukningen står sig i det nya chipet vs den äldre generationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Precis, de kan inte ens göra bra tvättmaskiner heller, eller bilar eller raketer, så värdelösa är de.

Hur vet du det när de aldrig försökt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Det där är helt enkelt inte sant. Specialbyggda chip tillverkade för en viss prestanda är alltid lättare att bygga och mer effektiva än chip som är gjorda för att kunna skala väl till olika segment.
Är inte av en slump som Intel byggt Atom eller AMD sina Brazos. Det är heller ingen slump att Nvidias Tegra GPU ser väldigt annorlunda ut mot Nvidias vanliga GPUer.

Nu är detta draget lite extremt bara för att visa att det inte går att skala hur mycket som helst. Men det är högst relevant även för IGP lösningar till desktop/laptop.

Gällande vad Intel vill och inte vill med sina GPUer vet jag inte, men tycker jag hör mer snack om GPUerna till både IVB och Haswell än något annat. Faktum är att de för tillfället (och vad som ser ut som ett tag framöver) inte konkurrerar på samma nivå som Llano.

Dina exempel har inget med GPU att göra, du kan inte bara ta en i7 kärna och ta bort lite enheter för att få en atom-klass kärna. Lika lite som att du kan lägga till enheter till en atom-kärna för att få en i7-klass CPU. De är nämligen inte parallella i sin natur, därför är liknelsen värdelös. GPUer däremot är helt parallella i sin natur och man kan lätt ta bort enheter för att skapa ett mindre och energisnålare chip.
ar du byggt ett 7970 så kan du bygga ett chip med helt likadana enheter i en helt annan klass, 320 shaders, 8 TMU, 8 ROP, 64bit minnesinterface och mindre cache per shader, vips så har du en väldigt liten GPU, som av naturen blir strömsnål, drar du ner frekvenserna till hälften, och sänker spänningen ja då drar den nästan ingenting. Radeon 7770 mot Radeon 7970 är ett bra exempel på detta, 7770 har runt en tredjedel av allting, utom ROPs där den har hälften av vad 7970 har. Och resultatet är ett chip runt en tredjedel så stort med runt en tredjedel så hög energiåtgång. GPUer skalar jättelätt, och att AMD gör 7970 gör inte på något sätt att det är svårare för dem att göra mellanklass eller budget GPUer, tvärtom, de har en stor budget att utveckla nya typer av enheter som sedan används i alla dessa segment med stor framgång utan vidare specialanpassning.

Skrivet av Ecodot:

Någon som vet hur elförbrukningen står sig i det nya chipet vs den äldre generationen?

De är specade till att maxa 77W jämfört med 95W hos motsvarande modeller idag, det är som sagts tidigare i tråden bara ett gränsvärde, och i praktiken kan det skilja mer eller mindre.

Skrivet av Murloc:

Hur vet du det när de aldrig försökt?

Precis! Jag var ironisk. Poängen var att man ska inte klaga på att de inte bygger snabbare GPU än AMD när de inte ens har sitt fokus på GPU prestanda. Det är meningslöst att klaga på att ett företag inte lyckas med ditt eller datt bara för att de inte försöker. Det är som att klaga på att Ferrari inte ens kan göra en sketen kombi. Eller att Scania inte kan göra en sketen moped.