Radeon 7990 + Ivy Bridge CPU = Sant?

Permalänk
Medlem

Radeon 7990 + Ivy Bridge CPU = Sant?

Hej,

Jag är ny på forumet och inte någon ingenjör.

Jag tänkte sätta ihop en gaming-dator lagom till D3 kommer och tänkte lägga runt 20-25k.

Efter lite googlande verkar det som om det fetaste grafikkortet på marknaden kommer vara Radeon 7990 som kommer mars-april. Samtidigt verkar det som om den fetaste processorn kommer vara Ivy Bridge som lanseras ungefär samtidigt.

Vad jag undrar över är om det finns några begränsningar vad gäller kompatibiliteten mellan ett Radeon 7990 och en Ivy Bridge CPU. På många forum står det att Radeon är AMD hårdvara, betyder det att man måste ha en AMD processor för att köra deras grafikkort? Mig veterligen är Ivy Bridge en Intel produkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckoner:

Hej,

Jag är ny på forumet och inte någon ingenjör.

Jag tänkte sätta ihop en gaming-dator lagom till D3 kommer och tänkte lägga runt 20-25k.

Efter lite googlande verkar det som om det fetaste grafikkortet på marknaden kommer vara Radeon 7990 som kommer mars-april. Samtidigt verkar det som om den fetaste processorn kommer vara Ivy Bridge som lanseras ungefär samtidigt.

Vad jag undrar över är om det finns några begränsningar vad gäller kompatibiliteten mellan ett Radeon 7990 och en Ivy Bridge CPU. På många forum står det att Radeon är AMD hårdvara, betyder det att man måste ha en AMD processor för att köra deras grafikkort? Mig veterligen är Ivy Bridge en Intel produkt...

Det kommer gå asbra. inga problem så sätt.
Dock ha i tanke att 7990 är ett dual-gpu kort så det kan bli problem med Micro-stuttering.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Om du huvudsakligen vill lira D3 så är en sådan dator way-over-the-top så att säga. D3 kommer prestera som SC2, dvs inte speciellt tungt alls.

Permalänk
Medlem

vad är Micro-stuttering?

Permalänk
Skrivet av Reckoner:

vad är Micro-stuttering?

kort, att även om det står att du har 60-120 fps kan det kännas som 20 fps

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckoner:

Vad jag undrar över är om det finns några begränsningar vad gäller kompatibiliteten mellan ett Radeon 7990 och en Ivy Bridge CPU. På många forum står det att Radeon är AMD hårdvara, betyder det att man måste ha en AMD processor för att köra deras grafikkort? Mig veterligen är Ivy Bridge en Intel produkt...

Nej, grafikkort och cpu är fristående från varandra, du kan ha en Intel CPU med AMD-GPU eller nVidia-GPU och tvärtom en AMD CPU med AMD-GPU eller nVidia-GPU. Vad som kan begränsa är ju ett moderkort i så fall när det gäller SLI (nVidia) och Crossfire (AMD) dvs teknik som avser dubbla GPU:er. Vissa moderkort har bara stöd för SLI andra bara för Crossfire. Men sen finns det väldigt många som stöder både SLI och Crossfire så no worries egentligen, bara att kolla specifikationerna eller fråga här på forumet

Välkommen hit skulle jag också säga

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

ursäkta att ja ställer en fråga i din tråd till dannenykvist. . jag vet vad microsuttering är. men kan de hända även om man har ett kort ?

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av flammsig:

ursäkta att ja ställer en fråga i din tråd till dannenykvist. . jag vet vad microsuttering är. men kan de hända även om man har ett kort ?

Nej SLI och Crossfire problem

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Flera personer har sagt att det knappt är någon microstuttering på 7970, inklusive mig, dock vet jag inte hur det kommer bli med 7990! Jag är väldigt petig och så med fps/lagg osv men jag känner ingenting av det med 2x 7970. Jag skulle nog inte oroa mig över det.. Om det skulle visa sig att de va grov microstuttering så är de bara att lämna tillbaka kortet (distansavtalslagen eller vad det heter..)

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Nej SLI och Crossfire problem

Skrivet av flammsig:

ursäkta att ja ställer en fråga i din tråd till dannenykvist. . jag vet vad microsuttering är. men kan de hända även om man har ett kort ?

jo Det kan visst eftersom att i det kort är det 2 gpu'er så det är exakt samma sak som att du kör 2 olika en gpukort, Helt enkelt i ditt 7990 kommer det vara 2 stycken 7970 troligtvis, så microstuttering kommer att komma

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk

men om det är ett singlegpukort så kommer det inte vara någon microstuttering...

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk
Medlem
Skrivet av flammsig:

ursäkta att ja ställer en fråga i din tråd till dannenykvist. . jag vet vad microsuttering är. men kan de hända även om man har ett kort ?

Det är om du har fler än en GPU, du kan alltså ha ett kort men två GPUer. Men microstutering förekommer inte alltid och kan ibland lösas med att köra tre GPUer eller fler.

Permalänk
Skrivet av dannenykvist:

jo Det kan visst eftersom att i det kort är det 2 gpu'er så det är exakt samma sak som att du kör 2 olika en gpukort, Helt enkelt i ditt 7990 kommer det vara 2 stycken 7970 troligtvis, så microstuttering kommer att komma

microstuttering är inte regel, det är undantag. Ett ovanligt problem. Jag har haft tre uppsättningar av CF, i 4XXX, 5XXX och 6XXX generationerna och jag har aldrig haft problem med microstuttering.

Permalänk
Medlem

Jag talar från egen erfarenhet nu. Har kört CF med 4870,5870,6970 och jag har aldrig aldrig upplevt det ENORMA swec problemet med microsttering.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Microstuttering är helt enkelt att bilderna samlas på en viss del av sekunden. Säg att vi har 60 fps med 2 st 6870, ibland kan det vara så att 28 bilder hamnar mellan 0-0,3 sekund sedan dröjer det till 0,6-1 sekund innan det kommer 32 nya bilder. Det här lilla glappet mellan (0,3-0,6) gör att det kan kännas som spelet hackar fast man forfarande har 60 fps.
Det ska väl även tilläggas att man märker lättare av microstuttering med lite sämre grafikkort, detta är pga av att du kommer få lägre total fps i ett spel jämfört med bättre grafikkort. Ju fler fps det är desto mindre risk är det att det sker större glapp mellan bilderna.
En förklaring att vissa personer inte märker av microstuttering kan nog helt enkelt bero på hur känslig man är för det, alla är olika och tar man t.ex Jonas och Emil på Sweclockers så har ju dom sett dessa loopar med fps-tester i spelen så många ggr att dom lätt uppfattar den skillnaden. Men det kan ju säkert också så vara att det inte bildas med viss hårdvara.

Ang CPU:n är det inte så att de dyrare Sandy Bridge-E (socket 2011) cpu:erna fortfarande är bättre än Ivy Bridge när de släpps? Men Ivy Bridge kommer ju ändå ha kraft så det räcker och blir över om man bara ska ha processorn till spel.

Permalänk
Medlem

Kolla igenom swecs frågelåda om multi GPU teknik så kommer ni att förstå att micro-stuttering inte kommer vara något problem i detta fall.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Jag har kört dessa serier av kort 3000, 4000, 6000. I CF. Aldrig känt av microstuttering. Nog kan det ha dukit upp.
Men inte nog för att jag ska ha lagt märke till det.

Roligt att det flesta som säger att detta ska vara ett problem ofta sitter på gamla enskilda singelkort.
Börjar fundera på om inte micro stuttering är något avundsjuka människor upplever när dom försöker
hålla innom sin avundsjuka... "J-a är i-i-inte i-imponerad ö-ö-över din p-p-p-prestanda!"

Visst kommer det fungera ypperligt med ett 7990 kort och ivy bridge. Men det är väldigt overkill för D3 kan man tycka.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Roligt att det flesta som säger att detta ska vara ett problem ofta sitter på gamla enskilda singelkort.
Börjar fundera på om inte micro stuttering är något avundsjuka människor upplever när dom försöker
hålla innom sin avundsjuka... "J-a är i-i-inte i-imponerad ö-ö-över din p-p-p-prestanda!"

Personligen hade nog inte jag heller märkt av om det bildades microstuttering, är inte så känslig av mig, tycker att det är helt ok att spela i 30 fps. Märker sällan av ghosting och så vidare när jag spelar heller, om det inte är väldigt uppenbart då givetvis.
Kan säga att jag är vääääldigt avundsjuk på dom med bättre datorer än vad jag har och hade tagit emot en crossfire eller sli dator med öppna armar

Edit: Men problemen finns där, kolla bara på den där frågelådan som någon nämnde tidigare. Det är ju så med hårdvara att för vissa flyter det bättre än andra, datorer kan ju ha sina egna små liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckoner:

vad är Micro-stuttering?

Bry dig inte om det, du kommer inte att märka av det med ett 7990... Om du får 190 fps och det "känns" som 150, så är det fortfarande över skärmens kapacitet..

Skrivet av Zeuxlarsson:

microstuttering är inte regel, det är undantag. Ett ovanligt problem. Jag har haft tre uppsättningar av CF, i 4XXX, 5XXX och 6XXX generationerna och jag har aldrig haft problem med microstuttering.

+1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannenykvist:

men om det är ett singlegpukort så kommer det inte vara någon microstuttering...

som sagt. inte jag som skapat tråden. det är ett singelkort jag har. och ja upplever nån slagt microsuttering. dock hade ja INTE det när jag hade gtx 580 i sli..

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Roligt att det flesta som säger att detta ska vara ett problem ofta sitter på gamla enskilda singelkort.
Börjar fundera på om inte micro stuttering är något avundsjuka människor upplever när dom försöker
hålla innom sin avundsjuka... "J-a är i-i-inte i-imponerad ö-ö-över din p-p-p-prestanda!"

Jag kan få grafikkort gratis och kör ändå bara med ett. Så inte för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Undra varför det har tillkommit en GILLA-KNAPP

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OlleTheGreat:

FÖR DET VAR JU DET ÄNDA JAG SKREV I INLÄGGET

Ja och vilken ända (bak) sen.
OT: Iom IB har pci-e 3.0 så kommer du inte ha något problem med ev framtida graffen iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reckoner:

Hej,

Jag är ny på forumet och inte någon ingenjör.

Jag tänkte sätta ihop en gaming-dator lagom till D3 kommer och tänkte lägga runt 20-25k.

Efter lite googlande verkar det som om det fetaste grafikkortet på marknaden kommer vara Radeon 7990 som kommer mars-april. Samtidigt verkar det som om den fetaste processorn kommer vara Ivy Bridge som lanseras ungefär samtidigt.

Vad jag undrar över är om det finns några begränsningar vad gäller kompatibiliteten mellan ett Radeon 7990 och en Ivy Bridge CPU. På många forum står det att Radeon är AMD hårdvara, betyder det att man måste ha en AMD processor för att köra deras grafikkort? Mig veterligen är Ivy Bridge en Intel produkt...

För D3 behöver du inte mer än en dator från 2005.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Nog för att du inte behöver dubbla gpuer för D3 men i vilket fall skulle jag.aldrig rekommendera att köra sli eller cf på ett spel ifrån blizzard. Inte nog med att det inte behövs, det skalar ganska dåligt.

Om du nu tänkt vänta på ivy Bridge så kanske du ska hålla ett öga på nvidias kepler som släpps snart. Är troligen bättre om inte så lär det pressa priset på AMDs 7serie.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Det kommer gå asbra. inga problem så sätt.
Dock ha i tanke att 7990 är ett dual-gpu kort så det kan bli problem med Micro-stuttering.

Blir knappast problem med MS då inte ens mina 7970 ens flämtar i CF...och då har jag ändå de sämsta drivers som finns... =D

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckoner:

Hej,

Jag är ny på forumet och inte någon ingenjör.

Jag tänkte sätta ihop en gaming-dator lagom till D3 kommer och tänkte lägga runt 20-25k.

Efter lite googlande verkar det som om det fetaste grafikkortet på marknaden kommer vara Radeon 7990 som kommer mars-april. Samtidigt verkar det som om den fetaste processorn kommer vara Ivy Bridge som lanseras ungefär samtidigt.

Vad jag undrar över är om det finns några begränsningar vad gäller kompatibiliteten mellan ett Radeon 7990 och en Ivy Bridge CPU. På många forum står det att Radeon är AMD hårdvara, betyder det att man måste ha en AMD processor för att köra deras grafikkort? Mig veterligen är Ivy Bridge en Intel produkt...

Undrar hur Quick Sync kommer att fungera med Ivy Bridge..funkar inte Quick Sync endast med nVidias kort? Tja, jag kan ha fel..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Du behöver inte tänka på MS i diablo 3. Har suttit och spelat betan nu ett par dagar med quad 7970 och har inte märkt av det en enda gång. kör på 7990 eller 2 7970! Riktigt bra kort.

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity