Noctua lanserar NH-L12 – processorkylare i lågprofil

Permalänk
Melding Plague

Noctua lanserar NH-L12 – processorkylare i lågprofil

Österrikiska Noctua satsar på användare med kompakta system och mediadatorer genom nya lågprofilkylaren NH-L12.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen en vettig HTPC fläkt!

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk

Taget! Intels stockkylning har börjat väsnas lite väl i HTPCn...

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är inte storleken utan huruvida den går ut över PCIe platsen på mITX kort vilket nästan alla stora "små" kylare gör vilket innebär att du inte kan ha grafikkort alls.

För en HTPC utan GPU är det kanske intressant.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv

Min första tanke var direkt...varför nickel över koppar? Tycker helt klart den rena kopparn ser mer kvalitativ ut, plus att just kopparn inte döljs (den är ju bra!).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och snart kommer en fet stämning från EA angående ett visst hockeyspel…

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Min första tanke var direkt...varför nickel över koppar? Tycker helt klart den rena kopparn ser mer kvalitativ ut, plus att just kopparn inte döljs (den är ju bra!).

Skickades från m.sweclockers.com

Det är förmodligen för att koppar snabbt blir missfärgat, vilket nickel inte blir lika lätt. Det är möjligtvis också för att matcha kylflänsarnas färg.

Permalänk
Medlem

Förvånad att Noctua inte hade en innan.
Scythe har ju haft 3st low profile i ett bra tag ^^

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iNfragiq:

Och snart kommer en fet stämning från EA angående ett visst hockeyspel…

Tänkte just skriva detsamma
http://en.m.wikipedia.org/wiki/NHL_12

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Och snart kommer en fet stämning från EA angående ett visst hockeyspel…

Haha, det värsta är ju att det lär hända också

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

fast 9,5cm hög känns inte jätteslimmat direkt

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Haha, det värsta är ju att det lär hända också

Med tanke på onödigheterna kring ASUS Transformer Prime

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk

Kunde dom inte ha gjort värmeledningsrören lite mer lodräta så hade man kunnat montera 120mm-fläkten på undersidan? För det ser inte ut som att det går.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Kan kanske passa till min llano..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

http://www.sweclockers.com/image/red/2012/02/22/Noctua_nh_12_...

Kunde dom inte ha gjort värmeledningsrören lite mer lodräta så hade man kunnat montera 120mm-fläkten på undersidan? För det ser inte ut som att det går.

Med tanke på fastsättningen så borde det väl gå att flytta den någon centimeter åt sidan? Så att den precis får plats för rören, den borde ju fortfarande ge bättre luftflöde än den lilla fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

http://www.sweclockers.com/image/red/2012/02/22/Noctua_nh_12_...

Kunde dom inte ha gjort värmeledningsrören lite mer lodräta så hade man kunnat montera 120mm-fläkten på undersidan? För det ser inte ut som att det går.

Lär ju inte vara några problem att flytta ner 120mm fläkten då fästena verkar sitta på finsen och inte i speciella hål.

Grymt trevlig kylare om man nu kan få på den utan att PCI-E porten på tex ett Mini-ITX kort blir blockerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

http://www.sweclockers.com/image/red/2012/02/22/Noctua_nh_12_...

Kunde dom inte ha gjort värmeledningsrören lite mer lodräta så hade man kunnat montera 120mm-fläkten på undersidan? För det ser inte ut som att det går.

Skrivet av bjjb:

Med tanke på fastsättningen så borde det väl gå att flytta den någon centimeter åt sidan? Så att den precis får plats för rören, den borde ju fortfarande ge bättre luftflöde än den lilla fläkten.

Skrivet av fesen:

Lär ju inte vara några problem att flytta ner 120mm fläkten då fästena verkar sitta på finsen och inte i speciella hål.

Grymt trevlig kylare om man nu kan få på den utan att PCI-E porten på tex ett Mini-ITX kort blir blockerat.

Jag tror inte att 120mm-fläkten får plats på höjden emellan plattan som ligger emot CPUn och kylflänsen. Om ni tittar så är det en fördjupning för 92mm-fläkten så att den ska få plats och 120mm-fläkten får alltså inte plats där.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

satan så ful den var

Visa signatur

Chassi: APLUS Monolize PSU: HX520w Corsair GPU: Gigabyte GTX 460 OC 1GB Skärm: Acer p223w CPU: Q6600 @ 3,4 GHz CPU kylning: TRUE Black 120 RAM: OCZ Reaper PC8500 4GB MB: Gigabyte GA-P35-DS3 SSD/HD: Samsung 830 64GB + 128GB SSD, WDC Black 500 GB | Fraktfritt inet!

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köra min htpc passivt med denna och min underklockade E5200, det borde gå utmärkt då det sitter en stor lågvarvig 140mm i fronten på min htpclåda från lianli
Eller så får det bli när jag köpt på mig llano quadcore och kör utan grafikkort, för då lär den med all säkerhet få plats

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Fick dom inte plats med en lika stor fläkt i botten eller?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Förvånad att Noctua inte hade en innan.
Scythe har ju haft 3st low profile i ett bra tag ^^

Jo dom har en redan funnits ett tag nu.

Tror den gamla kyler bättre och är tystare. http://www.inet.se/produkt/6308741/noctua-nh-c14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Jo dom har en redan funnits ett tag nu.

Tror den gamla kyler bättre och är tystare. http://www.inet.se/produkt/6308741/noctua-nh-c14

Mmm men den är 110mm utan fläkt, och är så stor att den nästan garanterat kommer sticka ut utanför kanten på ett ixt kort, sen har man antagligen problem med PCIe platsen, inte säkert att den nya kylaren klarar PCIe platsen men det set onekligen bättre ut.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Kastade nyss bort min Noctua ND-D14 och ersatte den med vattensystemet H100, kunde inte vara nöjdare, en jäkla klump ND-D14.
Denna ser visserligen ut att vara klart kompaktare, men aldrig mer luftkylning för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Kastade nyss bort min Noctua ND-D14 och ersatte den med vattensystemet H100, kunde inte vara nöjdare, en jäkla klump ND-D14.
Denna ser visserligen ut att vara klart kompaktare, men aldrig mer luftkylning för min del.

Det beror lite på hur man ser det. Radiatorn på H100 bör väl klassas som "en jäkla klump" även den?

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

http://www.sweclockers.com/image/red/2012/02/22/Noctua_nh_12_...

Kunde dom inte ha gjort värmeledningsrören lite mer lodräta så hade man kunnat montera 120mm-fläkten på undersidan? För det ser inte ut som att det går.

Kanske för att inte fläkten eller rören ska krocka med ramminnena eller något liknande.

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Det beror lite på hur man ser det. Radiatorn på H100 bör väl klassas som "en jäkla klump" även den?

Jo sant, beror på vilken burk man har förstås, har min i taket på lådan där är den inte ivägen alls
ND-D14 stack rakt ut över hela moderkortet och täckte det mesta, och varmt blev det i lådan med.

Permalänk

Yes! Har letat länge efter en bra fläkt tur att man inte beställde en annan fläkt! Det blir att vänta tills den här istället!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Jo dom har en redan funnits ett tag nu.

Tror den gamla kyler bättre och är tystare. http://www.inet.se/produkt/6308741/noctua-nh-c14

Jag har nämnda kylare(utan övre fläkten, med den monterad får den inte plats i chassit) i ett Antec Fusion Black på ett m-atx moderkort. Den blockerar närmaste pci-e platsen vilket jag inte tror den här nya skulle göra. Men det är nog som du säger, den gamla kyler bättre och förmodligen tystare, men den är större och dyrare. Valet ligger därför på vad som får plats i chassi och budjet.
Jag ser i alla fall den här nya som ett välkommet tillskott i Noctuas processorkylare!

Skrivet av medlem46:

Kanske för att inte fläkten eller rören ska krocka med ramminnena eller något liknande.

Detta är mycket möjligt. Som jag sa ovan har jag en Noctua nh c-14 och där är heatpipsen böjda på samma sätt. Med mina Corsair Dominator GT blev jag ändå tvungen att skruva av flänsen på det närmaste ram-minnet för att få plats under heatpipsen; hade de inte varit böjda just sådär hade mina minnen inte fått plats alls.

Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk

Hur mycket plats brukar såna "low profile" kylare ta?

Brukar dom ta i minnen och sånt? Skulle man kunna ha en 12cm fläkt under kylaren utan att nåt tar i på en matx eller mitx?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Tror nog att jag köper denna+ en slim 120mm fläkt!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -