Låg FPS trots ej maxad CPU/GPU, varför?

Permalänk
Medlem

Låg FPS trots ej maxad CPU/GPU, varför?

Railworks Trainsimulator 3 2012 är det som spelas.
Processorns ena kärna pendlar mellan 20-40%, den andra 50-60%.
Grafikkortet hoppar mellan 50 och 70%.
Mellan 10 och 25 FPS är vad jag får i spelet, såvida jag inte sänker grafikinställningarna till det lägsta.
Tempsen är svala och fina, minnet ligger på ca 50%.

Har jag helt enkelt råkat ut för ett dåligt optimerat spel? Eller finns det något jag missar?

Phenom II X2 550
HD 4670 1GB
4GB DDR2

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

klent grafikkort samt det är mkt fysik i spelet som grafikkortet och cpun räknar ut

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

klent grafikkort samt det är mkt fysik i spelet som grafikkortet och cpun räknar ut

Men båda går ju bara på halvfart, så att säga.
Om dem inte maxar så finns det mer att "plocka ut"?

Spelar jag tex Crysis 2 så går båda på 100%, och det blir därför en begränsning som resulterar
i lägre FPS om jag höjer inställningarna.

Fast jag kanske är helt ute och cyklar?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Inga kända "brister" jag inte känner till i just det spelet?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Inga kända "brister" jag inte känner till i just det spelet?

Jag undrar samma sak, fast i mitt fall är det FSX som varken maxar CPU eller GPU, och ändå får jag inte 60 FPS konstant.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Jag undrar samma sak, fast i mitt fall är det FSX som varken maxar CPU eller GPU, och ändå får jag inte 60 FPS konstant.

Det finns en inställning i FSX som begränsar FPS, men det känner du nog redan till?
Just i FSX maxar mina komponenter.
Det är bara i Railworks dem inte gör det, så känns som det är något jag missat.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Det finns en inställning i FSX som begränsar FPS, men det känner du nog redan till?
Just i FSX maxar mina komponenter.
Det är bara i Railworks dem inte gör det, så känns som det är något jag missat.

Jepp, den känner jag till. Har jag inte den begränsaren på 60 så får jag väldigt varierande FPS, 30-120 så det blir en väldigt ryckig och orolig bild man får, i crossfire 5760x1080. Skulle vilja ha en bra extern FPS-begränsare då FSX inbyggda verkar ge sämre prestanda.

Men åter till om någon känner till vad som kan begränsa FPSen i Railworks om varken CPU eller GPU maxar. Kanske hyper threading strular? Prova stäng av.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Jepp, den känner jag till. Har jag inte den begränsaren på 60 så får jag väldigt varierande FPS, 30-120 så det blir en väldigt ryckig och orolig bild man får, i crossfire 5760x1080. Skulle vilja ha en bra extern FPS-begränsare då FSX inbyggda verkar ge sämre prestanda.

Men åter till om någon känner till vad som kan begränsa FPSen i Railworks om varken CPU eller GPU maxar. Kanske hyper threading strular? Prova stäng av.

Lyckas inte hitta någon hyper threading. Det är väl bios och inte i spelet jag ska hitta detta?

Edit. Läste runt på nätet och fann att hyper threading endast gäller intels processorer, stämmer?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Lyckas inte hitta någon hyper threading. Det är väl bios och inte i spelet jag ska hitta detta?

Edit. Läste runt på nätet och fann att hyper threading endast gäller intels processorer, stämmer?

Stämmer. Såg inte förrän nu att du skrev dina specs i första posten, jag tittade bara i din sign.
Ett tips är att du sätter dina specs i din signatur så att du slipper skriva dem i varje post där de behövs.

Prova bara på skoj att sänka upplösningen till minsta möjliga för att se om det påverkar något. I sånt fall kan det vara grafikkortet som begränsar ändå, av någon anledning. Bara spekulerar vilt nu

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Stämmer. Såg inte förrän nu att du skrev dina specs i första posten, jag tittade bara i din sign.
Ett tips är att du sätter dina specs i din signatur så att du slipper skriva dem i varje post där de behövs.

Prova bara på skoj att sänka upplösningen till minsta möjliga för att se om det påverkar något. I sånt fall kan det vara grafikkortet som begränsar ändå, av någon anledning. Bara spekulerar vilt nu

Jag gjorde faktiskt så att jag sänkte grafiken till lägsta, och det blev ju ett himla flyt.

Men jag tycker fortfarande det är lite udda.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Jag gjorde faktiskt så att jag sänkte grafiken till lägsta, och det blev ju ett himla flyt.

Men jag tycker fortfarande det är lite udda.

Var är det för minnet på det kortet, GGDR3?

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk

hur mycket vram äter spelet?

Permalänk
Skrivet av Sockervadd:

hur mycket vram äter spelet?

:nomnomnom:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Var är det för minnet på det kortet, GGDR3?

Ja.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Det här är något som jag också undrar över. Kan det bero på att spelet är fel kodat?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hjälpsam

Ser ett par anledningar;
Kolla hur mycket vRAM som spelet äter, även om GPU'n inte jobbar på full fart kan det vara så att grafikminnet är slut.

Spelet kan mycket möjligt vara singeltrådat, det ser ut i histogrammen som både kärnorna jobbar delvis, men kan mycket möjligt vara programmet som hoppar mellan kärnorna för att lastbalansera och slita jämt. Så även processorn kan gå i full spetta men bara på en kärna åt gången.

Dina drivrutiner är för gamla och spelet kan inte nytja hårdvaran korrekt. Uppdatera chiipset och grafikortsdrivrutiner från respektive tillverkares hemsida.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ser ett par anledningar;
Kolla hur mycket vRAM som spelet äter, även om GPU'n inte jobbar på full fart kan det vara så att grafikminnet är slut.

Spelet kan mycket möjligt vara singeltrådat, det ser ut i histogrammen som både kärnorna jobbar delvis, men kan mycket möjligt vara programmet som hoppar mellan kärnorna för att lastbalansera och slita jämt. Så även processorn kan gå i full spetta men bara på en kärna åt gången.

Dina drivrutiner är för gamla och spelet kan inte nytja hårdvaran korrekt. Uppdatera chiipset och grafikortsdrivrutiner från respektive tillverkares hemsida.

Men det är ju just det som är konstigt.
Cpuns kärnor jobbar båda två, lika mycket (lite). Som sagt, långt ifrån fullt ut dessutom.

Jag spelar lätt andra tunga spel utan problem, Crysis 2, Skyrim, Stalker, Fsx. Spel som borde "äta" liknande
mängder minne. Där maxar både cpu och gpu och högre inställningar där gör att det blir sämre flyt.
Även med samma mjukvara, som jag nästan alltid har senaste av.

Nåja, verkar vara något jag får leva med.

Visa signatur

QC7