Samsung kopplar loss LCD – investerar för OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ozo64:

Apple hållr ju på att avsluta sammarbetet med Samsung. De kommer köpa paneler från Sharp i fortsättningen.

Är det därför Apple fortsätter att köpa minnen och SSDer från Samsung när det finns hur många likpresterande diskar som helst? Anledningen att Sharp får uppdraget är att de kan, Samsung och LG är de enda som tillverkar OLED och därför kommer Apple förr eller senare att köpa in skärmar från Samsung igen. LCD är påväg ut och borde inte säljas om 5-6 år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MooD:

Hur långt har du tänkt sitta från den då? För att få nytta av 2160P måste du sitta 60 - 120 centimeter från din 55 tummare.
4K är värdelöst för en TV under åtminstone 100 tum.

OLED har däremot sina fördelar, men inte 2160P i sig.

Du har verkligen inte läst på va? Skillnaden är enorm mellan en traditionell TV och en 4K, sök lite på YouTube så finns bra videos, och de flesta reportrar som har sett dessa TV-apparater har märkt skillnad. Jag tror att det är du som har riktigt kass syn om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Apple hållr ju på att avsluta sammarbetet med Samsung. De kommer köpa paneler från Sharp i fortsättningen.

Va?! Hur är det ett bevis för att de håller på att avsluta samarbetet? Har det verkligen suttit samsungskärmar i iphones?

Tror absolut inte att det är något samsung vill iallafall, men apple väljer såklart den som kan ge dem de komponenter de vill ha till lägst pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Du har verkligen inte läst på va? Skillnaden är enorm mellan en traditionell TV och en 4K, sök lite på YouTube så finns bra videos, och de flesta reportrar som har sett dessa TV-apparater har märkt skillnad. Jag tror att det är du som har riktigt kass syn om jag ska vara ärlig.

Vad menar du med traditionell TV? Är det 576i? Ja då är det såklart förståligt. Men dagens TVapparater klarar faktiskt upp 1080p vilket är stor skillnad mot 576i. Därför är det mer relevant att jämföra 1080p vs 2160p än 576i vs 2160p.

Sitter du 3-5 meter ifrån din TV och skärmen är under 100 tum så ser du inte någon skillnad mellan 2160p och 1080p. Men visst du får gärna ge källor istället för påståenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Heh Samsung lär knappast lämna LCD de närmaste åren. Extremt få som kommer ha råd med OLED så de lär inte sälja så många sånna det här och nästa år. OLED kommer inte ta över från LCD förän tidigast 2016 eller så. Då kanske OLED är nere i rimliga priser.

Nu är det ju såklart hur man ser det. Ser man hela världen är det "extremt få" som har råd med oled. Men ser man i västvärlden sitter det oledskärmar i många smartphones, även ganska budgetaktiga modeller. Nästan så att oled tagit över smartphonemarknaden, eller på väg att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Designavdelningarna för TV-tillverkarna kommer ju att ha världens enklaste jobb nu

Skrivet av Mikael07:

"Hmm, ska vi göra den sjukt platt eller sinnessjukt platt?"

Fast det försvåras förstås av att Apple, så fort de har lanserat sin iTV, kommer att hävda att de har patent på en rektangulär skärm med rundade hörn...

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Håller inte riktigt med. Det är enbart samma sak under ideala förhållanden om färgspektrat hos den vita dioden är ekvivalent med det additiva spektrat för R+G+B dioderna. Och om färgfiltren släpper igenom precis rätt våglängder. Så ser det förmodligen inte ut i verkligheten. Nu är det knappast dag och natt skillnad vi pratar om, men för ett kräset öga kan det kan mycket väl vara skillnaden som avgör om ett fotografi eller en film får naturlig färgåtergivning eller inte.

Hoppas du inte menar som dom beryktade HDMI kablarna

Nä men, förstår att det inte blir 100% bra, men bättre än att en färg ger upp (det skulle se sämre ut än ett färgfilter, sen har nog inte många utrustning för att kalibrera skärmen när en färg börjar svikta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Va?! Hur är det ett bevis för att de håller på att avsluta samarbetet? Har det verkligen suttit samsungskärmar i iphones?

Tror absolut inte att det är något samsung vill iallafall, men apple väljer såklart den som kan ge dem de komponenter de vill ha till lägst pris.

Apple lägger väldigt stor vikt vid att det finns flera leverantörer av alla nyckelkomponenter, iPad3 panelerna till exempel kommer tillverkas av både Sharp, LG och till en början även Samsung. Det lär inte ha undgått någon att Apple och Samsung inte gillar varandra och Apple gör nu allt dom kan för att bli av med Samsung som leverantör, Förutom LCD paneler tillverkades Apples ARM processorer (A5) av Samsung men i och med övergången till A6 processorn fasas Samsung ut även där.

Där i ligger också anledningen till att det inte kommer några Apple produkter med OLED paneler den närmsta tilden. Idag har Samsung någonstans mellan 95 och 98 procent av världsmarknaden för AMOLED paneler och kommer i åtminstone 2 år till vara ensamma om att kunna leverera OLED paneler ens i närheten av dom volymer som Apple kräver. Samsung skulle kunna sälja långt fler OLED paneler än dom klarar av att producera så i det läget är det självklart otänkbart att sälja sin kanske största konkurrens-fördel till sin värsta konkurrent (vad gäller Smartphones och Tablets).

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

För att gå tillbaka till topic.

Samsung försöker inte dumpa LCD tillverkningen, anledningen till att Samsung lägger LCD tillverkningen i ett separat bolag nu har att göra med att fram tills nyligen låg den i ett med Sony samägt bolag kallat S-LCD. Sony beslutade sig för att sälja sin del (till Samsung då) för att i stället köpa paneler från sharp. Det har spekulerats i att Samsung i och med att dom får kontroll över hela produktionen av stora LCD paneler ska slå ihop det med SMD (Samsung Mobile Display) som är det företag som tillverkar och utvecklar OLED samt alla små (Smartphone/tablet och ev. laptop) LCD paneler. Nu när OLED (SMD) är tänkt att börja tillverkas i större storlekar (S-LCD/Samsung display company) uppstår problemet att dom har 2 olika bolag som gör hälften var och att detta är första steget i att slå ihop bolagen.

Att tillverka LCD paneler är som det står i artikeln inte lönsamt pga. att det finns en överkapacitet som uppstod efter finnanskrisen. Därför planerar man att konvertera LCD fabriker till OLED fabriker vilket löser 2 problem, för det första blir man av med lite av överkapaciteten för LCD paneler och för det andra blir det billigare att bygga OLED fabriker. LG har öppet sagt att man planerar att göra detta och att det bara skulle kosta 40% av att bygga helt nya fabriker för OLED. Samsung väntas göra samma sak och behöver då ha all LCD och OLED produktion i samma bolag.

Intressant att notera är att i princip alla investeringar i utveckling går till OLED. dom ~10mdr som går till LCD är bara för underhåll av befintliga fabriker.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

Apple lägger väldigt stor vikt vid att det finns flera leverantörer av alla nyckelkomponenter, iPad3 panelerna till exempel kommer tillverkas av både Sharp, LG och till en början även Samsung. Det lär inte ha undgått någon att Apple och Samsung inte gillar varandra och Apple gör nu allt dom kan för att bli av med Samsung som leverantör, Förutom LCD paneler tillverkades Apples ARM processorer (A5) av Samsung men i och med övergången till A6 processorn fasas Samsung ut även där.

Där i ligger också anledningen till att det inte kommer några Apple produkter med OLED paneler den närmsta tilden. Idag har Samsung någonstans mellan 95 och 98 procent av världsmarknaden för AMOLED paneler och kommer i åtminstone 2 år till vara ensamma om att kunna leverera OLED paneler ens i närheten av dom volymer som Apple kräver. Samsung skulle kunna sälja långt fler OLED paneler än dom klarar av att producera så i det läget är det självklart otänkbart att sälja sin kanske största konkurrens-fördel till sin värsta konkurrent (vad gäller Smartphones och Tablets).

Att samsung eller apple inte gillar varandra tror jag inte spelar någon roll. Ett sånt avtal är allt för attraktivt att förlora för båda parter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Att samsung eller apple inte gillar varandra tror jag inte spelar någon roll. Ett sånt avtal är allt för attraktivt att förlora för båda parter.

Även om avtalen givetvis är hemliga så är uppgifterna som cirkulerar i media entydiga: Apple fasar ut Samsung som leverantör, en snabb sökning jag gjorde på digitimes gav rubriker som sa att Apple har börjat köpa mer DRAM från Japan (= mindre från Samsung) och varit i kontakt med TSMC (tillverkning av ARM processoer).

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

Även om avtalen givetvis är hemliga så är uppgifterna som cirkulerar i media entydiga: Apple fasar ut Samsung som leverantör, en snabb sökning jag gjorde på digitimes gav rubriker som sa att Apple har börjat köpa mer DRAM från Japan (= mindre från Samsung) och varit i kontakt med TSMC (tillverkning av ARM processoer).

Okej det var oväntat, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hoppas du inte menar som dom beryktade HDMI kablarna

Nä men, förstår att det inte blir 100% bra, men bättre än att en färg ger upp (det skulle se sämre ut än ett färgfilter, sen har nog inte många utrustning för att kalibrera skärmen när en färg börjar svikta).

Ha ha, nä är ingen kabelprofet! Ljus är tämligen analogt, till skillnad mot HDMI

Ville mest påpeka att det är en skillnad i praktiken mellan vitt+filter jämfört med R+G+B. Se är det givetvis mycket svårt att på förhand sia om huruvida skillnaden är märkbar eller inte. Tyvärr kan jag inte undgå att bry mig om såna här petitesser när det gäller färg och färgrymder, en arbetsskada jag har

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Ha ha, nä är ingen kabelprofet! Ljus är tämligen analogt, till skillnad mot HDMI

Ville mest påpeka att det är en skillnad i praktiken mellan vitt+filter jämfört med R+G+B. Se är det givetvis mycket svårt att på förhand sia om huruvida skillnaden är märkbar eller inte. Tyvärr kan jag inte undgå att bry mig om såna här petitesser när det gäller färg och färgrymder, en arbetsskada jag har

Bra:) Jo, man får se när skärmar kommer till handel och se vad dom kommer ha (inte mycket man kan göra om dom endast kör på färgfilter, kanske inte i början men för att pressa kostnaden kanske det går åt det hållet).

mmm, jag är inte lika kräsen:) Speciellt inte när jag kör på en gammal TN panel (som ändå håller hyfsad bildkvalité, dock är blå kass såg jag när jag testade att kalibrera den lite).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar