Köpte SSD av en på Sweclockers

Permalänk

Köpte SSD av en på Sweclockers

Jag köpte en SSD av en här på sweclockers en 60GB för 400kr. Skickade pengarna och han skickade den.

Sedan fråga jag kan du skicka en bild på kvittot från posten ? Då svara han det kasta jag. Och sedan tänkte jag inte mer på det.

Sedan från ja om kollid, Då skulle han få det dagen efter :S? och jag fick de dagen efter men det finns inte ens regat (ringde posten också) Sedan fråga jag om han kunde skicka smset han fick av posten men det hade han tagit bort visst :S.

Visst tycker ni detta låter skumt?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Tycker ni att jag ska polis anmäla?

Har allt nerskrivit på mail och sms.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av racefactory:

Jag köpte en SSD av en här på sweclockers en 60GB för 400kr. Skickade pengarna och han skickade den.

Sedan fråga jag kan du skicka en bild på kvittot från posten ? Då svara han det kasta jag. Och sedan tänkte jag inte mer på det.

Sedan från ja om kollid, Då skulle han få det dagen efter :S? och jag fick de dagen efter men det finns inte ens regat (ringde posten också) Sedan fråga jag om han kunde skicka smset han fick av posten men det hade han tagit bort visst :S.

Visst tycker ni detta låter skumt?

Hur länge är det sedan att han skulle ha skickat den? Vissa säljare är ju lite slöa och det kan även hända att posten har problem med registreringen av paket.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Hur länge är det sedan att han skulle ha skickat den? Vissa säljare är ju lite slöa och det kan även hända att posten har problem med registreringen av paket.

Det var i söndags han skicka de på ica maxi från ljungby. Och jag ringde posten också. och dom säger att man får inte koll id en dag efter !

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Jag köpte en SSD av en här på sweclockers en 60GB för 400kr. Skickade pengarna och han skickade den.

Sedan fråga jag kan du skicka en bild på kvittot från posten ? Då svara han det kasta jag. Och sedan tänkte jag inte mer på det.

Sedan från ja om kollid, Då skulle han få det dagen efter :S? och jag fick de dagen efter men det finns inte ens regat (ringde posten också) Sedan fråga jag om han kunde skicka smset han fick av posten men det hade han tagit bort visst :S.

Visst tycker ni detta låter skumt?

Du skulle kommit överens med säljaren om allt det där före köpet, sen ska du inte betala i förskott egenligen men nu var det ju ingen större summa men 400:- är ändå 400:-

Använd payson eller internetgirot nästa gång, eller ännu bättre köp inget om du inte kan hämta det hos säljaren. Det du beskriver låter iofs lite märkligt för han vill väl säkert bevisa att det är skickat om han har torrt bakom öronen.

Permalänk
Medlem

ring polisen om du ej får någon pryl spara alla mail ,kontonr,adress,namn osv. sedan är det bara ringa polisen osv.. ju mer du har på honom ju större chans är det att dem gör något! han kan ju ha blåst 10tals personer då brukar oftast det bli prioriterat då det blir så.. så alltid bra att polisanmäla även om de t är en 100kr...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Låter minst sagt skumt, kollinr får han direkt när han skickar, säger han något annat ljuger han, var det i söndags så är paketet garanterat registrerat, vad betalade du honom för frakten?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av racefactory:

Det var i söndags han skicka de på ica maxi från ljungby. Och jag ringde posten också. och dom säger att man får inte koll id en dag efter !

Ok, du får lugna dig lite... Ifall han skickar SSD:n på en söndag har du den tidigast på tisdagen. Det är inte helt ovanligt att posten ställer till det, tex kan paketet hamna hos fel ombud. Isf tar det ett par dagar extra och det är inte säljaren fel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa något av nån på sweclockers som inte har skrivit ett "stort" antal inlägg och varit medlem här länge.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

vem har du köpt av då?
antar att ni tradade addresser o telefonnr, samt att du kollat upp numret ifall det är ett mobilnr.
för du menar väl inte att du inte vet vem det är du har att göra med?

bankkontot går iofs att spåra om det är en vanlig svensk bank, och ja antar att du "märkte" banköverföringen med ett medelande typ: "KÖP_AV_SSD" eller liknande.

Har du skippat såna självklarheter så har du bäddat för en situation som kan bli riktigt rutten.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rinosaur:

Jag skulle aldrig köpa något av nån på sweclockers som inte har skrivit ett "stort" antal inlägg och varit medlem här länge.

TROR att TS har köpt SSD:n av en med 15 inlägg.......

TS: Har du fått alla hans kontaktuppgifter och har du kollat att han finns på riktigt?

www.ratsit.se
www.hitta.se

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Låter minst sagt skumt, kollinr får han direkt när han skickar, säger han något annat ljuger han, var det i söndags så är paketet garanterat registrerat, vad betalade du honom för frakten?

Skrivet av Kent:

Ok, du får lugna dig lite... Ifall han skickar SSD:n på en söndag har du den tidigast på tisdagen. Det är inte helt ovanligt att posten ställer till det, tex kan paketet hamna hos fel ombud. Isf tar det ett par dagar extra och det är inte säljaren fel.

Skrivet av rinosaur:

Jag skulle aldrig köpa något av nån på sweclockers som inte har skrivit ett "stort" antal inlägg och varit medlem här länge.

Jo låter riktigt skumt ja. Nee ska inte köpa något från sweclockers om jag inte får postförskott eller liknande.

Jag betalade inget för frakten ! Han skrev just att han ville vänta tills imorn och isf skulle ja få pengarna tillbaka. Men hur ska jag kunna veta när varan är framme? koll id funkar ju som inte :S Detta är koll ID 81634157090SE

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av racefactory:

Jo låter riktigt skumt ja. Nee ska inte köpa något från sweclockers om jag inte får postförskott eller liknande.

Jag betalade inget för frakten ! Han skrev just att han ville vänta tills imorn och isf skulle ja få pengarna tillbaka. Men hur ska jag kunna veta när varan är framme? koll id funkar ju som inte :S Detta är koll ID 81634157090SE

Lite ovanligt att man skickar en liten hårddisk som paket istället för rek brev.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Lite ovanligt att man skickar en liten hårddisk som paket istället för rek brev.

Posten har faktiskt skärpt till sig och nu kan man fixa allt via nätet. Kallas "skicka lätt" eller något liknande. Ger både kolli id och är billigare än rek. lite off topic men ändå...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Skrivet av lastninja:

vem har du köpt av då?
antar att ni tradade addresser o telefonnr, samt att du kollat upp numret ifall det är ett mobilnr.
för du menar väl inte att du inte vet vem det är du har att göra med?

bankkontot går iofs att spåra om det är en vanlig svensk bank, och ja antar att du "märkte" banköverföringen med ett medelande typ: "KÖP_AV_SSD" eller liknande.

Har du skippat såna självklarheter så har du bäddat för en situation som kan bli riktigt rutten.

Skrivet av screamin-daemon:

TROR att TS har köpt SSD:n av en med 15 inlägg.......

TS: Har du fått alla hans kontaktuppgifter och har du kollat att han finns på riktigt?

www.ratsit.se
www.hitta.se

jag fick hans nummer och kollade upp att han hette den han gjorde men han var bara 17år och hade inget bankkonto :S Så vette fan. Men skickade till hans kompis och fick namnet på han också. fick hans telenummer och så.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av racefactory:

jag fick hans nummer och kollade upp att han hette den han gjorde men han var bara 17år och hade inget bankkonto :S Så vette fan. Men skickade till hans kompis och fick namnet på han också. fick hans telenummer och så.

Redigera gärna ditt inlägg (ta bort länken) då det inte finns några bevis på bedrägeri än. Allt verkar ju dock väldigt mysko, 17 år och inget bankkonto?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av racefactory:

jag fick hans nummer och kollade upp att han hette den han gjorde men han var bara 17år och hade inget bankkonto :S Så vette fan. Men skickade till hans kompis och fick namnet på han också. fick hans telenummer och så.

Det borde som sagt ha kommit fram, men posten är ju inte kända för att vara snabba eller att hålla koll på sina paket, dock verkar det konstigt att det inte blivit registrerat ens, kanske Ica som missat att packa med det bland de andra paketen och lagt det på en hylla eller nått?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Det borde som sagt ha kommit fram, men posten är ju inte kända för att vara snabba eller att hålla koll på sina paket, dock verkar det konstigt att det inte blivit registrerat ens, kanske Ica som missat att packa med det bland de andra paketen och lagt det på en hylla eller nått?

han sa nu att han skickade med brev :S

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av racefactory:

han sa nu att han skickade med brev :S

Vanligt brev, rek. brev eller skicka lätt? Har han skickat med vanligt brev får man ju inget kolli id.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

kanske ska vänta mer än 3dagar innan du börjar lyncha honom då posten kan ta upp till 7dagar.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Kollid får man bara ifall man skickar det som rekommenderat brev eller paket och det står direkt på kvittot så det låter skumt att han säger att man får det dagen efteråt. Vanligt brev får man aldrig något ID.

Tror mer på att killen försöker lura dig.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Vanligt brev, rek. brev eller skicka lätt? Har han skickat med vanligt brev får man ju inget kolli id.

Precis. men han fick ett koll id :S Säger han. och dagen efter han skicka det :S

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Säger han att man får kolli-nr dagen efter så har han scammat dig. Kolli-nr står på det A4 papper man får när man betalat och inte nått sms, aldrig hört talats om att man får kolli-nr till sin mobil efter man skickat ett paket inne på posten.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drömmaren:

Säger han att man får kolli-nr dagen efter så har han scammat dig. Kolli-nr står på det A4 papper man får när man betalat och inte nått sms, aldrig hört talats om att man får kolli-nr till sin mobil efter man skickat ett paket inne på posten.

Med vissa pakettjänster får man ett SMS med kollinummer direkt, men inte med alla tjänster.

Permalänk

Som sagt kolli nr får man på specifikationen man får av posten när man skickar paketet.. Luktar skunk det här...

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Drömmaren:

Säger han att man får kolli-nr dagen efter så har han scammat dig. Kolli-nr står på det A4 papper man får när man betalat och inte nått sms, aldrig hört talats om att man får kolli-nr till sin mobil efter man skickat ett paket inne på posten.

Kan ju faktisk vara att snillet har angett sitt eget mobil nr istället för mottagarens och även kastat kvittot. Låter dock lite skumt att han redan fick sms:et på måndagen...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

lugna dig har tills nästa vecka har själv vart med om paket som kommit fel och så

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

lugna dig har tills nästa vecka har själv vart med om paket som kommit fel och så

Jo han sa väntar tills imorn annars får du pengarna tillbaka. Men de lär vi ju se. Antigen så har han skickat med vanligt brev eller så lurar han mig. Men lurar han mig polis anmäler jag honom.

Ringde ju också posten och dom sa att vi skickar aldrig ett sms dagen efter !

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av Drömmaren:

Säger han att man får kolli-nr dagen efter så har han scammat dig. Kolli-nr står på det A4 papper man får när man betalat och inte nått sms, aldrig hört talats om att man får kolli-nr till sin mobil efter man skickat ett paket inne på posten.

Precis. Men han slängde ju kvittot sa han ju. och tog bort det sms han hade "fått".

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

lugna dig har tills nästa vecka har själv vart med om paket som kommit fel och så

Håller med, vänta ett par dagar till

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240