Permalänk

Adobe överger Flash på Linux

Adobe planerar att ge upp Flash efter version 11.2. De kommer ge support i fem år till. Efter det kommer vi Linux användare använda Flash utan säkerhetsuppdateringar osv. Google har klivit in och ska med samarbete med Adobe fortsätta utveckla Flash exklusivt för Chrome webbläsaren kallad Pepper.

Vad tycker ni om detta kommer vi klara oss utan Flash? Är HTML5 vägen framåt? Jag känner mest att en hel del saker man använder dagligen fortfarande kör Flash.

Skriv och rösta vad ni tycker!

Källa:

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/adobe-adandons-flash-on-li...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Klart man klarar sig.

Man kommer ju att kunna kära nuvarande Flash med säkerhetsuppdateringar i 5 år. Sen kanske man kan fortsätta köra det efter också.
Dock så kommer många sajter inte att funka då Adobe Flash Player inte kommer få några nya features.

Men man kommer ju ändå kunna köra Chromium / Google Chrome med fullt stöd för Flash framöver.

Dessutom så har Adobe släppt mer dokumentation och en debugversion av Adobe Flash Player, så öppna implementation utav flash såsom Gnash och Lightspark kommer att bli bättre.

Med fler som behöver flash-stöd så kommer Gnash och Lightspark kanske få fler utvecklare också.

Dessutom så kan Firefox säkert också få stöd framöver om de väljer att implementera Pepper API. De har sagt att de för tillfället inte är intresserade utav att implementera Pepper, men de kan ändra sig.

Plugins kör med hjälp av NPAPI. Pepper är liknande NPAPI men säkrare och mer portabelt.

Förhoppningsvis är Flash snart dött, nu med HTML5.
Många browser har nu även implementerad stöd för fullscreen video på senaste tiden.

Man kan redan nu använda HTML5 på YouTube istället för Flash. Hoppas att Google rullar ut det hårdare snart.
http://www.youtube.com/html5

Permalänk

Tror flash är borta om 5år, förhoppningsvis iallafall:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Avstängd

Tråkigt dock att Adobe slutar stödja Flash på Linux, speciellt nu när de äntligen efter väldigt lång tid fått ut en 64-bit version.

För övrigt så har ju Adobe även sen tidigare slutat stödja Adobe AIR under Linux.

Men nu börjar Adobe satsa mindre på Flash och mer på HTML5.
Microsoft gör samma sak och fasar ut Silverlight och satsar på HTML5.

Apple ratar Flash, och Internet Explorer 10 kommer inte att stödja Flash när det körs i Metro (dock kommer det fortfarande stödja Flash i vanliga klassiska läget).

Permalänk
Medlem

Spontan reaktion: fan vad skönt! Dock kommer ju Flash i sig inte dö i samband med det dessvärre. :-/
Inget som drabbar mig i någon vidare omfattning, youtube har html5-stöd och tja, till resten finns ju lightspark och andra öppna flashimplementationer.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Flash är jävla buggigt och skit. Det var aldrig ens tänkt att göra det man använder det till idag (och det är väl därför det är så jävla buggigt), så jag skulle helst vilja se nåt bättre. Jag tror inte jag klarar mig utan i minst 2 år. Men jag klarar mig lätt med en 2 år gammal flash i 2 år till. Nån som fattar?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

Förbannar mig över att så många företag är Linuxfientliga.

Släpps inte kloka drivrutiner till vissa skrivare mm.

Jag menar om de skall sälja en produkt som de enbart riktar sig till 90% Microsoft Operativsystem samt Mac Os X Har man gjort en driver för Mac Os X kan man väl slänga med en för Linux också så resterade 10% också kan använda produkterna.

De erkänner inte Linux som ett fullvärdigt OS känns det som eller är det så att ett OS måste kosta pengar så som Windows och Mac OS X.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Vad de i praktiken gör är att sluta utveckla Flash för ett visst plugingränssnitt (NPAPI), och Firefox har inte, och har inte tänkt (https://wiki.mozilla.org/NPAPI:Pepper), implementera stöd för det gränssnittet som Adobe väljer (PPAPI, eller "Pepper").

Adobes egentliga produkt i segmentet är verktygen för att skapa Flashmaterial. Om nu HTML5 kan erbjuda samma möjligheter, möjligheter som _verkligen_ inte funnits tidigare inom ramarna för HTML, så känns det bara som en enormt jobbig supportvara att fortsätta satsa på Flash. De har redan börjat migrera sina verktyg mot HTML5, och iom att stödet för Flash redan börjat försvinna, så är det nog inte orimligt att det faktiskt är på väg bort.

Om fem år kanske Gnash och andra fria implementationer har nått kompatibilitet, för det är nog mindre troligt att Flash i sig kommer utvecklas speciellt mycket mer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Märkligt att de lyckats hålla på i typ 15 år och utveckla en så instabil programvara. Rekryterar de personal från Microsoft? Och så lägger de ner utvecklingen av 64-bitarsversionen mindre än ett år efter att den släppts.

Bara att hoppas att banker, dagstidningar och diverse videosajter överger Flash så snart som möjligt, fast de lär väl hitta något annat elände istället. Just nu verkar det ju som att Chrome håller på att bli den nya IE6, så det blir kanske framtidens plåga.

Permalänk
Medlem

Känns lite som att Adobe försöker avveckla flash under kontrollerade former.
Tyvärr så går det ju dock väldigt trögt med html5 som flash ersättare på de flesta siter.
Flash kommer nog inte utvecklats så mycket mer framöver. Men eftersom man kommer vilja ta del av gammalt material så kommer man alltid vilja ha en fungerande flash spelare. Man kan ju alltid hoppas att kommer en 100% fungerande fri spelare någon gång

Permalänk
Medlem

Att det går trögt med HTML5 som Flash-ersättare beror nog främst inte på brister i HTML5 utan på attityd hos de som förvaltar systemen. Märkligt hur svenska medier kan banka läsarna i huvudet med hur viktigt det är med mångfald i alla som helst möjliga och omöjliga avseenden, men när det kommer till deras egna sajter så är det inlåsning i Flash som gäller.

Permalänk
Skäggig legend

När de överger Windows-plattformen kommer jag springa naken igenom Sergels torg av glädje.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jösses, äntligen

Permalänk
Inaktiv

Har inte haft flash installerat på rätt länge nu... Kan inte påstå att jag saknar det. Youtube fungerar ju precis som vanligt ändå.

Permalänk
Medlem

Tyvärr fungerar inte sidor som exempelvis https://ekort.swedbank.se/ utan Flash. Så himla onödigt att tvinga kunderna att välja en plattform med Flash och elände bara för att visa ett j-la VISA-kortsnummer! Vad i hela fridens namn är det som driver dessa systemutvecklare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Tyvärr fungerar inte sidor som exempelvis https://ekort.swedbank.se/ utan Flash. Så himla onödigt att tvinga kunderna att välja en plattform med Flash och elände bara för att visa ett j-la VISA-kortsnummer! Vad i hela fridens namn är det som driver dessa systemutvecklare?

Byt bank. Promto! Sånt där ska man inte stå ut med. :-/

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;11996300']Byt bank. Promto! Sånt där ska man inte stå ut med. :-/

Det svåra är att veta till vad man ska byta. Kvällspressen får det att framstå som att man byter bank med några musklick, men i praktiken är det många timmars jobb med att jämföra utbudet och styra om alla tjänster man har. Det tar månader att verifiera att allt verkligen fungerar som det ska med autogiro, e-fakturor, löneinsättningar och dylikt.

Jag har tidigare bland annat haft Stadshypotek som funkade rätt bra med GNU/Linux, men sen kom plötsligt mupparna på Handelsbanken och tog över och gjorde att jag inte längre kom åt mina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

När de överger Windows-plattformen kommer jag springa naken igenom Sergels torg av glädje.

Snudd på att jag också ställer upp.

Kan de nu bara se till att få ordning på sin förbannade reader också så skulle vi spara in 25% av våra patchkostnader.
MS har många patchar men deras funkar ju plus Wsus som hanterar det hela vettigt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Vad blir ersättaren där användare på vissa forum lägger upp Flash spel och liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Sedan 2012 har ganska mycket hänt. Det är inte Adobe som överger Linux, det är Chrome, Firefox mfl. som bl.a. överger det döende Flash-formatet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

De har ändrat sig https://linux.slashdot.org/story/16/09/05/2052256/adobe-resur...

Man klara sig idag ganska bra utan flash men finns fortfarande en del sajter och applikationer kvar där ute.