ATI HD 4850 + TV = Hjälp!!

Permalänk
Medlem

ATI HD 4850 + TV = Hjälp!!

Hej,

Kopplade för ett tag sen min nya Sony LED till ovan grafikkort via HDMI. Funkar bra, men idag satt jag och testade lite olika inställningar i Catalyst och i My Digital Flat-panels > HD-TV Support bockade jag i 1080p24 för att testa. Skärmen på TVn blev svart och det står något i stil med att "signalen ej stöds, kontrollera källan". Problemet är att när jag har TVn på så försvinner skrivbordet på min andra skärm (BenQ G2220HD, körs med DVI) och jag ser bara skrivbordsunderlägget. Med andra ord kan jag inte återställa några inställningar eftersom jag inte har bild på TVn eller tillgång till skrivbordet på datorskärmen. Enda sättet att få tillbaka skrivbordet på men BenQ är att dra ur HDMI-kabeln från grafikkortet men då kan jag såklart inte ändra något som rör TVn.

Har testat att avinstallera drivisarna och Catalyst två gånger och städat registret med ett program. Har även testat att byta HDMI-port på TVn. Samma sak ändå.

Går det att återställa grafikkortet till fabriksinställningar på något sätt? Har funderat på att återställa TVn men det känns ju inte som att problemet ligger där. Börjar få lite panik.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk

Du har delat skrivbordet till Tv'n alltså?
Tryck in sladden igen och håll in windows knappen och F8 så borde du se skrivbordet igen, och gå då in och ändra inställningar för Tv skärmen.

Är ganska säker på att det ska funka.

Permalänk
Medlem

Om du kör windows 7 så öppna inställningsfönstret och ha det markerat när du pluggar in TVn. Sedan kan du flytta fönstret genom att hålla in windowsknappen och trycka på piltangenterna.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av theDumbGuy:

Du har delat skrivbordet till Tv'n alltså?
Tryck in sladden igen och håll in windows knappen och F8 så borde du se skrivbordet igen, och gå då in och ändra inställningar för Tv skärmen.

Är ganska säker på att det ska funka.

Tror jag hade "extended display" och "visa endast skrivbord på nr2" vilket var TVn innan jag gjorde ändringen.
Har nu testat men får inte tillbaka skrivbordet.
Windowsknappen är väl den mellan ctrl och Alt som man öppnar startmenyn med?

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Om du kör windows 7 så öppna inställningsfönstret och ha det markerat när du pluggar in TVn. Sedan kan du flytta fönstret genom att hålla in windowsknappen och trycka på piltangenterna.

Kör win 7.
Vilket inställningsfönster menar du? Till Catalyst eller skärmegenskaper?

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Kör win 7.
Vilket inställningsfönster menar du? Till Catalyst eller skärmegenskaper?

Det fönster du vill komma åt för att ändra inställningar ^^ så vilket som.

Du kan ju testa lite utan att koppla in tvn så ser du lite hur fönster flyttar sig när man gör så.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Fick samma problem förr en gång. Löste det på ett sätt som inte var så vidare tekniskt:

Högerklicka på skrivbordet och starta controlpanel eller skärmegenskaper/screen resolution, vilken du nu föredrar.
Den hamnar på tv'n och syns inte.
För ut musen till vänster på skärmen så den kommer in på tv'n, fast du inte ser den.
Dra den tills du tror att du är över catalysts/skärmegenskapers fönsterbar, håll inne musknappen och försök slita över den till den fungerande skärmen.
Repetera tills det lyckas.

Inte så tekniskt direkt men fungerande.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Det fönster du vill komma åt för att ändra inställningar ^^ så vilket som.

Du kan ju testa lite utan att koppla in tvn så ser du lite hur fönster flyttar sig när man gör så.

Du är kung! Funkade! Hade ingen aning om att man kunde göra så. Tack för hjälpen! Kvällen är räddad. :):):):):)
Blir nog mindre leka för mig i framtiden...

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Du är kung! Funkade! Hade ingen aning om att man kunde göra så. Tack för hjälpen! Kvällen är räddad. :):):):):)
Blir nog mindre leka för mig i framtiden...

Leka är ända sättet att lära sig nya saker

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Jag hade ungerfär samma problem eller så som dig. Jag har vanligtvis DVI-D till Min 24" Men så kopplade jag in min tv med HDMI och då ville bara 1 skärm fungerar xD

Googlade som en dåre efter lösningen.. Så kom jag in på ett forum och där stod det att de var ett vanligt problem som många hade, De som var problemet igentligen var att DVI-D och HDMI delar på samma grafikkrets, och när dom gör de så fungerar bara 1 uttag i taget

Alltså så var man tvungen att använda DVI-I och HDMI för att de ska fungera samtidigt

Dock så Hade TS redan hittat lösningen men detta kanske hjälper några andra ?:)

EDIT: WOW... Srry Railman såg att jag har Failat lite när jag Citerade .. Tydligen är jag redan trött

Permalänk
Medlem

Annars så kan man ju flippa mellan lägena med winkey+p