Är Asus E35M1-M kraftfullt nog för HTPC?

Permalänk
Medlem

Är Asus E35M1-M kraftfullt nog för HTPC?

Har hittat lite information här och på andra ställen men jag känner mig osäker.

Tanken med HTPC är att den ska hantera två TVkort, Mediaportal, HDMI och 1080p

Varför jag gillar denna är att den är billig och framförallt den är passiv och passar mig perfekt.

Dock har jag inte lust att den ska gå i 100% hela tiden.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/13423-amd-fusion-asus-e3... test på det. Det ska funka helt okej till HTPC

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tycker personligen inte att det räcker till HTPC bruk, iaf inte om man ska kolla på web-tv klipp. Typ TV6 play flyter fruktansvärt dåligt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

AMD e45 klarar det bra, men kan upplevas lite "sluggish" när man t.ex. hoppar kapitel eller skall leta fram ett visst ställe i en film etc. Dåligt kodade filer kan också märkas som "dåligt kodade" på ett mycket tydligt sätt.
Det är bara marginellt dyrare med en tvåkärning llano i 2.7ghz vilken dock är svårare att kyla passivt, och såklart drar mer ström. i3 vore nästa steg upp men där brukar det bli mycket dyrare om man vill ha ett av de bättre moderkortet med ex. wifi.

Permalänk
Medlem

Min e-350 fungerar bra med XBMC, 1080p och den går inte i 100%...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

AMD E-350 APU fungerar bra som HTPC om du bara skall titta på högupplösta video filer som ligger på den interna HDD eller på en extern HDD/USB minne men jag tycker att det är för svag och långsam när den kör flera program samtidigt och då kommer den få svårt att klara två TV-Kort.

Jag hade valt AMD Llano eller Intel Sandy Bridge för dina ändamål, om du kan vänta några veckor så kommer Intel Ivy Bridge och AMD Trinity som jag tror passar mycket bra till en kraftfull HTPC som skall klara två TV-Kort och mycket annat samtidigt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag har ett chassi med nätdel så det ska jag inte byta ut. chassit klarar Micro-ATX och Mini-ITX

Den jag har nu är AMD Athlon 64 LE-1640 2,6GHz Socket AM2 Box samt moderkortet Asus M3A78-EMH HDMI så en nergradering vill man inte göra

Fast det kanske jag gör när jag ser att den som jag frågade ärpå 1,6 Ghz och den jag har nu är på 2,6 Ghz

Tänkte mer på att processor och moderkort har blivit bättre framförallt när vi pratar om uppläsning av video

Permalänk
Medlem

Om du kör med DXVA-accelerering så tror jag att det ska funka bra. Då läggs arbetet hos grafikkortet istället för processorn. Processorn kan bara stå där och vila.

Permalänk
Medlem

mm det var det jag tänkte att det nya kortet har men jag är osäker om det ens räcker eftersom jag ser en del streaming på min HTPC.
Sedan ska vi ju inte glömma mina två TV-kort.

Permalänk
Medlem

På denna sida kan du jämföra prestanda på Athlon LE 1640 och E-350 http://www.anandtech.com/bench/Product/39?vs=328, tänk på att ibland är långa staplar bra men i andra tester är korta staplar bra.

Visa signatur

janee

Permalänk

Att titta på film och spela upp media med E-350 är inga problem. Det är vid allmänt användande av datorn som processorprestandan inte riktigt räcker till. Så det beror ju på vad du ska ha den till och hur höga krav du har på att det ska gå att göra annat med den.

Själv ser jag verkligen fram emot Trinity och hoppas på en uppföljare av E-350/E-450 med kraftigare grafik och cpu med samma energiförbrukning.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

tack så mycket, verkar vara en dåligt val om man jämför med det jag har idag.

Det är så svårt att veta vad som kan köras passivt och vad för kylare man ska ha utan att det ska kost en förmögenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Att titta på film och spela upp media med E-350 är inga problem. Det är vid allmänt användande av datorn som processorprestandan inte riktigt räcker till. Så det beror ju på vad du ska ha den till och hur höga krav du har på att det ska gå att göra annat med den.

Själv ser jag verkligen fram emot Trinity och hoppas på en uppföljare av E-350/E-450 med kraftigare grafik och cpu med samma energiförbrukning.

Den ska klarar allt som en HTPC ska klarar av utan att den får jobba för mycket
Kommer inte ha den till något annat

Permalänk

Jag vet inte riktigt vad dina TV-kort kommer att kräva men som sagt med rätt programvara ska du kunna spela upp alla högupplösta filmer du hittar. Varför spelar det roll hur mycket det belastar den så länge det flyter som det ska?

Om det är mer än film som ingår för en HTPC så skriv gärna så ska jag se om det är något jag provat på.

Och bara för att klargöra, du vill ha HTPC nu och inte vänta på Trinity?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Tja vänta kanske man kan göra om det är något super som ska komma.

Just nu kör jag winXP med Mediaportalen, mina TV-kort hanterar ett antal kanaler som den spelar in.
Jag har även streaming och det.
Den spelar upp olika filformat och är kopplad till TV via HDMI och full HD.

Tänkte mer att om men får jobbar mycket konstant så blir det slitage och kanske börjar bråka med mjukvaran efter ett tag (då menar jag kanske efter några månader)

Permalänk
Medlem

Jag kör visserligen bara med ett floppy-dtv och WMC, men jag tycker absolut den gör det en HTPC ska med en väldigt låg effektförbrukning. I princip passiv kylning är också möjlig. Det går bra att exempelvis surfa på en skãrm, spela en film på den andra och streama till en annan dator i nätverket samtidigt. Att playkanaler eller youtube Hd-klipp laggar p.g.a. bristande prestanda har jag inte upplevt. Visst den är seg vid uppstart och då man kör flera program samtidigt. Jag konverterar inte video i onödan på den.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Är bara lite rädd att den ska hacka om den inte orkar med att göra det den ska.

Fast den borde ju vara kraftfull nog att köra h.264, xvid och andra "standard" codec.

Streaming och det är ju också bra men som jag har läst här så kan de hacka men bara för en del??

Rendering blir det inget med den utan den enda den ska göra är att spela in och spela upp.

Vad jag har läst på ASUS hemsida så ska det finnas inbyggd för att hantera de vanligaste codec
"Hardware Decode Acceleration for H.264, VC-1, and MPEG-2"

Jag är både sugen och osäker

Permalänk
Medlem

Det här kanske inte är något att oroa sig för i Sverige, men jag köpte ett E-350 för att mestadels titta på web-tv á la Netflix som använder sig av microsofts Silverlight. Det är tydligen inte särskilt ekonomiskt kodat så det räckte inte till utan jag var tvungen att byta upp mig till en G620.

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Tja vänta kanske man kan göra om det är något super som ska komma.

Just nu kör jag winXP med Mediaportalen, mina TV-kort hanterar ett antal kanaler som den spelar in.
Jag har även streaming och det.
Den spelar upp olika filformat och är kopplad till TV via HDMI och full HD.

Tänkte mer att om men får jobbar mycket konstant så blir det slitage och kanske börjar bråka med mjukvaran efter ett tag (då menar jag kanske efter några månader)

Jag är bara ltie nyfiken på detta slitage. Hur tänker du nu? Jag utgår från att du inte syftar på hårddisken. Menar du att en processor som har hög belastning slits på något sätt? Eller är det moderkortet och minnena?

Du får gärna förtydliga.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Tänkte mer att får det jobba 100% så kanske den blir sämre och sämre med tiden eller bråkar mer

Kanske inte stämmer men känns lite dumt att köra på i längden att de får jobba hela tiden.

Som svar på min fråga så har jag nu köpt in men det blir lilla storebror ASUS E45M1-M PRO.

och vad jag kunde se efter en del jobb med codec så verkar det fungerar rätt så bra med HD och Mediaportal.

Dock har jag inte testat så mycket eftersom jag äger inga HD filmer utan bara testat lite med olika reklam HD filmer som man får testa (exempelvis Sony studsbollar)

Permalänk
Medlem

E350 klarar 1080p i både mkvs och blurays utan problem. Har inte spelat nått på den förutom emulatorer och det funkar felfritt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Om du kör med DXVA-accelerering så tror jag att det ska funka bra. Då läggs arbetet hos grafikkortet istället för processorn. Processorn kan bara stå där och vila.

Jag kan skriva under på det. Utan DXVA funkade inte 1080p på min HTPC. Med DXVA påslaget flyter film fint.
Även spotify och winamp funkar klocka.
Min fru tittar ofta på webtv, både TV- 3, 5 och 6 play fungerar finfint.

En mycket viktig aspekt, är att det medföljade trådlösa nätverkskortet som satt på mitt mitt E35M1-Deluxe kort är under all kritik. Jag fick mycket konstiga fel, lagg och hack när jag försökte spela upp film med det.
Nu kör jag med kabel, då funkar allt klocka.

Processorbelastningen varierar mellan 50 och 80% när jag kör 1080p.

Två TVkort? Det moderkortet har ju bara en PCIplats? Jag har kört det med ett USBbaserat kort från Hauppage, men jag tyckte uppspelningen drog lite väl mycket prestanda med det. Gissar att det är för att USB belastar processorn.

Permalänk
Medlem

Mitt är ett M-ATX med stöd för två PCI anslutningar.

Som det är nu så fungera allt som det ska och den är snabb.

Det tog en stund att få ordning på DXVA och codec till mediaportal men efter det som sagt så verkar det fungera som det ska.