Permalänk

Jobba till 75

Är kaln seriös, menar han allvar. När det finns sjukt många unga och invandrare som är arbetslösa, som inte har jobb. Varför ska då dom som redan är 65 jobba vidare istället för att lämna plats åt nya tankar och ideer, nytt folk alltså. Men arbetsgivarna är rädda och tycker inte mycket om förändringar. Dom borde få fot någonstans då dem är så fruktansvärt fega och inte vågar anställa unga och folk som kommer direkt från skola.

Vi har dock ett problem skolan är kass, man verkar inte lära sig mycket där längre. Iaf om man ska lita på det man läser och hör.
Jag har ett förslag. Pengar det är ett väldigt bra motivationsverktyg, är man duktig i skolan ska man ha mer studiebidrag, och alla ska få sitta och plugga med lärarhjälp till kl 00:00 om dom så vill för att lyckas i skolan och på så vis få mer studiebidrag.

Jag skiter i om iden är blå röd gul osv, att den inte stämmer överens med våra ideologi mallar som varige politiker har, inpräntat i hjärnan, ungefär som hålkort, Sådana där man kan rätta 1x2 prov med. så sitter dom och jämför olika reformer och ideer, om det stämmer överens med , det blåa hålkortet, eller kanske det röda hålkortet, eller kanske det gröna hålkortet. Säger ideologihålkortet att det är fel, förkastas iden och politiker tänker inte mer på den frågan.

Nu kanske inte min ide håller ihop i längden man kan nog hitta ganska många BRISTER i nån ide man kokat ihop på 30 sekunder. Men ideer och förslag bör utvärderas och prövas, med sunt förnuft, och logik. Inte med ett 1x2 hålkort varken rött, blått, eller grönt. Lös upp partipolitiken ! Jag vill rösta på förnuft, inte på en ideologier som nån tok hittade på för 200 år sedan.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Det är utbildat folk som behövs, inte outbildad arbetskraft eller "felutbildad".
Sedan tror jag en 20 åring har lättare att bli anställd än en 55 åring som är outbildad.

Har för mig att jag har hört att medellivslängden har ökat med 7 år de senaste 100 åren.

Nu mera så går alla(nästan) 3 årig utbildning(gymnasium) efter grundskolan. Läser du sedan 3-5 år på högskola/universitet så har du dragit bort 6-8 år från din yrkesverksamma tid i livet.

Då kan det vara rimligt att anta att man skall kunna jobba längre än 65. Har man jobbat på bruket(elller med något annat arbete som sliter på kroppen) sedan man var 16-18 år gammal så känns det naturligt att dessa personer inte vill jobba längre.

Jag anser att man måste kunna var lite mer flexible med när man går i pension, nu så jobbar man eller så går man i pension. Varför kan man inte tänka sig att man jobbar 2 dagar i veckan och är "pensionerad" 3 dagar. Det skulle ge att företaget har lättare att behålla kompetens inom företaget och den anställde kan behålla kontakten med arbetskollegor osv....

Permalänk
Medlem

Är nog inte helt gratis och ha en/flera lärare som jobbar till 00:00. Sen finns studiebidraget. Duger inte det skaffa ett extrajobb och plugga mer. Varför ska allt vara gratis och enkelt nuförtiden? Livet är inte glass och ballonger...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Det är nog nyttigt om man lär sig hantera sina pengar i tidig ålder. Då har man, om man varit duktig, vid 65 års ålder sparat undan en såpass stor slant att man kan leva gott utan att jobba - oavsett hur länge staten tycker man ska arbeta.

Permalänk
Medlem

Nu var det ju inte tänkt att man skulle tvingas jobba till 75 utan det är ju en tidningsanka. Men de personer som vill och kan ska ha tryggheten att kunna jobba också. Det kan man inte för närvarande utan efter 65 kan företaget tvinga en i pension. Saken är den att vi måste även om vi inte vill börja jobba längre för att klara av att ha ett sådant välfärdsamhälle som vi använder oss av. Det är inte rimligt att anta att vi kommer lyckas rekrytera befolkning utifrån för att täcka upp allt vårdbehov i framtiden. Därför måste vi även jobba längre.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att idén om möjligheten att jobba tills 75 år är fin. Det finns många äldre, kloka, friska individer som dels känner att de inte bara vill sitta hemma och låta hjärnan förslappas för att sedan åka in på något hem. Självklart kommer dessa inte arbeta lika fysiskt (om de inte vill) som innan.

Ett problem på företagen är att den äldre generationen sitter på mycket odokumenterad kunskap inom vissa specifika områden uten på företagen, och denna kompetens behöver tas om hand så att den kvarstannar i företaget. Jag tror knappast att dessa personer konkurrerar ut ung, viril arbetskraft som saknar erfarenheten. Däremot, kan de arbeta som i symbios där de äldre agerar mentor åt de yngre. Jag tror knappast att någon på 73 års ålder skulle ge sig in i jobbsökarträsket, och ge sig på samma jobb som en yngling på 20. Detta är hur förslaget kan ses positivt ur mina egna erfarenheter, som jobbat mycket med folk som är på väg att gå i pension inom tillverknings- och processindustri.

Att däremot göra det obligatoriskt att jobba till 75 känns dock främande, då olika personer med olika yrken är olika slitna när de blir till åren. Men, så vitt jag vet så är det inte heller något förslag. Att skapa möjligheten dock, ser jag inte hur det skulle kunna skada.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Jag håller med, klart att vill man arbeta till 75 så visst ska man kunna göra det, men jag kan inte förstå hur politikerna menar, när man får läsa i media jämt å ständigt att det finns för liten andel av befolkningen som arbetar. Det är ju ett problem och med tanke på att 20%? av människorna som bor i Sverige är arbetslösa så är det inte direkt brist på människor som skulle kunna ersätta dessa. OM dom hade rätt utbildning. Det är många unga som växer upp i Sverige som har lata föräldrar som inte manar på sina barn att läsa sina läxor och uppmuntrar inte sina barn, och dom kan knappt räkna enkel matte själva. Därför kan det vara bra med extramotivation från pappa staten. det var därför jag tog upp att man kan motivera med pengar om man presterar bra, Man kan se det som en försmak av vad flitighet och kunskap kan ge.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zwelegacy:

Därför kan det vara bra med extramotivation från pappa staten.

Frågan är om det verkligen motiverar mera att inte låta folk som vill jobba göra det. Oavsett hur man gör leder utbildning ofta till större möjligheter att hitta jobb; om det inte räcker som morot är det väl tveksamt om en onödigt stor brist på kvalificerad arbetskraft förslår så mycket bättre?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte problemet med förslaget faktiskt. Är väll bra att folk får välja själva? Det är ju bra att folk som är friska i kroppen men inte varit ansvariga nog att sparat till pensionen kan jobba något år längre för att inte får så lite pension.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hade varit ett utmärkt förslag om dom tog bort den obligatoriska pensionsparandet, då hade det gynnat dom som verkligen arbetar. Är väl det som är tanken med ett arbetarparti? men nej självklart ska dom drabbas ännu hårdare för att betala för andra^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns det ett måste att jobba efter 65 års ålder som du ser det, eller är det valfritt?

 Ja det finns ett måste i den meningen att pensionssystem inte är trolleri.

http://www.dn.se/nyheter/politik/fler-maste-kunna-byta-karria...

Inget snack om saken, får Freddie bestämma så kommer det inte att vara valfritt.

Förresten, ett lästips på ämnet http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185949213 Värd varenda 37 krona!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjavel:

http://www.dn.se/nyheter/politik/fler-maste-kunna-byta-karria...

Inget snack om saken, får Freddie bestämma så kommer det inte att vara valfritt.

Sosse troll?
Nej är inget måste.

Han säger bara "de som VILL och KAN ska få MÖJLIGHET" till att jobba längre.
http://www.moderat.se/web/Mojlighet_att_jobba_aven_efter_65.a...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Varför stanna vid 75? Medincinska framsteg gör att vi lever längre. Framsteg görs inom odling av organ. Borde man inte om man klarar och vill det få arbeta tills man dör. Det är väl det ultimata målet för ett arbetarparti. Att alla ska arbeta tills de dör.

Det optimala måste väl ändå vara att om du nu skulle vara kapabel att arbeta och trivs med ditt arbete så är det ju bara bra för alla parter att du kan jobba längre när vi har ett problem med att det är färre människor som ska ta hand om fler och fler gamla?

Poängen är ju fortfarande att det ska underlätta för oss alla i längden att om man vill arbeta så ska man få det och inte tvingas i pension istället.

*** EDIT ***

Ett annat alternativ är att se till att få in arbetskraftinvandring att täcka upp de enorma kraven som vi kommer ha i framtiden pga en stor pensionerad befolkning måste tas hand om en liten arbetsstyrka. Svaret ligger nog någonstans mittemellan. Detta är ju bara en åtgärd av flera som krävs.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Nu var det ju inte tänkt att man skulle tvingas jobba till 75 utan det är ju en tidningsanka. Men de personer som vill och kan ska ha tryggheten att kunna jobba också. Det kan man inte för närvarande utan efter 65 kan företaget tvinga en i pension. Saken är den att vi måste även om vi inte vill börja jobba längre för att klara av att ha ett sådant välfärdsamhälle som vi använder oss av. Det är inte rimligt att anta att vi kommer lyckas rekrytera befolkning utifrån för att täcka upp allt vårdbehov i framtiden. Därför måste vi även jobba längre.

Sedan 10år har man enligt LAS rätt att arbeta kvar till 67års ålder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dosman:

Varför stanna vid 75? Medincinska framsteg gör att vi lever längre. Framsteg görs inom odling av organ. Borde man inte om man klarar och vill det få arbeta tills man dör. Det är väl det ultimata målet för ett arbetarparti. Att alla ska arbeta tills de dör.

Kommer vi vara i behov av så mycket arbetskraft i framtiden att de äldre måste jobba?

Vad är det för fel på invandrare/ungdomar/maskiner som kan sköta deras jobb ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sentenced:

Det optimala måste väl ändå vara att om du nu skulle vara kapabel att arbeta och trivs med ditt arbete så är det ju bara bra för alla parter att du kan jobba längre när vi har ett problem med att det är färre människor som ska ta hand om fler och fler gamla?

Poängen är ju fortfarande att det ska underlätta för oss alla i längden att om man vill arbeta så ska man få det och inte tvingas i pension istället.

*** EDIT ***

Ett annat alternativ är att se till att få in arbetskraftinvandring att täcka upp de enorma kraven som vi kommer ha i framtiden pga en stor pensionerad befolkning måste tas hand om en liten arbetsstyrka. Svaret ligger nog någonstans mittemellan. Detta är ju bara en åtgärd av flera som krävs.

Jag tycker det senare alternativet verkar perfekt. Vi går i pension vid 65 och lever massa år till. För att finansiera detta tar vi till massa arbetskraftsinvandring som också pensionerar sig vid 65. För att finansiera detta tar vi in ännu mer arbetskraftsinvandring och så vidare.

Om jag ska släppa trolleriet så tycker jag, som vänstervriden ungdom, att det är ett lysande förslag att man ska få jobba till 75 om man vill. Ser ingen som helst nytta i att tvinga hem arbetsföra människor av ren princip. Däremot tror jag inte på ett tvång för det kommer inte fungera riktigt eftersom långt ifrån alla har orken kvar efter 65. Att sätta folk i skolbänken så sent är inte heller helt genomtänkt. Om man ska få ett års utbildning så måste det ju betalas tillbaks på 9 år sen och vet inte riktigt om den kalkylen går ihop.

Jag kommer inte jobba med något tungt och fysiskt så om jag trivs med det jag gör ser jag inga problem med att stanna kvar på jobbet efter 65. Vilket kanske är lätt att säga nu när det är 40 år kvar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tycker det senare alternativet verkar perfekt. Vi går i pension vid 65 och lever massa år till. För att finansiera detta tar vi till massa arbetskraftsinvandring som också pensionerar sig vid 65. För att finansiera detta tar vi in ännu mer arbetskraftsinvandring och så vidare.

Om jag ska släppa trolleriet så tycker jag, som vänstervriden ungdom, att det är ett lysande förslag att man ska få jobba till 75 om man vill. Ser ingen som helst nytta i att tvinga hem arbetsföra människor av ren princip. Däremot tror jag inte på ett tvång för det kommer inte fungera riktigt eftersom långt ifrån alla har orken kvar efter 65. Att sätta folk i skolbänken så sent är inte heller helt genomtänkt. Om man ska få ett års utbildning så måste det ju betalas tillbaks på 9 år sen och vet inte riktigt om den kalkylen går ihop.

Jag kommer inte jobba med något tungt och fysiskt så om jag trivs med det jag gör ser jag inga problem med att stanna kvar på jobbet efter 65. Vilket kanske är lätt att säga nu när det är 40 år kvar.

Jag som högervriden ungdom tycker också att man ska få jobba så länge man själv vill göra det! Känner jag fortfarande när jag är 77 år gammal att jag vill fortsätta jobba så ska jag ju självklart få göra det om någon arbetsgivare vill ha mig. Men sedan kanske de löser det som liknande försäkringskassan där en anonym läkare sitter och stämplar "KAN JOBBA TILL 75" i ett papper och gamlingarna att gå till jobbet.

Sen att jag hoppas på att inte "arbeta" längre än tills kanske 55 är ju en helt annan grej. Det blir ju mitt val om jag har råd att göra det.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kommer vi vara i behov av så mycket arbetskraft i framtiden att de äldre måste jobba?

Vad är det för fel på invandrare/ungdomar/maskiner som kan sköta deras jobb ?

Är du allvarlig eller är det någon slags ironi? Ja vi kommer vara i desperat behov av att folk arbetar om vi ska behålla ett fungerande välfärdssamhälle.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jonazz:

Jag som högervriden ungdom tycker också att man ska få jobba så länge man själv vill göra det! Känner jag fortfarande när jag är 77 år gammal att jag vill fortsätta jobba så ska jag ju självklart få göra det om någon arbetsgivare vill ha mig. Men sedan kanske de löser det som liknande försäkringskassan där en anonym läkare sitter och stämplar "KAN JOBBA TILL 75" i ett papper och gamlingarna att gå till jobbet.

Sen att jag hoppas på att inte "arbeta" längre än tills kanske 55 är ju en helt annan grej. Det blir ju mitt val om jag har råd att göra det.

Nej nej, det där fungerar inte. 75 ska vara en hård gräns och sedan blir det direkt till hemmet i 10 år. Efter det har man förbrukat sina intjänade pengar och blir ivägskickad till ättestupan.

Jag håller med, det där med obligatorisk pensionsålder är ett lite konstigt system. Hur som helst måste vi ju höja pensionsåldern om vi tänker envisas med att leva så länge. Alternativet är väl den där ättestupan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwelegacy:

Vi har dock ett problem skolan är kass, man verkar inte lära sig mycket där längre. Iaf om man ska lita på det man läser och hör.
Jag har ett förslag. Pengar det är ett väldigt bra motivationsverktyg, är man duktig i skolan ska man ha mer studiebidrag, och alla ska få sitta och plugga med lärarhjälp till kl 00:00 om dom så vill för att lyckas i skolan och på så vis få mer studiebidrag.

Det du föreslår gäller ju redan på ett annat sätt - skolkar man (gymnasienivå <20år) mer än några timmar/månad eller inte får tillräckliga resultat (gymnasienivå >20/högskolenivå) kan studiemedlet dras in. Med tanke på att vi är europaledande på högskole-avhopp och inte ligger jättebra till på gymnasienivå heller är det ju en bra början. Reglerna skärptes 1-1-2012.

Problemet som jag ser det gällande arbetslösheten är dels den situation vi är i, där det inte som i många andra länder är en självklarhet att man "måste ha ett jobb" om man inte pluggar. I Sverige kan man, beroende på hur ambitiös man är/vad man är berättigad till plocka ut pengar att leva på från aktivitetsstöd, ungdomsgarantin, sjukpenning, vårdbidrag, föräldrapenning, socialbidrag (som man kan vara berättigad till på alla möjliga grunder, bland annat flyktingstatus+SFI eller helt enkelt bara för att man inte får något jobb), plus bostadsbidrag och barnbidrag mm. Vad alla dessa bidrag har gemensamt är att kontrollerna och kraven i regel är allt mellan slappa och icke-existerande. För någon som lärt sig systemen är det oftast dimensioner lättare att bara fortsätta få pengarna rullandes in än att ge sig ut på arbetsmarknaden, och då är det inte så konstigt att motivationen för det är väldigt svag. http://svt.se/2.73980/1.903762/fusk_med_sfi-studier_ger_mer_b... summerar upp det rätt bra, "- Om du bor i ett land där du får pengar utan att arbeta - varför skulle du arbeta?". Och det gäller definitivt inte bara invandrare.

Tar man arbetsgivaravgifterna plus kostnader för försäkringar och pension som vi har i landet tillsammans med kollektivavtalen, anställningsskydden, arbetsmiljölagen etc i beaktning kommer man underfund med att det heller inte är jättelätt eller ett ekonomiskt paradis att starta/driva företag här om man inte kan sin sak och har ekonomisk backning, och ofta är det mycket mer lukrativt att satsa på att starta upp något utomlands. Lägg ihop detta med situationen för många arbetssökande och det är inte svårt att förstå iaf en del av förklaringen till varför det liksom står stilla. Vad är lösningen? Ännu mer bidrag och satsningar: jobbcoaching (miljardsatsning som finns för att AMS inte fungerar som det ska), instegsjobb, nystartsjobb osv. Skattepengar skyfflas in i satsningar som gynnar mer eller mindre seriösa företag (ofta det senare) som tar chansen att ta del av dem. Återigen är det de som kan spela rätt som får pengarna och arbetslösheten ser ingen betydande minskning i slutändan. Det hela är en stor cirkus och istället för att förenkla systemen och minska avgifter och krångel från första början drar man igång fler "satsningar" och kastar pengar på individer och aktörer snarare än att lätta på kostnaderna. För att inte gå in på alla värdelösa myndigheter som enbart finns på grund av egenintresse... Fusket och myglet blomstrar friskt med alla möjligheter och luckor, såklart. Jag tycker inte att det är så konstigt att det ser ut som det gör, och att folk ledsnar på hela situationen. Både arbetsgivare och arbetstagare.

Och det där med att "jobba till 75" var som sagt var mest en sensationsrubrik och pressanka.

Permalänk
Medlem

Vilken bajskastning det har blivit efter att karln klämde ur sig det där om att jobba till 75, fast med tanke på vad tidningarna skrev och hur snabba folk är med att tycka saker om någonting man inte vet något om.

Sedan skulle jag gärna villa höra ett alternativ till längre arbetsliv. Om något pekar allt på att det är helt rimligt med rådande lenadsstandard samt livslängd. Så vad är alternativet? De kan inte trolla fram högar med pengar till folk som inte är villiga att jobba.

Folk måste lära sig att ingenting är gratis, det pratas alltid om vilka rättigheter man har men aldrig om vilka skyldigheter som kommer på köpet. Folk blivit lata och bortskämda, kolla bara på våra skolor där nivån sjunker konstant och lärarna klarar inte av sina arbeten på grund av ungar som beter sig hämskt på grund av förläldrar som inte karar av att uppfostra sin avkomma.

Ursäka osammanhängande post, blev lite rörigt och jag kände att jag var tvungen att vetilera lite.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Låt folk jobba hur länge dom vill och kan, det ska inte nån jävla stat komma och reglera.

Om nån vill sluta vid 50 så låt dom göra det men staten ska inte betala för dess uppehälle så klart, pensionen ska vara vid 67 år men man ska få kunna arbeta längre om man vill.

Jag tänker inte sluta jobba vid 75 om jag orkar och är frisk, hur roligt är det vara pensionär i Sverige idag? nej fyfan säger jag, desto tidigare du slutar arbeta desto fattigare blir du när du är gammal.

Permalänk
Skrivet av dosman:

Inte nödvändigtvis. Om den teknologiska utvecklingen gör att mer och mer arbete utförs av maskiner eller med hjälp av maskiner så finns det en möjlighet att det kommer fortsätta att vara brist på arbete för människor.

Fast maskiner betalar inte pensionsfonderna, dem betalar enstaka få, de som äger maskinen. Det är människor i arbete som behövs, det är det som, är problemet. Det handlar inte om att vi är för få människor. Det handlar om att det är för lite människor i arbete! 20%+ med arbetslösa i Sverige, det betyder att dom arbetande människorna ska betala dem som redan är pensionerade + dem som inte har jobb med däras skatt!. Det blir rätt stor börda på dom som arbetar!! + rollen som världssamvete kostar en hel del av våran gemensamma ekonomi också. Och sist men inte minst inkompetenta politiker som spekulerar bort massvis med pengar i diverse galna projekt och värdelösa avdrag och åtgärder. Det är nog dessa drönare, dessa ideologi fanatiker som kostar samhället mest. Ju fler kockar desto sämre soppa. När vi gick med i eu så blev det dubbelt så många kockar som ville koka Sveriges soppa. Jag tror en del , till sin egen fördel slängde i bajs med flit också !.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Inte nödvändigtvis. Om den teknologiska utvecklingen gör att mer och mer arbete utförs av maskiner eller med hjälp av maskiner så finns det en möjlighet att det kommer fortsätta att vara brist på arbete för människor.

Tycker du det är en rimlig analys av läget att det verkar som vi i dagsläget blir ersatta av maskiner nu eller i den närmaste framtiden? Huvudbristen i välfärdsamhället är ju vid de tjänster som ska ta hand om de gamla.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Inte nödvändigtvis. Om den teknologiska utvecklingen gör att mer och mer arbete utförs av maskiner eller med hjälp av maskiner så finns det en möjlighet att det kommer fortsätta att vara brist på arbete för människor.

Maskiner som bygger, underhåller, installerar, programmerar, säljer, servar, styr och kontrollerar sig själva? Tills dess att AI:n utvecklats till en mänsklig nivå och singulariteten inträffat kommer det alltid att finnas behov av mänsklig arbetskraft Redan idag utförs ju i princip allt arbete med hjälp av maskiner, det är nog ytterst få företag som sköter allting utan någon som helst hjälp av iaf datorer och telefoner.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WaR:

Maskiner som bygger, underhåller, installerar, programmerar, säljer, servar, styr och kontrollerar sig själva? Tills dess att AI:n utvecklats till en mänsklig nivå och singulariteten inträffat kommer det alltid att finnas behov av mänsklig arbetskraft Redan idag utförs ju i princip allt arbete med hjälp av maskiner, det är nog ytterst få företag som sköter allting utan någon som helst hjälp av iaf datorer och telefoner.

Skynet!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Även om det är tekniskt möjligt är det sällan värt investeringen. Titta på fabrikerna i Asien exempelvis. Billigare att ha en massa människor som jobbar slaviskt än att köpa robotar.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jobba till 75
Är det frivilligt, så att säga, så jobbar jag mer än gärna till 75. Längre om det skulle vara så. Men skulle det nu bli frågan om något tvång. Då ställer jag mig nog tvekande bakom det hela.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10