Permalänk

BSOD på "ny" HTPC

Halloj

Har lite problem med en HTPC, delar ser ni nedanför. Problemet är som så att den får BSOD ett par minuter efter uppstart, lite random på tid. Min tanke är att det är RAM minnena som orsakar detta, då dem inte står i boken till moderkortet som 'rekommenderade' minnen. Moderkortet ska väl egentligen bara stödja 1066 MHz minnen också som jag förstått det.

Vad tror ni? Hjälper det att gå in i bios och sätta ned hastigheten på minnena eller kanske det är SSD'n som är problemet?

ASUS E35M1-I DELUXE, AMD E350
Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB, Unbuffered, CL9-9-9-24, 240pin, 1.5V
Corsair SSD Force Series 3, 60GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/490MB/s read/write, S

Permalänk
Medlem

Det ska nog inte vara rammen för att dom ska klocka ner ser automatisk om dom går för snabbt.

Visa signatur

Main comp: Amd Phenom II x4 955 @ 3.4 Ghz. Gigabyte Gtx 560 ti. 1333 mhz 4 gb ram, H50, Fractal design define r3.
Second comp: Amd phenom II x4 805 @ 2.4 Ghz. ati 4850 drr2 866 mhz

Permalänk
Skrivet av Henow:

Det ska nog inte vara rammen för att dom ska klocka ner ser automatisk om dom går för snabbt.

Ok, men är det 100% säkert att moderkortet klarar att klocka ned dem med tanke på att minnena inte är listade i boken som följde med moderkortet?
Och om det inte är minnena så måste det ju nästan vara SSD'n, något kännt problem med modellen jag har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av python_ormen:

Ok, men är det 100% säkert att moderkortet klarar att klocka ned dem med tanke på att minnena inte är listade i boken som följde med moderkortet?
Och om det inte är minnena så måste det ju nästan vara SSD'n, något kännt problem med modellen jag har?

Kanske prova att updatera frimware till SSD'n?
Och prova klocka ner ram minnet annars.

Visa signatur

Main comp: Amd Phenom II x4 955 @ 3.4 Ghz. Gigabyte Gtx 560 ti. 1333 mhz 4 gb ram, H50, Fractal design define r3.
Second comp: Amd phenom II x4 805 @ 2.4 Ghz. ati 4850 drr2 866 mhz

Permalänk
Medlem

jag antar att du byggt den själv. är os nyinstallerat?!
vilket os är det?
installerat alla drivrutiner till hårdvaran?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

Jo tänkte pröva klocka ned när jag kommer hem men sitter på jobbet och tänkte iaf höra om ideér här på forumet

Byggt själv ja, Windows 7 64-bit Enterprise
Har installerat det sista från respektive tillvärkares hemsida till alla komponenter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är sant men : http://www.sweclockers.com/nyhet/14084-corsair-aterkallar-for...
*Gällde nog bara 120 gigs

Visa signatur

Main comp: Amd Phenom II x4 955 @ 3.4 Ghz. Gigabyte Gtx 560 ti. 1333 mhz 4 gb ram, H50, Fractal design define r3.
Second comp: Amd phenom II x4 805 @ 2.4 Ghz. ati 4850 drr2 866 mhz

Permalänk

Bah, om det är det så var ju det jävligt... Har iofs 60GB versionen men gäller ju säkert den också ://

Permalänk
Medlem
Skrivet av python_ormen:

Bah, om det är det så var ju det jävligt... Har iofs 60GB versionen men gäller ju säkert den också ://

Kanske kan prova på en annan data?

Visa signatur

Main comp: Amd Phenom II x4 955 @ 3.4 Ghz. Gigabyte Gtx 560 ti. 1333 mhz 4 gb ram, H50, Fractal design define r3.
Second comp: Amd phenom II x4 805 @ 2.4 Ghz. ati 4850 drr2 866 mhz

Permalänk
Skrivet av Henow:

Kanske kan prova på en annan data?

Jepp, har nu följande att pröva:
- Klocka ned RAM
- Testa en och en av RAM stickorna
- Blåsa SSD'n och installare Win på nytt i en annan dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av python_ormen:

Jepp, har nu följande att pröva:
- Klocka ned RAM
- Testa en och en av RAM stickorna
- Blåsa SSD'n och installare Win på nytt i en annan dator

Lycka till! Annars kanske dom har fixat det på en senare Frimware till ssd'n

Visa signatur

Main comp: Amd Phenom II x4 955 @ 3.4 Ghz. Gigabyte Gtx 560 ti. 1333 mhz 4 gb ram, H50, Fractal design define r3.
Second comp: Amd phenom II x4 805 @ 2.4 Ghz. ati 4850 drr2 866 mhz

Permalänk
Medlem

Vad har du för PSU för att driva det hela?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Vad har du för PSU för att driva det hela?

En 90W strömadapter, skal väl vara nog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av python_ormen:

En 90W strömadapter, skal väl vara nog?

Det tror jag nog.

Visa signatur

Main comp: Amd Phenom II x4 955 @ 3.4 Ghz. Gigabyte Gtx 560 ti. 1333 mhz 4 gb ram, H50, Fractal design define r3.
Second comp: Amd phenom II x4 805 @ 2.4 Ghz. ati 4850 drr2 866 mhz

Permalänk

ja alltså, Brazos system maxar ju typ 30-35W i LOAD enligt tester jag läst så borde vara mkt till godo

Permalänk
Medlem

du sade att du installerade windows på en annan dator. gjorde du det första gången oxå?!
isåfall kan det vara orsaken för windows installeras utifrån den hårdvaran som ligger på den datorn. du bör installera windows på den datorn den ska sitta i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

nej då så klart inte! vet inte vilket inlägg du tänkte på, men det jag ska pröva är att sätta SSD'n i en annan dator och installara om Windows på den för att se om det är SSD'n som blåskärmar

Permalänk
Medlem

aha, bra ide. du skrev tidigare att du skulle blåsa ssd och installera på en annan dator. jag som drog förhastad slutsats att du tänkte sätta tillbaka den i htpc sedan. så var det inte alls, sry. men ibland finns det vissa man kan bli skrämd för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

^^ nej då, men som du säger ibland blir man rädd för folk