Permalänk
Inaktiv

SSD speed korrekt?

Hejsan, jag undar om min ssds write och read speeds är normala? Har en Corsair Force 3 120gb, med ett asrock 870 extreme3, har enablea AHCI.
Ibörjan hade jag 7.8 i experience points men sedan mittiallt fick jag 6.9 :S Och nu har jag 7.4

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken kontroller sitter SSD:n på? Har du testat något annat program, typ ATTO?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tycker de ser lite låga ut för att vara sandforce. Har du senaste drivrutiner för moderkort/lagringskontroller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Tycker de ser lite låga ut för att vara sandforce. Har du senaste drivrutiner för moderkort/lagringskontroller?

Då de vägrar laddas ner de jag hittat så har jag någon från asrocks hemsida>.<

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kr^PacMan:

Vilken kontroller sitter SSD:n på? Har du testat något annat program, typ ATTO?

Permalänk
Hedersmedlem

Det där tycker jag ser mycket bra ut. 536 MB/s är ju väldigt högt i min bok i alla fall. Är det bara benchmarks du kikat i, eller känner du att datorn beter sig "slött"?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kr^PacMan:

Det där tycker jag ser mycket bra ut. 536 MB/s är ju väldigt högt i min bok i alla fall. Är det bara benchmarks du kikat i, eller känner du att datorn beter sig "slött"?

Varför är det så stor skillnad på de olika benchmarks? Känner inte att den är slö eller något men började undra då windows experience points sjönk med så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxplosive:

Varför är det så stor skillnad på de olika benchmarks? Känner inte att den är slö eller något men började undra då windows experience points sjönk med så mycket

Olika mätmetoder gör att olika program ger olika resultat.
Angående ditt experience index kan det bero på att du hade en större disk innan som den räknade på för att nu räkna på din lilla ssd?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maxplosive:

Varför är det så stor skillnad på de olika benchmarks? Känner inte att den är slö eller något men började undra då windows experience points sjönk med så mycket

Regel nummer 1: Använd aldrig Windows Experience Index som jämförbar prestandaindikator.

I övrigt handlar det mycket om hur programmen är utformade. Om datan som testas är komprimerad (JPEG, MP3, MPEG, osv) eller okomprimerad till exempel. ATTO brukar ge en generellt bra prestandabild enligt min erfarenhet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

haha ja,
håller med Kr^PacMan här. Skit fullständigt i WEI!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |