Hur många människor med svenskt/utländskt ursprung sitter i dag i fängelse i sverige?

Permalänk
Medlem

Hur många människor med svenskt/utländskt ursprung sitter i dag i fängelse i sverige?

Pappa kände en fängelsevakt på mitten av 80-talet i Göteborg, så då fick han lite "inside info".
Jag vet inte om det kan vara stötande om jag skriver mer detaljerat så jag låter bli för att vara på säkra sidan.

Men det vore kul att jämföra siffrorna med dagens. Vet någon vart jag kan få reda på det eller är det någon annan som har lite "inside info" från någon anställd på ett fängelse så får ni gärna dela med er!

Får man diskutera sånt här på detta forum? Ta annars bort tråden

Permalänk
Medlem

Du vill alltså veta hur många som sitter i svenskt fängelse som har svenskt medborgarskap?

Permalänk
Entusiast

Det finns inte mycket till statistik över brottslighet för "invandrare" helt enkelt för att det inte finns någon vettig definition. Vem är invandrare och vem är svensk? Hur många generationer bak ska man gå? Hur mång generationer utomlands måste man bo för att förlora sin svenskhet?

Det finns statistik över brott utförda av utlandsfödda för det är enkelt att definiera. Fast den gruppen består mest av folk från våra nordiska grannländer samt hemvändande svenskar som flyttat och skaffat familj utomlands. Jag utgår från att det inte är den gruppen du är ute efter.

Men fråga du på FLashback så kan du få några påhittade siffror som du garanterat blir nöjd med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om du undrar hur många invandrare som sitter i finkan jämfört ursvensken så är invandrarna överrepresenterade jämfört antal dömda, åtalade och befolkningsmängd.

Ser lite ut som en skev pyramid, låt mig måla upp:

finkan ssa dömda ssssaaa åtalade ssssssaaaaaaa befolkning ssssssssaaaaaaaaaaa

Det enkla och felaktiga svaret på varför hittar du på flashback.
Siffror har man inte. Bara går efter vad fångvaktare och juridiskt arbetande personal har sagt. Samt litegrann på vad bekanta SDare sagt på fyllan.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=61&module_ins...

På samma sida hittar du även relevanta och officiella publikationer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Om du undrar hur många invandrare som sitter i finkan jämfört ursvensken så är invandrarna överrepresenterade jämfört antal dömda, åtalade och befolkningsmängd.

Ser lite ut som en skev pyramid, låt mig måla upp:

finkan ssa dömda ssssaaa åtalade ssssssaaaaaaa befolkning ssssssssaaaaaaaaaaa

Det enkla och felaktiga svaret på varför hittar du på flashback.
Siffror har man inte. Bara går efter vad fångvaktare och juridiskt arbetande personal har sagt. Samt litegrann på vad bekanta SDare sagt på fyllan.

Jag tittade en gång lite mer noggrant på den statistik som faktiskt finns och det var rätt intressant. Som jag tidigare nämnt finns det inga siffror på "invandrare" eftersom sånt inte registreras. Det vore ju väldigt konstigt om det gjordes också eftersom det saknas en vettig definition. Det som finns är folk med utländsk bakgrund vilket som sagt framförallt innefattar danskar, norrmän och finnar. Jag tycker det här stycket från BRÅ sammanfattar det jag såg rätt bra:

"Det innebär att det är drygt dubbelt så vanligt att personer födda utomlands misstänks för brott, jämfört med personer födda i Sverige av svenskfödda föräldrar. För personer som är födda i Sverige, av en eller två utrikes födda föräldrar, minskar risken ytterligare. Men det är ännu större skillnader mellan andra grupper. Till exempel är det 3,5 gånger vanligare att män misstänks för brott, än kvinnor. Vidare är det 6 gånger vanligare att personer från familjer som uppburit socialbidrag misstänks för brott, än personer från familjer som inte har det."

Så, sex gånger vanligare om man går på socialbidrag mot dubbelt så vanligt om man har utländsk bakgrund. Det verkar ju helt klart som att sociala förhållanden är en betydligt viktigare faktor än nationalitet. För under vilka sociala förhållanden befinner sig en alltför stor andel invandrare?

Fast sådana otrevliga fakta vill ju inte Flashback nämna för då blir det ju komplicerat. Det är ju enkelt att bara skylla på invandrare och lägga fram den enkla lösningen med att stoppa all immigration. Att problemet ligger i sociala klyftor blir ju mycket jobbigare för lösningen på det kan inte sammanfattas i en mening och det finns inte en grupp att utse som syndabock.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För under vilka sociala förhållanden befinner sig en alltför stor andel invandrare?

Alltså, om man är intresserad av att få ned brottsligheten, så borde man stoppa invandrarna då de utgör en relativt större grupp i lägre samhällsskiktet. Färre fattiga = färre brott.
It's all so simple if you just don't give it a thought.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Alltså, om man är intresserad av att få ned brottsligheten, så borde man stoppa invandrarna då de utgör en relativt större grupp i lägre samhällsskiktet. Färre fattiga = färre brott.
It's all so simple if you just don't give it a thought.

Åkessonlogiken är den bästa logiken!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Åkessonlogiken är den bästa logiken!

Ja nästan i klass med halmgubbe argumentet

Annars har vi som sagt olika definitioner på vad som är en invandrare och den definitionen som humanister och liknande skulle ha är inte samma som alla andra.

Sedan är frågan i sig själv inte så intressant om man inte går ett steg längre och fråga, till exempel; är dagens invandringspolitik bra eller dåligt för folket ur trygghets synpunkt? Finns det något som man skulle kunna ändra?

Angående överrepresentation om denna finns, så är det i princip ingen som tror på genetiska orsaker. Utan andra orsaker som ekonomiska och utanförskap. På samma sätt som att vi svennar inte känner samma samhörighet med andra när vi flyttar utomlands.
*edit*
Det stora problemet med samhörighet är att jag upplever samhället bli allt råare för alla, det bli intressant att se i framtiden om detta får några påverkningar. (alltså jag pratar inte om invandrare nu)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Ja nästan i klass med halmgubbe argumentet

Annars har vi som sagt olika definitioner på vad som är en invandrare och den definitionen som humanister och liknande skulle ha är inte samma som alla andra.

Sedan är frågan i sig själv inte så intressant om man inte går ett steg längre och fråga, till exempel; är dagens invandringspolitik bra eller dåligt för folket ur trygghets synpunkt? Finns det något som man skulle kunna ändra?

Angående överrepresentation om denna finns, så är det i princip ingen som tror på genetiska orsaker. Utan andra orsaker som ekonomiska och utanförskap. På samma sätt som att vi svennar inte känner samma samhörighet med andra när vi flyttar utomlands.
*edit*
Det stora problemet med samhörighet är att jag upplever samhället bli allt råare för alla, det bli intressant att se i framtiden om detta får några påverkningar. (alltså jag pratar inte om invandrare nu)

Vilken halmgubbe syftar du på nu?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Vilken halmgubbe syftar du på nu?

[citat]Åkessonlogiken är den bästa logiken![/citat] Åkesson är inte guds mest begåvade barn, men många gör halmgubbar emot vad han menar. Detsamma med flashback.
Det finns många riktigt intelligenta på flashback, nackdelen är dock att det inte är reglerat så att den som gapar högst hörs mest.
Vad jag dock upplever av flashback är att många är vad jag skulle kalla för rationella egoister, alltså humanist argument fungerar inte. De ser istället på vad de själva tjänar på saker, där tjänar i.o.f.s skulle kunna vara något som de bryr sig om.
Tar vi då invandring, så handlar det enbart vad de vill ha. Detta inte bara ekonomisk, utan hur de vill ha sverige. Där rätt så många har åsikter som kan kallas för rasistiska eller åtminstone starkt främlingsfientliga.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

[citat]Åkessonlogiken är den bästa logiken![/citat] Åkesson är inte guds mest begåvade barn, men många gör halmgubbar emot vad han menar. Detsamma med flashback.
Det finns många riktigt intelligenta på flashback, nackdelen är dock att det inte är reglerat så att den som gapar högst hörs mest.
Vad jag dock upplever av flashback är att många är vad jag skulle kalla för rationella egoister, alltså humanist argument fungerar inte. De ser istället på vad de själva tjänar på saker, där tjänar i.o.f.s skulle kunna vara något som de bryr sig om.
Tar vi då invandring, så handlar det enbart vad de vill ha. Detta inte bara ekonomisk, utan hur de vill ha sverige. Där rätt så många har åsikter som kan kallas för rasistiska eller åtminstone starkt främlingsfientliga.

Det var inte alltför seriöst menat men det ligger något i det med tanke på SDs retorik som i mångt och mycket bygger på att invandring beskylls för allt möjligt.

Flashback är ett väldigt intressant ställe där väldigt skarpa hjärnor blandas med nedknarkade pedofiler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Menar ni att vi hade haft lika stor och samma sorts brottslighet om vi inte hade haft invandringen? Är det inte faktiskt så att invandrare blir rika när de kommer till Sverige? Helt plötsligt får de det mesta serverat som de tidigare i det närmaste behövt döda för.

Det är ju knappast heller jättekonstigt att invandrare som vuxit upp i helt andra samhällen där man ser ganska olika på saker och ting(synen på andras liv än deras egen överlevnad samt även synen på kvinnor generellt), också borde tendera att ta till våld och kanske även våldta någon jämfört med en svensk som lever på samma socialbidrag.

Att skylla allt på att det är "fattiga"(det finns ju inga fattiga i Sverige sa ju en kvinnlig moderat. ) och det är därför de gör brott är väl ändå ganska skevt. Visst de har inte lika mycket som andra svenskar med god ekonomi. Bidragstagarna hade dock mer än vad jag tjänade förra året(man får ta lite prövningar när man startar eget). Det gjorde mig knappast kriminell för att största delen av alla vuxna människor i Sverige drog in mer pengar än vad jag gjorde varje månad.

Rent generellt så kan man ju se det så här. I sitt land skulle de bli dödade om de stal. Där stal de nog enbart om de kunde komma undan med det. Kommer man hit så har man inte så mycket att frukta av att åka fast efter lite smårån och stölder. I sitt land kanske de var tvungna att göra saker som här är högst kriminellt för att överleva. Här behöver de inte göra det för att överleva men de kan kanske få det lite bättre när de gör det och så fortsätter de med det för att de har god kännedom hur de ska göra.

Det jag skriver är hur jag tror och filosoferar över varför saker är som de är, och är alltså inte någon fakta och bör således inte tas som någon sådan.

Min lösning på problemet är då att lägga mer pengar på de som man tar in. För att inte överbelasta resten av vårat samhälle mer än vad vi redan gör så skulle vi då få ta in färre invandrare. På vilket sätt skulle då detta göra saker bättre? Personerna som kommer hit får mycket bättre stöd för att kunna ta sig in i samhället på rätt sätt utan att behöva känna att de hamnar utanför då de får praktik direkt efter slutförd SFI och så vidare. Tar man inte hand om folk som man låter komma hit så ska man inte heller tro att de känner sig hemma i ett helt nytt samhälle med en struktur som de aldrig levat i tidigare. Det ä trots allt människor som kommer från en svår bakgrund. Betalar staten företagen pengar för att ta emot invandrare så kommer säkert många företag ta emot invandrare till praktik. Att ta emot för många människor som man inte har möjlighet att ta hand om är varken invandraren eller svensken glada över i slutändan. Ja jag har pratat med och hört av andra vad invandrare tycker om den höga invandringen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken även om man tar inkomst och dylikt i beräkningarna. På våldsbrottär överrepresentationen riktigt stor, och att överrepresentationen var ännu högre bland de lite mer välställda invandrarna.

http://www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-b...

Permalänk
Medlem

Klart som fan att invandrarna är orsaken till all brottslighet!! Det var ju därför jag flydde från ett krigsdrabbat land. För att söka min lycka i ett land där jag lättare kommer undan med att stjäla, våldta och döda. Sen att när jag väl kom hit skaffade jobb, utbildade mig och idag är en produktiv medlem av samhället spelar absolut ingen roll. Invandrare = Brottsling. Nä nu är det dags att sätta på sig rånarluvan och dra ut en sväng på stan.

Permalänk
Medlem

Och som vanligt så görs en ovanligt vag skillnad mellan tidigare asylsökande och familje/arbets/giftemål/whatever-invandrande.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Klart som fan att invandrarna är orsaken till all brottslighet!! Det var ju därför jag flydde från ett krigsdrabbat land. För att söka min lycka i ett land där jag lättare kommer undan med att stjäla, våldta och döda. Sen att när jag väl kom hit skaffade jobb, utbildade mig och idag är en produktiv medlem av samhället spelar absolut ingen roll. Invandrare = Brottsling. Nä nu är det dags att sätta på sig rånarluvan och dra ut en sväng på stan.

Felet som många gör är att dra ett likhetstecken mellan kritik av integrationspolitik och rasism/otacksamhet. Om en "svensk" säger att integrationspolitiken inte tar sitt ansvar och och att det måste stramas åt, är den allmäna uppfattningen ofta att han är smått eller väldigt rasistiskt lagd, främlingsfientlig och xenofob (särskilt om han föreslår att åtstramningen bör ske genom minskad/hårdare kontrollerad invandring och förenklad utvisning vid brott). Säger en "invandrare" detsamma, att regeringen inte ger dem chanser till att få jobb och en god integration och att läget är väldigt dåligt, blir han istället ofta ansedd som en otacksam invandrare som "kommer hit för att leva på bidrag" eller liknande. Det är ett väldigt förvirrat läge där en "vi och dom"-situation mellan "invandrare" och "svenskar" uppstår när det i grund och botten handlar om exakt samma typ av kritik mot regeringen och styret, från två olika perspektiv. Olyckligtvis resulterar detta i splittring och fördomar mellan vanliga medborgare när det istället borde resultera i en gemensam mer djupgående kritik uppåt, och ljuset hamnar på bagateller som nationalsången och moskéer snarare än roten till problemet och den aktuella politiken.

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat läst alla inlägg här i tråden (för att jag har smakat på ölen ) men det är en intressant fråga. Min misstanke (som får folk att ropa rasist till mig) är att invandrare leder ligan över många brott i Sverige. Jag tror också det är en anledning till att SD har blivit så populärt parti. Många anser att invandrare (absolut inte alla) är roten till många problem i samhället. Med invandrare menar dom inte folk från england, USA eller Tyskland utan snarare U-länder. Irak, iran m.fl. De som kommer från liknande länder har en helst annan kultur än oss och verkar ha svårt att komma in i vårt samhälle, därför hamnar dom i problem och blir kriminella. Det är min tanke.

OBS! jag är inte rasist, jag har inget mot invandrare, det finns massor av bra invandrare som sköter sig, men det finns dom som kommer från vissa länder som har större problem att sköta sig än en svensk, dansk, engelsman eller tysk t.ex.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Felet som många gör är att dra ett likhetstecken mellan kritik av integrationspolitik och rasism/otacksamhet. Om en "svensk" säger att integrationspolitiken inte tar sitt ansvar och och att det måste stramas åt, är den allmäna uppfattningen ofta att han är smått eller väldigt rasistiskt lagd, främlingsfientlig och xenofob (särskilt om han föreslår att åtstramningen bör ske genom minskad/hårdare kontrollerad invandring och förenklad utvisning vid brott). Säger en "invandrare" detsamma, att regeringen inte ger dem chanser till att få jobb och en god integration och att läget är väldigt dåligt, blir han istället ofta ansedd som en otacksam invandrare som "kommer hit för att leva på bidrag" eller liknande. Det är ett väldigt förvirrat läge där en "vi och dom"-situation mellan "invandrare" och "svenskar" uppstår när det i grund och botten handlar om exakt samma typ av kritik mot regeringen och styret, från två olika perspektiv. Olyckligtvis resulterar detta i splittring och fördomar mellan vanliga medborgare när det istället borde resultera i en gemensam mer djupgående kritik uppåt, och ljuset hamnar på bagateller som nationalsången och moskéer snarare än roten till problemet och den aktuella politiken.

Du min herre har min respekt! Om bara fler tänkte som du gör.

Permalänk
Medlem

Tänk att det fanns en tid i sverige då man kunde vifta med svenska flaggan och vara stolt över sitt land utan att folk trodde att man var rasist.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

OBS! jag är inte rasist, jag har inget mot invandrare, det finns massor av bra invandrare som sköter sig, men det finns dom som kommer från vissa länder som har större problem att sköta sig än en svensk, dansk, engelsman eller tysk t.ex.

Detta är det som har blivit så sjukt i vårat samhälle idag, man FÅR inte yttra ett enda kritiskt ord om invandringen utan att man måste förklara sig som icke rasist enligt citatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Detta är det som har blivit så sjukt i vårat samhälle idag, man FÅR inte yttra ett enda kritiskt ord om invandringen utan att man måste förklara sig som icke rasist enligt citatet.

Precis! Jag fick värdens kritik en dag när jag pekade på ett par "invandrare" som gick på gatan längre bort och sa "ser du dom där invandrarna..." och fyllde på med det jag hade tänkt att säga. De vaart sura och undrade varför jag kallade dom invandrare. Jag förklarade att jag misstänkte att de var invandrare eftersom de inte såg svenska ut. De menade då att det är elakt att kalla folk invandrare eftersom det sätter folk i en grupp och skapar utanförskap. Jag förklarade då att vad skulle jag ha sagt istället då? Jo jag hade kunnat sagt dom där killarna som går där. Jag menade på att det fanns fler som gick på gatan så för att inte krångla till det för mycket så definerade jag att det var "invandrarna" jag menade. Då menade dom att det är bättre att säga Etiopier, erakier, osv, beroende på vilekt land det är i från, men hur fan ska jag veta vilket land de är ifrån? Det har jag inte en aning om och kallar dom då givetvis invandrare. Vad annars?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Appropå invandrare så tog jag jävligt illa upp när det kom fram att regeringen vill betala körkortet för alla invandrare. Vi vanliga infödda svenskar ska dock få betala för det. Det jag tänker då är omvänd rasism. Man behandlar invandrarna mycket bättre än vi svenskar och ger dom fördelar som inte är rimliga. Med andra ord diskriminering mot vårt eget folk. Varför älskar detta land invandrare så pass mycket att de hällre betalar invandrares körkort än våra egna ungdomars?

En vän till mig sa att det har att göra med att det kommer göra invandrarna mer attraktiva på arbetsmarknaden och därmed göra det enklare för doma tt få jobb. Då tänker jag att ungdomsarbetslösheten i Sverige är redan väldigt hög som den är så varför inte i första hand satsa på vårt eget folk och se till att de får körtkort och blir attraktiva på arbetsmarknaden innan vi skänker bort körkort till invandrare som vill jobba i sverige. Är inte vårt eget folk första prioritet? Nej första prioritet är tydligen folk från andra länder och det gör mig riktigt förbannad! Jag har sambo och vänner som absolut skulle behöva körkort för att lättare få ett jobb, men det får dom betala för egna pengar som dom inte ens har. Samtidigt kan de kolla på medans Khalid 19 från Irak får sitt körkort gratis och tar sedan deras jobb som de annars hade fått om de hade haft körkort. Fyy faan säger jag bara. Omvänd rasism kallas det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Appropå invandrare så tog jag jävligt illa upp när det kom fram att regeringen vill betala körkortet för alla invandrare. Vi vanliga infödda svenskar ska dock få betala för det. Det jag tänker då är omvänd rasism. Man behandlar invandrarna mycket bättre än vi svenskar och ger dom fördelar som inte är rimliga. Med andra ord diskriminering mot vårt eget folk. Varför älskar detta land invandrare så pass mycket att de hällre betalar invandrares körkort än våra egna ungdomars?

En vän till mig sa att det har att göra med att det kommer göra invandrarna mer attraktiva på arbetsmarknaden och därmed göra det enklare för doma tt få jobb. Då tänker jag att ungdomsarbetslösheten i Sverige är redan väldigt hög som den är så varför inte i första hand satsa på vårt eget folk och se till att de får körtkort och blir attraktiva på arbetsmarknaden innan vi skänker bort körkort till invandrare som vill jobba i sverige. Är inte vårt eget folk första prioritet? Nej första prioritet är tydligen folk från andra länder och det gör mig riktigt förbannad! Jag har sambo och vänner som absolut skulle behöva körkort för att lättare få ett jobb, men det får dom betala för egna pengar som dom inte ens har. Samtidigt kan de kolla på medans Hahlid 19 från Irak får sitt körkort gratis och tar sedan deras jobb som de annars hade fått om de hade haft körkort. Fyy faan säger jag bara. Omvänd rasism kallas det.

Taktiken att vända folk mot folk istället för att kolla uppåt har funnits länge. Rätt eller fel? Tja bra fråga, rätt för dom fel för andra, om man nu tillhör dom andra varför inte göra nått åt det? Värt det, kanske..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Taktiken att vända folk mot folk istället för att kolla uppåt har funnits länge. Rätt eller fel? Tja bra fråga, rätt för dom fel för andra, om man nu tillhör dom andra varför inte göra nått åt det? Värt det, kanske..

Du förvirrar mig och gör mig inte direkt klokare med ditt uttal.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Appropå invandrare så tog jag jävligt illa upp när det kom fram att regeringen vill betala körkortet för alla invandrare. Vi vanliga infödda svenskar ska dock få betala för det. Det jag tänker då är omvänd rasism. Man behandlar invandrarna mycket bättre än vi svenskar och ger dom fördelar som inte är rimliga. Med andra ord diskriminering mot vårt eget folk. Varför älskar detta land invandrare så pass mycket att de hällre betalar invandrares körkort än våra egna ungdomars?

En vän till mig sa att det har att göra med att det kommer göra invandrarna mer attraktiva på arbetsmarknaden och därmed göra det enklare för doma tt få jobb. Då tänker jag att ungdomsarbetslösheten i Sverige är redan väldigt hög som den är så varför inte i första hand satsa på vårt eget folk och se till att de får körtkort och blir attraktiva på arbetsmarknaden innan vi skänker bort körkort till invandrare som vill jobba i sverige. Är inte vårt eget folk första prioritet? Nej första prioritet är tydligen folk från andra länder och det gör mig riktigt förbannad! Jag har sambo och vänner som absolut skulle behöva körkort för att lättare få ett jobb, men det får dom betala för egna pengar som dom inte ens har. Samtidigt kan de kolla på medans Khalid 19 från Irak får sitt körkort gratis och tar sedan deras jobb som de annars hade fått om de hade haft körkort. Fyy faan säger jag bara. Omvänd rasism kallas det.

Källa till det påståendet att regeringen vill göra detta tack. Tror inte det ligger ett dyft sanning bakom det.

Den överlägset största anledningen till att folk begår brott är sociala problem dvs fattigdom, dåligt utbildade osv. Om ni vill få ner antalet brott i sverige så måste man göra ngt åt segregeringen så inte alla fattiga bor på samma ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Detta är det som har blivit så sjukt i vårat samhälle idag, man FÅR inte yttra ett enda kritiskt ord om invandringen utan att man måste förklara sig som icke rasist enligt citatet.

Stämmer inte. Visst kan man snacka om invandringen men då får man se till att vara saklig också och inte bara dra massa statistik ur luften.

Permalänk
Medlem

Finns det någon statistik på hur många personer utan svenskt medborgarskap som sitter i svenska fängelser? Oavsett nationalitet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Källa till det påståendet att regeringen vill göra detta tack. Tror inte det ligger ett dyft sanning bakom det.

Den överlägset största anledningen till att folk begår brott är sociala problem dvs fattigdom, dåligt utbildade osv. Om ni vill få ner antalet brott i sverige så måste man göra ngt åt segregeringen så inte alla fattiga bor på samma ställen.

Det där låter lite konstigt i mina öron.
Vad hjälper det om fattiga bor på olika ställen ?
Man ska alltså sprida ut de fattiga och därmed brotten lite här och där genom att placera ut dem jämnt över landet ?

Om alla samlas på samma ställe så har man iallafall ett begränsat område med kaos..
Lite som "Arkham city" ide'n i Batman spelet med samma namn...(och lite som det hållet delar av Malmö verkar gå åt i Sverige)

Nackdelen är iofs att det lättare uppstår farliga gängbildningar om de är fler på samma ställe.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Appropå invandrare så tog jag jävligt illa upp när det kom fram att regeringen vill betala körkortet för alla invandrare. Vi vanliga infödda svenskar ska dock få betala för det. Det jag tänker då är omvänd rasism.

Det handlade inte om alla invandrare utan ett projekt en viss kommun hade. Andra kommuner använde sina integrationspengar till andra projekt.
Hade det du sagt, så skulle stupstocken fram omedelbart och stockholms blodbad skulle blekna mot den kommande rannsakningen.

Skrivet av JesperT:

Det där låter lite konstigt i mina öron.
Vad hjälper det om fattiga bor på olika ställen ?
Man ska alltså sprida ut de fattiga och därmed brotten lite här och där genom att placera ut dem jämnt över landet ?

Om alla samlas på samma ställe så har man iallafall ett begränsat område med kaos..
Lite som "Arkham city" ide'n i Batman spelet med samma namn...(och lite som det hållet delar av Malmö verkar gå åt i Sverige)

Nackdelen är iofs att det lättare uppstår farliga gängbildningar om de är fler på samma ställe.

Homer simpson har svaret: -The problem in the world today is communication. Too much communication.
Det handlar inte bara om gängbildningar utan att folks uppfattningar förändras. Har man det dåligt, inget jobb, likaså gäller ens grannar, så är det lätt att mentaliteten förändras jämnt emot om man hade haft ett bra jobb och bott på stureplan. Genom att sprida ut personer som av någon anledning är "utanför" i dagens samhälle, så är det lättare för dessa att acceptera sin "plats i samhället". -Med det sista menade jag att inte på något sätt göra uppror eller bryta mot någon av våra lagar.

*edit*
Sedan finns andra faktorer som att vissa platser i sverige inte är de mest attraktiva att skapa företag på, även om det finns gott om duktiga arbetslösa där. Jag syftar på inbrottsrisken, nu ligger i.o.f.s. de flesta större förorter med hög arbetslöshet på bra pendelavstånd till större städer. (ty definitionen är ju förort)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".