Permalänk
Medlem

tvist om speldator

Hej!
Jag ska köpa en nya speladator för ca 10k och jag har tagit hjälp av mina två polare som är grymt mycket bättre på hårdvara än vad jag är. I vilket fall, datorn ska användas främst till spel men kommer också att använda den till redigering av film och bild i program som photoshop, After effects, Premier pro.

Tvisten mellan mina två polare låter så här:
Kompis nummer ett tycker att jag bör köpa en I7 proccesor och ett GTX 580
Kompis nummer två tycker att jag bör köpa en I5 proccesor och ett GTX 570 eftersom han anser att det räcker.

Nu behöver jag en tredje part i detta mål och undrar om någon här kan hjälpa mej

Cya around!

Visa signatur

----Setup----
Stationär:
Motherboard: Asus SABERTOOTH Z77 Ram: Corsair Vengeance LP 8GB CL9 1600Mhz
CPU: Intel Core i7-3770K CPU-Kyl: Corsair Hydro H60 GPU: EVGA GeForce GTX 680 2GB
Powersupply: Corsair TX 850W SSD: Crucial m4 SSD 128GB

Permalänk
Medlem

Beror på hur hardcore du är på redigering. 2600k ger nog ett lyft, men jag skulle säkert tro att 2500k räcker väl.
Mellan grafikkorten hade jag nog valt 580. Den går att få till en vettig peng numera.

Detta är om man ska välja mellan dessa två
Annars hade jag avvaktat till Ivy Bridge med deras 3500k (?) och smällt i ett grafikkort ur AMDs 7000-serie eller en Nvidias 600-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Beror på hur hardcore du är på redigering. 2600k ger nog ett lyft, men jag skulle säkert tro att 2500k räcker väl.
Mellan grafikkorten hade jag nog valt 580. Den går att få till en vettig peng numera.

Detta är om man ska välja mellan dessa två
Annars hade jag avvaktat till Ivy Bridge med deras 3500k (?) och smällt i ett grafikkort ur AMDs 7000-serie eller en Nvidias 600-serie.

Ok alla snackar om det här med ivy bridge, fattar inte vad som är så speciellt med det??

Kanske borde ha nämt att jag även kommer att hålla på med lite 3d och spelskapand program, som maya, UDK, unity 3 etc.

Vad jag har hört även angående nvidias 600serie verkar det ju som dom ska skippa den och gå driekt på 700 och det verkar ju inte bli av för ens om ett par år... dock verkar amds 7000 serie intressant.

Grejen är det här sittre just nu på två st amd 5770 i CF och är inte riktigt glad på dom så jag tänkte testa NVidia för enligt kompis nummer två så programeras det flesta spelen på Nvidia kort...

så här ser kundvagnen ut just nu: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1523164/game-gear-sweclock

Visa signatur

----Setup----
Stationär:
Motherboard: Asus SABERTOOTH Z77 Ram: Corsair Vengeance LP 8GB CL9 1600Mhz
CPU: Intel Core i7-3770K CPU-Kyl: Corsair Hydro H60 GPU: EVGA GeForce GTX 680 2GB
Powersupply: Corsair TX 850W SSD: Crucial m4 SSD 128GB

Permalänk

köp 2500k och 580:)

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolzer:

Ok alla snackar om det här med ivy bridge, fattar inte vad som är så speciellt med det??

Kanske borde ha nämt att jag även kommer att hålla på med lite 3d och spelskapand program, som maya, UDK, unity 3 etc.

Vad jag har hört även angående nvidias 600serie verkar det ju som dom ska skippa den och gå driekt på 700 och det verkar ju inte bli av för ens om ett par år... dock verkar amds 7000 serie intressant.

Grejen är det här sittre just nu på två st amd 5770 i CF och är inte riktigt glad på dom så jag tänkte testa NVidia för enligt kompis nummer två så programeras det flesta spelen på Nvidia kort...

så här ser kundvagnen ut just nu: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1523164/game-gear-sweclock

Nvidia släpper delar av sin nya 600-serie i Mars

Ivy Bridge är bättre på alla vis. Strömsnålare, klockar bätte, snabbare från stock, svalare. IB ska släppas i April.
Ska du redigera så mycket som du gör, så kanske en 2600K eller dess uppföljare hade varit intressant så den har fler trådar än 2500K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Nvidia släpper delar av sin nya 600-serie i Mars

Ivy Bridge är bättre på alla vis. Strömsnålare, klockar bätte, snabbare från stock, svalare. IB ska släppas i April.
Ska du redigera så mycket som du gör, så kanske en 2600K eller dess uppföljare hade varit intressant så den har fler trådar än 2500K.

okej där ser man, man lär sig något nytt varje dag. så Ivy bridge är en proccesor antar jag? och den kommer alltså då heta Intel I7 ivy bridge eller?

men skulle en 2500k klara av mina behov för det kommer troligtsvis att bli lite mer 3D redigering i framtiden nu då jag ska börja lära mej ordentligt om speldesign och spelskapning... btw tack för alla svar har hjälpt en hel del i denna tvist.

Visa signatur

----Setup----
Stationär:
Motherboard: Asus SABERTOOTH Z77 Ram: Corsair Vengeance LP 8GB CL9 1600Mhz
CPU: Intel Core i7-3770K CPU-Kyl: Corsair Hydro H60 GPU: EVGA GeForce GTX 680 2GB
Powersupply: Corsair TX 850W SSD: Crucial m4 SSD 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolzer:

okej där ser man, man lär sig något nytt varje dag. så Ivy bridge är en proccesor antar jag? och den kommer alltså då heta Intel I7 ivy bridge eller?

men skulle en 2500k klara av mina behov för det kommer troligtsvis att bli lite mer 3D redigering i framtiden nu då jag ska börja lära mej ordentligt om speldesign och spelskapning... btw tack för alla svar har hjälpt en hel del i denna tvist.

Det verkar visst som att du sysslar mer med redigering än vad jag fick intryck av från ditt första inlägg. Kör du på en CPU med HT. Du kommer nog att tycka om dem extra trådarna ska du se!

Ivy Bridge är en krympning av Sandy Bridge. 32nm till 25nm eller vad det va? Hur som haver så innebär det lägre temperatur och bättre överklockningspotential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det verkar visst som att du sysslar mer med redigering än vad jag fick intryck av från ditt första inlägg. Kör du på en CPU med HT. Du kommer nog att tycka om dem extra trådarna ska du se!

Ivy Bridge är en krympning av Sandy Bridge. 32nm till 25nm eller vad det va? Hur som haver så innebär det lägre temperatur och bättre överklockningspotential.

mhm.. då fattar jag lite bättre vad ivy bridge är, ursäkta för att ja ginte sa alla redigering ja skulle hålla på med, kom inte på den för ens senare -.- my bad!
men vad menar du med en "Kör du på en CPU med HT." menar du 2600k då eller?

Visa signatur

----Setup----
Stationär:
Motherboard: Asus SABERTOOTH Z77 Ram: Corsair Vengeance LP 8GB CL9 1600Mhz
CPU: Intel Core i7-3770K CPU-Kyl: Corsair Hydro H60 GPU: EVGA GeForce GTX 680 2GB
Powersupply: Corsair TX 850W SSD: Crucial m4 SSD 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolzer:

men vad menar du med en "Kör du på en CPU med HT." menar du 2600k då eller?

HT står för Hyper Threading - detta innebär att det finns 4 extra "virtuella" kärnor som jobbar utöver dina 4.
Detta ger större boost i prestanda när det kommer till renderingar, photoshop, 3D-modelering etc, alla tungdrivna program.

i7 2600K har Hyper Threading, medans i5 2500K inte har det.

Visa signatur

|Intel Core i7 2600K |Asus Maximus IV Extreme P67 |Gigabyte 7970 WindForce |16GB Corsair Vengeance LP |Corsair AX1200W |Fractal Design Define XL |Corsair H80 |Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Medlem

Som Perhaps sa så betyder Hyperthreading att den simulerar 4 kärnor till.
Det är stortsett den enda skillnaden mellan 2500k och 2600k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Som Perhaps sa så betyder Hyperthreading att den simulerar 4 kärnor till.
Det är stortsett den enda skillnaden mellan 2500k och 2600k.

aha ok då fattar jag XD men 2600K väljer själv när den vill använda de virtuella? btw jag vill inte hålla på att uppgradera och klocka och sån skit om det spelar någon roll...

Visa signatur

----Setup----
Stationär:
Motherboard: Asus SABERTOOTH Z77 Ram: Corsair Vengeance LP 8GB CL9 1600Mhz
CPU: Intel Core i7-3770K CPU-Kyl: Corsair Hydro H60 GPU: EVGA GeForce GTX 680 2GB
Powersupply: Corsair TX 850W SSD: Crucial m4 SSD 128GB