Permalänk
Medlem

Köpa processor

Nån som vet nån bra processor som klarar av dom flesta nya spel för ca 1k:)

Permalänk
Medlem

AMD Athlon II X4 651

Visa signatur

AMD FX-6300 Corsair 16gb 1866Mhz DDR3
2x ASUS GeForce GTX Titan 6gb

Permalänk
Medlem

Ja har kollat på den ett par gånger och den känns bra!:)

Permalänk
Medlem

sen bör du köpa en processor som passar ditt moderkort också, eller du ska köpa det också?

Permalänk
Medlem

Har en AMD processor på ett moderkort så då ska det väll funka med andra AMD också?

Permalänk
Skrivet av Flink97:

Har en AMD processor på ett moderkort så då ska det väll funka med andra AMD också?

Tyvärr så är det inte riktigt så :/ AMD har ett flertal olika socklar så som 939, AMD (tror den heter så), AM2, AM3 och AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flink97:

Har en AMD processor på ett moderkort så då ska det väll funka med andra AMD också?

Det är absolut inte så lätt. Det finns olika socklar inom AMD också. För att inte tala om att ett specifikt moderkort kanske inte stödjer exakt alla processorer bara för att de passar sockeln.

Vet du din namnet på ditt moderkort?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flink97:

Har en AMD processor på ett moderkort så då ska det väll funka med andra AMD också?

FM1 heter den sockeln denna prolle behöver. Har du den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag får kolla vad moderkortet heter imorrn:)

Permalänk

AMD säljer bara processorer till sockel am3 och am3+ nuförtiden

Permalänk
Skrivet av mine.craft:

AMD säljer bara processorer till sockel am3 och am3+ nuförtiden

....och FM1. Det är ju mindre troligt att trådskaparen har socket FM1, jag skulle tippa på AM2 eller AM2+ om burken har några år på nacken. Om det är ett moderkort med AM2+ finns det chans att det går att köra AM3-processorer efter en BIOS uppdatering (får kollas upp på moderkortstillverkarens hemsida).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det är am3

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kom gärna med andra förslag också

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på den och försöka låsa upp den om ditt moderkort klarar det:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Hedersmedlem

Tiden börjar rinna ut för din sockel då de flesta prollar till den nästan är slut, så om du skall ha någon blir det att finkamma butikerna och det på momangen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Skulle rekommendera FX-4100 framför Athlon alla dagar, men om ts har mobo för Phenom II unlock så kan den vara ett bättre val.

Rättelse, såg AM3, då stryks Bulldozer, gå på 960T

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Jodå, trevlig processor och har du rätt moderkort (och rätt BIOS-uppdatering) så finns möjlighet att låsa upp en eller båda av de låsta kärnorna.
Även om du inte kan låsa upp processorn är den en Black Edition, dvs den har upplåst multipel, så den är lätt att överklocka.

Ett annat alternativ är att kolla på begagnatmarknaden efter 1090T/1100T eller 955BE/965BE/970BE.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hur låser man upp dom då får man en extra kärna då?

Permalänk
Medlem

Ni får gärna komma med förslag på andra processorer som har am3

Permalänk
Skrivet av Flink97:

Ni får gärna komma med förslag på andra processorer som har am3

Se mitt inlägg ovan, 1090T/1100T, 955BE/965BE/970BE på begagnatmarknaden är ett hett alternativ.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flink97:

Ni får gärna komma med förslag på andra processorer som har am3

Som jag och andra skrev så är det dåligt med fler förslag än de vi redan skrivit om, så du får ta det, eller låta bli.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på en Phenom 960t om jag varit du kanon CPU med lite tur kan du låsa upp den till en 6 kärnig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av m1ck3h:

Jag hade satsat på en Phenom 960t om jag varit du kanon CPU med lite tur kan du låsa upp den till en 6 kärnig

Skickades från m.sweclockers.com

Jo du har rätt...men inte lätt att hitta någonstans....

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Jag själv har Asus M2n68- AM PLUS, tänkte uppgradera cpun och ramminnet lite.
Skulle denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=994046 fungera bra med moderkortet, eller har ni någon bättre rekommendation? Samt ramminnet, har 4gb just nu, men skulle kunna tänka mig uppgradera till 8, men vet absolut inte vilken jag ska ha...

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo