Permalänk

Hårddisk problem

Hej
Jag hoppas nån vänlig själ kan hjälpa mig eller åtminstone har några bra tips.

Jag skaffade mig en ny dator för ett tag sen, på en av de gamla hårddiskarna i gamla datorn så har jag bilder från att min dotter var nyfödd och massa annat som jag vill ha i den nya datorn.
Den andra hårddisken har jag redan flyttat över till den nya, och den gamla som krånglar är en IDE koppling på.
Så jag tänkte att jag skulle överföra allt med en IDE/SATA Usb.
Nu till problemet då.

Det funkar inte.
Hårddisken dyker upp i utforskaren som Q: men det går inte att gå in i den då den hävdar att den inte är tillgänglig.
Tänkte att det kanske kunde vara fel på kabeln och tog med den till jobbet.
Kopplade in den i en gammal dator där som har IDE kontakt på moderkortet, men då startar inte den datorn med hårddisken i.
Om jag tar bort strömförsörjnings kabeln så startar den dock. Men då hittar den givetvis inte hårddisken.

Nån som har ett tips ?
Är min hårddisk helt förlorad ?

/Henke

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du att datorn inte startar alls om strömkabeln är inkopplad i disken? Roterar disken ?
För övrigt så verkar många usb adaptrar kräva att ide enheten är byglad som master.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Byglade du disken rätt på den gamla jobbdatorn? Annars kanske det är därför inte datorn startar som den ska. Beroende på märke och modell så ska disken byglas olika om den sitter ensam, eller sitter som master eller slav. Vissa gamla WD låser t ex datorn vid uppstart om den är felbyglad som ensam disk på den kabeln. Allt detta står normalt sett på etiketten, annars får du googla modellen.

Är allt detta rätt och disken ändå låser datorn är den troligast trasig.

*Tråd flyttad till rätt forumdel*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Byglingen på IDE-disken borde inte spela någon roll när den kopplas in via USB. (Edit efter mrqaffe informerat att han efarit detta)
Borde inte vara kass MBR. Men måste erkänna att det är svårt att säga bara sådär.

Viktigt att lyssna på disken. Tickar den svagt kan det bara läsarmen. Verkar den aldrig spinna upp kan det vara motorn och vid dessa två fall kan det vara mycket svårt att få tillbaka något.

När saker som detta händer mig brukar jag stoppa in den i en dator (bygla rätt ) utan annan hårddisk inkopplad och först och främst köra diagnosprogram på disken från en Live-skiva såsom Ultimate Boot CD.
På just Ultimate Boot CD finns även reparationsverktyg för MBR, filsystem och oftast även program för att återskapa filer så gott det går även om partitionstabellen inte helt kan återskapas.

Det kanske inte är så lätt att sätta sig in i hur alla reparationsprogram fungerar i UBCD, men det man i alla fall kan göra är att se om man kan hitta disken och hitta information på den till att börja med. Kommer man så långt brukar man kunna komma åt majoriteten av datan på disken för att återskapa den.

Det finns klart vissa fall där själva mekaniken i disken verkar halvkaputt. Enligt min erfarenhet vid mekaniska fel funkar det bäst att låta disken ligga 1-4 månader för sig själv i en antistatpåse för att sedan koppla in den och *poff* den fungerar ju "hur bra som helst" förutom att ca när man kopierat all data så havererar disken totalt

Correction
Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Rekordmedlem

Jo byglingen spelar definitivt roll för vissa usb adaptrar, jag vet för jag har sånna som inte hittar diskarna om de är slave eller cs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo byglingen spelar definitivt roll för vissa usb adaptrar, jag vet för jag har sånna som inte hittar diskarna om de är slave eller cs.

Åfan. Då har jag lyckats missa dessa. Tack för input!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att datorn inte startar alls om strömkabeln är inkopplad i disken? Roterar disken ?
För övrigt så verkar många usb adaptrar kräva att ide enheten är byglad som master.

Jag menar precis det. Att den inte startar upp med strömkabeln inkopplad i hårddisken. Start knappen blinkar lite konstant i halvfart bara.

Citat:

Byglade du disken rätt på den gamla jobbdatorn? Annars kanske det är därför inte datorn startar som den ska. Beroende på märke och modell så ska disken byglas olika om den sitter ensam, eller sitter som master eller slav. Vissa gamla WD låser t ex datorn vid uppstart om den är felbyglad som ensam disk på den kabeln. Allt detta står normalt sett på etiketten, annars får du googla modellen.

Är allt detta rätt och disken ändå låser datorn är den troligast trasig.

Jag testade bygeln på alla möjliga sätt utan resultat.
Jag tyckte mig höra att den spinner igång med usb kabeln, men är inte helt säker. Ska testa igen ikväll

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar som att strömbegränsningen går in o stänger av, det tyder på hårdvarufel i disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ok, jag pluggade in den med usb sladden och det händer inget. Dvs jag hör inte ens att den spinner igång, jag är körd eller hur?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ett hårdvarufel på den, troligen är det inga fel på datan, så är det viktiga saker så går det nog att återskapa det om du skickar in den till nått recoverföretag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

En sista grej innan jag nästintill ger upp.

I diskhanteraren så hittas den som Disk 2 okänd. och så står det "Inte initierad"

Vad händer om jag initierar ? förlorar jag all data på disken ?

Permalänk
Rekordmedlem

Näe, men om disken är så frisk att den startar så är det bättre att köra ett recoveryprogram för att inte riskera att skriva till den.
Däremot efter initiering så kommer det nog formatering o det är inte bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.