Moderkort som klarar att låsa upp Bulldozer

Permalänk
Medlem

Moderkort som klarar att låsa upp Bulldozer

Kan ni nämna moderkort som klarar att låsa upp kärnor på Bulldozer och klockar bra?

Edit:Editerade rubriken

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

kan man ens låsa upp kärnor/enheter på bulldozer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Låsa upp? Bulldozer är väl inte låst på nått sätt

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Har läst om folk som har låst upp från 4 till 6 kärnor,så jag förutsätter att det går,eller?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Skrivet av Ryssen:

Har läst om folk som har låst upp från 4 till 6 kärnor,så jag förutsätter att det går,eller?

Bland annat gammla 960T från PhenomII serien går att låsa upp till 6 kärnor, har dock inte hört om liknande för Bulldozer serien.

Efter sökande: Sett många på diverse pc forum som ifrågasätter just detta med "unlocking" funktion, men Bulldozer har tydligen ingen lyckats låsa upp. Tar en osäker men snabb källa

Citat:

No the AMD FX-4100 or FX-6100 Bulldozer CPU's DO NOT HAVE UNLOCK ABLE CORES if they were destined to be an FX-8120 or FX-8150 and they had bad cores the are physically disabled eg. laser cut internally on the die. UNLIKE OLDER THE OLDER PROCESSORS THAT COULD BE UNLOCKED LIKE SOME X3 AND X4 PROCESSORS NAMELY THE SEMPRON, ATHLONII DENEB, PROPUS, THURBAN AND REGOR CORES.
However you are be a go for the Socket AM3 processors: AMD Phenom™ II X6 / X4 / X3 / X2 (except 920 / 940) / Athlon II X4 / X3 / X2 / Sempron processors with locked cores

Källa

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ingen kärn nedlåst bulldozer ännu, det kanske kommer, men än är vi inte där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bulldozer designen kommer aldrig behöva låsa kärnor som jag förstått det pga hur den är designad är det bokstavligen varje core är en modul som de kollar/testar sedan sätter in i CPUn, hela AMDs nya upplägg med deras nya cores är just att de är moduler vilket underlättar sedan just för att när de lyckas göra dem mindre kan de bara smälla in fler utan några direkta problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ok,det var just det jag tänkte på att många moderkort för FX har den funktionen.
Men en lista på moderkort som låser upp kärnor på 960T går ju lika bra..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en 6 kärnig 960, läs här under för ett.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att kunna låsa upp lärnor går när det i test av cpu:n visat sig att inte alla kärnor fungerar fullt ut. De brukar ibland få speciella beteckningar. Om du köper en 4 eller 6-kärnig bulldozer skulle det kunna vara en 6 eller 8-kärnig som klassats ned men de kan vara skrotade också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryssen:

Ok,det var just det jag tänkte på att många moderkort för FX har den funktionen.
Men en lista på moderkort som låser upp kärnor på 960T går ju lika bra..

Orkar inte lista men kan du inte ge en budget så är det lättare att ge råd.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av abki:

Att kunna låsa upp lärnor går när det i test av cpu:n visat sig att inte alla kärnor fungerar fullt ut. De brukar ibland få speciella beteckningar. Om du köper en 4 eller 6-kärnig bulldozer skulle det kunna vara en 6 eller 8-kärnig som klassats ned men de kan vara skrotade också.

Jag har inte hört om någon Bulldozer som kan låsas upp.
Däremot kan 960T som redan nämnts låsas upp då det är en sexkärnig Thuban som man låst ned. Dock får man ju ha tur om de nedlåsta kärnorna verkligen funkar normalt också.

Visa signatur

~Pelle~