Hantol i hetluften med felmärkta nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Varför bränna sitt moderkort och andra komponenter i onödan?
Uppenbarligen en bluff.

Sedan att skylla på kinseser är ju lite fel, de tillverkar ju bara de man säger åt dem att göra. (det är dock viktigt att ha med riktigt detaljerade och bra instruktioner för att man inte ska få det på fel sätt)

Sweclockers bränner inget vid test (förutom agget), de har utrustning speciellt designad för att utföra sådana test. De monteras inte i datorer.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av stillton:

Man kan ju dock fundera på hur seriös dom är.. i mitt tycke finns det bara två alternativ.

1. Det är ett medvetet bedrägeri.
2. Dom är så totalt blåögda att dom inte ens funderar på varför det helt plötsligt finns en leverantör som erbjuder 80+ till långt under alla andra leverantörers pris.

Jag är absolut ingen van datorbyggare, men reagerade direkt på att det stod 80+ när jag på flashback fick frågan "Är denna psun bra?". på 5 minuter såg jag att det hela var bullshit.

Om inte en inköpare på ett datorföretag kan dra samma enkla slutsatser, och lägga ner några minuters jobb på att kolla upp det. Då skulle jag inte klassa det företaget som seriöst.

Då anser du inte att det finns någon seriös dator-butik då samtliga tillhandahåller eller någon gång har tillhandahållit någon typ av budgetgrej? Troligtvis så har samtliga som tillhandahållit dessa nätagg haft samma huvudleverantör och därmed fått in dessa i sina varulistor. Detta kan även varit med ett 50-tal andra nya artiklar och då säger det sig själv att de inte kan fingranska varenda produkt á la swec-test. Att en produkt slinker igenom betyder inte att de inte stoppat ett flertal andra.

Sen att detta var ett extremfall kan jag hålla med om, men bortsett från den felaktiga 80+märkningen så kunde det mycket väl bara rört sig om ytterligare ett fall av felaktig prissättning från huvudleverantör vilket vi sett att antal trådar om i andra fall.

Permalänk
Skrivet av SteveK:

Sweclockers bränner inget vid test (förutom agget), de har utrustning speciellt designad för att utföra sådana test. De monteras inte i datorer.

Ja just ja, det glömde jag bort.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Framför allt utan hänsyn till vad aggregatet verkligen kan leverera, märkningen per lina är ju bara vad varje lina är avsäkrad på, inte vad som faktiskt kan levereras. 12V är ju t.ex. specificerad för att max leverera totalt 204W (på lina 1 och 2 tillsammans), men varje lina är avsäkrad på 30A, dvs 360W per lina. Det finns ju inte tillgång till tillräckligt med effekt för att ens kunna komma upp till 360W om all ström på 12V läggs på en lina. Finns det någon som helst logik i att ha en lina avsäkrad på 30A, när maxvärdet (under kontinuerlig drift) är 17A totalt för båda linorna? Enda anledningen är att folk felaktigt räknar på vad varje lina är avsäkrad på och tror att det är värdet som faktiskt kan levereras under kontinuerlig drift och fås att tro att aggregatet faktisk kan klara av att ge så mycket effekt.

Gav bara ett exempel på hur de kan ha räknat

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Då anser du inte att det finns någon seriös dator-butik då samtliga tillhandahåller eller någon gång har tillhandahållit någon typ av budgetgrej? Troligtvis så har samtliga som tillhandahållit dessa nätagg haft samma huvudleverantör och därmed fått in dessa i sina varulistor. Detta kan även varit med ett 50-tal andra nya artiklar och då säger det sig själv att de inte kan fingranska varenda produkt á la swec-test. Att en produkt slinker igenom betyder inte att de inte stoppat ett flertal andra.

Sen att detta var ett extremfall kan jag hålla med om, men bortsett från den felaktiga 80+märkningen så kunde det mycket väl bara rört sig om ytterligare ett fall av felaktig prissättning från huvudleverantör vilket vi sett att antal trådar om i andra fall.

Jag är som sagt inte insatt i datorbranchen, men jag har mycket svårt att tro att det skulle kunna vara ett misstag, och inte ett affärsmässigt beslut.
Vi pratar inte om en budgetvara här, som har råkat fått lite för höga specar, eller fel pris. Det här är ett fall om rent bedrägeri. dom finns inte ens med på listan över certifierade företag.

Även om det skulle vara ett fall av total ignorans, hur kan dom handla av en så oseriös grossist? det fortsätter dom ju att göra även om dom plockar bort den varan, eller hur?

Permalänk

Fråga: Hantol har också UPS. Skulle någon här våga lita på en sådan ?

Det är svagt av affärer att inte testa produkterna. Och det måste finnas en generalagent här i Norden (fm i danmark med tanke på vilka som säljer Hantol). Borde inte de ha testat produkten ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av stillton:

Jag är som sagt inte insatt i datorbranchen, men jag har mycket svårt att tro att det skulle kunna vara ett misstag, och inte ett affärsmässigt beslut.
Vi pratar inte om en budgetvara här, som har råkat fått lite för höga specar, eller fel pris. Det här är ett fall om rent bedrägeri. dom finns inte ens med på listan över certifierade företag.

Även om det skulle vara ett fall av total ignorans, hur kan dom handla av en så oseriös grossist? det fortsätter dom ju att göra även om dom plockar bort den varan, eller hur?

Njae, inte alltid så enkelt.
Jag har själv inköpsansvar på mitt jobb (inte datorbranschen utan industri/verktyg men det fungerar nog likadant) och som inköpare så har man ju ett antal grossister man köper grejjer av, och jag kollar inte alltid upp exakta specifikationer utan det är grossist/importör som ska se till att de som det tar in i landet har alla tillstånd ce-märkning osv, vi återförsäljare får ju oftast (precis som någon nämnde tidigare) en lista med nyheter/kampanjunderlag och plockar det vi vill ha från den listan, vissa gånger bättre underlag, vissa sämre... och du vet ju hur det är med klipp? vissa gånger hittar man pärlan i grushögen andra gånger är det faktiskt bara grus =P Tyvärr så vet man ju inte det förrän grejjerna finns hemma och då kanske de som tittar på lådorna i hyllan inte har tillräcklig kunskap/intresse för att se att något är fel utan bara säljer... Vi har ju iofs ingen webb utan bara fysisk butik.

Så kudos till butik som skickar tillbaka till leverantör, jag hoppas att de också tar ansvar för de som de har sålt annars...skrotbutik!

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Fråga: Hantol har också UPS. Skulle någon här våga lita på en sådan ?

Det är svagt av affärer att inte testa produkterna. Och det måste finnas en generalagent här i Norden (fm i danmark med tanke på vilka som säljer Hantol). Borde inte de ha testat produkten ?

Som butik är det svårt att testa, varje enskild butik kan omöjligt köpa in testutrustning för massor med tusen.

Däremot är det upp till importör att se till att hans produkter uppfyller svenska/andra standarder innan han säljer dem på marknaden, annars är det ju ett lagbrott med risk för andras liv...

Jag har stött på en och annan nitlott när man köpt in grejjer till affären men har aldrig haft problem med att skicka tillbaks grejjer som inte uppfyller lovade specifikationer, värt att tillägga är att jag endast säljer industriprylar och inte budget/konsument men har svårt att tro att det skulle vara annorlunda i den sektorn.

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAHA! Roligt att prisjakt länkar till exakt samma nätagg! xd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

HAHAHAHAHAHA! Roligt att prisjakt länkar till exakt samma nätagg! xd!

Doh.. klart att det gör. Prisjakt-reklamen är ju relaterad till nyheten, så har det ju alltid varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Doh.. klart att det gör. Prisjakt-reklamen är ju relaterad till nyheten, så har det ju alltid varit.

Förmodade det innan för länge sen, men sen såg jag massa länkar som inte hade ett skit med de o göra
eller det är bara för att det inte hittar något sammanhang?

Permalänk

Vad jag tycker är underligt är att de skriver 204 W för två 12-volts 30 Ampere-linor. Det borde väl bli typ 660 W? Eller? I så fall borde 900 W stämma i teorin, även om de ljuger om allt annat...

Visa signatur

Speldator: i7 4790K, 16 GB RAM@2133MHz, EVGA GTX 980 SC, SSD 1200 GB FD Define R6, Win 10 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Att skaffa fram nätagg är inga problem men vi måste prioritera. I detta fall är ärendet mer eller mindre utagerat och då är det bättre att lägga tid på någon annan intressant produkt att testa.

Det vore dessutom bara att håna tillverkaren. Kan vara läge att låta dom svara innan man gör något sådant...

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Framför allt utan hänsyn till vad aggregatet verkligen kan leverera, märkningen per lina är ju bara vad varje lina är avsäkrad på, inte vad som faktiskt kan levereras. 12V är ju t.ex. specificerad för att max leverera totalt 204W (på lina 1 och 2 tillsammans), men varje lina är avsäkrad på 30A, dvs 360W per lina. Det finns ju inte tillgång till tillräckligt med effekt för att ens kunna komma upp till 360W om all ström på 12V läggs på en lina. Finns det någon som helst logik i att ha en lina avsäkrad på 30A, när maxvärdet (under kontinuerlig drift) är 17A totalt för båda linorna? Enda anledningen är att folk felaktigt räknar på vad varje lina är avsäkrad på och tror att det är värdet som faktiskt kan levereras under kontinuerlig drift och fås att tro att aggregatet faktisk kan klara av att ge så mycket effekt.

Skrivet av Vattennisse:

Vad jag tycker är underligt är att de skriver 204 W för två 12-volts 30 Ampere-linor. Det borde väl bli typ 660 W? Eller? I så fall borde 900 W stämma i teorin, även om de ljuger om allt annat...

Kineserna är mycket dåliga på korrekturläsning. Jämför med 800W varianten. Vill minnas att den är på 2 x 26A för en total effekt på 624W.
På detta nätagg har alltså ingen reagerat över siffrorna. Arabiska siffror är väl rena kråkfötterna för outbildade kineser, men någon borde reagerat kan man tycka. Kanske policyn på fabriken är att inte ifrågasätta, jobba hårdare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

det är bra att såna som sweclockers skriver och uppmärksammar folk om sånt här junk på marknaden, och även tar tag i det på ett seriöst sätt och ser till att saker verkligen görs för att stoppa/rätta till bluffen.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Äh vem bryr sig igentligen?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Äh vem bryr sig igentligen?

Alla med någon form av livsvilja? Det finns en anledning till att elprodukter är en av få varukategorier där staten kan belägga produkten med totalt försäljningsförbud, felaktiga elprodukter kan vara livsfarliga för både individen och andra som råkar befinna sig i närheten (t.ex. genom utlösande av brand).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Äh vem bryr sig igentligen?

Tänk efter lite. Antag att du skaffar detta nätagg till din dator som kör överklockad CPU och SLI/crossfire konfig i tron att det räcker mer än väl. Antagligen är överströmsskyddet och filtren bara skit i dendär burken med så glatt slår du på datorn och agget paijar med en trevlig pik ut i din dator som i sin tur steker något annat av dina komponenter.

Permalänk

Enda felet med etiketten är att de skrivit fel "Max Effekt" på de två +12V bryggorna.
De har skrivit det orimliga värdet 204W där det borde stått MAX 720W (2st 30A * 12V).
Det är inte lätt att översätta 七百第二十瓦特 till 720 Watt.

De har lyckats bättre med 800W aggregatet där de anger MAX 624W (2st 26A * 12V).

Det skulle vara intressant att få veta vad som angavs på dess förpackning.
Om båda har felaktigheterna inskrivna. Om lådan och etiketten på aggregatet har olika tryckare.
Jag ser dessvärre att företagets egen hemsida sprider denna felaktiga etikett.

Det hade varit bättre om Sweklockers testlag direkt tagit in aggregatet för prestandatest så hade
tråden kanske kunnat slippa alla dessa onödigt hånfulla inlägg.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Enda felet med etiketten är att de skrivit fel "Max Effekt" på de två +12V bryggorna.
De har skrivit det orimliga värdet 204W där det borde stått MAX 720W (2st 30A * 12V).
Det är inte lätt att översätta 七百第二十瓦特 till 750 Watt.

Det är lättare att översätta 七百第二十瓦特 till 720 Watt.
Btw, var fick du fram 七百第二十瓦特? Jag var själv inne på deras hemsida och letade teknisk specc..

Synd att vi troligtvis aldrig kommer få reda på om nätagget lever upp till vad de lovar om nu ingen orkar testa det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Enda felet med etiketten är att de skrivit fel "Max Effekt" på de två +12V bryggorna.
De har skrivit det orimliga värdet 204W där det borde stått MAX 720W (2st 30A * 12V).
Det är inte lätt att översätta 七百第二十瓦特 till 750 Watt.

De har lyckats bättre med 800W aggregatet där de anger MAX 624W (2st 26A * 12V).
http://www.hantol.cn/public/HPSU800V2.3_HPSU_print.jpg

Det skulle vara intressant att få veta vad som angavs på dess förpackning.
Om båda har felaktigheterna inskrivna. Om lådan och etiketten på aggregatet har olika tryckare.
Jag ser dessvärre att företagets egen hemsida sprider denna felaktiga etikett.

Det hade varit bättre om Sweklockers testlag direkt tagit in aggregatet för prestandatest så hade
tråden kanske kunnat slippa alla dessa onödigt hånfulla inlägg.

Skrivet av Minimupp:

Det är lättare att översätta 七百第二十瓦特 till 720 Watt.
Btw, var fick du fram 七百第二十瓦特? Jag var själv inne på deras hemsida och letade teknisk specc..

Synd att vi troligtvis aldrig kommer få reda på om nätagget lever upp till vad de lovar om nu ingen orkar testa det..

Kan ni kinesiska? Är ert intryck att det kanske snarare rör sig om slarv/okunksap vid översättning än bedrägeri?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Kan ni kinesiska? Är ert intryck att det kanske snarare rör sig om slarv/okunksap vid översättning än bedrägeri?

man råkar inte sätta en 80+ sticker på ett aggregat när man inte ens har ett enda agg som är certifierat. om det sen är lögn eller slarv med siffrorna känns ganska ovidkommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Kan ni kinesiska? Är ert intryck att det kanske snarare rör sig om slarv/okunksap vid översättning än bedrägeri?

Angående etiketten så är det bara slarv/okunskap. Kolla på deras andra nätagg så ser du att de stämmer.

Skrivet av stillton:

man råkar inte sätta en 80+ sticker på ett aggregat när man inte ens har ett enda agg som är certifierat. om det sen är lögn eller slarv med siffrorna känns ganska ovidkommande.

Jo, det finns en hög risk att de råkar göra det när de gäller kinesiska nätagg.
Jag skulle gissa på att de själva har testat nätaggen och kommit fram till att de är 80+ och därför anser att de kan sätta ut ett 80+ klistermärke, precis som alla andra gör.
Det är mer CE-märkningen man ska kolla på, för de är vanligt att CE på kinesiska saker står för China Export och inte Conformité Européenne. Och självklart är symbolerna nästan identiska

Permalänk

Köper man lågpris/budget/okända märken så får man vad man betalar för.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Köper man lågpris/budget/okända märken så får man vad man betalar för.

Delvis sant. Men man kan ha tur. Märkesbögeri är inget jag förespråkar, dock förstår jag de som safear. Satsar man på en budgetburk så tycker jag det kan va värt att chansa på billigare varianter. Men brukar inte köpa nåt som inte finns tester på. Då vill man ju iaf ha omkring 80% effektivitet. Men man bör absolut undvika svartlistade modeller. Och i det här fallet så kan ju vem som helst räkna ut att specifikationerna är för bra för att va sanna. Vore kul att se ett test ändå Man vill ju veta hur långt ifrån specarna testet skulle landa. Ingen som vill offra sig och göra ett test på kul?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Jo, det finns en hög risk att de råkar göra det när de gäller kinesiska nätagg.
Jag skulle gissa på att de själva har testat nätaggen och kommit fram till att de är 80+ och därför anser att de kan sätta ut ett 80+ klistermärke, precis som alla andra gör.
Det är mer CE-märkningen man ska kolla på, för de är vanligt att CE på kinesiska saker står för China Export och inte Conformité Européenne. Och självklart är symbolerna nästan identiska

Så du menar att en tillverkare av nätagg tror att dom är 80+ certifierade för att dom anser det själva? glöm det. det är ungefär lika troligt att dom som kopierar addidas och iphone skulle göra det i god tro. kineser är inte dummare än folk i andra delar av världen.

Permalänk
Skrivet av stillton:

man råkar inte sätta en 80+ sticker på ett aggregat när man inte ens har ett enda agg som är certifierat. om det sen är lögn eller slarv med siffrorna känns ganska ovidkommande.

Om man tittar på de andra nätaggregaten de säljer så skiljer sig 800W och 900W varianterna avsevärt från de andra. Troligen så är dessa två aggregaten tillverkade av någon annan vars namn inte framgår. Hypotetiskt så skulle detta andra företag kunna finnas med på listan (även om jag inte själv tror på det).

Angående den kinesiska texten så hittade jag själv på den med hjälp av Google Översättning :D.
Det är bara att klistra in och översätta tillbaka till engelska.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

...

Det är inte lätt att översätta 七百第二十瓦特 till 720 Watt

...

Nej, det skulle verkligen inte vara särskilt lätt att översätta 七百第二十瓦特 till 720 Watt, men däremot skulle det inte vara särskilt svårt att översätta 七百二十瓦特 (utan en överflödig 第) till 720W. Det kan visserligen ha skett en översättningsfel någonstans här (några läsare kanske kommer ihåg NASA:s Mars Climate Orbiter, som enligt LA Times gick förlorad pga att man på JPL inte förstod att att Lockheed Martin Astronautics hade använt brittiska måttenheter i sina kalkyler, utan tog dem som uträkningar i SI-enheter, som man själv använde), men mig veterligen brukar kineserna alltid använda arabiska (decimala) siffror i sådana sammanhang, så den förklaring slår mig som något osannolik. Jag skulle gissa att, såsom redan föreslagits i några inlägg här, det är snarare problem med korrekturläsning som spökar här. Men jag håller med Waxinator här - det hade faktiskt varit roligt om SweClockers hade kunnit erbjudit en intresserad återsäljare att testa agget, bara för att se hur det klarar sig. Men att Hantol dristar sig till att lägga en 80+ silver-etiketten på agget, det var fult det !...

Henri