Installation av hårddiskar HJÄLP

Permalänk

Installation av hårddiskar HJÄLP

Hejsan!

Jag har nu en fråga, mina två datorer jag haft har visat samma fel hela tiden.

Problemet kommer när jag kör både en SSD disk och en mekanisk hårddisk.

Ibland får jag Blue Screen, ibland fryser den sig, ibland försvinner en hårddisk och säger att ett fel har uppstått...

Nu är min fråga, hur "kopplar" man egentligen ihop allt, så att allting fungerar korrekt?

Jag har massor utav diskar liggandes som jag tänkte använda som lagringsdiskar, men för tillfället så har jag kopplat ut detta eftersom att det bara strular.

Jag har satt på AHCI inne i bios, och SSD disken i första Sata1 porten(totalt 6 st).

Problem återstår, hjälp?

Permalänk

Värt att säga är att alla är sata diskar också, så behövs inte att sätta dom i master osv....

6 SATA portar på moderkortet,
Sata 1 = SSD
Sata 2 = Just nu CD-Rom
Sata 3 = 1.5 tb disk
Sata 4 = 500 gb disk
Sata 5 = 320 gb disk
Sata 6 = 250 gb disk

Alla diskar är 7200 rpm.

Permalänk

jag personligen kör inte med AHCI & installera först ssd med os & stäng av datorn sätt i HD efter.

se till att ssd:n är först i boot i bios

vet inte om du har intel eller AMD? Men uppdatera moderkorts drivrutinerna kan va bra åxå.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk

Jag har i7 processor, intel.

Men alltså, datorn hittade diskarna och allting, men sedan när dom vart nyformaterade och efter att jag pratitionerade dom så vart dom tomma,
så skapade jag en mapp "Program Files" och installerade filer på den, på den mekaniska disken då dvs, samt att jag hade några spel på vanliga ssdn t ex cs 1.6 osv.

Men när jag installerade t ex World of Warcraft på den mekaniska disken så förvann den och vart tvungen att starta om datorn, sedan startade jag om installationen så försvann den igen!

Permalänk
Medlem

Är ditt nätagg av ett bra märke modell?
NEJ, jag snackar inte om antal watt.

Att bara formatera räcker inte alltid. Vissa fel kräver att man även tar bort och skapar ny partition på disken.

Börja med färre hårddisk. Försök lägga märke till om det är en speciell SATA/IDE kabel kontakt eller ström kabel som alltid orsakar felet.

Permalänk

Det ända som står på nätagget är "Silver power", hehe. lite b sådär.

Permalänk
Medlem

Aktiverat ACHI inne i windows? Installerat drivrutiner för det ändamålet?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Den är redan ändrad till AHCI inne i Windows...

Permalänk
Medlem

Vilken ssd?
Senaste firmware?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Corsair force 3 series, japp